Dårlige erfaringer med (K)ubuntu 10
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-11-11 19:43

Jeg er ikke særlig tilfreds med den oplevelse jeg har haft med en gammel
computer jeg har været nødt til at støve af. Den kørte rimeligt med
Kubuntu 9, men den kom med en pop-up og foreslog at jeg skiftede til
ovennævnte version. Og derefter er alt gået galt.

Den slutter sig ikke til det trådløse netværk automatisk under boot, det
skal jeg gøre manuelt efter at være logget på KDE. Det var dog
nødvendigt at afinstallere wicd først, da den åbenbart var oppe og slås
med KDEs netværksmanager om den trådløse netværksadaaptor.

Muse-pointeren forsvinder jævnligt permanent.

Samme sker lejlighedsvis for tekst-cursoren.

Alt-tab-funktionen falder jævnligt ud, dvs man kan skifte til et
tilfældigt af de 10-15 vinduer man har åbne, men den viser ikke hvilke
vinduer man har at vælge imellem. Inden den lukker for funktionen kommer
den op med en advarsel om at Composition er for langsom og er blevet
suspenderet, men kan genskabes med ctrl-shift-F12, hvilket ikke virker.

Ctrl-alt-backspace virker ikke (man burde jo heller ikke have brug for den).

KDE er i øvrigt en tilsyneladende kraftigt beskåret, men hvis man gad
kunne man sikkert installere mere med

Firefox kommer hver gang den starter op med en liste over sidste
plugin(s) man installerede(også selv om det er mange sessioner siden) og
spørger om man vil afinstallere pluginet.

Thunderbird kommer og spørger om hvad jeg vil gøre med filen, når jeg
klikker på et link. Selv om jeg vælger Firefox, kan den ikke finde ud af
at åbne linket i et Firefox-vindue.

Listen er ikke udtømmende.

Alt i alt: Væsentligt dårligere kvalitet end Windows 95.

Så nu søger jeg et bedre alternativ. Er der nogen, der vil lægge et godt
ord ind for Gentoo? Er det ikke efterhånden noget med at starte et
installationsprogram, angive nogle valg, og så går den i gang med at
downloade og oversætte? Og pakkerne er vel ikke så fiflede som i Ubuntu?

Mvh. Lars

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-11-11 20:29

Den 13-11-2011 19:42, Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> installationsprogram, angive nogle valg, og så går den i gang med at
> downloade og oversætte? Og pakkerne er vel ikke så fiflede som i Ubuntu?

Gentoo er en vidunderlig distribution, hvis du ønsker at presse en
maskine til den bedst mulige ydelse. Men Gentoo er lavet til IT-nørder,
der selv ønsker at vælge grund-indstillingerne for alle programmerne. Og
for en stor del af de problemer, som du beskriver ovenfor, kan disse
løses med nogle ret små ændringer i indstillingsfilerne. Og på Gentoo
forventer man, at folk selv laver disse ændringer. Så mange af de
manglende tilpasninger beskrevet ovenfor, vil heller ikke være lavet i
en standard Gentoo installation.

Hvis du ønsker at lege med Gentoo på maskinen, vil jeg nok i stedet
anbefale dig at installere Sabayon (http://www.sabayon.org/), der er
baseret på Gentoo, men hvor mange af disse tilpasninger allerede er
lavet på forhånd. Og Sabayon er derfor noget mere brugervenlig end Gentoo.

Men hvorfor har du installeret en 1½ år gammel (k)ubuntu-version... Du
kunne jo i stedet prøve den sidste nye version 11.10.

Og angående WICD må jeg også indrømme, at jeg en gang imellem for år
tilbage har valgt denne frem for networkmanager, men der er mig bekendt
overhovedet ikke sket nogen udvikling med WICD igennem det sidste år, og
til gengæld har networkmanager fået slebet en del af fejlene væk (bl.a.
mht. IPv6). Så prøv i stedet den seneste (k)ubuntu eller Sabayon (du
kunne også prøve Mint - http://linuxmint.com/).

Mvh. Jacob Tranholm

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-11-11 21:13

On 13-11-2011 20:28, Jacob Tranholm wrote:
> [...]
> forventer man, at folk selv laver disse ændringer. Så mange af de
> manglende tilpasninger beskrevet ovenfor, vil heller ikke være lavet i

Et så mislykket forsøg på at lave en distribution gør at man får lyst
til at starte på en frisk installation, hvor der ikke er fumlet med
instillingerne. Det er bedre at bruge tid på at starte på en frisk end
en at spilde tid på at at reparere noget klamhuggeri.

> [...]
>
> Men hvorfor har du installeret en 1½ år gammel (k)ubuntu-version... Du
> kunne jo i stedet prøve den sidste nye version 11.10.

Jeg har ikke "installeret" versionen, Ubuntu kom selv og foreslog en
opgradering af den gamle Ubuntu 8.04 LTS som der var installeret. 10.04
LTS er den nyeste LTS version, så det er nok derfor at det var den der
blev foreslået. Jeg svarede som nævnt i mit oprindelige indlæg bare ja
til opgraderingen, og nu virker lortet ikke mere.

> [...]
> overhovedet ikke sket nogen udvikling med WICD igennem det sidste år, og
> til gengæld har networkmanager fået slebet en del af fejlene væk (bl.a.

Networkmanager er det den, der ligger i KDE? Jeg er interesseret i at
netværket starter op automatisk under boot, ikke i at skulle starte det
manuelt efter login, mens firefox klynker i baggrunden over at den ikke
kan genskabe sessionen.

IPv6 er irrelevant.

> Så prøv i stedet den seneste (k)ubuntu eller Sabayon (du
> kunne også prøve Mint - http://linuxmint.com/).

Nej tak til (k)ubuntu, den har vist sin manglende værdi. Jeg orker
heller ikke "brugervenlige" distributioner, der skal være så "smarte" at
de er en kolos på lerfødder, der bare venter på at bryde sammen.

Jeg vil have en distribution der virker - og bliver ved med det.

Mvh. Lars

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 13-11-11 22:32

Den 13-11-2011 21:13, Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> de er en kolos på lerfødder, der bare venter på at bryde sammen.
>
> Jeg vil have en distribution der virker - og bliver ved med det.

Jamen så er Gentoo jo nok det korrekte valg... Jeg bruger selv Gentoo på
2 af mine servere og en multimedie-PC, så jeg har stor respekt for Gentoo.

Men jeg skal bare lige advare om, at næsten alt er sværere at lave i
Gentoo. Og hvis maskinen har lidt år på bagen, skal du huske, at alt i
Gentoo kompileres fra kildekoden. Og på en ældre maskine kan det derfor
godt tage flere dage at få Gentoo fuldt installeret (afhængigt af
maskinens processorkraft).

Hvis jeg skulle installere Gentoo på en ældre computer, ville jeg
seriøst overveje at bruge distribueret kompilering, så flere maskiner
kan samarbejde om opgaverne. Du kan læse mere om dette her:
http://www.gentoo.org/doc/en/distcc.xml

Mvh. Jacob Tranholm

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-11-11 00:08

On 13-11-2011 22:31, Jacob Tranholm wrote:

> [...]
> Gentoo kompileres fra kildekoden. Og på en ældre maskine kan det derfor
> godt tage flere dage at få Gentoo fuldt installeret (afhængigt af

Den må bare stå og hygge sig så længe. Jeg har en stationær jeg kan
bruge i nødstilfælde.

> [...]
> seriøst overveje at bruge distribueret kompilering, så flere maskiner
> kan samarbejde om opgaverne. Du kan læse mere om dette her:

Det er vist for hobby-folk, der skal vise hvor hurtigt det kan gå. Mit
optimeringsmål er at jeg skal bruge mindst mulig tid på det.

Jeg har i øvrigt også overvejet ALFS, men det er mit indtryk at Gentoo
er bedre automatiseret?

Mvh. Lars

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-11-11 21:33

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> [...]
> med Kubuntu 9, men den kom med en pop-up og foreslog at jeg skiftede
> til ovennævnte version. Og derefter er alt gået galt.

Træls. Hvis du er i humør til det, var det så evt noget at installere
samme Kubuntu på ny? Det er før set at opgraderingsscripts er
skrøbeligere end reinstallationsditto.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-11-11 21:49

On 13-11-2011 21:32, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111113 wrote:

> Træls. Hvis du er i humør til det, var det så evt noget at installere
> samme Kubuntu på ny? Det er før set at opgraderingsscripts er
> skrøbeligere end reinstallationsditto.

Jo, det kan der være noget om, men jeg har aldrig rigtigt brudt mig om
"brugervenlige" distributioners forsøg på at gætte, hvordan folk vil
have systemet sat op. SÃ¥ vil jeg hellere have en distribution, hvor man
selv bestemmer det hele, ud fra de pakker udviklerne har lavet.

Men hvis der er nogen anbefalinger af en god distribution, der bare
virker i første forsøg, og som er egnet til den ældre bærbare jeg bruger
som reservemaskine, så er jeg da frisk på at give den chancen.

Mvh. Lars

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-11-11 22:30

> [...]

> virker i første forsøg, og som er egnet til den ældre bærbare jeg
> bruger som reservemaskine, så er jeg da frisk på at give den chancen.

Til ældre maskiner så gå efter ældre distributioner.

Har du overvejet en ren Debian? Eventuelt et par år gammel?