Inddrivelse af kontingentrestance
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-11-11 20:50

Hej NG,

Håber I kan give mig et input - eller blot inspirere mig

I en grundejerforenings vedtæger står der, at hver grundejer er pligtig til
at betale det til en hver tid fastsatte kontingent. Der er nu en grundejer,
som ikke har betalt sit kontingent og som bestyrelsen nu ønsker at inddrive
via inkasso.

Bestyrelsen har afsendt flere skriftlige rykkere, både pr. mail og pr. post.
Efter seneste rykker, hvor bestyrelsen var klar til at sende fordringen til
inkasso, valgte grundejeren at indbetale en del af beløbet. Der medfølger
ikke fra grundejeren nogen forklaring på beløbets størrelse.

Der foreligger ikke nogen sag mellem grundejeren og grundejerforeningen som
kan berettige helt eller delvis kontingenttilbageholdelse.

Nu er spørgsmålet så...

Skal grundejerforeningen fremsende ny rykker på restbeløbet, afvente 10 dage
og så fremsende det anbefalede brev med oplysning om, at fordringen vil
blive overgivet til inkasso eller kan foreningen på baggrund af de tidligere
fremsendte rykkerskrivelser fremsende et anbefalet brev, hvor foreningen
oplyser, at restbeløbet sendes til inkasso?

Det vil sige, skal vi vente 10 dage efter senest fremsendte rykkerskrivelse,
eller skal der gå 2 x 10 dage?

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-11-11 07:09

Bjarne Jensen skrev:

> Det vil sige, skal vi vente 10 dage efter senest fremsendte
> rykkerskrivelse, eller skal der gå 2 x 10 dage?

10 dage, ellers ville en skyldner jo kunne udskyde en sag i
al evighed ved hver 9. dag at sende 2 kroner.

Du beder også om inspiration, så:
Kontakt vedkommende igen, evt. personligt. Dels for at høre,
om det betalte beløb skyldes en misforståelse - du skriver
ikke noget om beløbene og deres størrelse - og dels for at
høre om det evt. er pengeproblemer, der er skyld i den
manglende/delvise betaling.

Hvis sidstnævnte kan I måske finde frem til en ordning med
afbetaling. Det er meget normalt for mennesker med
pengeproblemer at ignorere regninger i stedet for at reagere
på dem. Og hvis vedkommende har pengeproblemer, risikerer en
inkassosag blot at koste jer både tid og penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel: