Garanti ved konkurs ?
Fra : Lars Eriksen

Dato : 18-11-11 17:49

Jeg har købt en Maskine ved jem & Fix , der har formidlet salget på
vegne af et selskab der er gået konkurs.

Sagen er nu at maskinen er gået i stykke og efter konkursen kan der
ikke længer skaffes stumper til den - Jeg har kvitteringen fra Jem & Fix
den er lidt over 1 år gammel så der er tid tilbage på garantien - men
hvad gør jeg nu ?

Som jeg ser det har Jem & fix stadigt op til 2 år s garanti til gode
men de skal formoder jeg også kunne skaffe de stumper jeg mangler ?

Mv
Lars

Fra : Preben

Dato : 18-11-11 18:09

Den 18.11.2011 kl. 17:49 skrev Lars Eriksen <ingen@mail.org>:

> [...]
> ikke længer skaffes stumper til den - Jeg har kvitteringen fra Jem & Fix
> den er lidt over 1 år gammel så der er tid tilbage på garantien - men

Hvis du har betalt til Jem & Fix, og fået en kvittering dem, er de
ansvarlige, hvis du er en almindelig forbruger.
Der er næppe garanti endnu, men derimod reklamationsret.

> Som jeg ser det har Jem & fix stadigt op til 2 år s garanti til gode
> men de skal formoder jeg også kunne skaffe de stumper jeg mangler ?

Hvis det jeg skriver ovenfor er rigtigt, og at fejlen er af en sådan art,
at reklamationsretten kan gøres gældende, skal Jem & Fix reparere, ombytte
eller give dig pengene tilbage.

--
mvh/Preben

Fra : Lars Eriksen

Dato : 18-11-11 19:18

Den 18-11-2011 18:08, Preben skrev:

> Hvis du har betalt til Jem & Fix, og fået en kvittering dem

Det har jeg ..

>, er de
> ansvarlige, hvis du er en almindelig forbruger.
> Der er næppe garanti endnu, men derimod reklamationsret.

Det betyder de skal kunne skaffe de dele jeg kommer til at mangle inden
for de 2 år som garantien dækker ?

> Hvis det jeg skriver ovenfor er rigtigt

Nej det var ikke helt rigtigt de har knap 1 år tilbage på garantien

, og at fejlen er af en sådan
> art, at reklamationsretten kan gøres gældende, skal Jem & Fix reparere,
> ombytte eller give dig pengene tilbage.

Jem og Fix har indgået samarbejde med en der måske kan skaffe stumperne
, som min mekaniker ligger og skriver e-mail med , men det ser vist ikke
for godt ud -

Hvad så nu ? hvor mange % af nyværdien efter 2000 km kan jeg regne med
at få godt gjort ? Min Mekaniker har brugt tid på at finde en løsning
det skal han jo også have løn for , hvem skal betale det ?

Mv.
Lars

Fra : Kurd

Dato : 18-11-11 19:24

"Lars Eriksen" <ingen@mail.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> at få godt gjort ? Min Mekaniker har brugt tid på at finde en løsning
> det skal han jo også have løn for , hvem skal betale det ?

Det skal hr. Lars.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-11-11 20:14

Kurd skrev:

> Det skal hr. Lars.

Det er måske rigtigt i det her tilfælde, men det er ikke altid
tilfældet:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem

[stk. 1-3]

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
   køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
   købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
   sælgerens regning.

Hvis Lars Eriksen er gået til sin mekaniker først uden at
kontakte Jem&Fix, må han selv betale ham. Hvis derimod han først
har henvendt sig til Jem&Fix (altså sælger), og de ikke kan løse
problemet på en af de fire måder loven anviser, så kan han lade
tredjemand klare problemet på sælgers regning (hvis det ikke
bliver for dyrt).

--
Bertel

Fra : Lars Eriksen

Dato : 19-11-11 16:44

Hej Bertel
tak for svaret ...

> [...]
> problemet på en af de fire måder loven anviser, så kan han lade
> tredjemand klare problemet på sælgers regning (hvis det ikke

Det har vist sig maskinen ikke kan rapreres , da man ikke kan få dele
til den

Mv
L.E

Fra : Lars Eriksen

Dato : 19-11-11 16:48

Den 18-11-2011 19:23, Kurd skrev:

> Det skal hr. Lars.

???

Mv
Lars

Fra : Preben

Dato : 18-11-11 20:06

Den 18.11.2011 kl. 19:23 skrev Kurd <Kurd@kurd.xy>:

> [...]

Jeg er ikke klar over, hvilket produkt vi taler om, din mekaniker skal du
selv betale. Lad dog være med at blande ham ind i det.
Overlad det til J&F at finde en løsning, reparere, ombytte eller betale
HELE købesummen tilbage.

--
mvh/Preben

Fra : Lars Eriksen

Dato : 19-11-11 16:47

Den 18-11-2011 20:05, Preben skrev:

> Jeg er ikke klar over, hvilket produkt vi taler om,

Scooter ..

> din mekaniker skal
> du selv betale. Lad dog være med at blande ham ind i det.

OK - jeg kommer dog ikke uden om ham da jeg ikke har forstand på
det her ..

> Overlad det til J&F at finde en løsning, reparere, ombytte eller betale
> HELE købesummen tilbage.

Det er en Scooter der har kørt lidt over 2000 km de skulle da gerne
kunne køre 20 gange så langt inden den står af

Mv
Lars

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 19-11-11 22:19

> [...]
>
> Som jeg ser det har Jem & fix stadigt op til 2 år s garanti til gode
> men de skal formoder jeg også kunne skaffe de stumper jeg mangler ?

Uden at vide om du har garanti, eller reklamationsret.
-Og uden at om det drejer sig om en reklamation eller en slid-del du ønsker
at mulighed for at skifte.

Er det ikke en slid-del(Produktionsfejl), har du reklamationsret overfor
sælgeren...
Hvordan de vil løse problemet er deres probem.

Er det en slid-del/reservedel, så dit problem er at du ikke længere kan
få reservedele, er det "bare ærgeligt" .
Øseker du på forhånd (inden du kontakter din leverandør) tredieparts
rådgivning,
vil det være for din egen regning.

///Henrik

Fra : Lars Eriksen

Dato : 19-11-11 22:54

Den 19-11-2011 22:19, Henrik Nielsen skrev:
> "Lars Eriksen" <ingen@mail.org> skrev i en meddelelse

> Uden at vide om du har garanti, eller reklamationsret.

jeg har garanti til aug 2012

> -Og uden at om det drejer sig om en reklamation eller en slid-del du ønsker
> at mulighed for at skifte.

Det er det ikke jeg har haft et uheld nogen dele er ødelagt - problemet
er at disse dele ikke kan skaffes ..

> Er det ikke en slid-del(Produktionsfejl), har du reklamationsret overfor
> sælgeren...

Det er det ikke ..

> Hvordan de vil løse problemet er deres probem.

ok

> Er det en slid-del/reservedel, så dit problem er at du ikke længere kan
> få reservedele, er det "bare ærgeligt" .

Hvad mener du ? - hvis jeg køber en maskine , hvor gearkassen sætter ud
efter 15 mdr - er leverandøren så ikke forpligtiget til at kunne skaffe
en ny ?

> Øseker du på forhånd (inden du kontakter din leverandør) tredieparts
> rådgivning,
> vil det være for din egen regning.

Det er ok ..

Venligst
Lars

Fra : dufur

Dato : 19-11-11 23:45

On 19/11/11 22.53, Lars Eriksen wrote:

> jeg har garanti til aug 2012

Hvordan stiller den garanti dig?
Den skal adskille sig fra de 24 mdr's reklamationsret.

> Det er det ikke jeg har haft et uheld nogen dele er ødelagt - problemet
> er at disse dele ikke kan skaffes ..

Groft sagt.. dit uheld, dit problem.

> Hvad mener du ? - hvis jeg køber en maskine , hvor gearkassen sætter ud
> efter 15 mdr - er leverandøren så ikke forpligtiget til at kunne skaffe
> en ny ?

Sælger er ikke forpligtet til at kunne skaffe reservedele.
Medmindre der specifikt står noget om dette i den garanti du siger
jemogfix har givet dig.

Sætter gearkassen ud, som følge af en produktionsfejl, så hænger
sælgeren på at finde en løsning. Kan reservedel ikke skaffes betyder det
normalt ophævening af handlen med alle penge retur.

Sætte gearkasse ud som følge af stortset alle andre årsager, så hænger
du på den.

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 06:12

Den 19-11-2011 23:45, dufur skrev:

> Hvordan stiller den garanti dig?
> Den skal adskille sig fra de 24 mdr's reklamationsret.

den er den forstået på den måde at der er tilbage til aug 2012 af
de 24 mdr's reklamationsret.

> Groft sagt.. dit uheld, dit problem.

du mener ikke / eller du ved forhandleren ikke skal kunne skaffe de
stumper som skal til for maskinen skal kunne bruges ?

> Sælger er ikke forpligtet til at kunne skaffe reservedele.
> Medmindre der specifikt står noget om dette i den garanti du siger
> jemogfix har givet dig.

det står der ikke det eneste jeg har er en kvittering på købet

> Sætter gearkassen ud, som følge af en produktionsfejl, så hænger
> sælgeren på at finde en løsning. Kan reservedel ikke skaffes betyder det
> normalt ophævening af handlen med alle penge retur.

det ville jo være fint .. f.eks er det jo ikke utænkeligt at gearkasse
jul osv sætter ud inden for garanti perioden

> Sætte gearkasse ud som følge af stortset alle andre årsager, så hænger
> du på den.

ja det er jo ikke så godt ... men der er nu fejl som burde være
indbefattet af garentine f.eks kan den ikke starte hvis den står ude i
mere ind 2 timrr
ved temperatur på under 5 grader

Mv
Lars

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-11 08:00

On Mon, 21 Nov 2011 06:12:18 +0100, Lars Eriksen <ingen@mail.org>
wrote:

>den er den forstået på den måde at der er tilbage til aug 2012 af
>de 24 mdr's reklamationsret.

Du vader rundt i reklamationsret og garanti i en stor pærevælling.

Du skal for det første forstå at det er 2 forskellige ting, og igen
"forskellige ting".

*Reklamationsret* har du altid og den er 2 år.

*Garanti* er noget ekstra der stiller dig væsentligt bedre end
reklamationsret. Dvs. du skal som minimum have noget der beskriver
hvad garantien indeholder, der er IKKE lovbestemmelser om hvad garanti
skal indeholde af detaljer, kun at det skal stille dig væsentligt
bedre end reklamationsret.

Og tilbage til dit problem med at fremskaffe reservedele.
Da dit behov for reseredele tilsyneladende ikke skyldes en
fabrikationsfejl eller kan siges at have været til stede på
købstidspunktet, så er der IKKE tale om at du kan benytte
reklamationsretten, så har du kun garanti tilbage, HVIS du ellers har
fået garanti på købet, så find garanti beviset frem og læs hvad der
står.
Garanti behøver ikke at omfatte muligheden for at kunne få/fremskaffe
reservedele, men nogle gange er det fakrisk nævnt at der er mulighed
for at fremskaffe reservedele i et givent tidsrum efter købet.

Mig bekendt så leverer J&F ikke garanti, der kan så være tale om at
importøren eller fabrikanten kan være garanti stillere.
Importører er væk, så er der nok kun fabrikanten tilbage.
Nogle Kinisiske fabrikanter leverer faktisk garanti, ikke nødvendigvis
en garanti der lever op til dansk lovgivnings krav om hvad en garanti
skal leve op til, men de kan altså have en garanti ordning.

Du skal altså have fat i alt den dokunentation du fik ved købet, du
skal finde frem til om du har et garantibevis.
Der er måske også en fabrikanterklæring ifbm. CE mærkningen, derpå
skulle du kunne finde frem til fabrikanten. DEt kan dog også være at
CE mærkningen er foretaget af importører og så er du lige vidt.

Måske du skulle afslører fabrikat og model på køretøjet, du kunne også
efterlyse reservedele passende steder.

/Hans

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 10:32

Den 21-11-2011 08:00, Hans Kjaergaard skrev:

> Du skal altså have fat i alt den dokunentation du fik ved købet

ikke andet ind jeg havde betalt så ...

, du
> skal finde frem til om du har et garantibevis.

det findes ikke ..

> Der er måske også en fabrikanterklæring ifbm. CE mærkningen, derpå
> skulle du kunne finde frem til fabrikanten. DEt kan dog også være at
> CE mærkningen er foretaget af importører og så er du lige vidt.

importøren er gået fallit så .. men der er så en anden der har overtaget
rep på fejl på disse maskiner - som jeg har talt med i telefon for 1
time side og der er noget der tyder på at maskinen er identisk med en
anden maskine , godt nok af et andet navn ..

så mon ikke der er en løsning , hvis alt går galt så er tabet til at
overskue og de 2200 km den har kørt har tjent mig godt og tabet er på
under 5000 kr og banken har givet tomlen op for jeg køber en ny
(det bliver så godt nok ikke ved Jem & Fix ... )
så det går nok al sammen ..

Mv
Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-11-11 16:59

Lars Eriksen skrev den 21-11-2011:
> den er den forstået på den måde at der er tilbage til aug 2012 af
> de 24 mdr's reklamationsret.

Ved reklamationsret skal du kunne sandsynliggøre, at fejlen har været
der fra starten for at den dækker.

Det er ikke forhandlerens problem, at du har smadret den.

Jan

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 23:50

Den 21-11-2011 16:58, Jan Vestergaard skrev:

> Ved reklamationsret skal du kunne sandsynliggøre, at fejlen har været
> der fra starten for at den dækker.

det er klart

> Det er ikke forhandlerens problem, at du har smadret den.

bestemt ikke - jeg troede bare ikke det var urimeligt at antage hvis man
solgte noget at , ja så kunne det også repareres.

Fra : cbp33@hotmail.com

Dato : 22-11-11 01:07

Den 21-11-2011 23:50, Lars Eriksen skrev:

> det er klart

> bestemt ikke - jeg troede bare ikke det var urimeligt at antage hvis man
> solgte noget at , ja så kunne det også repareres.

Det har aldrig været en selvfølge. Man skal vælge sine produkter og sine
handelspartnere ud fra flere kriterier end pris alene. Jeg kan nævne
såvel italienske, tyske, japanske som kinesiske motorcykler der har haft
problemer med reservedelsleverancer. Men ingen slår dog kineserne mht.
dårlig kvalitet, og "engangsleverancer".

/Claus

Fra : Lars Eriksen

Dato : 22-11-11 08:08

Den 22-11-2011 01:06, cbp33@hotmail.com skrev:

> Det har aldrig været en selvfølge.

Nu kan man sige omstændighederne er af en karakter så de ikke er
omfattet af garantien , var der f.eks et eller andet der var gået i
stykker inden for garanti perioden , så skulle sælger selvf finde en
løsning.

>. Men ingen slår dog kineserne mht.
> dårlig kvalitet, og "engangsleverancer".

Bestemt det vælter ud af Kina med dårlig elektronik - men lige i det her
tilfælled vil jeg sige , hvis der ikke havde været et uheld så for man
meget for pengene - nu må vi se hvordan det går Jem & Fix arbejder på en
løsning ...og jeg har fundet en maskine der helt sikkert kan laves de
næste 25 år den koster så det dobbelte , men det går
nok også.

Mv.

Fra : dufur

Dato : 19-11-11 23:50

Glemte lige at spørge

de 2 års garanti.
Hvem har givet dem?
jem&fix, importøren, producenten eller?

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 06:14

Den 19-11-2011 23:49, dufur skrev:
> Glemte lige at spørge
>
> de 2 års garanti.
> Hvem har givet dem?
> jem&fix, importøren, producenten eller?

importøren er gået fallit og eksistere ikke mere
så det er Jem og Fix efter som de har solgt den .. producenten er
sikkert et eller andet sted i Kina

Mv
Lars

Fra : Ivar

Dato : 20-11-11 11:14

Lars Eriksen skrev:

> jeg har garanti til aug 2012

Så er det ud over den lovpligtige reklamationsret, og dine
rettigheder er afhængig af hvad forhandleren har forpligtiget
sig til.

> Det er det ikke jeg har haft et uheld nogen dele er ødelagt - problemet
> er at disse dele ikke kan skaffes ..

Hvis det ikke skal dækkes af garantien, er det dit problem at
delene ikke kan skaffes. Der bliver solgt rigtigt mange ting,
som man ikke kan købe reservedele til, det er der intet ulovligt i.

Ivar Magnusson

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 06:15

Den 20-11-2011 11:13, Ivar skrev:

> Så er det ud over den lovpligtige reklamationsret, og dine
> rettigheder er afhængig af hvad forhandleren har forpligtiget
> sig til.

ikke andet ind love forskriver også deres gode navn ...

Fra : Henning

Dato : 20-11-11 12:59

> [...]
>ikke længer skaffes stumper til den - Jeg har kvitteringen fra Jem & Fix
>den er lidt over 1 år gammel så der er tid tilbage på garantien - men

Da du afleverede scooteren hos dem og bad dem udbedre fejlen, hvad var
svaret?

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 06:17

Den 20-11-2011 12:58, Henning skrev:

> Da du afleverede scooteren hos dem og bad dem udbedre fejlen, hvad var
> svaret?

lige nu står den ved "min" mekaniker - han siger der mangler dele , som
han prøver at skaffe - Jem og Fix henviser til en anden part der måske
og måske ikke kan skaffe de stumper de mangler ..

Mv
Lars

Fra : Henning

Dato : 21-11-11 09:29

On Mon, 21 Nov 2011 06:16:40 +0100, Lars Eriksen <ingen@mail.org>
wrote:

>lige nu står den ved "min" mekaniker - han siger der mangler dele , som
>han prøver at skaffe - Jem og Fix henviser til en anden part der måske
>og måske ikke kan skaffe de stumper de mangler ..

Det lyder slet ikke som om du har været hos Jem&Fix, før din mekaniker
begyndte at rode med maskinen? I så fald kan du ikke forvente eller
kræve noget som helst.

Fra : Lars Eriksen

Dato : 21-11-11 11:28

Den 21-11-2011 09:29, Henning skrev:

> Det lyder slet ikke som om du har været hos Jem&Fix, før din mekaniker
> begyndte at rode med maskinen? I så fald kan du ikke forvente eller
> kræve noget som helst.

Jem og fix har overtaget så meget af ansvaret som de er forpligtiget til
(efter leverandøren er gået konkurs) , de har ikke erstatnings pligt ved
at man køre galt - det eneste man kan håbe på er de , har en løsning på
hvordan man skaffer de stumper der mangler - havde det f.eks væren en
Honda eller en BMW så ville det næppe har været et problem , men et
eller andet fra Kina er jo en anden sag .. men der er noget der tyder på
disse discount maskiner dukker op under forskellige navne og man måske
af den vej kan få de stumper der mangler.

Problemet med at tegne en kasko er den koster lige så meget som en ny
maskine , som kaosko koster på 1½ år også skal man trække over 1000 kr
fra i selv risiko ...det hænger slet ikke sammen ...

Man kunne så ønske sig det var obligatorisk at at have en hvid streg der
kan ses i mørke (hvis der er lys på maskinen) i mellem vejens ophør og
der hvor rabatten begynder - havde det været der så havde der ikke været
noget uheld.

Mv
Lars

Fra : Henning

Dato : 21-11-11 16:13

On Mon, 21 Nov 2011 11:27:50 +0100, Lars Eriksen <ingen@mail.org>
wrote:

> [...]
>at man køre galt - det eneste man kan håbe på er de , har en løsning på
>hvordan man skaffer de stumper der mangler - havde det f.eks væren en

Ok, det har du ikke oplyst før? Der er ikke noget at klandre Jem&Fix
for, det er ikke deres skyld du kører galt, dermed skal de heller ikke
nødvendigvis afhjælpe opståede fejl og mangler.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-11-11 16:16

On Mon, 21 Nov 2011 16:13:28 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Ok, det har du ikke oplyst før?
Jo 19 Nov 2011 22:53:55

/Hans

Fra : Henning

Dato : 21-11-11 17:12

On Mon, 21 Nov 2011 19:15:57 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Jo 19 Nov 2011 22:53:55

Ok - på grund af fejlfyldt grammatik overså jeg dette, beklager.

Fra : Lars Eriksen

Dato : 22-11-11 11:24

Den 21-11-2011 17:12, Henning skrev:

> Ok - på grund af fejlfyldt grammatik overså jeg dette, beklager.

der stod :

(De sætning der starter med > er ikke skrevet af mig ...men jeg svare
under dem.)

Her er det :

> [...]

er at disse dele ikke kan skaffes ..

> Er det ikke en slid-del(Produktionsfejl), har du reklamationsret

Det er det ikke ..

Fra : Erik Olsen

Dato : 22-11-11 17:28

Lars Eriksen wrote:

> jeg har garanti til aug 2012

Gu har du ikkenikkenej. Det har vi tærsket rundt i længe nok, men du
kender åbenbart ikke forskellen.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 22-11-11 08:44

> [...]
>
> Som jeg ser det har Jem & fix stadigt op til 2 år s garanti til gode
> men de skal formoder jeg også kunne skaffe de stumper jeg mangler ?

Hej

Jeg har ikke et juridisk svar til dig, men kan fortælle at den scooter J&F
havde i deres program var næsten helt magen til T-Hansens Giantco Sprint og
de fleste dele vil passe på din scooter. Iøvrigt samme scooter som Texas,
Futong og en masse andre.

Henrik

Fra : Lars Eriksen

Dato : 22-11-11 11:04

Den 22-11-2011 08:44, Henrik Jensen skrev:

> [...]
> de fleste dele vil passe på din scooter. Iøvrigt samme scooter som Texas,

tak skal du have har lige snakket med dem og de arbejder på en
løsning :)