The Battle Of The Giants.:-)
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-11 01:53

Radioavisen DR P1 fortalte her i aftes kl. 18:00, at der er sket endnu
en sammenlægning blandt de store multimedie selskaber.

EMI Ltd. er nu blevet solgt fra City Group Financing. Ved salget blev
EMI delt i to dele - en musikdel, der blev købt af Sony Music - og den
del, der står for videoproduktion, blev solgt til Universal Film. Iflg.
Radioavisen betalte Sony temmelig meget mere, end selskabet er værd -
for musikdelen alene ca. det, hele EMI var sat til i værdi...

Sammen med overtagelsen af musikdelen, får Sony også alle de labels, der
hørte under EMI - deriblandt også Apple Records (The Beatles), hvilket
måske godt kan tyde på, at Sony nu vil forsøge at tage kampen op med
Apple Inc. (iTunes Store) om både salg og distribution af bl.a. The
Beatles, Cliff Richard og andre af de mere kendte britiske grupper og
solister...

Gad vide, om Sony nu også vil prøve - igen, - om de kan få skovlen under
iTunes Music Store ved at forsøge at få frataget retten til salg af fx.
The Beatles, som jo er en af iTunes bestsellers...

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 12-11-11 05:06

Den 12/11/11 01.52, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> iTunes Music Store ved at forsøge at få frataget retten til salg af fx.
> The Beatles, som jo er en af iTunes bestsellers...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det bliver så krigen mellem DRM-fri Apple og DRM-kongen SONY. Ikke svært
at se hvad forbrugerne kommer til at vælge-vel?

MvH
Jens

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-11 12:37

Den 12.11.2011 05:06, skreiv Lyrik:

> [...]
> Det bliver så krigen mellem DRM-fri Apple og DRM-kongen SONY. Ikke svært
> at se hvad forbrugerne kommer til at vælge-vel?

Hvis kun Sony tilbyr Beatles som nedlasting, vil vel ikke kundene ha noe
annet valg enn å kjøpe musikken på CD?

Fra : Lyrik

Dato : 14-11-11 13:45

Den 14/11/11 12.37, Snorre Berg skrev:
> Den 12.11.2011 05:06, skreiv Lyrik:

> Hvis kun Sony tilbyr Beatles som nedlasting, vil vel ikke kundene ha noe
> annet valg enn å kjøpe musikken på CD?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Kunderne har uendelig mange andre valg.

Mvh
Jens

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-11 15:11

Den 14.11.2011 13:44, skreiv Lyrik:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Kunderne har uendelig mange andre valg.
>
> Mvh
> Jens

Hvis Amazon blir de eneste som får lisens til å selge DRM-frie filer
lastet lovlig ned via Internett, så vil ikke kundene ha flere valg.
Hvis Sony selger sine DRM-frie filer via andre kilder enn Amazon, vil
jeg likevel kunne spille dem på min Mac, iPad, eller iPhone. Legger de
inn DRM-skrot vil min valgfrihet straks bli forringet, og jeg vil
sannsynligvis la være å handle med Sony.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-11 11:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> iTunes Music Store ved at forsøge at få frataget retten til salg af fx.
> The Beatles, som jo er en af iTunes bestsellers...

Sony tjener gode penge på salg igennem iTunes så hvorfor skære den gren
af ?

Sony skal jo først have et alternativ som folk rent faktisk vil bruge

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-11 16:46

Thomas von Hassel wrote:

> Sony tjener gode penge på salg igennem iTunes så hvorfor skære den gren
> af ?
>
> Sony skal jo først have et alternativ som folk rent faktisk vil bruge

Glem ikke, at Sony stort set er det eneste firma, der laver seriøse
hardware alternativer til iPod/iPhone/iPad i en kvalitet, der fuldt ud
matcher Apples produkter.

Og hvad vil der ske, hvis Sony, - der nu sidder på godt 60% af alle
plademærker, - pludselig kommer og siger, at de ikke længere vil give
tilladelse til, at deres musik kan fås/købes gennem iTunes Store, men
fx. kun gennem Amazon?

Det er jo ikke helt ukendt, at Sony flirter noget med Amazon ved fx. at
sælge deres egne mp3 afspillere og DVD afspillere til priser, der ligger
under branchens normale indkøbspris - vod, at Amazon fortrinsvis sælger
Sonys musik- og video produkter inden for visse kategorier og bestemte
labels - især inden for jazz og klassisk musik...

NB. I skyndingen glemte jeg at nævne, at Sony nu også har købt Ericsson
ud af det fælles Sony-Ericsson firma på mobil-området. - Der er også
vedvarende rygter om, at Sony nu er på vej med en smartphone, der
teknisk set vil blive en kloning af en iPhone og en iPad, men modsat
iPad - med fuld mulighed for at bruge den som telefon.

Du skal ikke regne med, at hverken Akio Morita eller Howard Stringer
ligger på den lade side lige nu - og da slet ikke, siden Howard Stringer
er blevet CEO for hele Sony koncernen, - han kan ganske enkelt ikke
udstå Apple Inc.... - Det syder og koger i branchen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-11 16:57

> [...]

> Glem ikke, at Sony stort set er det eneste firma, der laver seriøse
> hardware alternativer til iPod/iPhone/iPad i en kvalitet, der fuldt ud

Kan du nævne navnene på den uden at slå dem op ?

> [...]
> plademærker, - pludselig kommer og siger, at de ikke længere vil give
> tilladelse til, at deres musik kan fås/købes gennem iTunes Store, men

Det kan de da sikkert godt, men hvorfor skulle de ? ...

> [...]
> Sonys musik- og video produkter inden for visse kategorier og bestemte
> labels - især inden for jazz og klassisk musik...

oheky ....

> [...]
> teknisk set vil blive en kloning af en iPhone og en iPad, men modsat
> iPad - med fuld mulighed for at bruge den som telefon.

en iPad der kan bruges som telefon ... ok, hvordan er det smart ? ....
og hvornår lærer konkurrenterne at man ikke kan "slå" Apple ved at lave
kopier af hvad Apple laver ?

Microsoft har da i det mindste forsøgt at lave noget anderledes ...

> [...]
> er blevet CEO for hele Sony koncernen, - han kan ganske enkelt ikke
> udstå Apple Inc.... - Det syder og koger i branchen...

Nu får du det til at lyde som noget fra en skolegård ... jeg er ked af
at "burst your bubble" men det er ikke sådan det foregår i virkligheden

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-11-11 23:00

Thomas von Hassel wrote:

> Kan du nævne navnene på den uden at slå dem op ?

Nej, men jeg har haft flere af dem i hånden og hørt dem nede i Sony
centret, Banegårdspladsen her i byen. - Lyden er såmænd ganske udmærket,
men lidt 'skarp' som alle Sonys bærbare produkter altid har været.

> Det kan de da sikkert godt, men hvorfor skulle de ? ...

Tja, alle vil jo efterhånden gerne slå Apple, og kan de på en eller
anden måde få skovlen under iTunesStore, - så er markedet - igen -
fuldstændigt åbent

Det er lidt ligesom i fodbold, hvor alle gerne vil slå Brasilien, men
det er kun få, det lykkes for.

> en iPad der kan bruges som telefon ... ok, hvordan er det smart? ....
> og hvornår lærer konkurrenterne at man ikke kan "slå" Apple ved at lave
> kopier af hvad Apple laver ?

Det her er ikke noget med hverken kopier eller plagiater, men en reel
nyudviklet smartphone med SE teknologi, der jo på mange områder endda er
iPhone overlegen. Kobler man det sammen med en ca. 6-7" tablet, har man
noget nær det ultimative værktøj til business brug. - Og hvis de rygter,
der går, taler sandt, skulle den komme med 720p HD webcam, - hvilket vil
betyde, at den vil være noget nær perfekt til video-conferencing. /Det/
kan hverken iPhone eller iPad!

> Microsoft har da i det mindste forsøgt at lave noget anderledes ...

Tænker du på det, de nu har lavet sammen med Nokia? - Anderledes ja, men
dælme ikke noget at skrive hjem om. - Prøv at læse div. reviews.
'Høgen & Nissen' i Harddisken var heller ikke særlig begejstrede. De
påstod, det var værre end Windows Phone 7 - og langt værre end Windows
Mobile 6.x, som er det, jeg har på min SE og er ret godt tilfreds med.

> Nu får du det til at lyde som noget fra en skolegård ... jeg er ked af
> at "burst your bubble" men det er ikke sådan det foregår i virkligheden..

Lad os nu se... Det vil ikke undre mig spor, hvis markedet ser helt
anderledes ud om 1-2 år. - Som det ser ud lige nu, taber Apple iOS
procentvis markedsandel til Android, selvom antallet af iPhones er støt
stigende, men endnu ikke i forhold til WindowsPhone 7, men det skyldes
hovedsageligt, at Android kan bruges på flere forskellige smartphones. -
Det kunne være lidt spændende at se, hvad der reelt ville ske, hvis nu
iOS også kunne bruges på fx. en BlackBerry, LG eller SE smartphone...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-11 23:14

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Nej,

i rest my case. iPhone og iPod har så meget mindshare at det burde være
løgn ...

> men jeg har haft flere af dem i hånden og hørt dem nede i Sony
> centret, Banegårdspladsen her i byen. - Lyden er såmænd ganske udmærket,
> men lidt 'skarp' som alle Sonys bærbare produkter altid har været.

Lyden ? .. heh, det er ikke HiFi produkter det her ...

> [...]
> fuldstændigt åbent
>
> Det er lidt ligesom i fodbold, hvor alle gerne vil slå Brasilien, men

Og hvor jeg dog _hader_ at det ene eller det andet produkt skal _slå_
det andet produkt. iPhone killer my ass ...

Det er "highlanderism" af værste skuffe ...

> [...]
> iPhone overlegen. Kobler man det sammen med en ca. 6-7" tablet, har man
> noget nær det ultimative værktøj til business brug. -

Hvad OS skulle den køre ? ... derudover så er 6-7" for lille som tablet,
men for stor som telefon, altså et skidt kompromis mht. skærmstørrelse.

> Og hvis de rygter,
> der går, taler sandt, skulle den komme med 720p HD webcam, - hvilket vil
> betyde, at den vil være noget nær perfekt til video-conferencing. /Det/
> kan hverken iPhone eller iPad!

Eh ? ... en iPhone eller iPad kan fint lade videokonference ?

> [...]
> påstod, det var værre end Windows Phone 7 - og langt værre end Windows
> Mobile 6.x, som er det, jeg har på min SE og er ret godt tilfreds med.

Og de fleste omtaler jeg har hørt har været jævnt positive ...

Men hvis det er Win8 vi snakker om så er det jo langt fra færdigt, og
jeg vil vente med at dømme noget før det rent faktisk er shipping ...

> [...]
> stigende, men endnu ikke i forhold til WindowsPhone 7, men det skyldes
> hovedsageligt, at Android kan bruges på flere forskellige smartphones. -

hvilket bare er vand på min mølle .... at kigge på markedsandele som en
indikator for noget som helst er konplet ubrueligt når det står alene.

Prøv at se på http://www.asymco.com/ .... masser af andre indikatorer
man kan se på udover marketshare ...

> Det kunne være lidt spændende at se, hvad der reelt ville ske, hvis nu
> iOS også kunne bruges på fx. en BlackBerry, LG eller SE smartphone...

Nu vrøvler du jo ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 00:06

Thomas von Hassel wrote:

> i rest my case. iPhone og iPod har så meget mindshare at det burde være
> løgn ...

> Lyden ? .. heh, det er ikke HiFi produkter det her ...

Da overholder både iPods, iPads og samtlige Sonys bærbare nu DIN45507 og
DIN45511 HiFi normerne. - Selv den billigste Sony til svjh. 495kr. er
HiFi normeret. - Men den vinder også klart i klang, hvis man istedet
for de medflg. in-ear propper smider et par HDR-45T på istedet, men de
koster også mere end selve afspilleren...

> Og hvor jeg dog _hader_ at det ene eller det andet produkt skal _slå_
> det andet produkt. iPhone killer my ass ...
>
> Det er "highlanderism" af værste skuffe ...

Nej, det er såmænd blot 'det frie marked' - eller 'survival of the
fittest' om du vil.

Den branche er så hård, at hvis du ikke kan levere varen, må du dø -
kort og kontant...

> Hvad OS skulle den køre ?

Vides endnu ikke...

> ... derudover så er 6-7" for lille som tablet, men for stor
> som telefon, altså et skidt kompromis mht. skærmstørrelse.

Hvor stor er en iPhone 4 skærm - 5"? - 5,5"? - Så fx. 6" vil kun give en
forøgelse på 1,25cm på hver led. Og formindsker du selve rammen til ca.
2,5mm, vil det kun give godt 1 cm i forhold til iPhone. Prøv at kigge på
den nye LG. Den har en 3,5x5,5" skærm. - Jeg havde den (tvivlsomme)
fornøjelse at lege med den her den anden aften. Den er faktisk hurtigere
til at skifte mellem siderne end iPhone 4, men knapper og ikoner er
desværre også mindre med langt ringere kontrast. Den kører nyeste Android.

> Eh ? ... en iPhone eller iPad kan fint lade videokonference ?

Ikke mig bekendt i 720p HD...

> Og de fleste omtaler jeg har hørt har været jævnt positive ...
>
> Men hvis det er Win8 vi snakker om så er det jo langt fra færdigt, og
> jeg vil vente med at dømme noget før det rent faktisk er shipping ...

Hvis det er Nokias, så er det hverken WinPhone 7 eller 8, men et
specialudviklet OS, der kun kan bruges på Nokias smartphones.

> Nu vrøvler du jo ....

Vi kunne også vende den om og sige, hvad der ville ske, hvis fx. Android
eller WinPhone ville kunne bruges på en iPhone.

Så det gør jeg nu ikke. - Jeg tror såmænd, der ville ske lige præcis
det samme, som der reelt er ved at ske på de 'almindelige' computere,
hvor Mac OS X vinder frem til trods for, det ikke må sælges til en alm.
PC - såvel, som de forskellige Linux systemer vinder frem på Apple hardware.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 10:52

> Nej, det er såmænd blot 'det frie marked' - eller 'survival of the
> fittest' om du vil.
>
> Den branche er så hård, at hvis du ikke kan levere varen, må du dø -
> kort og kontant...

Markedet er fint stort nok til at både iPhone, Android og andre sagtens
kan co-eksistere ...

> Vides endnu ikke...

Vaporware med andre ord ... hvordan skal man snakke rationelt om tomme
løfter ?

> Hvor stor er en iPhone 4 skærm - 5"? - 5,5"?

3.5"

> Ikke mig bekendt i 720p HD...

Det er ikke en dealbreaker når man snakke video konference ... jeg har
set video mellem 2 iPad 2 f.eks. ... det er _fint_ ...

> Hvis det er Nokias, så er det hverken WinPhone 7 eller 8, men et
> specialudviklet OS, der kun kan bruges på Nokias smartphones.

Megoo ? ... deres dødsejler som er lagt i graven ?

> Vi kunne også vende den om og sige, hvad der ville ske, hvis fx. Android
> eller WinPhone ville kunne bruges på en iPhone.

Apple's hemmelige "sovs" har aldrig været en integreret løsninger hvor
hardware og software er udviklet sammen og ikke bare kan løftes ud og
køres uafhængigt af hinanden ...

Bare se det det helvede som Android er i nu hvor hver producent lægger
deres eget mere eller mindre vellykkede "skin" over Android ...

> [...]
> PC - såvel, som de forskellige Linux systemer vinder frem på Apple hardware.

Vinder frem ? ... hvor ser du det ?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 13:33

Thomas von Hassel wrote:

> Markedet er fint stort nok til at både iPhone, Android og andre sagtens
> kan co-eksistere ...

Det burde det være, men det er just ikke alle, der ser det på den måde...

> 3.5"

Hm, i så fald skulle den kun være 0,5" større end min SE? Jeg har lige
målt skærmen på min SE, og den er 6,2cm i diagonal, [har desværre
forlagt tommestokken, så du må nøjes med cm.]. - Det kan næsten ikke
passe, for når min SE ligger ved siden af en iPhone 4, er iPhone skærmen
mindst 50% større

> Det er ikke en dealbreaker når man snakke video konference ... jeg har
> set video mellem 2 iPad 2 f.eks. ... det er _fint_ ...

Nej, ikke hvis det kun er til, at direktøren kun lige skal snakke med
sine afdelingschefer i Kina, Adeleide eller San José. - Men hvis det, -
som det gøres mere og mere, - også skal bruges i en markedsførings
sammenhæng, er kvaliteten ret afgørende.

Det hjælper jo et fedt, hvis du vil præsentere (og sælge) et nyt produkt
til en kunde i Hula-Bulaland, hvis kunden ikke kan se den detalie, du
lige netop peger på som det 'virkeligt nye'... Det sælger du intet på!

> Megoo ? ... deres dødsejler som er lagt i graven ?

Næppe. Det eneste, jeg fik at vide, var, at det var MS, der stod bag
softwaren...

> Bare se det det helvede som Android er i nu hvor hver producent lægger
> deres eget mere eller mindre vellykkede "skin" over Android ...

Det var jo lige det, jeg skrev. Det ville være rart, hvis d'herrer bag
både Android og div. telefoner kunne finde ud af at lave en samlet
'pakke' - om ikke andet, så en pakke til hvert mærke, hvor så de
forskellige stumper kunne installeres/opdateres til den enkelte model
inden for mærket. - Fx. en aftale noget lignende den, Apple har lavet
med HP, Canon, Brother og Epson m.fl..

> Vinder frem ? ... hvor ser du det ?

Det lyder tosset, men jeg kender folk, der køber en iMac, og det første,
de gør, er at slette hele dynen og installere fx. Debian. ..."Jeg kan
godt li' designet, men jeg kan ikke li OS X"... - ..."Jeg kan godt lide
OS X, men jeg gider ikke betale det dobbelte af det, jeg kan få en PC'er
til"...

Det er de to grundholdninger, der er hos 'mixers'. Med andre ord, - den
ene vil have det smarte, der er 'in', den anden vil have det sikre, men
vil ikke betale en bondegård.

Jeg har en god ven, der har en QuadCore HP 4x2,43ghz, som han kun gav
godt 7000kr. for inkl. Win7, men ville gerne kunne køre OS X, og han vil
hellere end gerne have en MacPro - svarende ca. til den, jeg har, men
han vil ikke give godt 16.000kr. for den... Jeg har foreslået ham næste
gang, han skifter, så at købe en 27" iMac - alternativt en let brugt
MacPro, men han er lidt bange for, at konen vil bide hovedet af ham,
hvis han gjorde.

Faktisk så tror jeg, at Apple kunne ekspandere endnu mere, hvis de tog
skridtet fuldt ud og lavede et fuldt lovligt system, der kunne
installeres på selv en hjemmebygget PC...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 14:01

> [...]

> Android og andre sagtens > kan co-eksistere ...
>
> Det burde det være, men det er just ikke alle, der ser det på den måde...

Hvem er det ? .. "pundits" ? ... skribenter ? ... folk der gør sig kloge
på ting de ikke har forstand på ?

> [...]
> tommestokken, så du må nøjes med cm.]. - Det kan næsten ikke passe, for
> når min SE ligger ved siden af en iPhone 4, er iPhone skærmen mindst 50%

Det er skam rigtigt:

"3.5-inch (diagonal) widescreen Multi-Touch display"

<http://www.apple.com/iphone/specs.html>

> [...]
> til en kunde i Hula-Bulaland, hvis kunden ikke kan se den detalie, du lige
> netop peger på som det 'virkeligt nye'... Det sælger du intet på!

jeg kan høre du _ikke_ har kørt videochat mellem to iPads ...

> Næppe. Det eneste, jeg fik at vide, var, at det var MS, der stod bag
> softwaren...

Så er det Win8 ...

> [...]
> stumper kunne installeres/opdateres til den enkelte model inden for
> mærket. - Fx. en aftale noget lignende den, Apple har lavet med HP, Canon,

Det er de ikke interesseret i ... deres forretningsmodel er bygget på at
telefonen er forældet næsten med det samme så folk bliver nødt til at
købe en ny telefonen hvis de vil have det nye smarte software ....

> [...]
>
> Det er de to grundholdninger, der er hos 'mixers'. Med andre ord, - den
> ene vil have det smarte, der er 'in', den anden vil have det sikre, men

næppe noget _de fleste_ gør ...

> Faktisk så tror jeg, at Apple kunne ekspandere endnu mere, hvis de tog
> skridtet fuldt ud og lavede et fuldt lovligt system, der kunne installeres
> på selv en hjemmebygget PC...

Apple tjener penge på deres _hardware_ .... bare kig på deres
regnskaber...

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-11 19:26

> Apple tjener penge på deres _hardware_ .... bare kig på deres
> regnskaber...

Det kan man da ikke læse ud af deres regnskaber. Hardware og software
sælges jo sammen. Hvor meget af fortjenesten er så fortjeneste på
hardwaredelen, og hvor meget er fortjeneste på softwaredelen, når man
f.eks. køber en iMac? Jeg ved da bare, at hvis ikke deres software var
så god, så fik de i hvert fald ikke mine penge. Jeg har altid ment, at
Apple er et softwarefirma, men som Steve Jobs sagde: Hvis man virkelig
går op i software, skal man lave sin egen hardware.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 19:46

> [...]
> Apple er et softwarefirma, men som Steve Jobs sagde: Hvis man virkelig
> går op i software, skal man lave sin egen hardware.

Selvfølgelig er softwaren vigtig, men den er intet uden hardware, og du
skal bare se på hvor meget Apple sælger af software _uden_ hardware ...
altså ting som f.eks. Aperture, Logic og diverse andre ting ... det er
_peanuts_

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-11-11 21:37

> [...]
> skal bare se på hvor meget Apple sælger af software _uden_ hardware ...
> altså ting som f.eks. Aperture, Logic og diverse andre ting ... det er

Jo men omvendt sælger de jo ingen hardware uden software. Og spørgsmålet
er jo, hvor mange der rent faktisk opgraderer software på deres
computer. Jeg kunne da godt forestille mig, at de fleste computerbrugere
ikke er nørder som os herinde. De opgraderer ikke nødvendigvis Mac OS X,
bare fordi, der kommer en ny version. Det tror jeg såmænd også gælder
Windows-brugere. Hvis deres computer fungerer fint, så er de glade for
det. Selv henne på mit arbejde, hvor der er en IT-afdeling, som styrer
tingene, bruger vi Windows XP endnu. Hvor længe er det lige siden, det
blev afløst? Mindst tre Mac OS X versioner siden, er det ikke?
Min pointe var derfor, at der med enhver Mac også sælges et
styresystem. Hvor meget fortjeneste, der så er på hardwaren, og hvor
meget der er på det styresystem, der følger med, er jo svært at afgøre.
Det er jo en stor pærevælling.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 21:44

> [...]
> computer. Jeg kunne da godt forestille mig, at de fleste computerbrugere
> ikke er nørder som os herinde. De opgraderer ikke nødvendigvis Mac OS X,

Mac brugere er generelt mere tilbøjelige til at opdatere deres udstyr
end windows brugere ...

> [...]
> styresystem. Hvor meget fortjeneste, der så er på hardwaren, og hvor
> meget der er på det styresystem, der følger med, er jo svært at afgøre.

Hvis du ser på hvad Apple tager for deres software så er der kun én vej
for de priser .. nedaf ... prøv at se hvad hhv. Final Cut, OS X,
Aperture etc. etc. plejede at koste og hvad det koster nu ...

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-11 15:04

Hej Erik,

> forlagt tommestokken, så du må nøjes med cm.]. - Det kan næsten ikke
> passe, for når min SE ligger ved siden af en iPhone 4, er iPhone skærmen

Det kan næsten ikke passe - men alligevel så passer det!

> Det hjælper jo et fedt, hvis du vil præsentere (og sælge) et nyt produkt
> til en kunde i Hula-Bulaland, hvis kunden ikke kan se den detalie, du
> lige netop peger på som det 'virkeligt nye'... Det sælger du intet på!

Du har totalt overset at kameraet man kan bruge til at vise ting frem
med på en iPad 2 netop ER i 720p HD og kan tage video i den opløsning.

> Det lyder tosset, men jeg kender folk, der køber en iMac, og det første,
> de gør, er at slette hele dynen og installere fx. Debian. ..."Jeg kan

Jeg kender også en der kommer remoulade på rugbrødsmadder med
hamburgerryg. Af den grund skal vi nok ikke forvente at den kombination
udgør hele verdensmarkedet for rugbrødsmadder om et par år.

> Faktisk så tror jeg, at Apple kunne ekspandere endnu mere, hvis de tog
> skridtet fuldt ud og lavede et fuldt lovligt system, der kunne
> installeres på selv en hjemmebygget PC...

Det er ikke sikkert at Apple er interesseret i bare at ekspandere. De er
måske mere interesserede i at tjene penge.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Øyvind Rise

Dato : 13-11-11 20:03

> Da overholder både iPods, iPads og samtlige Sonys bærbare nu DIN45507 og
> DIN45511 HiFi normerne.

DIN45507 og DIN45511 giver ikke mening i denne sammenheng. DIN45507 var
en standard for måling av wow og flutter i utstyr for inn- og
av-spilling med mekanisk framtrekk og ble trukket som standard i 1995.
DIN45511 var en standard for båndspillere, og denne ble også trukket i
1995, siden den ble erstattet av DIN IEC 60094.

Øyvind Rise

Fra : Jonas Jalling

Dato : 13-11-11 20:26

On 13/11/11 20.02, Øyvind Rise wrote:

> [...]
> DIN45511 var en standard for båndspillere, og denne ble også trukket i
> 1995, siden den ble erstattet av DIN IEC 60094.

Der er intet den kan ødelægge en god diskussion, som facts ;)

Mvh Jonas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 20:28

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Der er intet den kan ødelægge en god diskussion, som facts ;)

Damnit ... jeg var ved at skrive noget lignende. Det er også pokkers
folk ikke bare er imponeret over at man kan rasle et par DIN numre af

/thomas

Fra : Jonas Jalling

Dato : 13-11-11 20:57

On 13/11/11 20.28, Thomas von Hassel wrote:

> Damnit ... jeg var ved at skrive noget lignende. Det er også pokkers
> folk ikke bare er imponeret over at man kan rasle et par DIN numre af

Hehe.. Men så må du også lade mig nyde det, når jeg 1 gang ud af 100
får svaret hurtigere end dig ;)

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 20:42

Jonas Jalling wrote:

> Der er intet den kan ødelægge en god diskussion, som facts ;)

Der er mere indeholdt i de to normer end blot wow&flutter og
båndoptageres afspilning. Det gælder både frekvensgang, s/n forhold,
forvrængning osv.. Hvordan kan en forstærker ellers være
DIN45507/DIN45511 normeret? - For den sags skyld kunne jeg også have
skrevet både IEC4511 og JIS4511, da de to har samme normer som DIN normen...

mvh. Erik Richard

Fra : Jonas Jalling

Dato : 13-11-11 20:55

On 13/11/11 20.41, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> DIN45507/DIN45511 normeret? - For den sags skyld kunne jeg også have
> skrevet både IEC4511 og JIS4511, da de to har samme normer som DIN

Hvorfor er det at det eneste der komme op på google, er dit navn, når
man søger på hhv. IEC4511 og JIS4511? Og i den forbindelse, hvad
betyder "- 360w Internal PSU for desktop IEC4511 with 6 outlets =
$12,99USd at
100 pcs." så? Det er et citat fra et indlæg du har skrevet d. 14. juni
i år? Tilsyneladende har det noget med Lenovo at gøre? - eller er der
noget jeg misforstår?

Mvh Jonas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 21:27

Jonas Jalling wrote:

> [...]
> 100 pcs." så? Det er et citat fra et indlæg du har skrevet d. 14. juni
> i år? Tilsyneladende har det noget med Lenovo at gøre? - eller er der

Det betyder ganske enkelt, at den pågældende PSU overholder DIN4511 og
JIS4511 for resonance/hum (intern støj/brum), egenstøj + magnetisk
afsmitning (magnetic distorsion) på de omgivende objekter i givet kabinet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 21:39

> [...]

> JIS4511 for resonance/hum (intern støj/brum), egenstøj + magnetisk
> afsmitning (magnetic distorsion) på de omgivende objekter i givet kabinet.

javel:

<http://www.din.de/cmd?level=tpl-art-detailansicht&committeeid=0&subcomm
itteeid=0&artid=90300252&bcrumblevel=2&languageid=en>

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-11-11 10:06

> Det betyder ganske enkelt, at den pågældende PSU overholder DIN4511 og
> JIS4511 for resonance/hum (intern støj/brum), egenstøj + magnetisk
> afsmitning (magnetic distorsion) på de omgivende objekter i givet kabinet.

Det finnes egne standarder med krav og målemetoder for
utstråling/emission som en plikter å følge, så hvorfor prøve å finde noe
som ligner i kravene til magnetisering av lydbånd?

<http://www.elmac.co.uk/pdfs/CE_SMPS_updated05.pdf>

--
Øyvind Rise

Fra : Øyvind Rise

Dato : 13-11-11 21:43

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> wrote:

> Hvorfor er det at det eneste der komme op på google, er dit navn, når
> man søger på hhv. IEC4511 og JIS4511?

Interessant! Sist jeg deltok i en diskusjon med Erik om standarder så
var han alene i hele den søgbare web som påstod at DIN/IEC4507 findes og
at den ble brugt ret meget.

<http://groups.google.com/group/no.it.os.mac.diverse/browse_thread/threa
d/ea22de45e041cdd2>

--
Øyvind Rise

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 21:08

> [...]

> båndoptageres afspilning. Det gælder både frekvensgang, s/n forhold,
> forvrængning osv.. Hvordan kan en forstærker ellers være

hvor ser du det for en given forstærker ?

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 22:18

Thomas von Hassel wrote:

> hvor ser du det for en given forstærker ?

Det står som regel på de fulde tekniske specs, der normalt følger med en
god forstærker. Normen - 'DIN45507', 'DIN45511', 'DIN4507', 'IEC4507' og
'JIS4511' står oftest i paranteser lige efter navn på den specifikation,
der angives. - For nogle billigere produkter står det oftest lige under
overskriften "Tekniske specifikationer".

På nogle - især produkter, der kun sælges i Japan og USA - står der
desværre ofte kun '...Specifications according to DIN', '...IEC',
'...JIS' osv., og så er det noget mere besværlig at finde ud af.

Jeg har bl.a. et sæt Trust SoundWave 1000S, der angives til "2x300w at
4ohm acc. JIS -7db -1w below max. output / 1000w PMPO" (PMPO = Potential
Music Power Output), men hvilken JIS standard er det? - Heldigvis havde
jeg overset yderligere en manual med specs på de skandinaviske sprog...
- Her står sættet angivet til "2x40w HiFi DIN45511 +/-3db ved 1 watt
under max. output"....

Hvis den JIS std. havde været JIS4511, ville jeg kunne blæse taget af
blokken, hvilket jeg absolut ikke kan. - Så her er JIS ikke bare JIS...

mvh. Erik Richard

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-11-11 10:06

> [...]
> der angives. - For nogle billigere produkter står det oftest lige under
> overskriften "Tekniske specifikationer".

Hvilken del av en standard som heter "Meßgeräte für Frequenzschwankungen
bei Schallspeichergeräten. (Measuring Apparatus for Frequency Variations
in Sound Recording Equipment.)" er relevant for forstærkere?

> [...]
>
> Hvis den JIS std. havde været JIS4511, ville jeg kunne blæse taget af
> blokken, hvilket jeg absolut ikke kan. - Så her er JIS ikke bare JIS...

PMPO (peak music power output) er ikke forankret i JIS eller noen annen
standard av verdi.

Trust er billigste lort. Tror du de har spesielt høy kvalitetskontroll
på hva de angir i sin dokumentasjon?

--
Øyvind Rise

Fra : Jonas Jalling

Dato : 14-11-11 10:52

On 14/11/11 10.05, Øyvind Rise wrote:
<snip>

> Trust er billigste lort. Tror du de har spesielt høy kvalitetskontroll
> på hva de angir i sin dokumentasjon?

Ligger det ikke i navnet ;)

Mvh Jonas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-11-11 11:22

> Ligger det ikke i navnet ;)

Hehe! Deres intention med valg av navn var sikkert god.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-11 13:17

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> in Sound Recording Equipment.)" er relevant for forstærkere?

> PMPO (peak music power output) er ikke forankret i JIS eller noen annen

Som jeg skrev sidst, den her diskussion var fremme, så refererer og
citerer jeg, hvad der står i specs, og det kan hverken du eller jeg lave
om på!

> Trust er billigste lort. Tror du de har spesielt høy kvalitetskontroll
> på hva de angir i sin dokumentasjon?

Hvad Trust angår, så har de - som så mange andre firmaer - alt muligt
lige fra det billigste til det halv- og heldyre - akkurat som mange
andre store firmaer som fx. Philips og Sony, - så det må stå helt for
din egen regning, at /du/ synes, Trust er så og så dårlig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-11 16:48

> [...]

> Som jeg skrev sidst, den her diskussion var fremme, så refererer og
> citerer jeg, hvad der står i specs, og det kan hverken du eller jeg lave

Så du stoler blindt på hvad folk skriver i deres specs, men ikke hvad
folk skriver herinde ? ... hvor er forskellen ?

> [...]
> andre store firmaer som fx. Philips og Sony, - så det må stå helt for
> din egen regning, at /du/ synes, Trust er så og så dårlig.

Jeg vil godt melde mig i koret og sige at Trust er noget frygteligt
bras. Hvis du mener Trust har sat deres navn på noget af god kvalitet så
kom frit frem med et link ...

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 13-11-11 21:43

> [...]
> båndoptageres afspilning. Det gælder både frekvensgang, s/n forhold,
> forvrængning osv.. Hvordan kan en forstærker ellers være

Produsentens glip?

> - For den sags skyld kunne jeg også have
> skrevet både IEC4511 og JIS4511, da de to har samme normer som DIN normen...

Hvor har du det fra?

--
Øyvind Rise

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 23-11-11 17:56

> Ikke mig bekendt i 720p HD...

Ren galimathias at lave videokonference i HD, alt for krævende for såvel
hardware og nettet.

- Mikael

Fra : Lyrik

Dato : 12-11-11 23:29

Den 12/11/11 23.00, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> Det kunne være lidt spændende at se, hvad der reelt ville ske, hvis nu
> iOS også kunne bruges på fx. en BlackBerry, LG eller SE smartphone...

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ligesom oksemørbrad taber markedsandele til frossen piza))

Hardware er gift med software på iPhone. Prøvede faceTime flere gange i
dag. Skype taber stort ved sammenligning af kvalitet.
Jeg viste AppleTV2 til en bekendt, vendte kameraet imod TV, gik menuerne
igennem på skærmen, snakkede, viste ham et program på computeren, alt
sammen i én glidende bevægelse.))
Fordelene er de flotte billeder på de flotte skærme. Kameraet der kan
vise person og dreje sig så omgivelserne kan vises.

Vi snakker et virkeligt virtuelt samvær. Eneste Skype-point er at man
kan sende en fil under en samtale.

Blev præsenteret for julefrokost bestillingsseddel på plejehjemmet.
Scannede sedlen med iPhone, i PDF, sendte den med e-mail til familien
mens jeg snakkede med plejehjemsassistenten.
Stregkodescannede nogle Blu-ray, tilføjede billede af æsken til scannet
der blev gemt på telefonen. Søgte titlen på nettet og kontrollerede den
nuværende pris.

Brugte iPhone som GPS sidst vi var ude at køre. Højttaleren var kraftig
nok til den danske guide. Programmet var gratis, der sad en GPS-holder
på bilruden hvor jeg ofrede en elastik på at sætte P-hønen fast!

Har du set det bøvl telefonselskabene har med Android-Phones? Hardware
og software passer ikke til de forskellige telefoner. Dette giver
milliontab i support!

Apples styrke er hardware gift med software! Lynhurtigt kom der update
til iPhones batteriadministration. Knap havde Mac-haderne hånet, før
softwaren kom ud.

Det er kun prisen der er hurdlen. En Android kan fås en tusse billigere.
det er simpelt hen salgsargumentet.

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 00:16

Lyrik wrote:
> Brugte iPhone som GPS sidst vi var ude at køre. Højttaleren var kraftig
> nok til den danske guide. Programmet var gratis, der sad en GPS-holder
> på bilruden hvor jeg ofrede en elastik på at sætte P-hønen fast!

Jeg har skam også GPS i min SE med windows Mobile 6.x, og den er endda
ny-opdateret. - Jeg har det faktisk også i min Samsung
'håndværkertelefon', men dog kun via Google Maps. Og nej, jeg betaler
ikke ekstra for GPS'en i SE telefonen.

> Har du set det bøvl telefonselskabene har med Android-Phones? Hardware
> og software passer ikke til de forskellige telefoner. Dette giver
> milliontab i support!

Ja, det er det, der er problemet, - at man skal have en Android version
til noget nær hver model - selv inden for samme mærke. Men som jeg lige
har skrevet i svaret til Thomas, så prøvede jeg den nye LG med nyeste
Android her den anden aften, og den var klart hurtigere end iOS 4.0, som
han havde før på en iPhone 4.

Android kunne vinde endnu mere ved at lave en fælles driveropdatering -
lidt ala Apple, der jo laver fælles opdateringer til stort set al
hardware i én og samme opdatering.

mvh. Erik Richard

Fra : Lyrik

Dato : 13-11-11 01:19

Den 13/11/11 00.16, Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> ny-opdateret. - Jeg har det faktisk også i min Samsung
> 'håndværkertelefon', men dog kun via Google Maps. Og nej, jeg betaler
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Fint at du er tilfreds med dem du har. men hvorfor stod du lige og
prøvede en LG?

Min kone har købt en mobi hvert halve år i årevis. Så er der noget hun
er utilfreds med,-og så kommer der en ny "Samsung-LG-Nokia"

Du skulle en dag prøve en iPhone. Den er rafineret til perfektion.
Jeg talte australsk til den i dag. den misforstod mit caudervælsk, så
jeg sagde:"Good Bye bitch!". Ved du hvad den svarede?-Oooh!

MvH
Jens

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-11-11 12:56

Lyrik wrote:

> Fint at du er tilfreds med dem du har. men hvorfor stod du lige og
> prøvede en LG?

Af den simple grund, at en af mine venner var så tåbelig at forære sin
iPhone væk til en nevø, og han skulle have en smartphone, da han bruger
den i arbejdssammenhæng.

> [...]
> Jeg talte australsk til den i dag. den misforstod mit caudervælsk, så
> jeg sagde:"Good Bye bitch!". Ved du hvad den svarede?-Oooh!

Jeg *har* prøvet iPhone, og jeg *har* leget med den til bevidstløshed,
og jeg *har* vejet den og fundet den for let! - Hvis du havde fulgt med
i en tidl. tråd omkring svagtseende og blindes brug af touch, ville du
også vide hvorfor.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 14:01

> [...]

> og jeg *har* vejet den og fundet den for let! - Hvis du havde fulgt med
> i en tidl. tråd omkring svagtseende og blindes brug af touch, ville du

Sjovt nok er blindeorganistationerne i USA ret så begejstrede for den

/thomas

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-11 12:49

Den 13.11.2011 14:00, skreiv Thomas von Hassel:
> Sjovt nok er blindeorganistationerne i USA ret så begejstrede for den

Steveland Morris har i alle fall lovprist den.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 10:52

> [...]

> Android kunne vinde endnu mere ved at lave en fælles driveropdatering -
> lidt ala Apple, der jo laver fælles opdateringer til stort set al

Og her er så problemet ... Det er jo ikke Google der bestemmer mere ...
så snart en mobilproducent laver en mobil med android er dem og i USA
teleselskaberne der bestemmer hvor eller om, en given telefon får en
opdatering. Ofte er den telefon du køber allerede 1 eller 2 revisioner
bagud og får _aldrig_ adgang til den nyeste update.*

/thomas

* med mindre du rooter din telefon, og så er du på herrens mark hvis
noget går galt.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 12-11-11 23:30

On Sat, 12 Nov 2011 23:14:14 +0100, <Thomas von Hassel> wrote:
> Det er "highlanderism" af værste skuffe ...

Skulle nesten tro du lytter på Angry Mac Bastards.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 13-11-11 00:17

Tor Einar Samdahl wrote:

> Skulle nesten tro du lytter på Angry Mac Bastards.

Han sidder nok bare og spiller Angry Birds og kan ikke komme videre til
næste niveau.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 13-11-11 10:52

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> Skulle nesten tro du lytter på Angry Mac Bastards.

Jeg har deres kaffekrus på mit skrivebord :)

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 13-11-11 00:45

On Sun, 13 Nov 2011 00:05:47 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:

> Hvor stor er en iPhone 4 skærm - 5"? - 5,5"? - Så fx. 6" vil kun give en

3,5"

> Ikke mig bekendt i 720p HD...

Det kan heller ikke hardware som finnes i rykteform.

Høres ut som Høgen og Nissen prater om N9 med Meego, Microsoft har ikke
noe annet på bordet enn WP7.

> Hvis det er Nokias, så er det hverken WinPhone 7 eller 8, men et
> specialudviklet OS, der kun kan bruges på Nokias smartphones.

Hum. Microsoft og Nokia skal samarbeide om Winphone på Nokiaenheter.
Nokia slapp derimot nettopp N9 på markedet som bruker Meego (om jeg ikke
roter fælt kommer det fra et samabreid med bl.a Nokia og Intel).

Men når det gjelder 'smartphones' vil nok Nokia gå hardt inn for WP7
http://europe.nokia.com/find-products/devices/nokia-lumia-800?intc=ncomprod-fw-ilc-hero-800_756x252-na-nokiacom-no-no-1todtmt007521

Linux vinder frem på Apple Hardware?

Fra : Snorre Berg

Dato : 14-11-11 12:46

Den 13.11.2011 00:45, skreiv Tor Einar Samdahl:
> Linux vinder frem på Apple Hardware?

I min fattige stue står det i alle fall en iMac som kan starte Ubuntu i
VMWare Fusion. Jeg vet ikek helt hva jeg skal bruke det til, men jeg kan
i alle fall si at jeg har det.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-11 16:48

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> wrote:

> [...]
> VMWare Fusion. Jeg vet ikek helt hva jeg skal bruke det til, men jeg kan i

Det er jo ikke det samme. Erik mener jo at folk i stor stil smider OS X
ud og kører linux på "bare metal" ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-11 17:56

Thomas von Hassel wrote:

> Det er jo ikke det samme. Erik mener jo at folk i stor stil smider OS X
> ud og kører linux på "bare metal" ....

Hvor hulen har jeg skrevet det??? - Det, jeg mener, er, at kampen for
alvor er gået i gang mellem giganterne Apple og Sony om, hvem der
fremover vil komme til at bestemme / dominere markedet med downloadable
musik nu, hvor Sony kommer til at sidde på ca. 60% af alle pladeselskaber.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-11 18:24

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Hvor hulen har jeg skrevet det??? -

Her:

> [...]

> musik nu, hvor Sony kommer til at sidde på ca. 60% af alle pladeselskaber.

Det jo dig selv der altid får kørt diskussionen ud på et sidespor .. du
begynder jo også at snakke om diverse (ikke)eksisterende DIN standarder

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-11-11 22:04

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> hvor Mac OS X vinder frem til trods for, det ikke må sælges til en alm.
> PC - såvel, som de forskellige Linux systemer vinder frem på Apple

Hvis du læser det sådan, at det er i stor stil, burde du have dine
skolepenge tilbage..-(! /LÆS/ hvad der står, og - nok engang - lad
venligst være med at lægge mig noget i munden, der ikke står der!

> Det jo dig selv der altid får kørt diskussionen ud på et sidespor .. du
> begynder jo også at snakke om diverse (ikke)eksisterende DIN standarder

Nå, og du tror altså ikke på det, div. producenter skriver i deres specs
og måleblade? - Som jeg svarede Øjvind, refererer og citerer jeg det,
der står og ikke spor andet.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-11 22:09

> [...]

> skolepenge tilbage..-(! /LÆS/ hvad der står, og - nok engang - lad
> venligst være med at lægge mig noget i munden, der ikke står der!

hvordan skal jeg ellers forstå "Vinder frem" ... "vinder frem" er mere
end "et par stykker her og der"

> Nå, og du tror altså ikke på det, div. producenter skriver i deres specs
> og måleblade? - Som jeg svarede Øjvind, refererer og citerer jeg det, der
> står og ikke spor andet.

Kritisk sans Erik, jeg tager meget få ting for gode varer med mindre det
er a: fra folk jeg stoler på 100% eller det er noget jeg selv kan
påvise/efterprøve ...

Og som andre end mig har påpeget så peger du på DIN standarder som enten
ikke eksisterer, eller beskriver noget helt andet end hvad du taler om.

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-11-11 23:03

> Nå, og du tror altså ikke på det, div. producenter skriver i deres specs
> og måleblade? - Som jeg svarede Øjvind, refererer og citerer jeg det,
> der står og ikke spor andet.

Du har kommet med en rekke påstander rundt disse standardene, og for å
underbygge disse påstandene har du referert og citert fra medfølgende
papirer til kun _2_ navngitte produkter. I det første tilfellet hadde du
problemer med å lese papiret og i det andre tilfellet er jeg usikker på
om du hadde riktig modellbetegnelse.

--
Øyvind Rise

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-11 00:12

Øyvind Rise wrote:

> [...]
> papirer til kun _2_ navngitte produkter. I det første tilfellet hadde du
> problemer med å lese papiret og i det andre tilfellet er jeg usikker på

Jeg er nødt til at sige det her lidt direkte og én gang for alle,
Øyvind. Jeg har kun nævnt _ét_ produkt med modelbetegnelse, og det er
Trust SoundWave 1000S, som står her lige ved siden af mig! Det andet
produkt - jeg har henvist til uden nærmere modelbetegnelse, er den ene
af mine forstærkere. Og jeg hører til dem, der altid gemmer både
medfølgende manualer og div. måleblade, som vel at mærke er lavet af
3.-parts firmaer som Bryel&Kier.

Og for at tilfredsstille både dig og andre, drejer det sig for mit
vedkommende specifikt om bl.a. disse produkter.
- Trust SoundWave 1000S 2.1 3-vejs højttaler-/forstærkersæt
- JBL Control 1, monitor højttaler
- JBL L-85, højttalere
- Tannoy Saturn 8 højttalere
- Sansui AU-X911DG, Digital Amplifier
- Nakamichi IA-2 Descrete Amplifier
- Sansui TU-X99D, Tuner
- Nakamichi NR-200 Dolby Noise Reduction Unit
- Philips CD-960 Reference CD Player
- Nakamichi MB-8 MusicBank CD Player
- Technics SLP-1200 Mk IV pladespiller
- AcousticResearch AR AP-03 pladespiller
- Nakamichi DR-8 MC Deck
- Nakamichi ZX-7 MC Deck
- Akai GX-625D Spolebåndoptager.

Desværre forsvandt manualerne til Nakamichi forstærkeren og AR
pladespilleren, da jeg flyttede. Til resten har jeg stadig samtlige
originale manualer og måleblade, og på samtlige af dem står, de er
normeret i henhold til DIN45507, DIN45511, DIN4507, IEC4507 og JIS4507.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 00:20

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> DIN45511

Præcision hjælper også, der er kommet et ekstra 5 tal i nu ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-11-11 03:36

Thomas von Hassel wrote:

> Præcision hjælper også, der er kommet et ekstra 5 tal i nu ...

Hvilket jeg har skrevet indtil flere gange - faktisk både DIN45511 og
DIN4511.

Men som sædvanlig bette Thomas, så læser du kun det, /du vil/ læse og
ikke, hvad der står!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 08:38

> [...]

> DIN4511.
>
> Men som sædvanlig bette Thomas, så læser du kun det, /du vil/ læse og

Så kan det være du kan hjælpe mig med et link til DIN4511 og DIN45511 ?

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 08:44

> Så kan det være du kan hjælpe mig med et link til DIN4511 og DIN45511 ?

Men det kan være det er denne du i virkeligheden tænker på ?

<http://www.beuth.de/de/norm/din-en-61305-3/2723247?SearchID=342391017>

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 15-11-11 11:40

> [...]

> Øyvind. Jeg har kun nævnt _ét_ produkt med modelbetegnelse, og det er
> Trust SoundWave 1000S, som står her lige ved siden af mig!

Du henviste også til forrige diskusjon, og den gangen refererte du til
databladet for Behringer F-control audio FCA202.

> [...]
> originale manualer og måleblade, og på samtlige af dem står, de er
> normeret i henhold til DIN45507, DIN45511, DIN4507, IEC4507 og JIS4507.

Tror jeg ikke. Tror heller ikke du har fundet noget i disse som i
rimelig klar tekst sier hvilke standarder som er lige.

> - Trust SoundWave 1000S 2.1 3-vejs højttaler-/forstærkersæt

1000S eller W1000S som du tidligere har skrevet? Finder ikke
henvisninger til denne på nettet.

<http://www.jblpro.com/catalog/support/getfile.aspx?doctype=3&docid=784>
<http://www.jblpro.com/catalog/General/Product.aspx?PId=195&MId=2>

> - JBL L-85, højttalere

Kjenner jeg ikke til. Noget til felles med L86?

> [...]

> - Nakamichi IA-2 Descrete Amplifier
> - Sansui TU-X99D, Tuner
> - Nakamichi NR-200 Dolby Noise Reduction Unit

<http://www.analogstereo.com/nakamichi/pdf/nakamichi_nr200_owners_manual
..pdf>

http://www.p4c.philips.com/files/c/cd960/cd960_dfu_swe.pdf

> - Nakamichi MB-8 MusicBank CD Player
> - Technics SLP-1200 Mk IV pladespiller

SL-1200 mk IV må det vel være?

Hva er det som gjør at en platespiller er testet i henhold til samme
norm/standard som en forstærker eller en mp3-spiller? Det er helt
naturlig å måle wow og flutter i henhold til normen for en platespiller,
men fullstendig meningsløst i forhold til en forstærker eller
mp3-spiller.

> - AcousticResearch AR AP-03 pladespiller

Finder ingen spor etter denne.

> - Nakamichi DR-8 MC Deck
> - Nakamichi ZX-7 MC Deck

Disse har både mekanisk fremtrekk og bruker magnetbånd. Det ville ikke
forundre meg det om du blandt slikt utstyr fandt henvisninger til både
DIN 45507 og DIN 45511, men det underbygger ikke din påstand om at
mp3-spillere og forstærkere er normert under disse.

<http://www.analogstereo.com/pdf/sm/nakamichi_zx7.zip>

> - Akai GX-625D Spolebåndoptager.

Her også: Mekanisk fremtrekk og magnetbånd.

--
Øyvind Rise

Fra : Snorre Berg

Dato : 15-11-11 16:26

Den 14.11.2011 16:48, skreiv Thomas von Hassel:

> Det er jo ikke det samme. Erik mener jo at folk i stor stil smider OS X
> ud og kører linux på "bare metal" ....
>
> /thomas

Ok. Jeg er bare ikke i stand til å skjønne hvorfor folk kjører Linux når
de kan kjøre OS X, men det var dette med fluene og hva de liker å spise da.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 13-11-11 14:44

On Sun, 13 Nov 2011 13:32:41 +0100, <Erik Richard Sørensen> wrote:
> Næppe. Det eneste, jeg fik at vide, var, at det var MS, der stod bag
> softwaren...

Da er det WP7, mobiler med Win8 er neppe presentert ennå. Nokia er i
ferd med lansere sine første modeller med WP7. N800, som er en
forminsket N9 (N9 kjører MeeGo), og Lumia 710.

Hadde det ikke vært for iOS og iPhone hadde jeg nok sannsynligvis valgt
en med WP7. N800 ser lovende ut.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 13-11-11 19:41

On Sun, 13 Nov 2011 19:25:40 +0100, <Henrik Münster> wrote:

> [...]
> Apple er et softwarefirma, men som Steve Jobs sagde: Hvis man virkelig
> går op i software, skal man lave sin egen hardware.

Tja, de sier vel hvor mye de selger av softwarei utenom hardware.
Og i tillegg kan man jo anta hva de tjener av salg av musikk, film,
serier og apps i iTunes basert på hva de betaler ut til rettighetshavere
og utviklere.

Og da er det fortsatt hardware de tjener mest på, selv om det er klart
at software vil påvirke viljen til å bruke penger på hardware.

asymco.com for bedre analyser

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 13-11-11 21:39

Jonas Jalling <jonas@jalling.dk> writes:

> Der er intet den kan ødelægge en god diskussion, som facts ;)

Og det er et faktum ;)

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-11-11 19:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> writes:

> [...]
> andre store firmaer som fx. Philips og Sony, - så det må stå helt for
> din egen regning, at /du/ synes, Trust er så og så dårlig.

Lad mig gætte - du har købt mindst et apparat af dette mærke?

Fra : Erik Richard Sørens~

Dato : 14-11-11 22:07

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111114 wrote:

> Lad mig gætte - du har købt mindst et apparat af dette mærke?

Ja, og jeg har været forhandler af Trust højttalersystemer til computer
og multimedie brug. - Og som jeg også har skrevet, er der kæmpeforskel
på kvaliteten fra det billige og til det dyre i +1000kr. klassen.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 14-11-11 22:18

> [...]

> og multimedie brug. - Og som jeg også har skrevet, er der kæmpeforskel
> på kvaliteten fra det billige og til det dyre i +1000kr. klassen.

Sjovt... på den ene side lyder det til du godt vil have god lyd, men på
den anden side påstår du Trust laver produkter som giver god lyd. Jeg
har nemlig _også_ haft med Trust produkter at gøre ... og uanset hvor i
sortimentet du kigger så er det aldrig _rigtig_ godt ... ihvertfald ikke
noget en "audiophile" vil se på mere end en gang før det bliver kastet
væk.

/thomas

Fra : Øyvind Rise

Dato : 14-11-11 23:03

> Ja, og jeg har været forhandler af Trust højttalersystemer til computer
> og multimedie brug.

Så da vet du kanskje hvem som skrev/oversatte spec-en på de
skandinaviske språk du citerte fra?

citat:

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 14-11-11 19:12

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> writes:

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
>
> Kunderne har uendelig mange andre valg.

Tæller du muligheder med som rettighedsindehaveren ikke vil have?

Fra : Lyrik

Dato : 18-11-11 08:29

Den 14/11/11 19.11, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111114 skrev:

> Tæller du muligheder med som rettighedsindehaveren ikke vil have?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg er glad for at du nævner de stakkels rettighedshavere, der i
virkeligheden burde bestemme i Folketinget inden de overtager deres
retmæssige ejendomsret til Jorden!
For ikke at nævne deres omnipotens ved domstolene hvor de frit kan dømme
misdædere til Helvede!

Ære være dem og deres "asperger-intentioner!"

Så vidt jeg kan forstå har deres stormægtigheder bøjet sig for at man
kan sætte en CD i sit CD-drev og lade musikken flyde ind i "iTunes",
uagtet deres dystere miner omkring at dette medfører et brud på en
hellig kryptering!

Det er dette fuldt lovlige, jeg henviser til som alternativ mulighed.

HÃ¥ber at du og dine rettighedshavervenner, er beroligede nu?

MvH
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-11 10:00

Lyrik <jenserikbech@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det er dette fuldt lovlige, jeg henviser til som alternativ mulighed.
>
> Håber at du og dine rettighedshavervenner, er beroligede nu?

Sålænge du betaler ja .... "pay the artists" og alt det shit

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 00:00

> [...]

> computer og multimedie brug. - Og som jeg også har skrevet, er der
> kæmpeforskel på kvaliteten fra det billige og til det dyre i

Tænkte det nok.

Gør du aldrig nogensinde nogetsomhelst forkert?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 12:00

oyvind.rise@bio.uio.no (Øyvind Rise) writes:

> Tror jeg ikke. Tror heller ikke du har fundet noget i disse som i
> rimelig klar tekst sier hvilke standarder som er lige.

Det er vel bare at scanne et par sider ind, så er den debat lukket.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 21:43

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111115 <nospam0002+20111115@gmail.com> wrote:

> Det er vel bare at scanne et par sider ind, så er den debat lukket.

Skal vi ikke bare sige at det er den så alligevel nu ? ;)

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 16:38

Snorre Berg <snorrefakeberg@gmail.com> writes:

> Ok. Jeg er bare ikke i stand til å skjønne hvorfor folk kjører Linux
> når de kan kjøre OS X, men det var dette med fluene og hva de liker å
> spise da.

Der er jo nogen maskiner der kun kan trække 10.4 i medvind ned af bakke!

Bortset fra det - det afhænger af hvad man skal bruge det til. Fx
Ubuntu Linux er et rigtigt godt udviklerværktøj fordi der er en masse
software det er nemt at rulle af og på, i stedet for DMG'ere og
klikke-klikke-klikke-sætte op osv.

Jeg har ikke prøvet de nyeste versioner sådan seriøst så jeg ved ikke om
det efterhånden er sammenligneligt, men det er der sikkert andre der har
:D

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 17:16

On Tue, 15 Nov 2011 16:38:14 +0100, <Thorbjørn Ravn Andersen, 20111115> wrote:

> Jeg har ikke prøvet de nyeste versioner sådan seriøst så jeg ved ikke om
> det efterhånden er sammenligneligt, men det er der sikkert andre der har

IMHO har Ubuntu utviklet seg til å være alt annet enn nybegynnervennlig.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 18:12

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> wrote:

> IMHO har Ubuntu utviklet seg til å være alt annet enn nybegynnervennlig.

faktisk er Ubuntu nok det der er mest brugervenlig ... ihvertfald
sammenlignet med hvordan det var var før i tiden og hvordan andre
distro'er er. Ihvertfald hvad angår initial setup og installation.

Men det er klart, så snart der er noget der ikke følger standarden så er
Linux jo linux ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 19:46

On Tue, 15 Nov 2011 18:11:33 +0100, <Thomas von Hassel> wrote:

> faktisk er Ubuntu nok det der er mest brugervenlig ... ihvertfald
> sammenlignet med hvordan det var var før i tiden og hvordan andre
> distro'er er. Ihvertfald hvad angår initial setup og installation.

Definitivt. Det begynner å bli en del år siden jeg tenkte at Ubuntu
gjorde Linux kjedelig fordi at det var så enkelt å installere.

Så det var ikke helt den biten jeg tenkte på.

Men i Unity synes jeg det er snakk om tilbakeskritt. Sammensurium av
diverse OS.

> Men det er klart, så snart der er noget der ikke følger standarden så er
> Linux jo linux ...

Det er gjort noen forsøk på å lage en grunnmur, men det bygges sjeldent
ferdig IMHO. Noen liker det sånn, jeg gjorde det en gang. Men de siste
Ã¥rene har jeg ikke giddet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-11-11 20:03

> [...]

> Så det var ikke helt den biten jeg tenkte på.
>
> Men i Unity synes jeg det er snakk om tilbakeskritt. Sammensurium av

Sådan bliver Linux GUI tit ... "design by commitee" fungerer måske på
den tekniske side, men når det kommer til design så er der brug nogen
til at skære igennem ...

> Det er gjort noen forsøk på å lage en grunnmur, men det bygges sjeldent
> ferdig IMHO. Noen liker det sånn, jeg gjorde det en gang. Men de siste
> årene har jeg ikke giddet.

det samme her .. jeg bruger Linux som server OS fordi det virker ... og
OS X som bruger OS fordi det virker ... har ikke tid til at fedte rundt
med ting ...

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 20:05

Tor Einar Samdahl <teisam@online.no.vil.itj.ha.no.spam> writes:

> Definitivt. Det begynner å bli en del år siden jeg tenkte at Ubuntu
> gjorde Linux kjedelig fordi at det var så enkelt å installere.

NÃ¥h, der er nogen der synes det er sjovt at reinstallere hele tiden -
andre foretrækker at bruge det installerede system til noget :)

> [...]
>
> Det er gjort noen forsøk på å lage en grunnmur, men det bygges sjeldent
> ferdig IMHO. Noen liker det sånn, jeg gjorde det en gang. Men de siste

Standarder har den fordel at der er så mange at vælge imellem!

Jeg kan godt lide at Mark Shuttleworth træder i karakter som stærk mand
der træffer beslutninger om hvordan han vil have det. Om jeg kan lide
resultatet ved jeg ikke helt endnu - det der Unity deler meningerne en del.

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 15-11-11 22:24

On Tue, 15 Nov 2011 20:02:53 +0100, <Thomas von Hassel> wrote:
> Sådan bliver Linux GUI tit ... "design by commitee" fungerer måske på
> den tekniske side, men når det kommer til design så er der brug nogen
> til at skære igennem ...

Skulle tro dog at Unity hadde litt bedre forutsetninger med tanke på
Canonical.

> det samme her .. jeg bruger Linux som server OS fordi det virker ... og
> OS X som bruger OS fordi det virker ... har ikke tid til at fedte rundt
> med ting ...

Ditto.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 15-11-11 22:38

> Skal vi ikke bare sige at det er den så alligevel nu ? ;)

Det undrer mig usigeligt at når han nu HAR alle manualerne og
målebladene og det står på dem, hvorfor det så ikke bare er at tage et
par billeder eller scanne et par sider ind og lukke munden grundigt på
alle kritikerne?

NÃ¥, der er nok en god grund.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 18-11-11 17:04

> [...]
> kan sætte en CD i sit CD-drev og lade musikken flyde ind i "iTunes",
> uagtet deres dystere miner omkring at dette medfører et brud på en

Det gjorde du så åbenbart.

At du herhjemme har lov til at kopiere til eget forbrug ind og ud af
iTunes, både cd'ere og tv-optagelser, er ikke det samme som at man bare
må dele det med alle andre.

Lad os nu forestille os at du skrev lejlighedssange som endda var så
gode at du kunne sælge dem. Ville du så værdsætte at samfundet bakkede
op om dit levebrød?

> Det er dette fuldt lovlige, jeg henviser til som alternativ mulighed.

Altså at købe en cd, og rippe den? Er det de uendelige mange valg?

> HÃ¥ber at du og dine rettighedshavervenner, er beroligede nu?

Personligt synes jeg det er noget bøvl, og drønirriterernde, men det er
fordi musikbranchen ikke følger med. Vejen er at kunne købe det lettere
online end kunne pirate det, og til en fornuftig penge. Det kommer
stille og roligt.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 18-11-11 18:09

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111118 <nospam0002+20111118@gmail.com> wrote:

> Vejen er at kunne købe det lettere
> online end kunne pirate det, og til en fornuftig penge. Det kommer
> stille og roligt.

i mit regnestykke mangler jeg "i en bedre kvalitet" ...

/thomas

Fra : Lyrik

Dato : 18-11-11 22:11

Den 18/11/11 18.08, Thomas von Hassel skrev:

> i mit regnestykke mangler jeg "i en bedre kvalitet" ...
>
> /thomas
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

God pointe.
CD lægger begrænsning ved 44.100 Khz. Digital download kunne mageligt
være samplet i 48.000 Khz uden begrænsninger. Eller 96.000 Khz for den
sags skyld.

MvH
Jens

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-11 01:36

> i mit regnestykke mangler jeg "i en bedre kvalitet" ...

Du vil gerne kunne købe det i en bedre kvalitet end du kan pirate det,
eller hur?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-11 07:00

Thorbjørn Ravn Andersen, 20111118 <nospam0002+20111118@gmail.com> wrote:

> Du vil gerne kunne købe det i en bedre kvalitet end du kan pirate det,
> eller hur?

Nej, jeg vil gerne købe det online i samme eller bedre kvalitet end jeg
køber det på CD nu ....

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 19-11-11 08:18

> Nej, jeg vil gerne købe det online i samme eller bedre kvalitet end jeg
> køber det på CD nu ....

Er det ikke præcis det iTunes tilbyder, eller har jeg misforstået noget?

Du må lade være med at være helt så kort for hovedet - det er altså ikke
altid lige nemt at lure hvad meningen egentligt er.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-11-11 08:24

> [...]

> Du må lade være med at være helt så kort for hovedet - det er altså ikke
> altid lige nemt at lure hvad meningen egentligt er.

Jeg synes nu det var meget klar ...

Jeg vil hellere end gerne købe min musik online istedet for at købe en
fysisk CD, men jeg vil gerne have det i samme, eller bedre, kvalitet end
jeg kan få på CD ... det føles forkert at gå _ned_ i kvalitet når man
bruger den "nye" metode i forhold til den gamle.

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 23-11-11 19:23

"nospamtoMike [8000 C]" <nospam@kern.dk> writes:

> Ren galimathias at lave videokonference i HD, alt for krævende for såvel
> hardware og nettet.

Hvorfor det? Hvis hardwaren kan og hullet er stort nok?

Der er også nogen der ser HD-tv via Internettet.