Tv-tvang
Fra : @

Dato : 14-11-11 20:04

http://jp.dk/opinion/leder/article2606322.ece

Hvorfor er Folketinget så bange for friheden?

Her er opskriften på en guldrandet tv-kanal i Danmark: Køb
rettighederne til nogle udslidte amerikanske tv-serier og tilsæt en
håndfuld fodboldkampe om ugen.

Med denne model er tv-kanalen sikker på at blive indlemmet i
kabelselskabernes store programpakker, og dermed har man med en
minimal indsats skabt en pengemaskine. Modellen er tilmed skråsikker,
fordi et stort flertal i Folketinget - også på dette punkt - berøver
befolkningen friheden.

Befolkningen bruger årligt 11,5 mia. kr. på tv - heraf 4 mia. kr. på
licens og de resterende 7,5 mia. kr. på betaling til tv-distributører
- fremgår det af en tankevækkende redegørelse fra Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.

Gennemsnitsfamilien bruger årligt 4.500 kr. på tv, men på grund af
manglende konkurrence betaler ni af 10 familier for væsentligt flere
tv-kanaler, end de bruger.

TDC's kabelselskab YouSee sidder på halvdelen af markedet, mens
Viasat, Canal Digital og Stofa har markedsandele mellem 11 og 20 pct.
Boxer, som har monopol på distribution via antennenettet, har kun en
markedsandel på 2 pct. Dét på trods af, at næsten en tredjedel af
husstandene i Danmark ikke har adgang til kabel-tv, viser
redegørelsen.

Til gengæld er hundredetusinder af familier tvangs-tilsluttet
fællesantenneanlæg, hvor de er sat uden for reel indflydelse på
kanaludbuddet og dermed på prisen.

Efter digitaliseringen af signalerne er der ingen teknisk hindring for
at tilbyde forbrugerne frit valg af tv-kanaler, og mange familier
ville kunne spare endog meget store beløb, hvis de fik frit valg, men
i stedet ender de som pekuniært malkekvæg for
tv-distributionsselskaberne.

Sat på spidsen betaler hundredetusinder familier dyrt for, at andre
vil have adgang til at se fodbold morgen, middag og aften. Med TV 2
Sport i spidsen er de fodboldbærende kanaler umådeligt kostbare, og
familier uden dette behov ville kunne spare mange penge, der nok kunne
lune i en krisetid.

Tv-distributørerne begrunder den manglende frihed med, at det vil gøre
de enkelte tv-kanaler dyrere, men det er en udokumenteret påstand,
hvortil kun er at sige: Lad det komme an på en prøve.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse viser, at mange
familier hellere vil betale for udvalgte kvalitetskanaler end at at
skulle påtvinges de såkaldt store programpakker, som rummer mange
tv-kanaler, der sandt for dyden ikke falder ind under begrebet
kvalitet.

En række tv-kanaler ønskes ikke solgt enkeltvis, hvilket sammen med
den manglende konkurrence på markedet for tv-distribution er det
overhovedet stærkeste argument for et lovindgreb.

Erfaringerne fra Norge viser, at man sagtens kan give forbrugerne frit
valg uden, at det medfører fordyrelser.

Det er ganske betegnende, at danske folketingsmedlemmer ikke vil give
frit tv-valg. Forhåbentlig skyldes det ikke, at statsselskabet TV 2
ifølge rapporten modsætter sig, at visse af stationens tv-kanaler
sælges enkeltvis, eller at man skal forhindres i at kunne fravælge TV
2.

Vi vægrer os ved at tro det, men hvilken anden forklaring gives der
ellers på, at befolkningen ikke må få fuld tv-frihed?

Kulturminister Uffe Elbæk har lanceret en ”Marshallplan” for kulturen,
men den rummer ikke ét ord om friheden til fuldt og helt selv at vælge
de tv-kanaler, som man ønsker at betale for.

Hvorfor er Folketinget så bange for friheden?

Fra : Bo Warming

Dato : 15-11-11 06:09

On Mon, 14 Nov 2011 20:03:56 +0100, "@" <Snabel@snabel.net> wrote:

> [...]
>de tv-kanaler, som man ønsker at betale for.
>
>Hvorfor er Folketinget så bange for friheden?

At styre hvad du ser, er at styre hvad stemmes

Havde der været markedsfrihed om TV kanaler var DF regeringsparti

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 08:24

On 14-11-2011 20:03, @ wrote:
> http://jp.dk/opinion/leder/article2606322.ece
>

> Hvorfor er Folketinget så bange for friheden?

For så kan de ikke tvinge dig til at betale mere for dine fedt-afgift
belagte tarteletter.

Fra : @

Dato : 16-11-11 21:27

On Wed, 16 Nov 2011 08:23:54 +0100, DADK <DADK@webspeed.dk> wrote:

>For så kan de ikke tvinge dig til at betale mere for dine fedt-afgift
>belagte tarteletter.

det med tarteleterne overkommer jeg sikkert

problemet er snarere at med frihed vil der også følge krav om at
afskaffe licensfianciering af TV-kanaler

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 21:42

On 16-11-2011 21:27, @ wrote:

> det med tarteleterne overkommer jeg sikkert

Jeg har fået tarteletter på hjernen siden jeg på Tekst-TV læste at
"danskerne hamstrer tarteletter". Jeg har aldrig lavet tarteletter. men
det må snart være på tide. Det er så grotesk urkomisk at jeg ikke kan
lade være. Har du en god opskrift til en tartelet-sovs?

> problemet er snarere at med frihed vil der også følge krav om at
> afskaffe licensfianciering af TV-kanaler

Ja, det er jo den slags jeg indirekte mener. Det er jo helt godnat som
vi for vore egne skattekroner "nurses" ift hvad der er rigtig og
forkert. Så lavede DR en stor event med "danskernes kunst" eller hvad
det hedder. Ham Lars Kragh Jakobsen (eller hvad han hedder. Licens-Lars,
ham med den nedlagte Facebook-profil) foreslog straks en skamstøtte ude
på Ørestaden med alle generaldirektørernes navne på, og eksempler på
hvilke TV-programmer de har leveret. Så ville alle danskere kunne se
hvordan vi i 2011 havde det med DR, og alle ville fremover kunne se
hvordan de 3-4 mia skattekroner formøbles på ingenting. Forslaget fik
knap 70.000 (!!!) stemmer. Men det kom ikke i runde to, for som DR
forklarede, så skal der være hensyn til almenvellet.

Men en skamstøtte overfor Sandholmlejren, der beretter om DF's
umenneskelige politik - den er med i planerne, den nåede til
finalerunden. Gad vide hvor mange licensbetalere der stemte for det - 4?
5? Ingen?

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 21:50

On 16-11-2011 21:41, DADK wrote:

> [...]
> vi for vore egne skattekroner "nurses" ift hvad der er rigtig og
> forkert. Så lavede DR en stor event med "danskernes kunst" eller hvad

Andersen! Hvis du skulle have lyst til at joine ham. En interessant
type. Det er ham politimanden der blev fyret, fordi han åbent gik ud og
kritiserede håndteringen af Christiania og indvandrere. Jeg kunne ikke
være mere enig med en person, som jeg var med ham da han gik ud og lagde
kortene på bordet. Jeg tror han har fået mange tilbud fra diverse
partier, men afviser og ser sig selv som en fri fugl (tror jeg)

Fra : Vidal

Dato : 16-11-11 22:33

Den 16-11-2011 21:41, DADK skrev:

> [...]
> på tide. Det er så grotesk urkomisk at jeg ikke kan lade være. Har du en god

Kog en kylling 40-60 minutter med salt. Mange kan lide at
koge en porre og lidt gulerødder sammen med det. De fleste
foretrækker at rense kyllingen indvendigt under rindende
vand. Hvis der er indmad, så kog det sammen med kyllinge,
det giver smag.

Hak et løg i små stykker og steg dem i smør (rigeligt smør ,
så de lige netop bliver klare. Pas på smørret ikke bliver mørkt.

Hæld lidt mel i smørret, nogle gode skefulde og rør grundigt
så det ikke bliver brunet. Det bliver en tyk masse. Nu hælder
du lidt mælk kombineret med suppen fra den kogte kylling, indtil
sovsen har den konsistens du foretrækker.

Salt og peber.

Tag kyllingekødet fra benene, og skær det i jævne stykker,
du skal have et glas henkogte aspargessnitter, som du hælder
i sovsen sammen med (noget af) vandet fra aspargene. Hvis du
også har kogt porre og gulerødder så skær også dem i regelmæssige
stykker, ikke for store.

Selve tarteletterne skal du købe ved en bager, der er som regel
forskellige typer, de store er bedst, stil dem i en
forvarmet ovn, du kan se på pakken, hvorlænge og ved hvilken
temperatur.

På en lille time har du nemt en solid ret traditionelle tarteletter,
uden det kræver den store madkundskab. Hvis der er suppe tilovers,
kan du lægge resten af kyllingekødet i den, evt jævne med lidt
piskefløde. Det smager altså også godt. Hvis du gerne vil
have suppe med boller kan du købe en pose blandede kød og mel-
boller. Det er ikke ideelt, men det er et stort arbejde, hvis du
selv vil lave dem.

Det er god politik.

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 22:44

On 16-11-2011 22:33, Vidal wrote:

> [...]
> have suppe med boller kan du købe en pose blandede kød og mel-
> boller. Det er ikke ideelt, men det er et stort arbejde, hvis du

Så i bund og grund vil alle slags sovse med kylling være anvendelige?
Gerne med dåse-sdparges osv. Jeg må indrømme, at oksekød og tarteletter
ikke rimer.

Men fin opskrift. Jeg køber nogle tarteletter, hos bageren som du
skriver er bedst, og lave den sovs du skitserer.

Fra : Vidal

Dato : 17-11-11 14:55

Den 16-11-2011 22:43, DADK skrev:
> [...]

Normalt diskuterer man det i dk.kultur.mad+drikke, selvom det
ikke ofte er tarteletter, der kommer op der.

> Så i bund og grund vil alle slags sovse med kylling være anvendelige?

Det skal nok helst være en roux. Altså en opbagning med smør
(eller andet fedtstof) og mel.

> Gerne med
> dåse-sdparges osv. Jeg må indrømme, at oksekød og tarteletter ikke rimer.

Du kunne udvikle en kulinarisk nyhed, måske. Måske slumrer den
nye Escoffier og vågner inkarneret i dig?

> Men fin opskrift. Jeg køber nogle tarteletter, hos bageren som du skriver er
> bedst, og lave den sovs du skitserer.

Måske skulle du lade suppen koge noget ind, det giver mere smag.

Fra : @

Dato : 17-11-11 09:06

On Wed, 16 Nov 2011 22:33:00 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Kog en kylling 40-60 minutter med salt.

høne giver mere smag

> [...]
>forskellige typer, de store er bedst, stil dem i en
>forvarmet ovn, du kan se på pakken, hvorlænge og ved hvilken

stil dem i ovenen med bunden opad, ovn på ca. 180 grader, når
tarteletterne har er blevet en LILLE smule mørkere er de varme