Tilladelse til at downloade helt site?
Fra : Toke Nørby

Dato : 15-11-11 11:12

Der findes en del programmer, hvormed man kan downloade hele sites til
egen "offline browsing", men må man det, uden at spørge ejeren?
Mvh
Toke
--
Toke.Norby@Norbyhus.dk
Læs om "Skivearket" og "Skibsgrisens Flugt"

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-11-11 11:30

Toke Nørby wrote:

> Der findes en del programmer, hvormed man kan downloade hele sites til
> egen "offline browsing", men må man det, uden at spørge ejeren?

Hvis det er til privat brug vil jeg mene det er ok. Men jeg er ikke jurist.

Fra : emjeppesen

Dato : 15-11-11 11:43

Martin Larsen skrev:

>Hvis det er til privat brug vil jeg mene det er ok. Men jeg er ikke jurist.
Jeg tror, at det SKAL være lovligt materiale.

Hilsen emj

Fra : Martin Larsen

Dato : 15-11-11 11:57

emjeppesen wrote:

> Jeg tror, at det SKAL være lovligt materiale.

Ja det var underforstået i mit svar. Hvis materialet i forvejen er
ulovligt bliver det ikke mere lovligt af at blive downloade

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-11-11 12:00

On Tue, 15 Nov 2011 11:12:19 +0100, Toke Nørby
<Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

>Der findes en del programmer, hvormed man kan downloade hele sites til
>egen "offline browsing", men må man det, uden at spørge ejeren?
Det er ikke direkte forbudt så det må du godt.

Og så længe du kun bruger det downloadede matriale til offline
browsing er der heller ikke nogle problemer, men begynder du at
kopierer og benytte indhold/opbygning/virkemåde kan du evt. få
problemer med loven om ophavsret.

/Hans

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-11-11 14:53

Den 15/11/11 11.12, Toke Nørby skrev:
> Der findes en del programmer, hvormed man kan downloade hele sites til
> egen "offline browsing", men må man det, uden at spørge ejeren?

Hvis du bladrer et helt site igennem, har du i praxis downloadet det
hele; det ligger i din browsers cache.

En offline-reader gør det bare nemt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 14:59

Den 15-11-2011 14:52, Kurt Hansen skrev:

> En offline-reader gør det bare nemt.
Men programmet lægger filerne i en oprettet mappe. Den er der juridisk
ansvar for, i modsætning til mappen "midlertidige internet filer".

Blot en reminder, hvis man af vanvare kommer til at hente ulovligt indhold.

Venligst
Mcwm

Fra : emjeppesen

Dato : 15-11-11 15:22

Mcwm skrev:

>Men programmet lægger filerne i en oprettet mappe.

Ikke, hvis man bruger Adobe Acrobat Pro, så får man hele hjemmesiden
som en PDF-fil.

Hilsen emj

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 15:32

Den 15-11-2011 15:21, emjeppesen skrev:
> Ikke, hvis man bruger Adobe Acrobat Pro, så får man hele hjemmesiden
> som en PDF-fil.
Pointen glippede vist for dig. Du har juridisk ansvar for alle filer der
befinder sig uden for "midlertidige internet filer".

Venligst
Mcwm

Fra : Hauge

Dato : 15-11-11 16:00

Den 15-11-2011 15:32, Mcwm skrev:
> Pointen glippede vist for dig. Du har juridisk ansvar for alle filer der
> befinder sig uden for "midlertidige internet filer".

Fedt nok, så gemmer man bare alle ulovlighederne i den mappe, så er det
blevet lovligt.

Mvh Hauge

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 16:11

Den 15-11-2011 16:00, Hauge skrev:
> Fedt nok, så gemmer man bare alle ulovlighederne i den mappe, så er det
> blevet lovligt
Fint, så kan du - nu du er der - oprette de korrekte referencer i
index.dat bl.a.

Venligst
Mcwm

Fra : emjeppesen

Dato : 15-11-11 16:51

Mcwm skrev:

>Pointen glippede vist for dig. Du har juridisk ansvar for alle filer der
>befinder sig uden for "midlertidige internet filer".

Næh, det er jeg såmænd enig i, men i "midlertidige internetfiler"
afsløres det dog alligevel, hvis man interesserer sig for børneporno.
Det er ikke sites, man kommer ind på ved et uheld.

Hilsen emj

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 17:03

Den 15-11-2011 16:51, emjeppesen skrev:
> Det er ikke sites, man kommer ind på ved et uheld.
Absolut også min holdning, men skulle det ske(malware, bagdøre osv in
mente), er det rart at vide at gamle fru Hansen ikke kommer til at
tilbringe sin alderdom på andet end plejehjem...

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-11-11 16:18

On Tue, 15 Nov 2011 14:59:09 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Men programmet lægger filerne i en oprettet mappe. Den er der juridisk
>ansvar for, i modsætning til mappen "midlertidige internet filer".
Du er nok med stor sikkerhed ansvarlig for alle de filer der er på din
PC, uanset hvilken folder de er i. Og det også uanset hvor meget eller
lidt du har forstand/viden om "PCer".

Så er din mappe "midlertidige internet filer" fyldt godt op med børne
porno kan det vel tænkes at du bliver stillet til regnskab for
hvorledes de nu er kommer der, hvis ellers politiet lige skulle få et
tip om at søge efter børne porno hos dig.

Indholdet af "midlertidige internet filer", og ligende mapper, opstår
som følge af de handlinger du har foretaget på internettet, en del er
nok uønsket, men de kommer altså ikke af sig selv.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 16:42

Den 15-11-2011 16:18, Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> som følge af de handlinger du har foretaget på internettet, en del er
> nok uønsket, men de kommer altså ikke af sig selv.
nu er det bl.a. den slags billeder der faktis er faldet dom i at man kan
have liggende der, uden selv at have kendskab til dem.... med deraf
følgende frifindelse... Der kunne ikke bevises forsæt....

"Forsæt

Som i langt de fleste bestemmelser i straffeloven, kan en person først
straffes, hvis vedkommende har forsæt til forbrydelsen. Det vil sige, at
hvis man ved et tilfælde, kommer til at downloade en fil eller indholdet
fra en internetside med børneporno kan man ikke straffes. Hvis der
senere indtræder forsæt til at besidde sådant materiale, vil det dog
kunne straffes, fx hvis brugeren bevidst kalder den (oprindeligt
tilfældige hentede) information frem fra computerens hukommelse. En
bevist reetablering af informationen vil altså være et brud på loven om
børneporno."

Kilde; http://da.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rneporno

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-11 10:51

On Tue, 15 Nov 2011 16:42:14 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>nu er det bl.a. den slags billeder der faktis er faldet dom i at man kan
>have liggende der, uden selv at have kendskab til dem.... med deraf
>følgende frifindelse...
Meget fint, men det forhindre så stadig ikke at du skal stå til
regnskab for billederne. At man så måske ikke kan redegører for dette
(og det er politiets opgave at "bevise") er en anden snak.
Men billederne kommer der ikke af sig selv. Indholdet af "midlertidige
internet filer", og ligende mapper, giver er et rigtigt godt indtryk
af hvor den der sidder bag tastaturet har været på internettet, at
politiet så kan have svært ved at bevise hvem der har siddet bag
tastaturet er, igen, en anden snak.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 16-11-11 12:59

Den 16-11-2011 10:50, Hans Kjaergaard skrev:
> at
> politiet så kan have svært ved at bevise hvem der har siddet bag
> tastaturet er, igen, en anden snak.
Altså står du ikke til ansvar, men *politiet* skal bevise hvem
billederne "tilhører" og om denne person havde forsæt til at hente
billederne.

De skal bevise dit forsæt, du skal ikke bevise du intet har med dem at gøre.

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 16-11-11 13:27

On Wed, 16 Nov 2011 12:59:24 +0100, Mcwm <me@home.invalid> wrote:

>Altså står du ikke til ansvar, men *politiet* skal bevise hvem
>billederne "tilhører" og om denne person havde forsæt til at hente
>billederne.
Nu er der jo åbentbart lidt forskel på hvad vi hver især forstår ved
ansvar, du mener åbentbart at man kan blive dømt, jeg mener at man kan
blive afhørt og/eller sigtet.

Man kan ikke bare fordi der findes "ulovlige" filer i "midlertidige
internet filer" stille sig op og sige at at dette ikke er et bevis
matriale bare fordi filerne er i "midlertidige internet filer".

Der er ikke tale om at man har et frirum bare fordi ens filer ligger i
"midlertidige internet filer" (og her forudsættes at filerne er kommer
der via ens browser).

Nogle beviser kan, uanset hvor gode / sikre de er i sig selv, ikke
nødvendigvis stå alene, men det er der intet nyt i.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 16-11-11 23:28

Den 16-11-2011 13:27, Hans Kjaergaard skrev:
> Nu er der jo åbentbart lidt forskel på hvad vi hver især forstår ved
> ansvar, du mener åbentbart at man kan blive dømt, jeg mener at man kan
> blive afhørt og/eller sigtet
Det er fuldstændigt korrekt, men at blive afhørt er ikke at have ansvar.
Du kan jo afhøres som vidne, der ikke giver ansvar for handlingen.

Du har pligter/rettigheder. Pligt er heller ikke ansvar. Når det kommer
til rettigheder, så er en af dem - som sigtet - retten til ikke at
udtale sig. Heller ikke ansvar der.

Venligst
Mcwm

Fra : Toke Nørby

Dato : 15-11-11 18:45

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

>Hvis du bladrer et helt site igennem, har du i praxis downloadet det
>hele; det ligger i din browsers cache.
>
>En offline-reader gør det bare nemt.

Mange tak for alle jeres kommentarer. Nu tør jeg næsten ikke sige, at
det ikke er fy-fy, men er - host host - frimærker, det drejer sig om.
Det er et ældre auktionssite, der er ved at blive lukket, så det vil
være en ganske god kilde at have liggende.

Jeg kan sagtens få tilladelse, hvis jeg skal bruge enkelte oplysninger
/ billeder - har i hvert fald altid fået uden problemer.

Og så kunne man jo også spørge pigen i baren om hun ville med hjem og
se mine frimærke-filer

Tak igen!
Mvh
Toke

Fra : Mcwm

Dato : 15-11-11 18:54

Den 15-11-2011 18:45, Toke Nørby skrev:
> Og så kunne man jo også spørge pigen i baren om hun ville med hjem og
> se mine frimærke-filer
Se det er udvikling

Venligst
Mcwm

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-11-11 22:03

Mcwm wrote:

> Pointen glippede vist for dig. Du har juridisk ansvar for alle filer der
> befinder sig uden for "midlertidige internet filer".

Den må du gerne begrunde.

Vi har rettens ord for at den midlertidige kopiering af IP pakker som
finder sted i en router hos en ISP udgør eksemplarfremstilling.

--
Jesper Lund

Fra : Mcwm

Dato : 16-11-11 10:26

Den 15-11-2011 22:03, Jesper Lund skrev:
> Vi har rettens ord for at den midlertidige kopiering af IP pakker som
> finder sted i en router hos en ISP udgør eksemplarfremstilling.
Men ikke at du personligt er ansvarlig for den fremstilling, vel?

Mener du det, er der virkelig et problem i tilfælde af uønskede
installationer i form af fx malware.

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-11-11 23:21

Toke Nørby skrev:

> Der findes en del programmer, hvormed man kan downloade hele sites til
> egen "offline browsing", men må man det, uden at spørge ejeren?

Ja, til personlig brug (dig selv eller din husstand):

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
   fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt
   det ikke sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke
   udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1)   [...]
2)   [...]
3)   [...]
4)   fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
   eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af
   databasen i digital form, eller

5)   fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker
   end edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende
   sker til personlig brug for fremstilleren eller dennes
   husstand.

En hjemmeside er ikke en database.

--
Bertel

Fra : Toke Nørby

Dato : 18-11-11 09:50

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Ja, til personlig brug (dig selv eller din husstand):
>
>§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade ..snip

Takker. Det var også sådan jeg forstod på de andre svar i tråden.
Mvh
Toke