iPhone/Android
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 08:47

Vi er vel alle stoppet med at tage hensyn til IE 5-6-7 og Netscape 4 -
eller hva'?
Jeg er i hvert fald.

Men de sidste 2-3 år er der kommet nye medier til, som vi vel ikke
undgår at være obs. på - iPhones og Android'er.

iPad'er anser jeg for at være "normale" browsere, med deres forholdsvise
store skærm.

Hvis du vil tage hensyn til iPhone og Android, kan dette gøres f.eks.
med en stump php-kode der detekterer og henter et specielt "håndholdt"
stylesheet, samt evt. henter en "håndholdt html-side":

http://www.developphp.com/view_lesson.php?v=309&t=Mobile_Device_Detection_and_Redirection_Script_Using_a_PHP_Home_Page

Linket er et helvedes godt php-lærings site

Du kan teste din side online, hvis du ikke selv har en iPhone:

http://iphonetester.com/

Tester dine sider i både portræt og landskab

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://produceret-i.dk/ - Køb danske produkter

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-11 14:41

Karl Erik Christensen skrev:

> Vi er vel alle stoppet med at tage hensyn til
> IE 5-6-7 og Netscape 4 - eller hva'?
> Jeg er i hvert fald.

Tjek http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer,
her ligger IE7 fortsat på mere end 15 procent, så
den vil jeg da understøtte et stykke tid endnu.

Et hurtigt tjek i http://ipinfo.info/netrenderer/index.php
fortæller hvor der er noget der skal kigges på.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-11-11 18:09

On 12-11-2011 14:40, Allan Vebel wrote:

> Tjek http://fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer,
> her ligger IE7 fortsat på mere end 15 procent, så
> den vil jeg da understøtte et stykke tid endnu.

Jeg undgår helst specielle effekter der kræver specielle hensyn til
gamle IE-versioner.
Bare ikke når det gælder DM i Webdesign

Så kan jeg godt finde på at lave "noget spræl".

/* Safari */
-webkit-transform: rotate(-90deg);

/* Firefox */
-moz-transform: rotate(-90deg);

/* IE */
-ms-transform: rotate(-90deg);

/* Opera */
-o-transform: rotate(-90deg);

/* Gamle Internet Explorer */

filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.BasicImage(rotation=3);

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-11-11 21:32

Karl Erik Christensen skrev:

> /* Firefox */
> -moz-transform: rotate(-90deg);

Det ser bare forfærdeligt ud - en tekstboks
bliver næsten fuldstændig ulæselig, bare ved
nogle få graders rotation..

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-11-11 17:29

On 12-11-2011 21:32, Allan Vebel wrote:

> Det ser bare forfærdeligt ud - en tekstboks
> bliver næsten fuldstændig ulæselig, bare ved
> nogle få graders rotation..

Naaa, det ved jeg nu ikke om vi er enige om.
Jeg synes da jeg har fået det til at se pænt ud

Det var nu også mest for at illustrere hvorfor jeg ikke mere gider tage
specielle hensyn til browsere det ikke forstår ganske almindelig valid
html og css.

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-11 20:42

Karl Erik Christensen skrev:

> Naaa, det ved jeg nu ikke om vi er enige om.
> Jeg synes da jeg har fået det til at se pænt ud

Ja, på billeder. Bruges det på en tekstboks,
bliver teksten fuldstændig ulæselig.

Det ser lige slemt ud i IE8, FF8, Chrome og Safari.

> Det var nu også mest for at illustrere hvorfor jeg
> ikke mere gider tage specielle hensyn til
> browsere det ikke forstår ganske almindelig
> valid html og css.

Jeg er bare nødt til at tage hensyn til mine kunder
og kundens kunder - der fordeler sig som dette:

http://www.fdim.dk/Statistik/teknik/browserbarometer

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-11-11 20:51

On 13-11-2011 20:41, Allan Vebel wrote:

> [...]
>
> Jeg er bare nødt til at tage hensyn til mine kunder
> og kundens kunder - der fordeler sig som dette:

Ja men kan det så ikke gøres ved at afholde sig fra slige "narrestreger"?

Måske husker du denne side? - Jeg synes nu det meget tilforladeligt ud

http://webdesign.ranunkelvej.com/alderslyst/abenthus.html

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-11-11 21:07

Karl Erik Christensen skrev:

> Måske husker du denne side? - Jeg synes nu
> det meget tilforladeligt ud

Så prøv at rotere #wrapper 10 grader, så er det
ikke så kønt mere

Det var roteringen jeg mente - det kan altså ikke
bruges til ret meget.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-11-11 21:27

On 13-11-2011 21:06, Allan Vebel wrote:

> Så prøv at rotere #wrapper 10 grader, så er det
> ikke så kønt mere
>
> Det var roteringen jeg mente - det kan altså ikke
> bruges til ret meget.

Jeg laver meget sjældent noget bevidst, for at få det til at se grimt ud

Somme tider kan det være meget sjovt bare at eksperimentere.
Men så sorterer man vel det fra der mislykkes.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-11-11 21:40

On 13-11-2011 21:26, Karl Erik Christensen wrote:

> Jeg laver meget sjældent noget bevidst, for at få det til at se grimt ud
>

> Somme tider kan det være meget sjovt bare at eksperimentere.
> Men så sorterer man vel det fra der mislykkes.
>
> Karl Erik.

Hvilket får mig til at tænke på, at jeg for ca. 30 år siden lavede en
udestue for en mand der ikke kunne beslutte sig for, om gulvbrædderne
skulle gå på langs eller tværs af stuen.
For at provokere sagde jeg "Vi kan da lægge dem på skrå".
Det syntes han var en mægtig ide, og sådan blev det

For ca. 1 år siden genså jeg udestuen, der i mellemtiden havde fået nye
ejere. Den ældre herre viste med stolthed stuen frem, og pointerede det
flotte gulv, der lå på skrå.

Da jeg fortalte ham at det var mig der havde lavet det, blev han
ellevild - og jeg fik en ven for livet

Karl Erik.

Fra : Rune Jensen

Dato : 13-11-11 04:27

On 12 Nov., 21:32, "Allan Vebel" <s...@do.not> wrote:

> Det ser bare forfærdeligt ud - en tekstboks
> bliver næsten fuldstændig ulæselig, bare ved
> nogle få graders rotation..

Rotation er generelt kun pænt i Opera. Vent med at bruge rotation til
der er flere med på vognen i den "rene" CSS3-form, altså uden præfix.
Eller brug den kun for Opera.

Lige netop Opera har den absolut pæneste implementering af CSS3, så
den bruger jeg selv til at teste udseende og virkning af (fremtidige)
CSS3-egenskaber.

MVH
Rune Jensen