Benzin dyr vs. billig !
Fra : Per

Dato : 20-11-11 10:00

Hej !

Her er en glimrende artikel om det evindelige diskussionsemne:

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-der-forskel-pa-dyr-og-billig-benzin

Mvh. Per

Fra : TDN

Dato : 20-11-11 10:32

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Hej !
>
> Her er en glimrende artikel om det evindelige diskussionsemne:
>
> http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/er-der-forskel-pa-dyr-og-billig-benzin
>

> Mvh. Per

Pudsigt nok er min gamle Carina e fra 1996 kræsen. Om den er følsom over for
addektiverne eller oktanen ved jeg ikke men det er uomtvisligt faktum at
hvis jeg kører på ren OK benzin i tanken lyser min advarselslampe for
bankesensoren jævnligt og hvis jeg kører på Shell lyser den aldrig. Jeg
opsøgte et Toyota værksted som undersøgte bankesensor m.v uden der var fejl,
og så spørgte værkføren om hvad jeg hældte i tanken og jeg svarede OK
benzin, så grinte han lidt og sagde og jeg skulle f.eks Shell i stedet og
lige så snart den gik i gang med Shell benzinen forsvandt advarselslampens
blinken. Hvis jeg så er nærig og der ikke har været tilbud på Shell og jeg
fylder den op med OK benzin, starter lampen op igen med at lyse periodisk
indtil jeg putter Shell på igen. Værkføren sagde jeg ikke var den eneste der
oplevede dette, da de har havde haft andre biler de haft fejl på uden at
kunne lokalisere fejlen indtil der blev prøvet andet benzinmærke.
Jeg er godt klar over det er min bil der kræsen og OK benzin ligger lige
uden for den margen den kan leve med og andre biler ikke har problemer da OK
sikkert ligger inde for den tolerence som motorstyringen kan håndtere.
Jeg har aldrig fundet af om det er addektiverne den er følsom overfor eller
oktanen. Men det er nok addektiverne for rygterne vil vide at benzinen
kommer fra de samme anlæg/tanke og det først er bagefter der tilsættes
addektiver fra de forskeliige benzinmærker.

Mvh
Thomas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-11-11 13:28

TDN har bragt dette til verden:
> Om den er følsom over for addektiverne eller oktanen ved jeg ikke men det er
> uomtvisligt faktum at hvis jeg kører på ren OK benzin i tanken lyser min
> advarselslampe for bankesensoren jævnligt

Min kone har en -97er E-type ;) men jeg anede ikke at den havde en
sådan lampe :)

Gad vide om min Camry samme årgang har dét osse? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Andreas Møller Hanse~

Dato : 20-11-11 13:33

Den 20/11/11 13.28, Hans Paulin (6310) skrev:
> Min kone har en -97er E-type ;) men jeg anede ikke at den havde en sådan
> lampe :)

Hmmm, Hans - E-typen udgik af produktion i 75.....

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-11-11 16:59

Andreas Møller Hansen kom med denne ide:
> Hmmm, Hans - E-typen udgik af produktion i 75.....

....man har jo lov til at drømme ;)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : TDN

Dato : 20-11-11 13:51

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> [...]
> lampe :)
>
> Gad vide om min Camry samme årgang har dét osse? :)

Det er den gule "motor" lampe og det kræver så udlæsning af fejlkode som så
melder at det fejlværdier fra bankesensorføler.

Mvh.
Thomas

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-11-11 16:59

TDN formulerede søndag:
> Det er den gule "motor" lampe og det kræver så udlæsning af fejlkode som så
> melder at det fejlværdier fra bankesensorføler.

Tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 14:17

TDN skrev:

> og så spørgte værkføren om hvad jeg hældte i tanken og jeg svarede OK benzin,
> så grinte han lidt og sagde og jeg skulle f.eks Shell i stedet

Jeg ville helt sikkert have spurgt ham, om der var noget i vejen
med OK-benzin, eller om Toyota stiller ekstra krav til benzinen.
Altså om det er OK eller Toyota ikke holder sig til standarden.

Ivar Magnusson

Fra : TDN

Dato : 20-11-11 14:33

"Ivar" <notvalid@notvalid.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med OK-benzin, eller om Toyota stiller ekstra krav til benzinen.
> Altså om det er OK eller Toyota ikke holder sig til standarden.

Hvis du har læst det hele vil du se det er min bil der ikke kan håndtere
OK's benzin (jeg forudsætter OK's benzin overholder de standarder de skal
overholde). Toyota havde haft få andre eksempler på samme problem, der kun
kunne løses ved at skifte til f.eks Shell, så det er bestemt ikke generelt
Toyota ikke kan bruge OK benzin.

Mvh.
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 15:02

TDN skrev:

> Hvis du har læst det hele vil du se det er min bil der ikke kan håndtere OK's
> benzin

Ja, det er jeg med på.

> (jeg forudsætter OK's benzin overholder de standarder de skal
> overholde).

Du burde også kunne forudsætte at Toyota overholder de standarder de
skal. Du er kunde begge steder, og kan stille de samme krav.

Enten er OK's benzin uden for standard, nogle af Toyotas biler
overholder ikke standarden, eller standarden er for dårlig.
Eller den helt 4. mulighed, som nok er den mest sandsynlige, at dit
værksted ikke ved hvad fejlen er.

Ivar Magnusson

Fra : TDN

Dato : 20-11-11 15:15

> [...]
> overholder ikke standarden, eller standarden er for dårlig.
> Eller den helt 4. mulighed, som nok er den mest sandsynlige, at dit

Min Toyota har kørt +400.000 så vis den afviger lidt i tolerencen i
motorstyringen og jeg skal køre på Shell (som den forøvrigt kører lidt
længere på literen på end OK) så overlever jeg nok det, og selvom Toyota's
kulance er udover hvad alle andre bilmærker disker op med kan jeg nok ikke
forvente de laver dem gratis og jeg ønsker ikke at bruge en formue på ny
motorstyring m.v., så stort er problemet ikke for mig........

Mvh
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 16:11

TDN skrev:

> så stort er problemet ikke for mig........

Næh, 400.000 er du vel glad, blot du kan køre. Mit oprindelige indlæg,
var trikket af bemærkningen fra "din" smilende værkfører, der ville
gøre OK-benzin til problemet.

Fra : TDN

Dato : 20-11-11 16:30

> Næh, 400.000 er du vel glad, blot du kan køre. Mit oprindelige indlæg,
> var trikket af bemærkningen fra "din" smilende værkfører, der ville
> gøre OK-benzin til problemet.

Næh, 400.000 er ikke noget problem for en Toyota så det er en selvfølge den
kører, det lyder som det ikke er en selvfølge med det bilmærke du har og
den kører endda godt og fejler aldrig noget.

Mvh.
Thomas

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 16:58

TDN skrev:

> Næh, 400.000 er ikke noget problem for en Toyota så det er en selvfølge den
> kører, det lyder som det ikke er en selvfølge med det bilmærke du har og
> den kører endda godt og fejler aldrig noget.

Det er mange år siden jeg har ejet en bil, der har kørt over
200.000 km. Nu har jeg en 2011 Volvo S80 2.5T, der endnu
ikke har kørt 10.000 km. Min kone har en Clio, der er 4 år
gammel. Hun kører under 10.000 km om året, så 400.000 km
er ikke rigtigt noget der truer.

Fra : \"@

Dato : 20-11-11 19:56

og fejler aldrig noget.

Hvis man ser bort fra problemer med en bankesensor, hvis den ikke får
benzinen fra en bestemt fabrikant

Mikael

Fra : Henrik B.

Dato : 20-11-11 22:37

> Hvis man ser bort fra problemer med en bankesensor, hvis den ikke får
> benzinen fra en bestemt fabrikant

*ROFL*

--
S till