MBP, boote og overføre filer ved defekt
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-11 17:58

Tilsyneladende er min NVidia 8600 chip brændt af. Nu vil den ikke
rigtigt boote, så jeg kan få fat i mine filer inden jeg får den til
reparation.

Jeg kan få den til at boote til test-programmet, og det bekræfter at det
er video-chippen den er gal med.

Jeg kan ikke boote fra CD, heller ikke Linux. Jeg trykker C under boot
og MBP tygger så lidt på CDen og spytter den ud igen og fortsætter
normal boot (som så fejler). Kan jeg ikke få den til at boot fra cd på
en eller anden måde? Gør jeg måske noget galt?

Jeg kan også få den til at boote i single-user mode. Nu vil jeg prøve at
få en kablet netværksforbindelse op til en ssh-server. Det kan vel
klares udelukkende vha. ifconfig?

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-11 18:11

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg kan også få den til at boote i single-user mode. Nu vil jeg prøve at
> få en kablet netværksforbindelse op til en ssh-server. Det kan vel

Boot den i target disk mode og sæt den til en anden mac med firewire ..

<http://support.apple.com/kb/ht1661>

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-11 18:19

On 10-11-2011 18:10, Thomas von Hassel wrote:

> Boot den i target disk mode og sæt den til en anden mac med firewire ..
>
> <http://support.apple.com/kb/ht1661>

Sådan en har jeg ikke ved hånden, så jeg prøver først netværket.

I følge ifconfig findes en0 ikke, kun gif0 og stf0 (og lo0), som jeg
ikke ved hvad er, men jeg må lige prøve at google.

Target disk, virker det også over usb?

Mvh. Lars

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-11 18:21

> [...]

> I følge ifconfig findes en0 ikke, kun gif0 og stf0 (og lo0), som jeg
> ikke ved hvad er, men jeg må lige prøve at google.

njet ... men hvis alt andet fejler så fat skrutrækkeren og hiv disken ud
af dyret.

Man kan få et tomt SATA->USB kabinet til rimelige penge ..

/thomas

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-11 18:25

On 10-11-2011 18:21, Thomas von Hassel wrote:
> [...]

Ja, dem kan jeg ikke bruge.

> njet ... men hvis alt andet fejler så fat skrutrækkeren og hiv disken ud
> af dyret.

Så får jeg nok ikke repareret den på den udvidede garanti de har indført
på Nvidia 8600...

Mvh. Lars

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 10-11-11 18:42

On Thu, 10 Nov 2011 18:25:06 +0100, <Lars Kongshøj> wrote:
> Så får jeg nok ikke repareret den på den udvidede garanti de har indført
> på Nvidia 8600...

Hør med stedet du skal levere den til, men jeg er sikker på at harddisk
er en 'user replaceable part' på de fleste (om ikke alle) MBP.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : Per Jensen

Dato : 10-11-11 20:29

On 10/11/11 18.41, Tor Einar Samdahl wrote:
> Hør med stedet du skal levere den til, men jeg er sikker på at harddisk
> er en 'user replaceable part' på de fleste (om ikke alle) MBP.

Min ven har prøvet det samme, han fik endda Humac til at montere en
anden disk inden at han fik maskinen udleveret da den var ny.

Da de blyfri lodninger på Nvidia chippen så slap (den brænder altså IKKE
af!), så kom den ind til reparation, og Humac stejlede op, over at
disken ikke var original, og ingen garanti. Min ven ringer til Apple, og
de giver ham ret i, at disken _ER_ en del man godt må skifte.

Så humac måtte bare tage den ind til reparation, og montere et nyt logic
board (som iøvrigt også er fejlbehæftet, og dør igen når dagen oprinder,
og loddetinnet er kogt af på Nvidia chippen....)

Humac har bare jord i hovedet, og opfører sig som en flok idioter, intet
nyt i det...

// Per.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-11-11 21:37

Per Jensen <news@removethepigzapro.dk> wrote:

> [...]
> og loddetinnet er kogt af på Nvidia chippen....)
>
> Humac har bare jord i hovedet, og opfører sig som en flok idioter, intet

Nothing new there ... Eplehuset derimod ... super service de gange jeg
har haft fat i dem

/thomas

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 10-11-11 19:12

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> [...]
> normal boot (som så fejler). Kan jeg ikke få den til at boot fra cd på
> en eller anden måde? Gør jeg måske noget galt?

Det lyder som enten cd eller drev er sygt. Er det
originalinstallationsmediet den gør sådan med?

> Jeg kan også få den til at boote i single-user mode. Nu vil jeg prøve
> at få en kablet netværksforbindelse op til en ssh-server. Det kan vel
> klares udelukkende vha. ifconfig?

Er det ikke bare sætte stikket i, eller er der mere galt?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-11-11 19:43

On 10-11-2011 19:12, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111110 wrote:

> Det lyder som enten cd eller drev er sygt. Er det
> originalinstallationsmediet den gør sådan med?

BÃ¥de den og diverse Linux-cd'er. Jeg ved ikke om jeg trykker C for
hurtigt eller gør noget andet galt. Der har ikke været problemer med
drevet før. Men det er video-chippen der er problemet. Jeg har hverken
erfaring med at boote til single-user mode, eller med at boote fra CD.
Jeg har vist bootet linux på den én gang, for sjov

> Er det ikke bare sætte stikket i, eller er der mere galt?

Der kører kun tre procecesser i single user mode
- min root-shell
- launchctl
- lauchd
.... og netværk er vist ikke rigtigt sat op, den kender ikke en0.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 11-11-11 14:46

> [...]

> - launchctl
> - lauchd
> ... og netværk er vist ikke rigtigt sat op, den kender ikke en0.

Hvis du har en tom ekstern USB harddisk, så sæt den i 'puteren og start
op i Single Mode:
Skriv: ditto / /volumes/navnet på den eksterne hd
hvis der indgår mellemrum i navnet på den eksterne hd, så skal der
sættes en \ foran mellemrummet eller hele navnet på disken skal startes
og sluttes med "
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-11-11 14:57

On 11-11-2011 14:46, Jesper Ørsted wrote:

> [...]
> hvis der indgår mellemrum i navnet på den eksterne hd, så skal der
> sættes en \ foran mellemrummet eller hele navnet på disken skal startes

Jeg kunne da anskaffe en usb-harddisk, men er du sikker på at USB virker
i single user mode? Netværk virker jo ikke.

Mvh. Lars

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 11-11-11 15:41

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Jeg kunne da anskaffe en usb-harddisk, men er du sikker på at USB virker
> i single user mode? Netværk virker jo ikke.
>
> Mvh. Lars

Eftersom du kan boote på USB diske, så er det helt systemuafhængigt. Der
er direkte hardwareunderstøttelse.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-11-11 15:42

Jesper Ørsted <shefan@hotmail.com> wrote:

> Eftersom du kan boote på USB diske, så er det helt systemuafhængigt. Der
> er direkte hardwareunderstøttelse.

du kan også boote over netværk ;)

/thomas