Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Apps til Ipad?
Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-11-11 20:32

Har I nogle fotorelaterede apps, som I er glade for til Ipad?
(Jeg er meget ny i det her)

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-11 12:52

On 19 Nov., 20:31, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:
> Har I nogle fotorelaterede apps, som I er glade for til Ipad?
> [...]

Som ny vil du være meget velkommen i Macgruppen:

https://groups.google.com/group/dk.edb.mac/topics?hl=da

I gruppen er der også fotointeresserede

--
Langgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-11-11 21:01

Den 19-11-2011 20:52, Langgaard skrev:

> Som ny vil du være meget velkommen i Macgruppen:
>
> https://groups.google.com/group/dk.edb.mac/topics?hl=da
>
> I gruppen er der også fotointeresserede
>
> --
> Langgaard

Måske en go ide, tak

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-11 00:04

Langgaard wrote:

> Som ny vil du være meget velkommen i Macgruppen:
>
> https://groups.google.com/group/dk.edb.mac/topics?hl=da
>
> I gruppen er der også fotointeresserede

Hvorfor ikke bare subskribere på dk.edb.mac? - så undgår man det der
gogleværk, der knap nok kan vise skandinaviske tegn...

Men bortset fra det, så har du ret.

mvh. Erik Richard

Fra : Langgaard

Dato : 20-11-11 03:34

On 20 Nov., 00:03, Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:

> Hvorfor ikke bare subskribere på dk.edb.mac? - så undgår man det der
> gogleværk, der knap nok kan vise skandinaviske tegn...

Den må du lige forklare, jeg er ikke nørd

> Men bortset fra det, så har du ret.

Tak, og god søndag!

--
Langgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 20-11-11 11:46

Den 20-11-2011 11:33, Langgaard skrev:

> Den må du lige forklare, jeg er ikke nørd
>

> --
> Langgaard

Jeg er sikker på, at der findes en gruppe på usenet til den slags
spørgsmål

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-11-11 13:11

Langgaard wrote:

> Den må du lige forklare, jeg er ikke nørd

Det betyder ganske enkelt, at hvis du bruger GoogleGroups, kan du ikke
være sikker på, at dansk, norsk æÆ, øØ og åÅ samt svensk åÅ vises
korrekt men istedet vises som omvendte spørgsmålstegn eller andre
underlige symboler - fx. som her i ordet 'spørgsmål' = 'sp¿rgsm¿l' eller
ganske enkelt slet ikke vise dem som her 'sprgsml',

mvh. Erik Richard

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-11 22:05

Soeren Friberg skrev:
> Har I nogle fotorelaterede apps, som I er glade for til Ipad?
> (Jeg er meget ny i det her)

De der pads, er de ikke bare legetøj for gadget-masturbanter?
Kan de noget i nærheden af hvad en netbook kan, andet end se smarte ud
og stimulere ens cafe- credability?
Et af de Danske on-line IT sites havde en test, gående ud på om kan man
arbejde med en pad - svaret var et valent ja, forudsat man anskaffede et
eksternt tastatur (og sikkert også et HDD)- noget tyder på at
anskaffelsen af pc er kommet ned på et niveau, der svarer til
"emanciperede" kvinders tøjindkøb

Fra : Soeren Friberg

Dato : 19-11-11 23:26

Den 19-11-2011 22:05, Ole Larsen skrev:
> Kan de noget i nærheden af hvad en netbook kan, andet end se smarte ud
> og stimulere ens cafe- credability?

Måske nok lidt off, men bortset fra det er en Ipad vel hverken mere
eller mindre end en forstørret Iphone. Ser ud til at dække dele af mine
behov temmelig godt. Er faktisk gladere for den end jeg havde troet på
forhånd. Den er kommet for at blive, men erstatter ikke på nogen mulig
måde min notebook m.m. Men snakken hører nok ikke til her.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-11-11 11:46

Ole Larsen udtrykte præcist:

Nej, egentligt ikke. Der er nogle, men det er nok mest til behandling
af billeder taget med en iPhone eller lign. - f.eks. er der en
Photoshop Express, som kan være OK til lidt efterbehandling af billeder
taget på farten med mobilen. Programmet Photosync bruger jeg til at
overføre fra min iPhone til iPad. Til seriøst billedarbejde, synes jeg
ikke der er nogen. Men da jeg altid har den med, er den rigtig god til
at slæbe bøger og manualer (jeg glemmer f.eks. ofte detaljer for min
flash) med rundt, når man rejser. Programmet Photobuddy har jeg mere
fornøjelse af på iPhonen - her ligger mine manualer i øvrigt også. iPad
er meget glimrende til at se fotos på.

> De der pads, er de ikke bare legetøj for gadget-masturbanter?

Tjae - personligt synes jeg det er noget at det bedste, jeg har fået.
Stort set alt, der handler om at læse, surfe (også fotosites) foretages
på iPad'en, der med sin touchscreen, gestures og stor transportabilitet
samt...momentan opstart, stort set har parkeret min labtob (som jeg dog
ikke kan undvære - så iPad er ikke et alternativ, men et supplement).

> Kan de noget i nærheden af hvad en netbook kan, andet end se smarte ud
> og stimulere ens cafe- credability?

En netbook er så til gengæld den største skuffelse, jeg har haft. En
derangeret labtob, der alligevel ikke har kræfterne og skærmkvaliteten
og begrænset batteritid. Den slæber det værste fra flere verdener med
og er kun marginalt mindre/lettere end en letvægtslabtop. Eneste plus
er prisen, men værdien svarer imo også fint dertil.

> [...]
> eksternt tastatur (og sikkert også et HDD)- noget tyder på at anskaffelsen af
> pc er kommet ned på et niveau, der svarer til

Gud fader bevares - nok skrevet af en af de tumber, der vurderer en
ipad ud fra en PCreference. Bilanalogier er jo populære - det svarer
vist lidt til at sige at en kassevogn er meget bedre end en Smart - når
man skal transportere brænde! Det er en tablet - og som noget sådan
noget helt andet end en PC. Til fotobrug (og meget andet): Den er
superb til at se indhold med - og kun i begrænset omfang til at
producere det. Jeg vil dog antage at velnok 80% af mine mails er lavet
på den og at MINDST halvdelen af de fotos jeg ser ses på den.

vh
Jan

--
Jan Bøgh
Fotos: http://album.boegh.net

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-11-11 16:53

Jan Bøgh skrev:
> [...]

> samt...momentan opstart, stort set har parkeret min labtob (som jeg dog
> ikke kan undvære - så iPad er ikke et alternativ, men et supplement).

Netop: ikke et alternativ, men et supplement, der supplerer med lidt af
det man allerede har/kan

> [...]
> er kun marginalt mindre/lettere end en letvægtslabtop. Eneste plus er
> prisen, men værdien svarer imo også fint dertil.

Du har vist anskaffet den forkerte netbook !!

> [...]
> vil dog antage at velnok 80% af mine mails er lavet på den og at MINDST
> halvdelen af de fotos jeg ser ses på den.

Hele ideen med nævnte test var netop at se, om en pad kunne erstatte en
laptop og det kunne den så ikke umiddelbart. Det er da særdeles relevant
at vide for dem, der kunne tænkes at hoppe på smartness-vognen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 21-11-11 19:34

Den 19-11-2011 20:31, Soeren Friberg skrev:
> Har I nogle fotorelaterede apps, som I er glade for til Ipad?
> (Jeg er meget ny i det her)

Et par apps, som jeg har brugt eller har hørt om - jeg kører Android,
denne type apps findes sikkert også til iPad:

* DOF-beregning (Depth Of Field Calculator)
* Camera Remote
<https://market.android.com/details?id=eu.chainfire.dslrcontroller>
* Solopgang- og nedgang (GPS-baseret, Golden Hour)
* EV Exposure Calculator
* Vejrudsigten

Jeg synes ikke det giver mening at redigere billeder på en tablet -
dertil skal der bruges en ordentlig skærm og RAW-konverter, mus mm...

--
Vh Kurt

Fra : Soeren Friberg

Dato : 21-11-11 20:12

Den 21-11-2011 19:34, Kurt Kjær Jensen skrev:

> [...]
>
> Jeg synes ikke det giver mening at redigere billeder på en tablet -
> dertil skal der bruges en ordentlig skærm og RAW-konverter, mus mm...

Takker; ja en DOF-calc er kommet ind og nogle Nikon-kataloger. Så så
også noget med sol-vinkler også. Ja, der er ekstremt meget

Og PS
Det er ikke mig, der har forsøgt at sammenligne med en PC/bærbar. Det
giver slet ikke rigtig mening. Men bortset herfra føler jeg allerede, at
instrumentet er uundværligt!

Fra : Ole Larsen

Dato : 21-11-11 23:09

Soeren Friberg skrev:

> Og PS
> Det er ikke mig, der har forsøgt at sammenligne med en PC/bærbar. Det
> giver slet ikke rigtig mening. Men bortset herfra føler jeg allerede, at
> instrumentet er uundværligt!

Jeg står gerne ved at det er mig, der gør det, og det giver imo
aldeles god mening at sammenligne en meget let bærbar der kan noget med
en stadig let bærbar, der kan det hele. Men vi kan for min skyld også
sammenligne pads med en smartphone der ikke kan ringe, men med større
skærm om du vil...
At du (og Jan) føler den uundværlig, bekræfter blot det gamle dogme om
burokrati: Jo flere skriveborde, jo mere skal administreres.
Og er der en ting alle mennesker er verdensmestre i, er det at
retfærdiggøre sine indkøb.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 07:34

Den 21-11-2011 23:08, Ole Larsen skrev:
> [...]
> burokrati: Jo flere skriveborde, jo mere skal administreres.
> Og er der en ting alle mennesker er verdensmestre i, er det at

Eller også er vi ude i en hel og aldeles ligegyldig diskussion i en
fotogruppe!

Trådens udgangspunkt er om nogle af de 100 vis af tilgængelige apps er
bedre end andre. Jeg fik nogle svar og tak for dem.

Om du eller andre har 2 biler, huse, kaniner rager mig en papand i en
fotogruppe. Ligeledes rager det mig, hvorledes du mener, at kunne
placere folk i en bås alt efter om de er Ipad ejere eller ej. Både jeg
og min kone er vilde med den. Hvad det bekræfter vil jeg lade en højere
magt eller dig afgøre. Men afgørelsen er jeg lidt ligeglad med altså.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 08:00

Den 22-11-2011 07:33, Soeren Friberg skrev:
> Om du eller andre har 2 biler, huse, kaniner rager mig en papand i en
> fotogruppe. Ligeledes rager det mig, hvorledes du mener, at kunne
> placere folk i en bås alt efter om de er Ipad ejere eller ej.

Ja, undskyld, men hvordan kan det komme nogen ved om ligger med 2 eller
3 koner? Dit fjersynsmærke? You name it.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-11-11 08:26

Soeren Friberg skrev:

> [...]
> og min kone er vilde med den. Hvad det bekræfter vil jeg lade en højere
> magt eller dig afgøre. Men afgørelsen er jeg lidt ligeglad med altså.

Der er vist noget, du har misforstået omkring nyhedsgrupper: En tråd kan
tage alle mulige retninger og trådstarter har ingen mulighed eller ret
til at prøve at bestemme i hvilken retning en tråd går.
Selvfølgelig skal du pr. automatik, som hooked discipel, mene at
diskussionen er ligegyldig. Som tidlige nævnt og begrundet har jeg en
anden opfattelse.
Fred være med dig.
P.S. Har vist ikke omtalt ipad, men blot pads

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 08:38

Den 22-11-2011 08:26, Ole Larsen skrev:
> Der er vist noget, du har misforstået omkring nyhedsgrupper: En tråd kan
> tage alle mulige retninger og trådstarter har ingen mulighed eller ret
> til at prøve at bestemme i hvilken retning en tråd går.

Blot et lille hint om at bringe dig væk fra en diskussion med dig selv.
Der er ingen, der har argumenteret i mod, eller påstået, eller antydet
at en Ipad, pat er andet end en Ipad eller pat. Derimod argumenterer
imod forskellige konstruerede synspunkter.

> Selvfølgelig skal du pr. automatik, som hooked discipel, mene at
> diskussionen er ligegyldig. Som tidlige nævnt og begrundet har jeg en
> anden opfattelse.

En anden opfattelse end mig?
Jeg har end ikke beskrevet, hvad jeg bruger den til, og ja, det ville da
også være pænt offtopic.

Men jeg tror, at jeg er i en bås, hvor min pc bør være en Mac og min
Nokia N9 en Iphone osv.

God fotodag - jeg skal ud og tjene lidt penge til en flok pensionister
på overførselsindkomst.

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-11-11 22:17

Soeren Friberg skrev:

> [...]
> at en Ipad, pat er andet end en Ipad eller pat. Derimod argumenterer
> imod forskellige konstruerede synspunkter.

Jeg har tidligere betvilet at du forstår hvad du selv skriver eller
læser. DETTE ER UÆNDRET. Sprogligt er du hjælpeløs og dine argumenter
er som en gang stavblendede grøntsager.

> En anden opfattelse end mig?

End jeg, underforstået "har". Og ja, jeg har talt om anvendeligheden,
ikke hvad du måtte masturbere med dimsen.

> Jeg har end ikke beskrevet, hvad jeg bruger den til, og ja, det ville da
> også være pænt offtopic.

Og det er du egentlig så tit.

> Men jeg tror, at jeg er i en bås, hvor min pc bør være en Mac og min
> Nokia N9 en Iphone osv.

Altså erklæret mærkeluder

> God fotodag - jeg skal ud og tjene lidt penge til en flok pensionister
> på overførselsindkomst.

Hvor er du dog dejligt uselvisk.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 23:00

Den 22-11-2011 22:17, Ole Larsen skrev:

> [...]
>
> End jeg, underforstået "har". Og ja, jeg har talt om anvendeligheden,
> ikke hvad du måtte masturbere med dimsen.

Er du fuld?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 23-11-11 00:15

Den 22-11-2011 22:17, Ole Larsen skrev:
> End jeg, underforstået "har". Og ja, jeg har talt om anvendeligheden,
> ikke hvad du måtte masturbere med dimsen.

Ja, hvad hjertet er fuld af, løber munden som bekendt over med.
Jeg er ikke sikker på, at jeg lider af de samme seksuelle misdannelser
som dig.

Fra : Langgaard

Dato : 22-11-11 03:23

On 22 Nov., 08:37, Soeren Friberg <hushovmeste...@msn.com> wrote:

> Men jeg tror, at jeg er i en bås, hvor min pc bør være en Mac og min
> Nokia N9 en Iphone osv.

"Bør være", ja og det bliver det også, bare vent og se

Apple smitter, og man kan ikke vaccinere mod det

--
Langgaard

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 16:10

Den 22-11-2011 11:22, Langgaard skrev:
> "Bør være", ja og det bliver det også, bare vent og se

Ja, det siges jo.
Min største anke var og er den stærkt styrede brugeroplevelse, som jeg
ikke er vant til fra pc-verdenen.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 24-11-11 07:06

> [...]
>
> Jeg synes ikke det giver mening at redigere billeder på en tablet -
> dertil skal der bruges en ordentlig skærm og RAW-konverter, mus mm...

Også en mulighed:
http://www.photographersi.com/index.html

Fra : jespero

Dato : 22-11-11 15:20

Soeren Friberg <hushovmesteren@msn.com> wrote:
> Har I nogle fotorelaterede apps, som I er glade for til Ipad?
> (Jeg er meget ny i det her)

jeg bruger en app der hedder Snapseed til at redigere fotos til webben. En
anden jeg bruger også photogene den er ikke så god på ipad1 da rammen er
for lille til mine raw billeder. Jeg tror Snapseed selv tilpasser til
rammen Godt nok til mine websider.
Jesper

--
jo

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 23:18

Den 22-11-2011 15:20, jespero skrev:

> [...]
> anden jeg bruger også photogene den er ikke så god på ipad1 da rammen er
> for lille til mine raw billeder. Jeg tror Snapseed selv tilpasser til

Ok; egentlig har jeg lidt svært ved at tro, at den kan være særlig
anvendelig til billedredigering, men ok skærmen er da større end på
kameraet Men ellers har du ret. Niks programmer er altid
interessante og Snapseed er ingen undtagelse, og ER installeret. Sammen
med Wi-drive kører det bare derudaf - i marken i hvert fald. Og faktisk
redigerer jeg mindre og mindre. Nok lidt gammeldags

Ud over at være en informationsbase og kilde finder jeg også muligheden
for tethering ret interessant. Og det er lidt sjovt at fjernstyre CS 5.5
tilligemed.

Men jeg mener ikke - og har ikke skrevet eller antydet det - at Ipad´en
kan konkurrere med eller er et alternativ til en ordentlig skærm og
tilhørende ordentlig tegneplade.