En lille quiz - medens vi venter på stafet~
Fra : Henning Jensen

Dato : 21-11-11 16:28

Spørgsmål 1. Hvilken film?

Lidt af disse to musikstykker er brugt i samme film. En film hvor Robert
De Niro fik en Oscar for den mandlige hovedrolle.
Soundtracket, en dobbelt CD, udkom for 6 år siden, i 2005. Lidt
forsinket på grund af stridigheder om ophavsretten til filmens musik.

Begyndelsen af Mascagni's "Cavalleria Rusticana", er musikken der
indleder filmen, medens underteksterne ruller over skærmen:
http://www.youtube.com/watch?v=KkQtYc-y4g0&feature=related

I filmen kan man også høre et brudstykke, hvor Carlo Buti, som jeg har
nævnt et par gange tidligere, synger lidt af denne sang, "Stornelli
fiorentini":
http://www.youtube.com/watch?v=0pSmjTyh-Zk

Spørgsmål 2. Hvad har disse to musiknumre til fælles?

Volver Sørensen's første hustru, Hedvig Volmer, var en fortrinlig
sangerinde. Hun synger her, fra en gl. 78'er, "Tro mod dig på min egen
facon".
Indspilningen har en speciel rumklang, som formentlig har en forklaring,
som jeg vil 'lufte' ved svarerne.
http://youtu.be/vCcSXBxOCck

Hvad har "Tro mod dig på min egen facon" tilfælles med dette kinesiske
instrumentalnummer, som oversat til engelsk har titlen "So In Love":
http://www.youtube.com/watch?v=xQeMbtPG3Ns

Spørgsmål 3. Hvad er dette for en melodi?

En midi-stump:
http://youtu.be/tICZV2nK8f0

Henning

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-11 17:38

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmål 3. Hvad er dette for en melodi?
>
> En midi-stump:
> http://youtu.be/tICZV2nK8f0

Abba, Does your mother know; http://www.youtube.com/watch?v=WkL7Fkigfn8

Hvorfor tager du ikke bare stafetten? Jeg har givet den fri, da de to
Allan'er ikke har reageret, og vi har været ramt af servernedbrud siden den
sidste.

/Alex

Fra : Ukendt

Dato : 21-11-11 17:45

> [...]
> Soundtracket, en dobbelt CD, udkom for 6 år siden, i 2005. Lidt forsinket
> på grund af stridigheder om ophavsretten til filmens musik.

Det må så være Cape Fear fra 1991

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-11-11 00:49

On 21-11-2011 16:27, Henning Jensen wrote:

Svar 1.
Peter Brandt Nielsen havde det rigtige svar. Det er Scorsese's film
"Raging Bull".
Scorsese havde på forhånd bestemt sig for et ganske bestemt lydbillede
til filmen, uden at bekymre sig om ophavsretten. Så soundtracket blev
ikke lidt, men hele 25 år forsinket, på grund af stridigheder og vrøvl
omkring musikken.
Så længe efter filmen, købte jeg ikke selv soundtracket, vistnok en
dobbelt CD. Men jeg har ladet mig fortælle, at soundtracket, selv efter
så mange år, ikke svarer helt til filmens musik.

Svar 2.
De to stykker musik har komponisten tilfælles, nemlig komponisten Cole
Porter, og begge numre er fra musicalen/filmen "Kiss Me Kate".
Det kinesiske orkester prøver forgæves at spille "So In Love" fra
musicalen, men nummeret er langt bedre her med Ella Fitzgerald:
http://www.youtube.com/watch?v=QDLevsbqZkw

Hedvig Volmer var, sammen med en ung Poul Bundgård, begge med i
opførelsen af "Kiss Me Kate" på Nørrebros Teater i 1952.
Jeg ved ikke hvor meget af musicalen der blev optaget dengang. Jeg har
to 78're derfra, men om der er udgivet flere end disse 4 numre, ved jeg
ikke.
Den meget mærkelige rumklang, som er den samme på alle 4 pladesider, kan
kun forklares ved, at optagelserne har fundet sted på selve teatret,
sikkert i forbindelse med en af prøverne.
http://dl.dropbox.com/u/2775481/kys_mig_kate.JPG

Svar 3.
Linaa havde selvfølgelig ret i at det var Abba's "Does your mother know".

Hilsen Henning.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-11-11 03:47

On 22 Nov., 00:48, Henning Jensen <hbj...@gmail.com> wrote:
> [...]

> Jeg ved ikke hvor meget af musicalen der blev optaget dengang. Jeg har
> to 78're derfra, men om der er udgivet flere end disse 4 numre, ved jeg

Så kan jeg fortælle dig, at der blev udgivet følgende 78'ere fra Kys
Mig Kate:

Odeon - DO2019
01 01 1951 Kys mig kate(operette)hep hep for shakespeare Buster Larsen
Cole Porter 00:03:00
02 01 1951 Kys mig kate(operette)hvor er det liv jed leved' før Hans
Kurt Cole Porter 00:03:10

Odeon - DO2020
01 01

Flere titler, begyndende med: Medley
1: Kys mig kate(operette)bianca
2: Kys mig kate(operette)jeg ser dit ansigt blidt 02 01

Flere titler, begyndende med: Medley
1: Kys mig kate(operette)altid tro mod dig
2: Kiss me kate(musical)dig alene Gaby Stenberg

Odeon - DO2018
01 01 1951 Kys mig kate(operette)wunderbar Gaby Stenberg
02 01 1951 Kys mig kate(operette)altid går det galt Gaby Stenberg

Melodi - D120
01 01 Kys mig kate(operette)alt for varmt Poul Bundgaard
02 01 Kys mig kate(operette)bianca Poul Bundgaard

Melodi - D118
01 01 Kys mig kate(operette)wunderbar Hedvig Volmer Cole Porter
02 01 Kys mig kate(operette)den ene jeg har kær Hedvig Volmer Cole
Porter

mvh Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 22-11-11 13:53

On 22-11-2011 11:47, Ole Damgaard wrote:

Tak for dine oplysninger Ole Damgaard.
Du mangler så Melodi´s - D119, den jeg bruger i eksemplet.

Det vil nok føre for vidt, at komme nærmere ind på disse opførelser af
musicalen dengang, men jeg har nogle notater der også nævner Hans Kurt.
Ved du om Hans Kurt og Bundgaard alternerede hinanden i 1952, eller har
de hver især medvirket i to forskellige opsætninger dengang?

Hilsen Henning.

Fra : Ole Damgaard

Dato : 22-11-11 16:35

On 22 Nov., 13:52, Henning Jensen <hbj...@gmail.com> wrote:
> [...]
> Ved du om Hans Kurt og Bundgaard alternerede hinanden i 1952, eller har
> de hver især medvirket i to forskellige opsætninger dengang?

De spillede begge to med i Tiemroths opsætning på Nørrebros Teater.
Hans Kurt spillede teaterdirektøren Fred Graham.
Poul Bundgaard var skuespilleren Bill Calhoun.

mvh Ole

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-11-11 07:59

On 23-11-2011 00:34, Ole Damgaard wrote:

> De spillede begge to med i Tiemroths opsætning på Nørrebros Teater.
> Hans Kurt spillede teaterdirektøren Fred Graham.
> Poul Bundgaard var skuespilleren Bill Calhoun.

Tak for svar.

Hilsen Henning.

Fra : Henning Jensen

Dato : 23-11-11 15:16

On 23-11-2011 00:34, Ole Damgaard wrote:

> De spillede begge to med i Tiemroths opsætning på Nørrebros Teater.
> Hans Kurt spillede teaterdirektøren Fred Graham.
> Poul Bundgaard var skuespilleren Bill Calhoun.

Hej Ole Damgaard.

Jeg vover at spørge dig igen, du ved tilsyneladende alting.

Jeg fandt programmet fra "Kiss me Kate" frem, og du har selvfølgelig ret
i Bundgaard og Hans Kurt, men hvor kommer Hedvig Volmer så ind, i denne
forestilling?
Hun er tilsyneladende slet ikke med?

http://dl.dropbox.com/u/2775481/kate.JPG

Henning.