Hjælp til tydning af anmærkninger
Fra : Svend

Dato : 19-11-11 17:37

Hej

Jeg har kun rodet lidt med anetydning i 4 måneder, og det går da bedre med
at tyde kragetæerne i kirkebøgerne på Arkivalieronline.dk, men jeg er kommet
i en situation hvor mine evner er kommet til kort. Jeg godt kunne tænke mig
at vide hvad der står i 'Anmærkninger' et par steder, hvis der er nogen der
vil hjælpe mig?

Det drejer sig om min farfars mormors søster, som hed Pedronelle Pedersen
som blev født i Faaborg Sogn, Skast herred i Ribe amt 16. jan 1828.
Hun blev gift med Niels Thomsen den 21. oktober 1851

Under dødsfald i '1849 - 1872, Fåborg,Skast,Ribe' finder jeg at Niels
Thomsen på opslag 118.1 10. januar 1854 har fået en søn der er død, Peder
Christian Nielsen, der kun blev10 døgn. Jeg kan nu ikke finde ham under
fødte i Fåborg?
Jeg kan ikke se hvad der står noget i anmærkninger, de er for mig er
utydelige, noget med Nebel og Bryndum, men der fremgår han heller ikke. Jeg
går udfra at det er Vester Nebel. Nogen der kan tyde anmærkningerne for mig?

Niels Thomsen går hen og dør, og bliver begravet 13. december 1865.

Den 13. December 1866 gifter Pedronelle sig så med afdødes lillebror, Søren
Thomsen. Dette kan findes i samme kirkebog på opslag 112.20. Her er også
skrevet noget i anmærkninger, som jeg heller kan tyde meget mere af end 'I
Kirken, Som..'

Jeg fornemmer at anmærkningerne indeholder noget familiekompromitterende, så
jeg er lidt spændt (o;
Hendes søster fik barn udenfor ægteskab, så de har sikkert ikke været alt
for dydige i den familie.

På forhånd tak

Venlig hilsen

Svend Åge Sørensen

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 19-11-11 19:28

Den 19-11-2011 17:36, Svend skrev:
> [...]

> utydelige, noget med Nebel og Bryndum, men der fremgår han heller ikke.
> Jeg går udfra at det er Vester Nebel. Nogen der kan tyde anmærkningerne

Vanfør - Begravelsen var ansat til d.16
Januar, men da Præsten fra? en vacination?,da-
gen før til Bryndom og Nebel, blev ved Snefog
forhindret fra at komme, indsattes Liget
i Kirkens Vaabenhus.

> [...]
> Søren Thomsen. Dette kan findes i samme kirkebog på opslag 112.20. Her
> er også skrevet noget i anmærkninger, som jeg heller kan tyde meget mere

Som afdøde mands
broder,Kgl. bevilling 11/11 66

Flemming Aasklint

Fra : Svend

Dato : 20-11-11 07:46

"Flemming Aasklint" <aasklint@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Januar, men da Præsten fra? en vacination?,da-
> gen før til Bryndom og Nebel, blev ved Snefog
> forhindret fra at komme, indsattes Liget

Hej Flemming

Mange tak for hjælpen

Når jeg nu ved hvad der skal stå, kan jeg godt med lidt besvær genkende det.
Scanningen på de ældre kirkebøger er lavet uden gråtoner, så også dette er
med til i nogle tilfælde at gøre det svært for mig at læse de gamle
skrifter.
Der er nok ikke andet for end at øve sig noget mere (o:

Kan man i øvrigt få lov til at bladre i de originale kirkebøger hvis man
indfinder sig i Viborg, eller henviser de bare til de scannede udgaver?

Venlig hilsen

Svend Åge