Vaskemaskine slår relæet
Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-11-11 15:05

Hej

Min vaskemaskine er begyndt at slå hfi-relæet. Den var sat i gang med en
65-graders vask, kørte en times tid hvorefter relæet slog fra. Når jeg
nu starter maskinen igen, så kører den 1-5 minutter, så ryger relæet
igen.

Har forsøgt at få den til at pumpe vandet ud, men uden held. Nu har jeg
opgivet. Men opdager så da jeg hiver indholdet ud, at jeg får et lille
rap over nallerne da jeg rører den. Selv om den er slukket. Dvs.
slukket, på maskinen, ikke på stikkontakten. Og ikke et voldsomt rap,
bare at jeg kan mærke det i et lille sår på en finger, at det snurrer
ubehageligt.

Men hvad kan det være? Varmelegemet? Vaskemaskinen er en Bosch, den er
ikke ret gammel, 3 år så vidt jeg husker. Den har ikke kørt ret meget,
husstanden har i næsten alt den tid den maskine har været her, kun
bestået af mig.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jan

Dato : 20-11-11 15:35

Den 20-11-2011 15:04, Mads Lie Jensen skrev:
> [...]
> ikke ret gammel, 3 år så vidt jeg husker. Den har ikke kørt ret meget,
> husstanden har i næsten alt den tid den maskine har været her, kun

Hejsa.

Næsten med garenti er det varmelegemet der er synderen, prøv og komme
til at pille det fra, husk at se og skrive op hvor ledningerne sad,
isoler dem derefter med isolerbånd, start maskinen op og hvis den kører
nyt varmelegeme, alternativt mål med et måleinstrument og se hvad det
siger

God arbejdslyst

//Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-11 08:11

On Sun, 20 Nov 2011 15:34:38 +0100, Jan <jeafjern@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>isoler dem derefter med isolerbånd, start maskinen op og hvis den kører
>nyt varmelegeme, alternativt mål med et måleinstrument og se hvad det

Jeg får den pillet lidt frem i lyset og ser om jeg kan finde
varmelegemet. Har aldrig kigget i indvoldene på en vaskemaskine før, men
mon ikke det går?

>God arbejdslyst

Tak.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-11-11 18:50

Mads Lie Jensen formulerede søndag:
> opdager så da jeg hiver indholdet ud, at jeg får et lille
> rap over nallerne da jeg rører den.

Har endnu ikke oplevet en vaskemaskine eller tørretumbler der ikke gør
dét.

Alle mine er jordforbundne og da elektrikeren sidst satte én til sagde
han at dét gjorde de altid.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-11 20:57

Den 20-11-2011, skrev Hans Paulin (6310):
> Alle mine er jordforbundne og da elektrikeren sidst satte én til
> sagde han at dét gjorde de altid.

Vores vaskemaskine er jordet - vi har haft 3 forskellige gennem årene -
og de har aldrig gort det.

Vores første tørretumbler gjorde det i starten, men det stoppede, da vi
fik den jordet - og den er så skiftet siden - og afløseren gør det
heller ikke.

Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 20-11-11 21:31

Efter mange tanker skrev Jan Vestergaard:
> - og de har aldrig gort det.

Hvis du vil have bedre svar på spørgsmålet, så er el-gruppen nok et
bedre sted at spørge - der er en del "kloge" el-folk:

News:dk.teknik.el

Jan

Fra : Elmand

Dato : 20-11-11 21:36

> [...]
> dét.
>
> Alle mine er jordforbundne og da elektrikeren sidst satte én til sagde han

Den støder ikke hvis din jordforbindelse er i orden. Alle hårde hvidevarer
har monteret en "støjkondensator" mod elektrisk støj. Det er en kondensator
der lægger en spænding på stel. Dette er ganske ufarligt, men kan da være
generende. Er beskyttelseslederen aktiv vil du ikke kunne mærke noget.
Installationer før 1975 behøver ikke have en aktiv beskyttelsesleder, der
skal
bare være HFI ( HPFI) monteret. Derfor elektrikerens udsagn om, at det er
der
mange maskiner der gør.
Mads Lies Jensens maskine har "hul " på varmelegemet.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-11-11 23:21

Elmand forklarede:
> Derfor elektrikerens udsagn om, at det er der
> mange maskiner der gør.

Elektrikeren sagde at de "altid jordede de maskiner de satte op"

Min erfaring er at alle mine maskiner har "stødt" og at jeg derfor har
jordet dem (indtil elektrikeren overtog opgaven).

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Elmand

Dato : 21-11-11 00:35

> [...]
>
> Min erfaring er at alle mine maskiner har "stødt" og at jeg derfor har
> jordet dem (indtil elektrikeren overtog opgaven).

Kære Hans.- Din elektrikers udsagn er lidt frit. Nu ved jeg godt du bor
lidt
sydpå og ikke i en storby. Men det kan faktisk godt koste 5000 at jorde en
vaskemaskine. Derfor tror jeg ikke at han altid gør det. At føre en
jordforbindelse gennem 6 lejligheder og en kælder for at få en jordelektrode
ned, udfører man ikke
på en bygning der er fra før 1975. Nu findes der da også andre metoder til
at udfører jobbet f.eks nulling, men det er ikke alle steder man må bruge
dette.
Men for at slutte Så kan en husholdningsmaskine IKKE støde, hvis den er
jordforbundet og jordledningen virker korrekt. Det er altså en naturlov.
Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-11-11 09:03

Elmand forklarede den 21-11-2011:
> for at slutte Så kan en husholdningsmaskine IKKE støde, hvis den er
> jordforbundet og jordledningen virker korrekt. Det er altså en naturlov.

Jeg kunne aldrig drømme om at påstå det modsatte! :)

Mine maskiner har aldrig været jordet når jeg købte dem; dét har jeg
selv gjort (jeg er ikke elektriker så for mig er at jorde at benytte
den gul/grønne ledning til stel e.l.)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 21-11-11 09:52

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> wrote in message
> Elmand forklarede den 21-11-2011:

Jeg kan lige tilføje at vi købte ny vaskemaskine og i denne forbindelse fik
sat en ny stikkontakt op med jord i. Vi fik stød af at røre ved maskinen og
min elektrikker fortalte at netstikket på vaskemaskinen sikkert ikke var
iflg dasnk standard (altså med 3 ben). Jeg tjekkede og han havde ret i sin
formodning, stikket var med 2 ben og jord i siderne.

Mvh Jørgen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 21-11-11 13:14

Jørgen J. Jensen skrev den 21-11-2011:
> [...]
> dasnk standard (altså med 3 ben). Jeg tjekkede og han havde ret i sin
> formodning, stikket var med 2 ben og jord i siderne.

Min elektriker sagde nogenlunde det samme da han satte en ny tavle op
hér i huset og i dén forbindelse lavede en seperat kreds/kontakt til
maskinen.

De klipper altid stikkene af maskinerne og bruger derefter alle 3
ledninger i et nyt stik eller direkte i kontakten.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 20-11-11 20:16

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> slukket, på maskinen, ikke på stikkontakten. Og ikke et voldsomt rap,
> bare at jeg kan mærke det i et lille sår på en finger, at det snurrer

er du sikker på maskinen er forbundet til jord via den gul/grønne
beskyttelsesleder?

som beskrevet andet steds, så prøv at koble varmelegemet fra, men 1. punkt
er at sikre at du har maskinen forbundet til jord!

Rasmus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-11 08:09

On Sun, 20 Nov 2011 20:16:29 +0100, "Rasmus Jensen"
<den-er-bare-hemmelig@anonym.net> wrote:

>er du sikker på maskinen er forbundet til jord via den gul/grønne
>beskyttelsesleder?

Nej, det er jeg ikke. Det er en elektriker der har lavet den stikkontakt
hvor maskinen er sluttet til, så jeg kan kun gå ud fra den er med
korrekt forbundet jord, men sikker, det er jeg ikke.

>som beskrevet andet steds, så prøv at koble varmelegemet fra, men 1. punkt
>er at sikre at du har maskinen forbundet til jord!

?
Selv med korrekt forbundet jord, så vil relæet vel slå fra hvis der er
"hul i varmelegemet"?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Rasmus Jensen

Dato : 21-11-11 21:28

Mads Lie Jensen wrote:

> Nej, det er jeg ikke. Det er en elektriker der har lavet den
> stikkontakt hvor maskinen er sluttet til, så jeg kan kun gå ud fra
> den er med korrekt forbundet jord, men sikker, det er jeg ikke.

måske er beskyttelseslederen i stikkontakten, men er stikket et "Schuko"
stik og ikke et dansk 3-benet stik så hjælper det ikke meget...

> ?
> Selv med korrekt forbundet jord, så vil relæet vel slå fra hvis der er
> "hul i varmelegemet"?
ja, men at have vaskemaskine, tørretumber, opvasker og komfur tilsluttet
uden beskyttelsesjord er som at køre på motorcykel uden hjelm!
Sker der en elektrisk fejl i disse apparater risikerer du at blive grillet!

Rasmus