powerline til TV
Fra : Bent E.

Dato : 16-11-11 14:59

Hej NG.
Er der nogen der har erfaring med "Powerline adaptere"?
Mit TV (Philips digitalt) står i stueetagen.
Min router (Cisco) står på 1. etage.

Den "simple" måde for at få internet på TV'et er jo at
trække et ethernet kabel.
Det er bare upraktisk i mit tilfælde.

Jeg har derfor tænkt på om det ville være en løsning at
bruge 2stk. "Powerline ethernet adaptere", hvorved
netsignalet jo går via 230 V nettet.
Det lyder jo meget enkelt, men dur det??

Bent E.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-11-11 21:26

Den 16-11-2011 14:59, Bent E. skrev:

> Jeg har derfor tænkt på om det ville være en løsning at
> bruge 2stk. "Powerline ethernet adaptere", hvorved
> netsignalet jo går via 230 V nettet.
> Det lyder jo meget enkelt, men dur det??

Når almindeligt kablet netværk ikke er en mulighed, er det faktisk en
fornuftig plan B. Hellere det end trådløst i sådan en situation, hvor
båndbredden og stabilitet er afgørende.

De første generationer af dem var noget hø, og man kan sikkert også købe
dem for billigt i dag som så meget andet.

Har brugt nogle zyxel pla-4xx i forskellige situationer, og de har
faktisk leveret varen. Jeg har målt efter et par steder og der bemærkede
jeg ingen forringelse på et 100mb switchet(soho switch) netværk, hverken
latency eller båndbredde.

De vil nok koste dig en 5-700 kr, men det får man ikke meget
elektriker/materialer for.

Fra : Bent E.

Dato : 17-11-11 16:16

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> netværk, hverken latency eller båndbredde.
>
> De vil nok koste dig en 5-700 kr, men det får man ikke meget

Sune
Det lyder som noget jeg kan bruge!
så jeg investerer i en Zyxel.
Tak for den saglige info.

Mvh Bent E.

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-11 16:12

> [...]
> bruge 2stk. "Powerline ethernet adaptere", hvorved
> netsignalet jo går via 230 V nettet.
> Det lyder jo meget enkelt, men dur det??

Jeg benytter det til mit panasonic p42g20e og det virker fint.

/Steinbjørn

Fra : Glenn

Dato : 21-11-11 18:26

On 19/11/11 16.11, "S. Sørensen" wrote:

> Jeg benytter det til mit panasonic p42g20e og det virker fint.
>
> /Steinbjørn

Må håbe at naboerne ikke ser med på "porno"

Mon det er krypteret?

Glenn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-11-11 00:25

"Glenn" <glenn2233@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Må håbe at naboerne ikke ser med på "porno"
>
> Mon det er krypteret?
>
> Glenn

Hvorfor skal det være krypteret? Det er jo ikke trådløst og kører kun
internt i huset, så det er lidt svært at se, hvad problemet skulle være.
Jeg har aldrig selv haft det, men har læst mange artikler som roser det som
en ganske pålidelig måde at lave internt netværk i huset på.

Kurt

Fra : Hekatombe

Dato : 22-11-11 17:07

Den 22-11-2011 00:25, Kurt B. Andersen skrev:
> [...]
> Jeg har aldrig selv haft det, men har læst mange artikler som roser det
> som en ganske pålidelig måde at lave internt netværk i huset på.

Hvorfor skulle det kun køre internt i huset?
Naboen køre vel over de samme 3 faser og neutral som en selv, så hvorfor
skulle signalet ikke gå derind? Signalet bliver vel ikke ødelagt af et
par sikringer, som er det eneste der er mellem en selv og naboen fra el
nettet.

Fra : Glenn

Dato : 22-11-11 17:43

On 22/11/11 17.06, Hekatombe wrote:

> [...]
> skulle signalet ikke gå derind? Signalet bliver vel ikke ødelagt af et
> par sikringer, som er det eneste der er mellem en selv og naboen fra el

OK - PLC har svært nok ved at komme rundt i boligen...:

June 22, 2009, PowerLine Networking Nearly Fails Our Tests:
http://www.tomsguide.com/us/Powerline-Networking-Test,review-1333.html
http://www.tomsguide.com/us/Powerline-Networking-Test,review-1333-4.html
Citat: "...
NASPT Measurements for GbE, 802.11n, and PowerLine AV Adapters in MBps
(Mb/s)
What’s astounding in these test results is how far below the theoretical
maximum of 189-200 Mb/s our PowerLine AV measurements came in (the
numbers in Table 1 in parentheses convey megabits per second or Mb/s;
NASPT reports measurements in megabytes per second or MB/s). A quick
glance shows the highest readings of PowerLine AV top out at 80 Mb/s (10
MB/s) while the lowest value we recorded is 18.4 Mb/s (2.3 MB/s).
...."

Glenn

Fra : Glenn

Dato : 22-11-11 17:52

IOGEAR HomePlug Powerline Network Guide:
http://www.iogear.com/guide/homeplug_guide.pdf
Citat: "...
Is circuit breaking an issue?
No, circuit breaker won’t affect data transmission.
The majority of the homes in the United States share a transformer with
several neighbors, putting several houses on one circuit and thereby
making it theoretically possible for the family next door to access your
network. To completely eliminate this potential problem, HomePlug
encrypts all data with 56 bit DES encryption [<- for lav kryptering i
dag; mindst 128bit er nødvendig] to ensure that your neighbors can not
eavesdrop on your network traffic.
Am I able to share network connections with my neighbor?
Yes, only if you give your neighbor your password. Distance is also a
factor since HomePlug ranges about 300 meters (900 ft.).
...."

Fra : Glenn

Dato : 22-11-11 18:01

NP206 - Can my neighbour receive my HomePlug signal?: NetComm:
http://www.netcomm.com.au/sm/common-questions/np206/np206-can-my-neighbour-receive-my-homeplug-signal
Citat: "...
It is only possible for your neighbour to receive your HomePlug signal
(via powerlines) between two adjacent homes if both homes use the same
power circuit. In the unlikely event that this happens, the NP200 series
powerline devices use 128-bit AES Link Encryption for your security and
piece of mind. This ensures only homeplugs using the same private
network name can connect to each other.
...."

HomePlug FAQ:
http://www.avforums.com/forums/networking-nas/731564-homeplug-faq.html
Citat: "...
Can my neighbour steal my internet connection if he has a HomePlug?

No, the electricity meter acts as block on the signals that are
transmitted across the network, so there is no chance of them leaking
out on to the public wiring and your neighbours picking them up.
...."

Homeplug for room with different circuitry:
http://www.pcadvisor.co.uk/forums/18/networking/347024/homeplug-for-room-with-different-circuitry/
Citat: "...
Yes should work as should all be on the same circuit (phase), may even
work in a neighbours providing they are not on another phase.
Your meter will not stop it either any neighbour on the same phase could
pick it up if near enough. Use the homeplug security to prevent anyone
else being able to connect to your system.
...."

Fra : Hekatombe

Dato : 22-11-11 18:18

Den 22-11-2011 17:43, Glenn skrev:

> [...]
> glance shows the highest readings of PowerLine AV top out at 80 Mb/s (10
> MB/s) while the lowest value we recorded is 18.4 Mb/s (2.3 MB/s).

Tak. Der er noget jeg kan læse lidt på.
Men vil du ikke nok lade vær med at kalde det PLC, da jeg kommer til at
tænke på sådan en her: http://en.wikipedia.org/wiki/File:S7300.JPG :)
(PLC == Programmable Logic Controller)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-11-11 17:49

On Tue, 22 Nov 2011 17:06:53 +0100, Hekatombe <hecknospam@gmail.com>
wrote:

>Hvorfor skulle det kun køre internt i huset?
Fordi el-måleren virker som et filter der dæmper hf signalet.

>Naboen køre vel over de samme 3 faser og neutral som en selv, så hvorfor
>skulle signalet ikke gå derind?
Signalet kan ikke nødvendigvis overføres med succes mellem faserne.
Det kræver ofte en anordning der hjælper til med dette

>Signalet bliver vel ikke ødelagt af et
>par sikringer, som er det eneste der er mellem en selv og naboen fra el
>nettet.
El-måleren sidder som et filter der dæmper signalet.

Men der er jo så igen lidt forskel på el-målere, de gamle med en
alu-skive der kører mekanisk rundt dæmper mere end de nyeste
elektroniske. Hvis der måles via en strømtrafo vil denne også være et
dæmper led.

/Hans

Fra : Hekatombe

Dato : 22-11-11 18:13

Den 22-11-2011 17:48, Hans Kjaergaard skrev:

> Fordi el-måleren virker som et filter der dæmper hf signalet.

Okay det havde jeg så ikke tænkt på.
Nu arbejder jeg ikke med så følsomme signaler og hellere ikke med
el-målerer så det tænkte jeg slet ikke på.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-11-11 19:39

> [...]

> Jeg har aldrig selv haft det, men har læst mange artikler som roser det
> som en ganske pålidelig måde at lave internt netværk i huset på.

De pla's jeg omtalte kører 128bit aes kryptering, der kan være tilfælde
hvor andre via elnettet kan få adgang, derfor.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-11 23:40

Den 21-11-2011 18:26, Glenn skrev:

> Må håbe at naboerne ikke ser med på "porno"
>
> Mon det er krypteret?
>
> Glenn

De skal være pænt dygtige hvis de skal se noget her. Bor i hus.

/Steinbjørn

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-11-11 04:17

Kurt B. Andersen wrote:

> Hvorfor skal det være krypteret? Det er jo ikke trådløst og kører kun
> internt i huset, så det er lidt svært at se, hvad problemet skulle være.

Det kan du ikke være sikker på. Men Powerline udstyr giver normalt
mulighed for kryptering.

--
Jesper Lund