Bat(ch)-filer i OS X?
Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-11-11 16:18

I Windows kan man lave bat-filer. Det er rene tekstfiler, hvor man
linjevist kan skrive kommandoer og det hele afvikles så når man
eksekverer bat-filen.

Findes der noget tilsvarende på Mac? Jeg har en lang kommando, som jeg
flere gange om ugen udfører i Terminal, men at håndskrive den hver gang,
er træls og risikoen for slåfejl er jo overhængende, når man har travlt.

Jeg har hidtil klaret mig ved at have kommandoen liggende i en txt-fil,
som jeg så kopierer ind, men det ville jo væres smart med en slags
genvej, som man bare kan dobbeltklikke på og kører skidtet.

How to?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-11-11 16:28

On Mon, 21 Nov 2011 16:18:20 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> som jeg så kopierer ind, men det ville jo væres smart med en slags
> genvej, som man bare kan dobbeltklikke på og kører skidtet.

Applescript kan sikkert brukes, men enkleste utvei er vel bare å lage
den som et alias i bash, om det er bash du bruker i Terminal.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-11 16:46

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> I Windows kan man lave bat-filer. Det er rene tekstfiler, hvor man
> linjevist kan skrive kommandoer og det hele afvikles så når man
> eksekverer bat-filen.
>
> Findes der noget tilsvarende på Mac?

Ja, enda flere forskellige måder .. AppleScript kan gøre det .. du kan
også gøre det ved hjælp af shell scripts ... (bash f.eks.)

Hvis du vil have noget du bare kan dobbeltklikke på så lav dit shell
script og omdøb filen til

ditscript.command

/thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 21-11-11 17:01

Den 21/11/11 16.18, Kurt Hansen skrev:
> [...]
> som jeg så kopierer ind, men det ville jo væres smart med en slags
> genvej, som man bare kan dobbeltklikke på og kører skidtet.

Tak til begge for de behjertede forsøg på at hjælpe. Det er totalt
volapyk for mig. Jeg har googlet lidt på "bash", men det er for
langhåret for mig i en snæver vending.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 21-11-11 18:15

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> Tak til begge for de behjertede forsøg på at hjælpe. Det er totalt
> volapyk for mig. Jeg har googlet lidt på "bash", men det er for
> langhåret for mig i en snæver vending.

du siger jo du allerede har en kommando ... det simpleste script er jo
én linie med din kommando ?

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 21-11-11 19:08

On Mon, 21 Nov 2011 17:00:40 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> Tak til begge for de behjertede forsøg på at hjælpe. Det er totalt
> volapyk for mig. Jeg har googlet lidt på "bash", men det er for
> langhåret for mig i en snæver vending.

i ~/.bashrc legg inn
alias kortnavn="hele kommandoen du kjører"

når filen er lagret kjører du 'source ~/.bashrc'
så kan du kjøre kommandoen med å bare bruke 'kortnavn'

I min enkle verden ville jeg ha gjort det, men det finnes sikkert 1000
andre mulige måter.

Fra : Øyvind Rise

Dato : 21-11-11 19:25

> [...]

> flere gange om ugen udfører i Terminal, men at håndskrive den hver gang,
> er træls og risikoen for slåfejl er jo overhængende, når man har travlt.

Et alternativ til bash-script er å lage alias-er for kombinerte uttrykk.
'.profile' heter en fil som ligger i din brugers hjemmområde hvor du kan
legge inn slike.

For å åpne filen i en enkel editor.

pico ~/.profile

Et eksempel på en linje kan være:

alias ugedag='date "+%A"'

Sørg for at siste linje er avsluttet med et linjeskift før du lagrer
(ctrl+o)

Når neste terminal-vindue åpnes (cmd+n eller cmd+t) kan du prøve om det
virker ved å skrive:

ugedag

--
Øyvind Rise