Termostat sidder fast
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-11-11 15:12

Hej

En radiator som har været helt lukket i et par år, skal nu i brug igen.
Men termostaten sidder fast i lukket tilstand.

Har pillet følerelementet af, plejer at kunne 'massere' den lille tap
bagved så den kommer i gang igen. Men denne gang sidder den fast i
lukket, altså, helt i bund.

What to do?

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan

Dato : 20-11-11 15:32

Den 20-11-2011 15:11, Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
>
> Har pillet følerelementet af, plejer at kunne 'massere' den lille tap
> bagved så den kommer i gang igen. Men denne gang sidder den fast i

Hejsa

Metode 1:

Jeg formoder at "stiften" er monteret i en lille messing tim med en
sekskant på?

Hvis ja skruer du den ud med en lille skifte nøgle, husk en klud der kan
komme lidt vand.

Kig ind i hullet, der kan du se en fordybning hvor stiften passer ind,
brug en skruetrækker eller lignende og vrik forsigtigt fra side til side
indtil du kan mærke at den sidder løs,/der kommer varme.

Bemærk, hvis du er rigtig uheldig kan den ryge helt ud, det medfører at
du tømmer vandet fra dit varmeanlæg ud på dit gulv! jeg har gjort det
mange gange uden problemer

Metode 2

Når radiatorventilen er taget af, slå ganske forsigtigt på ventilen med
en hammer, måske du kan slå ventilsædet løs i ventilen, og den virker så
igen ellers er der kun metode 1 tilbage.

God arbejdslyst

//Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-11 08:16

On Sun, 20 Nov 2011 15:32:26 +0100, Jan <jeafjern@vip.cybercity.dk>
wrote:

>Metode 1:
>
>Jeg formoder at "stiften" er monteret i en lille messing tim med en
>sekskant på?

Ja, det er der.

> [...]
>
>Bemærk, hvis du er rigtig uheldig kan den ryge helt ud, det medfører at
>du tømmer vandet fra dit varmeanlæg ud på dit gulv! jeg har gjort det

Øhm.... har du tømt systemet for vand mange gange ude problemer? )
(Jaja, ved godt hvad du mener

Min radiator er heldigvis på et badeværelse, så skulle det hele ryge ud,
så er skaden ikke så stor.

> [...]
>en hammer, måske du kan slå ventilsædet løs i ventilen, og den virker så
>igen ellers er der kun metode 1 tilbage.

Jeg starter med metode 2

>God arbejdslyst

Mange tak for fin forklaring.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Børge Jensen

Dato : 20-11-11 22:45

Mads Lie Jensen skrev:

> Men denne gang sidder den fast i lukket, altså, helt i
> bund.

Jeg plejer at give stiften lidt WD-40, lade det virke, og
pludselig kan man "høre" at den kommer.

Eller må du massere den lidt med bagenden af en
skruetrækker, den kan ikke ødelægge noget.

Jeg gør det på alle radiatorer når fyringssæsonen er
skudt i gang, så er jeg sikker på at det fungerer som
smurt hele vinteren.

--
Børge Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-11 08:13

On Sun, 20 Nov 2011 22:45:11 +0100, Børge Jensen <borge@invalid.com>
wrote:

>Jeg plejer at give stiften lidt WD-40, lade det virke, og
>pludselig kan man "høre" at den kommer.

Det var også i mine tanker, wd-40, men stiften kører som den skal, så
det dur vist ikke her.

>Eller må du massere den lidt med bagenden af en
>skruetrækker, den kan ikke ødelægge noget.

Det er hvad jeg plejer at gøre, når det er stiften der ikke går så godt.
>Jeg gør det på alle radiatorer når fyringssæsonen er
>skudt i gang, så er jeg sikker på at det fungerer som
>smurt hele vinteren.

Har nu et par radiatorer som nok ville have godt at sådan en omgang
Tak for forklaringen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Børge Jensen

Dato : 21-11-11 23:31

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er hvad jeg plejer at gøre, når det er stiften der
> ikke går så godt.

Det plejer at gå godt her, mere WD-40, så trænger
det ind bag stiften og løsner ventilen inde bag ved.

Det er det man kan høre, når det pludselig siger "klonk",
og man kan høre vandet begynde at strømme.

Kun en enkelt gang har jeg været nødt til at skille det
mere ad (våd plet på gulvtæppet), så fik det en hel
masse masage, og der har ikke været problemer
siden.

Mekanik skal vedligeholdes. Når døren piber, skal den
smøres, ellers bliver den ved med at pibe, og til sidst
sider den fast i hængslerne.

Sådan er det også med termostater.

--
Børge Jensen