Kiloet i krise
Fra : Martin Bak

Dato : 12-11-11 07:50

Politiken.dk fortæller i dag om det standard-kilo, som opbevares i Paris.
Selvom metalstykket, der altså skulle veje nøjagtig et kilo er beskyttet af
glasklokker, fremgår det af artiklen at det har ændret sin vægt med ca. 50
mikrogram.

Men så står der videre:

»Vi ved faktisk ikke, om det har tabt masse eller fået mere masse«, erkender
Alain Picard, der er leder af masseafdelingen hos Det Internationale Bureau
for Vægt og Mål, BIPM.

Det forstår jeg ikke. Hvis man kan sige at det har ændret vægten med 50
mikrogram, må man da også vide om vægten er forøget eller formindsket?

http://politiken.dk/videnskab/ECE1447781/kiloet-er-i-krise---afloeseren-paa-vej/

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Max

Dato : 12-11-11 09:18

Hej Martin

> Det forstår jeg ikke. Hvis man kan sige at det har ændret vægten med
> 50 mikrogram, må man da også vide om vægten er forøget eller
> formindsket?

Hvis man kun kender ændringens størrelse, ja hvor fra skal man så
vide hvilken vej den er gået ?

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-11-11 10:27

Max skrev:

> Hvis man kun kender ændringens størrelse, ja hvor fra skal man så
> vide hvilken vej den er gået ?

Og hvad har de sammenlignet med for at konstatere ændringen?

--
Bertel

Fra : Rado

Dato : 12-11-11 14:22

On Sat, 12 Nov 2011 09:17:36 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Martin

>Hvis man kun kender ændringens størrelse, ja hvor fra skal man så
>vide hvilken vej den er gået ?

Hvordan kan man komme frem til ændringen i vægtens størrelse uden at
måle enten en forøgelse eller en formindskelse af vægten?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 12-11-11 14:52

In dk.videnskab on topic: "Kiloet i krise"

> Hvordan kan man komme frem til ændringen i vægtens størrelse uden at
> måle enten en forøgelse eller en formindskelse af vægten?

Den orginale er 1 kg, men kopierne afviger.
Man kan ikke forvente, at det kun er kopierne, der ændrer sig med tiden.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-11 15:42

"Pettersen,Roald" <roald@nomail.invalid> skrev i en meddelelse
> In dk.videnskab on topic: "Kiloet i krise"

> Den orginale er 1 kg, men kopierne afviger.
> Man kan ikke forvente, at det kun er kopierne, der ændrer sig med tiden.

Besvarer det spørgsmålet? I så fald forstår jeg det stadig ikke.

Fra : Kert Rats

Dato : 13-11-11 15:02

> [...]
>
> Det forstår jeg ikke. Hvis man kan sige at det har ændret vægten med 50
> mikrogram, må man da også vide om vægten er forøget eller formindsket?

Et kilo er da stadig lig med 1000

Og massen af standardklodsen er ændret - og dermed vægten.

Journalister KAN ikke skrive videnskabelige artikler!

Venligst

Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-11 15:15

Kert Rats skrev:

> Journalister KAN ikke skrive videnskabelige artikler!

Det skal de jo heller ikke. Og vittigheden med "1000" løb på
skøjter i istiden.

--
Bertel

Fra : Kert Rats

Dato : 13-11-11 19:19

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:4ebfd0c6$0$282$14726298@news.sunsite.dk...

> Det skal de jo heller ikke. Og vittigheden med "1000" løb på
> skøjter i istiden.

Journalister kan ikke skrive artikler om videnskabelige emner. Det ser man
tydeligt i blandt andet Ingeniøren.

Vittigheden om kilo kontra kilogram er blot et - ok, gammelt - eksempel på,
at journalister ikke har begreb skabt om videnskabelige emner.

Journalister bryster sig med, at de kan skrive om alt. Og det kan de, og det
gør de. Men med varierende kvalitet, må jeg sige.

Min agtelse for journalister er - også pga. deres manglende faktualitet
vedr. videnskabelige emner - ret lav.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-11-11 20:20

Kert Rats skrev:

> Vittigheden om kilo kontra kilogram er blot et - ok, gammelt - eksempel på,
> at journalister ikke har begreb skabt om videnskabelige emner.

Hvis du tager den indvending seriøst, er det dig der er ude af
trit med virkeligheden.

--
Bertel

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-11-11 11:17

"Kert Rats" skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det forstår jeg ikke. Hvis man kan sige at det har ændret vægten med 50
> mikrogram, må man da også vide om vægten er forøget eller formindsket?

- enig - men det er faktisk lovligt i følge SI at bruge betegnelsen
"kilo" som vægtnhed. Det kan man så være enig eller uenig i, men det har
lidt at
gøre med skik og brug.

>Og massen af standardklodsen er ændret - og dermed vægten.
Uden tvivl. Den er sikkert blevet lidt tungere - nogle få atomer kan have
kildet sig
ind imellem legeringens atomer.

>Journalister KAN ikke skrive videnskabelige artikler!

Jo - sagtens. Men der er stor forskel på, hvordan de slipper af med det.
De har vel en lille fordel i at kunne udtrykke sig mere forståeligt, selv om
det går lidt
ud over det videnskabelige.
Nogle videnskabsfolk kan ikke skrive gode artikler. De kan også rode rundt i
de
enheder, der ikke er lige benyttes så meget på deres snævre område.
-
Der var f.eks. en del debatter for ca. 11 år siden, hvor selv
videnskabelige personer
var vildt uenige om en så simpel detalje som hvornår startede 3. årtusinde?
Ikke alle vidste at det korrekte svar var 1. jan. 2001

Mvh. Per

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 13-11-11 16:21

In dk.videnskab on topic: "Re: Kiloet i krise"

> Besvarer det spørgsmålet? I så fald forstår jeg det stadig ikke.

Det eneste man kan måle er afvigelsene mellem vægtene.
Kan du ud fra det sige noget om 1 kg er blevet tungere eller lettere?

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-11 17:37

> In dk.videnskab on topic: "Re: Kiloet i krise"

> Det eneste man kan måle er afvigelsene mellem vægtene.
> Kan du ud fra det sige noget om 1 kg er blevet tungere eller lettere?

Kan man overhovedet sige, om det originale lod har ændret tyngde?

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henry Vest

Dato : 13-11-11 17:53

Pettersen,Roald wrote:

> Det eneste man kan måle er afvigelsene mellem vægtene.
> Kan du ud fra det sige noget om 1 kg er blevet tungere eller lettere?

Men nu påstår man jo - så vidt jeg har forstået - at det originale lod har
ændret din masse med 50 mikrogram. Hvordan kan man så påstå det, hvis det
man i virkeligheden har målt, er en ændring på 50 mikrogram mellem
originalloddet og en kopi?

--
Henry Vest

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 13-11-11 18:00

In dk.videnskab on topic: "Kiloet i krise"

> Kan man overhovedet sige, om det originale lod har ændret tyngde?

Man kan ikke sige om om et eneste af lodderne, at det ikke har ændret tyngde.
Sandsynligvis har alle ændret tyngde. Der ikke to af lodderne, der har
fulgtes i vægt over tid. Se i wikipedia under kilogram.

Fra : Martin Bak

Dato : 13-11-11 19:08

> [...]
> Sandsynligvis har alle ændret tyngde. Der ikke to af lodderne, der har
> fulgtes i vægt over tid. Se i wikipedia under kilogram.
Det er læst. både på engelsk og dansk. Men det får mig stadig ikke til at
forstå hvordan man kan vide at det originale lod har ændret sig 50
mikrogram, uden at man kan sige om der er tillagt eller fjernet vægt.
Du må meget gerne forklare mig det.

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 13-11-11 19:01

> [...]
> ændret din masse med 50 mikrogram. Hvordan kan man så påstå det, hvis det
> man i virkeligheden har målt, er en ændring på 50 mikrogram mellem

Det er et kvalificeret gæt, ud fra hvad man ved om de over 40 kopier.
Kvalificeret forstået som en avanceret videnskab jeg ikke kender.
Man har f.eks renset lodderne for urenheder. Originalloddet er
det lod man man har passet bedst på, men det må også have varieret.
Variationen mellem lodderne spænder over mere end 100 mikrogram.

Fra : Pettersen,Roald

Dato : 13-11-11 19:36

> [...]
> forstå hvordan man kan vide at det originale lod har ændret sig 50
> mikrogram, uden at man kan sige om der er tillagt eller fjernet vægt.

Det kan jeg ikke, men jeg ved, at det ikke er simpelt.
Men man kan måle variationerne, der siger, at vægtene ikke er stabile.
Desuden ved man noget om, hvad der påvirker lodderne, og kan justere for det.
Det er altså både et spørsmål om kendte variationer, ukendt variationer,
varitioner man justerer for og variationer man ikke kan justere for.
I variationen mellem lodderne ligger oplysning om hvor ustyrlig vægten
er, men ikke i hvilken retning den flytter sig, for den justeres der
for.

Fra : Martin Andersen

Dato : 14-11-11 18:14

On 12-11-2011 07:49, Martin Bak wrote:
> [...]
>
> Det forstår jeg ikke. Hvis man kan sige at det har ændret vægten med 50
> mikrogram, må man da også vide om vægten er forøget eller formindsket?

Det er sammenlignet med 6 andre kopier af prototypen og resultatet er en
varians på op til 50 mikrogram. Sådan læser jeg det.

Det der undrer mig er hvorfor AFP bringer den 19 år gamle nyhed efter
den 24. "General Conference on Weights and Measures" når den egentlige
nyhed er at de til den konference besluttede sig for at kiloet
*principielt* burde være defineret efter planck konstanten.

Men artiklen bruger den 19 år gamle observation som "nyheden" og den
egentlige nyhed som en slags perspektivering.