Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Foto kan ikke åbnes.
Fra : Kispus

Dato : 18-11-11 14:02

Hej
Jeg har fået et stort problem, håber at det er den
rigtige gruppe og at I kan løse problemet for mig.
Kamera: Nikon D 50
Jeg har en mappe: Billeder, med tilhørende undermapper,
i flere af disse undermapper er der billeder der ikke kan åbnes
med div. programmer, ukendt format el. lign. siger den.
F.eks: I en mappe er der billeder fra: DSC 1352 til 1355
som ikke kan åbnes, men fra 1356 til 1555 er der intet problem.
Det er ret mange billeder i div. mapper der ikke kan åbnes.

Jeg har for år tilbage haft Hdisk problemer og var nød til at kopier
mappen med billeder over på andre diske og så kopier dem
tilbage igen på den nye disk.
Min teori er, at der er tabt nogle data ved disse kopieringer
da det var gamle diske jeg benyttede.
Findes der et progran der kan genskabe disse "Broken files" ?
Hilsen John

Fra : Langgaard

Dato : 18-11-11 13:16

On 18 Nov., 14:01, "Kispus" <nos...@mail.dk> wrote:
> [...]
> Jeg har en mappe: Billeder, med tilhørende undermapper,
> i flere af disse undermapper er der billeder der ikke kan åbnes

Filerne hedder RAW, når de er taget med en Canon, men NEF (mener jeg)
når de er taget med en Nikon, er det sådanne filer du ikke umiddelbart
kan åbne?

--
Langgaard

Fra : Peter Rosenthal

Dato : 18-11-11 21:32

Den 18-11-2011 21:16, Langgaard skrev:

> [...]
>
> Filerne hedder RAW, når de er taget med en Canon, men NEF (mener jeg)
> når de er taget med en Nikon, er det sådanne filer du ikke umiddelbart

Irfanview åbner NEF uden problemer.

Peter

Fra : Kispus

Dato : 18-11-11 22:36

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Filerne hedder RAW, når de er taget med en Canon, men NEF (mener jeg)
når de er taget med en Nikon, er det sådanne filer du ikke umiddelbart

Det er alm. JPG filer
John

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-11 11:59

Kispus formulerede spørgsmålet:
> Det er alm. JPG filer
> John

De kan være skadet i overførslen til PC f.x. hvis du har hevet stikket
ud, før kopieringen var helt færdig ?

Så er der ikke meget at gøre ved det.

Hvis kortet ikke har været brugt siden, så kan du måske genskabe dem på
kortet med f.x. PC Inspector Recovery eller tilsvarende program.

Jan

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 13:09

> [...]
>
> Hvis kortet ikke har været brugt siden, så kan du måske genskabe dem på
> kortet med f.x. PC Inspector Recovery eller tilsvarende program.

Kortet har været brugt siden, problemet åbenbart har stået på længe,
(jeg kerder til Recovery.)
Jeg opdagede fejlene da jeg skulle se nogle gamle fotos, så jeg
tror at det skyldes kopiering til defekte harddiske.
John

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-11 04:49

On 18 Nov., 22:36, "Kispus" <nos...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Filerne hedder RAW, når de er taget med en Canon, men NEF (mener jeg)
> når de er taget med en Nikon, er det sådanne filer du ikke umiddelbart

Så ville jeg nok, for en sikkerheds skyld, starte med at tage en
backup af billederne, og andre vigtige data på den disk, men det har
du vel allerede

Det kan være disken der er defekt, under alle omstændigheder er det
altid godt at have billederne flere steder. Og som Jan skriver, så kan
du ofte hente slettede billeder ud af kortet/kortene igen, dog ikke
dem der er overskrevet, men i dag bruger mange kort med overdrevent
plads, hvilket er godt, da der er større chancer for at billederne
ikke alle sammen er overskrevet med nye billeder.

Prøv at køre dine kort igennem med "PC Inspector Recovery" og se hvad
der dukker op.

Kan de billeder du har på kortene ses på kameraets display alle sammen
uden problemer?

Det kan jo måske også være et defekt kort?

--
Langgaard

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-11 04:53

> [...]

> da det var gamle diske jeg benyttede.
> Findes der et progran der kan genskabe disse "Broken files" ?

Du skal efter min mening så søge efter billederne og stumperne til
disse på de gamle diske, jeg formoder ikke "stumperne" er kopieret med
over på den nye disk.

--
Langgaard

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 13:19

> [...]

Du skal efter min mening så søge efter billederne og stumperne til
disse på de gamle diske, jeg formoder ikke "stumperne" er kopieret med

Visse billeder er der stumper, jeg kan se billedet i PSP Photo Album,
Billedserie,
men ved klik siger den NEJ.
Paint Shop Pro samt Photo Album er blevet geninstalleret flere gange,
og da jeg ikke ved om Microsoft Office har indflydelse, så prøvede jeg
også at prøve forskellige versioner: 2002-2003-2007 samt Office XP,
men intet hjalp.
Min fantasi håbede på, at hvis der var tilstrækkelige filer der tilhører
et billede, så var der måske et program der kunne "se" hvad der manglede
og derved genskabe billedet
John

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-11 06:20

On 19 Nov., 13:18, "Kispus" <nos...@mail.dk> wrote:

> [...]
> Min fantasi håbede på, at hvis der var tilstrækkelige filer der tilhører
> et billede, så var der måske et program der kunne "se" hvad der manglede

Har du prøvet recovery på harddisken?

--
Langgaard

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 16:20

> [...]
> Min fantasi håbede på, at hvis der var tilstrækkelige filer der tilhører
> et billede, så var der måske et program der kunne "se" hvad der manglede

Kan ikke rigtig se hvad det skulle hjælpe,
der er skiftet disk siden.
John

Fra : Langgaard

Dato : 19-11-11 09:41

On 19 Nov., 16:19, "Kispus" <nos...@mail.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Langgaard
>
> Kan ikke rigtig se hvad det skulle hjælpe,

Ok, havde overset at du ikke havde de gamle diske at reetablere data
på, så er der nok ikke noget at gøre desværre

Men hvis fragmenterne er kopieret med til den nye disk, kan de findes
med føromtalte værktøj, jeg tror bare ikke på det, men det er da
gratis at prøve!

Den nye disk har jo ikke en kinamands chance for at vide hvad der er
på de dele af billederne der mangler

--
Langgaard

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 21:45

[...]

Har lige prøvet at åbne med IrfaView, duer heller ikke,
rydder op og sletter dem der ikke kan åbnes

Tak til jer alle !!!!
John

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-11-11 13:37

On Fri, 18 Nov 2011 14:01:50 +0100, "Kispus" <nospam@mail.dk> wrote:

>Jeg har for år tilbage haft Hdisk problemer og var nød til at kopier
>mappen med billeder over på andre diske og så kopier dem
>tilbage igen på den nye disk.
Du kopierede fra den gamle disk til andre harddiske ?
Og så kopierede du alle billederne over på en ny disk ?

>Min teori er, at der er tabt nogle data ved disse kopieringer
>da det var gamle diske jeg benyttede.
Din gamle harddisk havde "problemer", så du har nok kopieret nogle
filer over der allerede på det tidspunkt er amputerede.

Din enest redning er hvis du stadig har den gamle harddisk og så
prøver at genskabe filerne derfra.

>Findes der et progran der kan genskabe disse "Broken files" ?
Ikke hvis du ikke har de manglende dele (data).

/Hans

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 13:42

> [...]
> prøver at genskabe filerne derfra.

> Ikke hvis du ikke har de manglende dele (data).

Det har jeg ikke, tak for dit svar, og selvfølgelig til jer der gider ar
arbejde på sagen
John

Fra : Kispus

Dato : 19-11-11 14:04

Sidste nyt!!

Jeg har en mappe der hedder: Fra Kamera.
Ialt 233 fotos, og de 38 kan ikke åbnes.
De 38 foto ligger i rækkefølge i starten.
Når jeg klikker på egenskaber,
er alle fra den 11/3 i år,
Holder jeg musen over, siger den mange forskellige datoer,
Det passer fint med at jeg havde disk problemer i marts mdr.
Og derfor overførte en stor mappe til flere små diske,
og her knækker filmen måske.

Men se lige her:
Har lige prøvet at åbne de "defekte" fotos med:
Nero PhotoSnap Viewer, den siger følgende:

Indlæsning af en eller flere Plug-in filer mislykkedes,
kan være ødelagte eller ikke gyldige.

Er der en redning her ? Det kunne jo være
at jeg ikke har været opmærksom på problemet dengang.
John