Konen er i stødet
Fra : Børge Jensen

Dato : 21-11-11 00:17

Min kone brokker sig over at hun får stød hver gang
hun rører køkkenvasken og opvaskemaskinen på
samme tid.

Jeg kan også selv mærke et lille rap over nallerne
når jeg prøver, jeg er ellers vant til at være i stødet.

Med mit multimeter målte jeg i aftes 94 Volt AC mellem
de to enheder, er det normalt?

Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?

Hvad gør vi for at forbedre forholdet?

--
Børge Jensen

Fra : Leif Neland

Dato : 21-11-11 00:37

Den 21-11-2011 00:16, Børge Jensen skrev:
> [...]
> de to enheder, er det normalt?
>
> Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
> regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?

Bor i i hus eller lejlighed?

Det kunne tænkes at maskinen var forbundet til jordledningen, men at
jordledningen havde tabt forbindelsen til jord.

Eller at nogen (specielt i en lejlighedsejendom) har forbundet noget til
vandrørene, men at vandrørene ikke er af metal hele vejen, så
køkkenvasken har en spænding fra lækstrømmen i dette noget.

Fortsæt tråden i dk.teknik.el

Leif

Fra : Børge Jensen

Dato : 21-11-11 01:50

Leif Neland skrev:

> Bor i i hus eller lejlighed?

Vi bor i hus fra 1924, hvor jord er indført i en helt
ny el-installation i 1972, den gang jord var rød i
stedet for gul/grøn.

> Det kunne tænkes at maskinen var forbundet til
> jordledningen, men at jordledningen havde tabt
> forbindelsen til jord.

Det blev ellers tjekket da vi flyttede ind i 2002, her
var der ingen problemer, og opvaskeren er fra
samme år.

Er det køkkenvasken der nu skal tjekkes om den
har tilstrække jordforbindelse?

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 21-11-11 00:39

"Børge Jensen" <borge@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de to enheder, er det normalt?
>
> Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
> regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?

Følg hele tråden nedenunder "vaskemaskine slår relæet"

Selvom din maskine er tilsluttet jord, er jorden ikke aktiv. Lovmæssigt
behøver den heller ikke være det hvis stedet er opført før 1975,
Det er ikke farligt, men ubehageligt.
Var det farligt, skulle dit HPFI relæ gerne udkoble.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : CC

Dato : 21-11-11 17:45

> [...]
> samme tid.
>
> Jeg kan også selv mærke et lille rap over nallerne
> når jeg prøver, jeg er ellers vant til at være i stødet.

Håber ikke det er elektrisk stød. Hver eneste gang du får et elektrisk
stød (også 9V på tungen) brænder du de fine nervetråde i huden. Virkning
er først manglende følelse overfor kulde og varme, senere hen får du
"hvide hænder". Så nøjes med at være i stødet i sengen

> Med mit multimeter målte jeg i aftes 94 Volt AC mellem
> de to enheder, er det normalt?

Hvor langt har du vandrør af metal, og hvornår bliver det til plastrør.
Bliver det til plastrør lige udenfor huset, er det meget normalt.
Vandrørets potential "svæver" (i forhold til fjern jords potential) og
du kan ikke bruge målingen til noget.

> Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
> regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?
>
> Hvad gør vi for at forbedre forholdet?

Er det en 230V maskine (L+N+PE), så tyder det på, at N bliver afbrudt og
ikke L.

Tjek stikkontakten med en gammeldags polssøger. L skal gerne være
monteret i stikkontaktens venstre side set forfra. Og lampen i
polsøgeren bør slukke, når stikkontakten slukkes.

Er dette tilfældet så skal opvaskemaskinens L være monteret i
stikproppens venstre side set bagfra.

Løser dette ikke problemet kan du være på vej til en overbrændt
varmelegeme. der er brændt hul i varmelegemet, og dette er stoppet med
en kalkprop. Når kalkproppen er væk/gennemvædet så slår HPFI relæet.

Fra : Bent E.

Dato : 21-11-11 18:01

Børge Jensen wrote:
> [...]
> de to enheder, er det normalt?
>
> Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
> regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?

Træk en udligningsforbindelse (f.eks. 1,5 mm2 kobber) mellem vask
(vandrøret) og vaskemaskinen, så er det overstået.
Det SKAL der i øvrigt være på steder som dette, hvor man kan
røre 2 "farlige" ting på en gang.

Bent E.

Fra : Erik Olsen

Dato : 21-11-11 19:03

Bent E. wrote:

> Træk en udligningsforbindelse (f.eks. 1,5 mm2 kobber) mellem vask
> (vandrøret) og vaskemaskinen, så er det overstået.
> Det SKAL der i øvrigt være på steder som dette, hvor man kan
> røre 2 "farlige" ting på en gang.

Det er da ikke sikkert at vasken har elektrisk forbindelse til
vandrørene.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Børge Jensen

Dato : 21-11-11 21:59

Erik Olsen skrev:

> Det er da ikke sikkert at vasken har elektrisk
> forbindelse til vandrørene.

Den hænger tilsyneladende frit i bordpladen, har
afløb af plast og er ikke forbundet til noget som
helst elektrisk.

Det er derfor det undrer mig at jeg kan måle de
94 volt.

Målte lige fra maskinen til blandingsbatteriet, her
måler jeg 118 volt.

Jeg prøver lige at klippe det støbte stik af maskinen
i morgen (fandt et andet stik m/ jord) og bytter om
på nul og fase, bare for at se hvad der sker.

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 21-11-11 22:48

> [...]
> i morgen (fandt et andet stik m/ jord) og bytter om
> på nul og fase, bare for at se hvad der sker.

Var det et dansk stik med 3 ben der sad på. ??

Venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Børge Jensen

Dato : 21-11-11 23:11

Elmand skrev:

> Var det et dansk stik med 3 ben der sad på?

Ja! Det er sådan et der er støbt på, så man ikke bare
kan skille det ad, det er derfor jeg prøver at sætte et
andet et på i morgen.

Det "nye" er godt nok rødt og grønt og slagfast, men
det skal jo bare sidde inde i et skab.

Hjælper det ikke at vende nul og fase, vil jeg prøve at
forbinde vask og vandrør til jordforbindelsen i selve
kontakten, jeg fandt en rulle 2½ kvadrat gul/grøn kabel
i værkstedet.

Jeg ved ikke hvad der findes af fastgørelse til den
slags, vasken er "støbt" ned i bordpladen, uden de
normale beslag til at spænde en vask på en plade.

Til vandrøret finder jeg nok en løsning med et lille
spændebånd og en kabelsko.

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 21-11-11 23:42

> [...]
> normale beslag til at spænde en vask på en plade.
>
> Til vandrøret finder jeg nok en løsning med et lille

Var det nu ikke bedre, at få lavet den jordforbindelse i installationen.?

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Børge Jensen

Dato : 22-11-11 22:41

Elmand skrev:

> Var det nu ikke bedre, at få lavet den jordforbindelse i
> installationen?

Den er der allerede. Jeg har i dag målt at der er
forbindelse fra jordbenet i kontakten og ud til det
jordspyd der sidder lige uden for køkkenvinduet.

Jeg har bestilt en elektriker til at kigge det hele
igennem, han kommer i løbet af ugen, han ringer
når han har 10 minutter til overs inden lukketid.

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 23-11-11 12:14

> [...]
> igennem, han kommer i løbet af ugen, han ringer
> når han har 10 minutter til overs inden lukketid.

Du er en klog mand Børge.- For at afslutte tråden - giver du en
tilbagemelding
hvor fejlen lå.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Børge Jensen

Dato : 24-11-11 20:52

Elmand skrev:

> - giver du en tilbagemelding hvor fejlen lå.

Det endte med en ny maskine, der var et eller
andet der var tæret i det elektriske.

Det blev en Bosch igen, den gamle har jo kørt
hver dag gennem 9 år. Den bliver leveret i
morgen.

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 24-11-11 23:03

> [...]
> andet der var tæret i det elektriske.
>
> Det blev en Bosch igen, den gamle har jo kørt
> hver dag gennem 9 år. Den bliver leveret i

Dejligt med en ny maskine, men det løste jo ikke problemet.-
En defekt maskine der støder, så var jordforbindelsen ikke i orden - enten

maskinen eller installationen.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Børge Jensen

Dato : 25-11-11 00:01

Elmand skrev:

> Dejligt med en ny maskine, men det løste jo
> ikke problemet. En defekt maskine der støder,
> så var jordforbindelsen ikke i orden - enten på
> maskinen eller installationen.

Elektrikeren målte det hele igennem og fandt min
installation i orden, men hensyn til jordforbindelse.

Så må vi se i morgen, når den nye kommer.

--
Børge Jensen

Fra : CC

Dato : 22-11-11 05:38

Den 21-11-2011 21:59, Børge Jensen skrev:

> Jeg prøver lige at klippe det støbte stik af maskinen
> i morgen (fandt et andet stik m/ jord) og bytter om
> på nul og fase, bare for at se hvad der sker.

Du må ikke klippe det støbte stik af - fordi det ved vi er monteret korrekt.

Find ud af om fasen er monteret rigtig i din stikkontakt først.
Find ud af om fasen sidder på det rigtige sted i din opvaskemaskine.

Svar på dette og lads arbejde videre derfra

Fra : Børge Jensen

Dato : 22-11-11 22:42

CC skrev:

> Du må ikke klippe det støbte stik af

Det er for sent nu.

--
Børge Jensen

Fra : CC

Dato : 22-11-11 05:51

> [...]
> afløb af plast og er ikke forbundet til noget som
> helst elektrisk.
>
> Det er derfor det undrer mig at jeg kan måle de

Vasken er kapacitiv koblet til din vandinstallation (som på en eller
anden måde har fat i "jord") derfor måler du et eller andet fiktivt.
Eller også viser dit voltmeter et eller andet tilfældigt fordi det ikke
kan finde ud af at måle noget korrekt.

> Målte lige fra maskinen til blandingsbatteriet, her
> måler jeg 118 volt.

Da installationen et eller andet sted er plast, er det modstanden i
vandsøjlen der bestemmer, hvor godt fat du har til "jord". Der skal ikke
mange ca. plastrør til før modstanden i vandsøjlen er meget stor, og din
måling dermed ikke er pålidelig.

Fra : CC

Dato : 22-11-11 05:53

Den 22-11-2011 05:51, CC skrev:
...klip

Der skal ikke mange cm. plastrør til .....

... klip

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-11-11 17:37

Børge Jensen wrote:

> Det er derfor det undrer mig at jeg kan måle de
> 94 volt.
>
> Målte lige fra maskinen til blandingsbatteriet, her
> måler jeg 118 volt.

Hvis du måler med et instrument med meget høj indgangsimpedans, kan du
måle alt muligt hvis en del af installationen eller vandrørene "svæver"
elektrisk. Det giver ingen reel information.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Børge Jensen

Dato : 22-11-11 22:48

Erik Olsen skrev:

> Hvis du måler med et instrument med meget høj
> indgangsimpedans, kan du måle alt muligt hvis en
> del af installationen eller vandrørene "svæver"
> elektrisk. Det giver ingen reel information.

Jamen, der må jo være et eller andet siden det også
giver stød.

Instrumentet hedder Fluke 77, og har altid målt det
jeg forventer at måle.

--
Børge Jensen

Fra : Elmand

Dato : 21-11-11 21:41

"Bent E." <elnef@dsa-net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> (vandrøret) og vaskemaskinen, så er det overstået.
> Det SKAL der i øvrigt være på steder som dette, hvor man kan

Nej, der skal ej.- Det er kun i helt nye installationer, der eventuelt
efter visse
kreterier skal laves udligningsforbindelser. Støderiet skyldes sansnligvis
manglen
de forbindelse på den existerende beskyttelsesleder på tilslutningsstedet.
Er det
undtagelsesvis ikke det, må det undersøges om det eventuelt skulle være
bordpladen der støder.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : CC

Dato : 22-11-11 05:41

Den 21-11-2011 18:01, Bent E. skrev:
> Træk en udligningsforbindelse (f.eks. 1,5 mm2 kobber) mellem vask
> (vandrøret) og vaskemaskinen, så er det overstået.

Glem det - Du ryger ind i nogle bestemmelser i
Stærkstrømsbekendtgørelsen som gør nævnte forbindelse uhensigtsmæssig
eller direkte ulovlig.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 22-11-11 14:24

Børge Jensen har bragt dette til os:
> [...]

> de to enheder, er det normalt?

> Opvaskemaskinen er monteret med jord efter gændende
> regler, er det så køkkenvasken der er noget galt med?

Ser stikket på din opv. ud som dette ?

http://cubus-adsl.dk/elteknik/billedopslag/schuko_stikprop.php

Hvis det er tilfældet skal du have en schuko jordadapter, som denne

http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard