Finpudsning af css
Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-11-11 09:09

I min validering af min css er jeg stødt på følgende errors:

Property overflow-y doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in
[css3] : scroll
Property -moz-border-radius doesn't exist : 8px
Property -webkit-border-radius doesn't exist : 8px
Property border-radius doesn't exist in CSS level 2.1 but exists in
[css3] : 8px

Der er jo to "kategorier", 1) der ender med ...but exists in [css3] :
scroll, 2) doesn't exist

Jeg har tilføjet disse ting, vel vidende at de ikke validerer, idet de
tjener et godt formål, som jeg ikke vil undvære.
De, der slet ikke eksisterer, tager højde for de forskellige browseres
tilgang til at lave runde hjørner (jeg formoder ikke der er kommet
fælles fodslag, der validerer).
De to der angives at eksistere i css3 udfører jo det arbejde de skal.
Og de eksisterer åbenbart, med ikke i css 2.1, som validatoren
kategoriserer mine filer.

Er der en mere valid måde at gøre det jeg har gjort på? Betyder det
noget i praksis at jeg åbenbart har css2 og css3 i samme fil?

/Preben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 17:17

On 12-11-2011 17:08, Preben Nielsen wrote:
> [...]
>
> Er der en mere valid måde at gøre det jeg har gjort på? Betyder det
> noget i praksis at jeg åbenbart har css2 og css3 i samme fil?

Dit største problem bliver IE 6-7-8 der ikke opdateres til at "forstå"
css3. Først fra 9'eren kan du bruge runde hjørner vha. css.

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : John

Dato : 12-11-11 17:27

Preben Nielsen sendte dette med sin computer:

> Er der en mere valid måde at gøre det jeg har
> gjort på? Betyder det noget i praksis at jeg
> åbenbart har css2 og css3 i samme fil?

De fleste udviklere er længe hoppet til CSS3
velvidende at det ikke er Validt endnu

--
Mvh John
www.wordpresstema.dk / www.wp-theme.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-11 18:49

Preben Nielsen skrev:

> Der er jo to "kategorier", 1) der ender med ...but exists in [css3] :
> scroll, 2) doesn't exist

Det der ikke eksisterer, er (sandsynligvis) specifikt for én
browser. Hvor sjovt er det?

--
Bertel

Fra : Preben Nielsen

Dato : 12-11-11 12:30

On 12 Nov., 18:48, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det der ikke eksisterer, er (sandsynligvis) specifikt for én
> browser. Hvor sjovt er det?

Det er sjovt og endda nyttigt, hvis det løser problemer, som er
specifikke for netop én browser.

/Preben

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-11-11 02:36

On 12 Nov., 09:48, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:

> Det der ikke eksisterer, er (sandsynligvis) specifikt for én
> browser. Hvor sjovt er det?

Ved ikke hvad du mener med "sjov", men præfixene som f.eks. -moz er
til som en test af en given egenskab, f.eks. runde hjørner, indtil der
er skabt enighed blandt browserproducenterne om, hvordan den skal
virke. I mellemtiden vil CSS3-udgaven ikke virke for den browser. Men
moz-border-radius kan man godt erstatte af CSS3-udgaven border-radius,
den er de forlængst enige om.

Derimod, hvis man vil bruge nyere CSS3-egenskaber f.eks. animationer,
kan det godt være nødvendigt at bruge præfixes. Bare husk så, at selve
egenskaben kan ændre sig indtil den færdige udgave. Et præfix er en
Beta-udgave.

Man gør det så på den måde, at man sætter præfixene først i
stylesheetet, derefter CSS3-udgaven. Så vil CSS3-udgaven tage over,
når det er implementeret.

MVH
Rune Jensen

Fra : scootergrisen

Dato : 12-11-11 21:50

Fjern din -moz-border-radius og -webkit-border-radius og når du validere
så gør det mod CSS 3 standarden så skulle det gerne validere.

Hvis du godt er klar over det ikke validere og du har det fint med det
så er det jo fint nok.

Personligt "gider" jeg ikke bruge de der browser specifikke koder som
-moz -webkit osv så dem prøver jeg at undgå.

Hvis du bruger http://jigsaw.w3.org/css-validator/ så tryk på "More
Options" og vælg ved Profile: CSS level 3. Ellers validere den mod CSS
2.1 som standard også får du fejlbeskeder.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 13-11-11 10:42

On 13 Nov., 10:35, Rune Jensen wrote:

> Men
> moz-border-radius kan man godt erstatte af CSS3-udgaven border-radius,
> den er de forlængst enige om.

Ja, jeg kan konstatere, at moz-border-radius og webkit-border-radius
ikke længere er nødvendige, så dem har jeg fjernet.

> Hvis du brugerhttp://jigsaw.w3.org/css-validator/så tryk på "More
> Options" og vælg ved Profile: CSS level 3. Ellers validere den mod CSS
> 2.1 som standard også får du fejlbeskeder.

Ganske rigtigt. Med More Options og valg af CSS3, så validerer det nu.

Tak for hjælpen.

/Preben