Kina-humor og Nietzsche-latter
Fra : Bo Warming

Dato : 21-11-11 09:53

   Kina-humor og Nietzsche-latter
Næsten som vesterlændingene(men knap så extremt) gejler kinesere sig
op til at virke lykkeligere end de er, og latter er overalt et
højdepunkt af at foregive lykke.
Konfutze anerkender skadefrydens humor når en ven kvajer sig og man
anerkender at en mand uden smil bør ikke åbne en butik, for folk
foretrækker at købe hvor der er håb om humor.

Nietzsche var smertepatient hele sit liv og fandt stort livsindhold i
den lindring som latter er og der er god sammenhæng i hans
betragtninger om den livisindsigt, som findes i stor humor

"Måske ved jeg bedst hvorfor mennesket er det eneste dyr, der ler -
det alene lider så frygteligt, at det måtte opfinde latteren.Nietzsche
"   OM EFTERMÆLE: Jeg er meget bange for at jeg vil blive kaldt
hellig - jeg vil hellere være klovn. Nietzsche

Vi bruger megen energi på at få andre til at føle sig mindreværdige
med en masse fornuft og derfor slapper vi godt af med vrøvl:
"Overalt hvor der er lykke, er der glæde ved vrøvl. Nietzsche

Med fornuft, der rummer mange selvmodsigelser ,skaber vi følelser og
er de uholdbare nedbrydes de trin for trin hvergang vi ler af
komikken, og humor renser ud i virvaret:
"En spøg er gravskriften over en følelse.    Nietzsche

"   Den munterhed der findes hos middelmådige forfattere og
begrænsede tænkere, kan gøre en højere ånd helt ulykkelig. Nietzsche
"For others do I wait ... for higher ones, stronger ones, more
triumphant ones, merrier ones, for such as are built squarely in body
and soul: laughing lions must come. Friedrich Nietzsche
"The spirit of all free spirits is the laughing storm. Nietzsche
"   The wittiest authors produce a scarcely noticeable smile.
Nietzsche

"Means of compensation. If we have injured someone, giving him the
opportunity to make a joke about us, is often enough to provide him
pers onal satisfaction, or even to win his good will Nietzsche
"   And we should consider every day lost on which we have not
danced at least once. And we should call every truth false which was
not accompanied by at least one laugh. Nietzsche