Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farver - Kalibrering af monitor
Fra : Steen Christensen

Dato : 17-11-11 18:39

Hej Gruppe,

Jeg kommer til jer for lidt vejledning, da jeg i den forløbne uge rodet med
et noget irriterende problem.

Farverne på min skærm er markant forskellige fra print.

Jeg har kalibreret min skærm (HP w1907v) med en Spyder3 (Dog OEM version
mærket LG, og med LG software.) Den ligger indenfor 1% af et sRGB farverum
ifølge kalibreringen, og farverne på skærmen ser da også fine ud.

Målinger: Gamma: 2.2, Kelvin: 6438, Lumination: 79 cd/m2

Skærmen er sat til 6500 Kelvin, men jeg har også prøvet at sætte skærmen
til sRGB, der dog giver et noget blegere resultat.

Mit problem kommer med print. Jeg har fået lavet nogle testbilleder på 2
forskellige laboratorier og på min Dell farvelaser. I alle tre tilfælde er
billederne mørkere og med kraftigere farver end på skærmen. Eksempelvis
mørk gul fremstår nærmest orange på printet.

Hos det ene laboratorium (SmartPhoto i Belgien) har jeg brugt standard
indstillinger og ladet laboratoriet korrigere farver.

Hos det andet (Foto.com i Belgien) har jeg valgt prof. kvalitet udskrift,
hvor deres korrektion er valgt til at være slået fra. Jeg har brugt deres
profil til deres Fuji lab i eksporten fra LR. Her er hudtoner en anelse
bedre end på det andet lab, men det er lige så mørkt og med kraftige farver

Papiret er i øvrigt det samme (Fujicolor Crystal Archive Paper Supreme).

Jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal prøve, men jeg sidder tilbage med en
følelse af at jeg har overset noget banalt her.

Hvad siger I?

Steen Christensen
Tourinnes-la-Grosse, Belgien

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-11 00:23

Steen Christensen wrote:

> Jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal prøve, men jeg sidder tilbage med en
> følelse af at jeg har overset noget banalt her.

Har du valgt det rigtige papir og den rigtige printerprofil i
printerindstillingerne? For ellers kan du kalibrere nok så meget på din
skærm.

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 19-11-11 10:06

On Thu, 17 Nov 2011 18:38:53 +0100, Steen Christensen wrote:

> Jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal prøve, men jeg sidder tilbage med en
> følelse af at jeg har overset noget banalt her.

Jeg ville nok starte med at skue ned for lysstyrken på skærmen. De fleste
windows PC'er er der fuld knald på skærmen. Jeg vil gå ned på 60 - 70 % og
starte derfra.

Betragtningslyset for dine prints er også vigtig. Hvis du ser dem i lyset
fra en elsparepære, så gem alt om at det ligner det du har set på skærmen.

Og som Martin siger er det også nødvendigt at bruge den rigtige
printerprofil.

Når jeg printer på min Epson Stylus Pro 3880 på Ilford papir, med de
rigtige printer profiler, så kan jeg ikke se forskel på printet og på
skærmen.

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med stadsgaard.com
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : ;o)-max-

Dato : 20-11-11 11:40

On Nov 19, 10:05 am, Jens Stadsgaard <jens@invalid> wrote:

> Jeg ville nok starte med at skue ned for lysstyrken på skærmen. De fleste
> windows PC'er er der fuld knald på skærmen. Jeg vil gå ned på 60 - 70 % og
> starte derfra.

Ja manden skriver jo: Lumination: 79 cd/m2 -
det lyder ikke umiddelbart af meget - så det
burde ikke være der problemet ligger ???
-max-

Fra : Steen Christensen

Dato : 22-11-11 23:26

On Sat, 19 Nov 2011 10:05:37 +0100, Jens Stadsgaard wrote:

> [...]
>
> Når jeg printer på min Epson Stylus Pro 3880 på Ilford papir, med de
> rigtige printer profiler, så kan jeg ikke se forskel på printet og på

Nu har jeg kigget på mine billeder på flere forskellige skærme, og der er
ikke stor variation her. Jeg tror faktisk at min kalibrerede skærm er
"korrekt".

Med hensyn til printerprofiler har jeg anvendt de korrekte profiler for min
egen printer og den profil der er blevet stillet til rådighed fra foto.com
da jeg eksporterede til tryk derfra.

Til gengæld fandt jeg ud af i dag, at jeg i Lightroom havde brugt "glossy"
media type til min laserprinter, hvilket ikke er korrekt, da jeg blot har
printet til almindeligt papir (prøvetryk). Jeg skiftede til "Matte" og
vupti - nu blev resultatet meget lysere og mere tro mod versionen på
skærmen.

Nu er det så jeg tænker på hvad jeg skal gøre ved eksport til foto.com. Jeg
har fået trykt på Glossy paper, og eksporteret med "glossy" indstillinger.
Måske skal jeg prøve at eksportere som "Matte" selvom jeg bestiller glossy
tryk. Har I nogen erfaringer med dette?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 22-11-11 23:43

Den 17-11-2011 18:38, Steen Christensen skrev:
> [...]
>
> Jeg ved efterhånden ikke hvad jeg skal prøve, men jeg sidder tilbage med en
> følelse af at jeg har overset noget banalt her.

Jeg får altid lavet printerprofiler her:
http://tpi-danmark.dk/digitalprint-icc/egen-printerprofil.html

Papir og printer skal passe præcis til hver printerprofil.

--
Kh. Søren
http://fotofriberg.dk