Burde Amagermanden aflives ?
Fra : Peter Heide

Dato : 10-11-11 01:16

Det blev jo alment acceperet at Ceau?escu og frue fortjente at blive skudt
ned 1989 ( det var nærmest en del af julehyggen det år ) og der var ingen
protester i mod dette. Heller ikke da Sadam og familie og senest Osama og
Gaddafi blev henrettet i år. Alle i danmark syntes at den ultimative
afstraffelse var OK ifbm aflivning af disse mennesker.

Ok. Amagermanden som med stor sandsynlighed står bag flere invaliderene
voldtægter og to mord på kvinder; hvorfor skulle han ikke på næmsomt
amerikansk vis ikke aflives ?

Om det er to uskyldige mennesker eller tusindevis burde da ikke gøre en
forskel.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 10-11-11 01:34

"Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og senest Osama og Gaddafi blev henrettet i år. Alle i danmark syntes at
> den ultimative afstraffelse var OK ifbm aflivning af disse

Jeg har ikke hyldet nogle af de drab. Men i store dele af verden er der
dødsstraf og det kan Danmark jo nok ikke gøre så meget ved andet at forsøge
at påvirke. Det går den rigtige vej med hensyn til at få afskaffet
dødsstraffen på verdensplan, ikke mindst på grund af Amnesty Internationals
store arbejde, men det går desværre meget meget langsomt.

> [...]
> ikke på næmsomt amerikansk vis ikke aflives ?
>
> Om det er to uskyldige mennesker eller tusindevis burde da ikke gøre

Vi har ikke dødsstraf i Danmark og vi skal heller ikke have det nogensinde.

Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Peter Heide

Dato : 10-11-11 19:20

"Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de)" <kl2607@gmail.com> skrev
i meddelelsen news:0_Euq.17817$Wo5.3518@newsfe03.ams2...
> [...]
> Internationals store arbejde, men det går desværre meget meget langsomt.

> Vi har ikke dødsstraf i Danmark og vi skal heller ikke have det

De to eneste grunde til at jeg ikke ønsker dette er ,at der historisk set
har været nogle ret uheldig justitmord hvor uskyldige er blevet aflivet og
så er dødstraf vel egentligt også for letkøbt ; sér dog gerne ukrainske
forhold i fængslerne i danmark ,så diverse mordere virkelig føler på krop og
sjæl at de bliver straffet.

Fra : wilstrup

Dato : 10-11-11 19:22

"Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> også for letkøbt ; sér dog gerne ukrainske forhold i fængslerne
> i danmark ,så diverse mordere virkelig føler på krop og sjæl at

Primitiv hævntørst fra samfundets side går jeg ikke ind for -

Fra : Peter Heide

Dato : 10-11-11 19:49

"wilstrup" <nixen@bixen.dk> skrev i meddelelsen

> "Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i meddelelsen

> Primitiv hævntørst fra samfundets side går jeg ikke ind for -

Syntes ikke at straffen står mål med forbrydelsen i danmark. Dér for gerne
ukrainske forhold i danske fængsler hvor udgang etc er en by i rusland.

Fra : wilstrup

Dato : 10-11-11 21:20

> "wilstrup" <nixen@bixen.dk> skrev i meddelelsen

> Syntes ikke at straffen står mål med forbrydelsen i danmark.
> Dér for gerne ukrainske forhold i danske fængsler hvor udgang
> etc er en by i rusland.

Jeg går ind for human retspleje -vi skal ikke sætte os på samme
niveau som forbryderne, uanset hvor grove forbrydelserne er -det
er forskellen på et civiliseret samfund og et samfund der som fx
i USA, bygger på at straf for selv bagatelagtige forseelser rask
væk straffes med menneskealdre i fængsel.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 10-11-11 22:00

"wilstrup" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i USA, bygger på at straf for selv bagatelagtige forseelser rask
> væk straffes med menneskealdre i fængsel.

Her er jeg helt enig. Jeg ser gerne straframmerne sat op men jeg ser ikke
gerne fængselsforholdene forrået, jeg ønsker hverken ukrainske eller
amerikanske forhold i de danske fængsler.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-11-11 22:52

Den 10-11-2011 21:59, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de)
skrev:
> [...]
> gerne fængselsforholdene forrået, jeg ønsker hverken ukrainske eller
> amerikanske forhold i de danske fængsler.

Det ender så med at være dyrere at have indespærring af fanger end
dagpengemodtagere, efterlønnere, kontanthjælpsmodtagere og
førtidspensionister tilsammen koster.

Et problem der i USA er "løst", men hvor man som resultat har fået et
fængsels-industrielt kompleks, fordi fanger udlejes som billig
arbejdskraft for at betale de uhyrlige summer som det koster at have så
mange indsatte.

Da "business" går efter pengene er der i USA, opstået en regulær
"industri", som udelukkende servicerer udbydere (fængsler) og brugere
(private virksomheder), og et mærkværdigt småkorrupt system, hvor folk
med penge og den medfølgende politisk indflydelse i realisten har gratis
arbejdskraft, leveret af statens langtidsindsatte..

Der skulle vi vel helst ikke ende?

- cep

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-11 14:53

"Claus E. Petersen" <snurrberget@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> småkorrupt system, hvor folk med penge og den medfølgende
> politisk indflydelse i realisten har gratis arbejdskraft,

Det koster vel hver skatteborger i omegnen af 75 kr. årligt og i
hvert fald under 100 kr. for dem der har begået en forbrydelse
som ellers kunne tænkes at blive udsat for livstidsstraf eller
dødsstraf respektive. Hvis man for alvor mener at så få penge
årligt er en væsentlig indvending mod at sætte folk i fængsel for
sådanne forbrydelser i stedet for at aflive dem eller at indføre
inhuman retspleje som fx i Ukraine, Kina eller USA, så egner
vedkommende sig efter min opfattelse ikke til at skulle foretage
sådanne afgørelser.

Vi skal ikke lave en retspleje efter folks tegnebøger eller efter
graden af hævntørst fra folk der intet at med sagerne at gøre.
Jeg er for eksempel fuld af forundring over hvad der kan få
ellers besinde voksne mennesker til at forlange "øje-for-øje og
tand-for-tand" i sådanne sager, og har ingen respekt for især de
testosteronbeæfængte handyr hvis hormonale spejl stiger udover
det faretruende - det er en moral på linje med nazisternes, altså
ingen moral overhovedet.

Jeg er heller ikke tilhænger af forhøjede straffe, da jeg ikke
kan se et eneste bevis på at det hjælper et hammerslag - det er
kun samfundets falliterklæring hvor der allerede på forhånd er
give op over for forbryderne og forbrydelser der ofte har social
slagsside, men p.t. har jeg ikke noget bedre at sætte i
stedet -til gengæld finder jeg det fuldkommen hinsides human
retspleje at mene at vi skal indføre fængselsstraffe som
foreslået (Ukraine m.v.) for det er imho et udtryk for en yderst
primitiv tankegang, en populistisk opfattelse som mere kalder på
den indre svinehund end på hvad der er ret og rimeligt.

Forskellen på straf og hævn er hårfin, men vi skal i hvert fald
ikke læne os over mod hævn til fordel for en "retfærdig straf" -
selvom jeg som sagt ikke har den opfattelse at straf hjælper ret
meget. Troen på straf har hersket i århundreder, men der har
aldrig været overbevisende eksempler på at den hjælper
overhovedet.
Da vi i Danmark hængte folk for lommetyverier og endda
offentligt, kom der massevis af eksempler på at lommetyvene var i
fuld gang under de offentlige hængninger - det havde altså ingen
afskrækkende virkning på nogen. De fleste forbrydelser mod
legemet og berigelsesforbrydelser sker enten i affekt eller som
følge af ringe sociale vilkår - den lille rest der beriger sig
fordi de ønsker magt, har jeg ingen problemer med at fængsle
indtil vi finder andre metoder, men der er ingen evidens for at
straf virker som man ønsker. Man får folk ud af cirkulation et
stykke tid, men der opstår så bare nogle nye som fylder "hullet"
ud.

Vi kan se det samme ske med ønskerne om at forbyde prostitution -
man kan have nok så meget ondt af kvinderne der faldbyder sig,
men hvis samfundet er skruet sammen sådan at nogle finder at det
er deres eneste måde at overleve på, så er det et samfundsproblem
som desværre går ud over mange kvinder.
Forbuddet mod prostitution hænger næppe sammen med reel omsorg
for kvinderne, men hænger mere sammen med moral og penge, og lige
så lidt som jeg tror på at strengere straffe, højere
strafferammer eller større bøder ændrer noget væsentligt ved
folks forbrydelser, lige så lidt tror jeg på at straffe
prostitutionens aktører (mænd, kvinder og kunder) får folk til at
standse de pågældende aktiviteter.

Der må findes andre metoder end straf hvis det skal have en
væsentlig virkning - at putte folk i fængsel eller give dem
astronomiske bøder hjælper ikke en døjt.

Fra : Peter Heide

Dato : 10-11-11 22:52

"Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de)" <kl2607@gmail.com> skrev
i meddelelsen news:2XWuq.47148$_p4.1338@newsfe19.ams2...
> [...]
> gerne fængselsforholdene forrået, jeg ønsker hverken ukrainske eller
> amerikanske forhold i de danske fængsler.

Når nu man kan slippe med 8 - 10 år fængsel ( mange gang mindre ) for mord
med gradvis flere lempelser som tiden går, såsom udgang osv, syntes jeg
tilgengæld at forholdene i danske fænglser er alt for gode. Jeg så gerne at
et ophold ville blive følt som en alvorlig straf og ikke som forlænget
kostskole-ophold. Forbrydere af enhver slags har det simpelthen for godt i
fængslerne. Se bare hvor rosene Brixtofte har udtalt sig om sit ophold ,
selvom han er een af letvægterne.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-11-11 15:02

> [...]
> for godt i fængslerne. Se bare hvor rosene Brixtofte har udtalt
> sig om sit ophold , selvom han er een af letvægterne.

Glistrup sagde det samme i sin tid, men han harcelerede samtidig
over at han skulle i fængsel fordi han mente at han var sat på
jorden for at "redde Danmark" - der er ingen grænser for hvad
småpsykopater som Brixtofte og andre gør for at iscenesætte sig
selv.
Du ved ikke en døjt om hvordan det er at være i fængsel - det der
kan siges ganske klart er at det ikke er et sted hvor folk har
lyst til at sidde frivilligt, uanset du tror at de "har det for
godt".
Der er ingen beviser for at straf hjælper noget som helst - nogle
få mennesker der bliver straffet, vil måske føle det
afskrækkende, men her kunne en anden mulighed så tages i
anvendelse i højere grad - og de mest hårdkogte kriminelle vil
være ligeglade -de mener hver gang at de nok ikke bliver opdaget
og fanget -og det gør de gang på gang.
Også meget begavede fanger der bliver løsladt, falder tilbage til
deres kriminelle løbebane - jf. fx Clark Olufsen - han har
tilbragt størstedelen af livet i fængsler, men alligevel
fortsætter han sin løbebane - hvis fængsel ikke
hjælper/afskrækker ham, hvordan skulle det så give mening at de
skulle afskrække andre?

Jeg savner bevis for at fængselstraf hjælper - og at gøre
forholdene inhumane, ændrer ikke noget - der er ikke færre fanger
i de lande der anvender de metoder du efterlyser -du tror i dit
indlæg at straf pr. automatik vil forbedre folk, blot de "føler"
straffen, men det er der intet der tyder på - tværtimod tror de
fleste forbrydere at de kan slippe fra lovens lange arm, og det
forhold at de evt. kunne blive snuppet indgår ikke i de fleste
forbryderes univers -hver gang tror du at de er "snedige" nok til
at undgå politiet -og hver gang de bliver fanget lover de guld og
grønne skove: De vil aldrig gøre det mere, hvorefter de en dag
bliver løsladt og begår de samme forbrydelser eller andre en gang
til. Hvis fængselsstraf skulle hjælpe, hvorfor er der så mange
gengangere i vore fængsler?

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-11-11 01:46

Den 12-11-2011 15:01, Arne H. Wilstrup skrev:
> [...]
> bliver løsladt og begår de samme forbrydelser eller andre en gang
> til. Hvis fængselsstraf skulle hjælpe, hvorfor er der så mange

Arne, en gang i mellem er det rehabiliterende element i straf
fuldstændigt underordnet.
I visse tilfælde handler det udelukkende om at skærme almindelige
mennesker mod psykopater så lange som muligt.
3-strikes loven i USA var, efter hvad jeg ved, oprindeligt et forsøg på
at sikre folk mod den slags individer.
At samme lov senere blev udvidet så den fik karakter af et drakonisk
straffemiddel mod småforbrydere er trods alt en anden historie.

- cep

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-11-11 01:41

Den 10-11-2011 22:52, Peter Heide skrev:

> [...]
> simpelthen for godt i fængslerne. Se bare hvor rosene Brixtofte har
> udtalt sig om sit ophold , selvom han er een af letvægterne.

For min skyld kan livstidsfanger bo i kopier af de kongelige gemakker på
Amalienborg, så længe de IKKE slipper ud igen (og jeg ikke skal betale
huslejen).
Men det gør de jo normalt efter 16 år, og så har de samme
dysfunktionelle psykopater atter frit spil.

Jeg er imod dødsstraf, grundet muligheden for fejltagelser, men det er
KUN principielt.
Var det muligt at eliminere fejl, ville jeg sagtens kunne acceptere
dødsstraf.

- cep

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-11-11 23:50

> For min skyld kan livstidsfanger bo i kopier af de kongelige gemakker
> på Amalienborg, så længe de IKKE slipper ud igen (og jeg ikke skal
> betale huslejen).

Det er her de springende punkt blandt andet ligger: Du gør det til et
økonomisk spørgsmål uanset hvor ringe et beløb du reelt kommer til at
betale for det. Jeg er fx ikke-ryger og kunne også mene at man burde
lade rygere der har fået lungekræft eller andre kræftsygdomme som følge
af deres tobaksrygning, dø uden behandling - for jeg kunne fx sige at
jeg ikke synes at det er fair at der skal bruges så mange penge på folk
der selvforskyldt er blevet en belastning for sundhedsvæsenet. Men jeg
er klar over at man etisk og moralsk ikke kan tillade sig den "luksus"
det er at skulle bestemme individuelt hvad ens skattekroner skal gå til
i et civiliseret samfund med en vis velfærd.
Dødsstraf er ikke for mig et økonomisk spørgsmål, men et etisk-moralsk
standpunkt; Vi kan ikke tillade os at tage andre menneskers liv, uanset
hvad disse mennesker har gjort - for det bliver en glidebane til at vi
sætter os på linje med de forbrydere vi ønsker at straffe og det
reducerer IKKE antallet af forbrydelser mod livet fremover. Vi kan sætte
folk i fængsel i 16 år eller på livstid hvor de naturligvis kan blive
benådet, men det først efter mange år. Jeg ser ikke nogen dokumentation
for at livstidsfanger eller morddømte så straks går ud og slår andre
ihjel, men det er nu alligevel vilkårene for human retspleje. Hvis
argumentet med at vi - ved at sætte folk i fængsel - blot sætter dem ud
af cirkulation en vis tid, og at vi derfor faktisk kunne gøre det samme
ved dødsstraf for livsforbrydelser, så er det jo logisk at man også kan
tænke: Hvad med den voldsmand der slår konen eller kæresten til
lirekassedame - ville det så ikke være lettere at slå vedkommende ihjel,
for så slap vi for ham -.og ville det forøvrigt ikke være lettere at slå
psykisk og fysisk handicappede ihjel, for så skal vi ikke føde på den
slags "elendige" liv - og hvad med at udstrække dødsstraf til
butikstyverier, hjemmerøverier, voldtægter? Stjæl et stykke tyggegummi
fra nærmeste butik og mist knoppen. Så er det i hvert fald en garanti
for at vedkommende aldrig nogensinde stjæler igen.

Nej, et humant retssamfund skal måles på hvordan vi behandler vore
forbrydere og mennesker i det hele taget - og det ligger ikke inden for
min optik at vi skal ud af den glidebane som dødsstraf er uanset om vi
så var 1000 procent sikker på forbryderen. Ingen -heller ikke et
samfund - har nogen ret til at tage andre menneskers liv - hvis du
virkelig mener det, så kan man lige så godt tage skridtet fuldt ud og
slå alle dem ihjel der er ubekvemme for samfundet eller som koster for
meget af vores skattekroner.
Tænk hvad vi kunne få af velfærd hvis vi ikke havde folk med lungekræft
og andre dødelige sygdomme at skulle ofre penge på? Tænk¨, hvis vi - i
stedet for plejehjem og hjemmehjælp - blot slog de gamle ihjel,
tyveknægtene og voldsforbryderne? Sikke masse penge vi ville spare -

Det næste vil vel blive dem med de "forkerte" meninger - hvor vil du
sætte grænsen?

Nej, det er ikke et spørgsmål om cost-benefit, men et spørgsmål om
hvorvidt vi kan tillade os at kalde os et humant samfund med respekt for
menneskelivet, hvis vi vender tilbage til den danske middelalders
metoder mhp. at straffe folk for diveres forbrydelser. Jeg mener nej.

> Men det gør de jo normalt efter 16 år, og så har de samme
> dysfunktionelle psykopater atter frit spil.

Alle drabsmænd er ikke psykopater -nogle ville aldrig kunne finde på at
slå ihjel igen. De har gjort det i affekt, ved uheld eller måske
bevidst, men i særlige situationer.
Dem der er "dysfunktionelle psykopater" har som regel livstidsstraf
eller forvaring der også i princippet er livstidsstraf.
Og igen: Vi skal måle os på hvordan vi behandler vore værste og sorteste
"får" - og det skal derfor ikke ske ved at benytte en så primitiv adfærd
af offensiv karakter som fx at slå dem vi ikke kan lide ihjel.

> Jeg er imod dødsstraf, grundet muligheden for fejltagelser, men det er
> KUN principielt.
> Var det muligt at eliminere fejl, ville jeg sagtens kunne acceptere
> dødsstraf.

Jeg er modstander af dødsstraf under ALLE forhold - men jeg går ikke
ind for at ofrene skal udmåle evt. straffe - det egner de sig ikke til .

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 15-11-11 06:42

On Mon, 14 Nov 2011 23:49:55 +0100, Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> jeg ikke synes at det er fair at der skal bruges så mange penge på folk
> der selvforskyldt er blevet en belastning for sundhedsvæsenet.

Rygerne har samlet set, SELV betalt for behandlingen. Så rigeligt endda.

<snip resten>

Fra : Andreas Andersen

Dato : 15-11-11 07:04

Den 14-11-2011 01:40, Claus E. Petersen skrev:
> Jeg er imod dødsstraf, grundet muligheden for fejltagelser, men det er
> KUN principielt.
> Var det muligt at eliminere fejl, ville jeg sagtens kunne acceptere
> dødsstraf.

Det er da ikke bedre at bure en mand inde i 20 år ved en fejl, end det
er at henrette ham. Det er vel nærmest værre.

Jeg er også imod dødsstraf, men fejl-argumentet synes jeg ikke holder.
Det handler om, at vi som samfund skal være hævet over hævnmotiver og
over at slå medborgere ihjel.

--
Andreas

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-11 22:24

On Thu, 10 Nov 2011 19:49:21 +0100, "Peter Heide" <salute@vip.dk>
wrote:

>"wilstrup" <nixen@bixen.dk> skrev i meddelelsen

>Syntes ikke at straffen står mål med forbrydelsen i danmark. Dér for gerne
>ukrainske forhold i danske fængsler hvor udgang etc er en by i rusland.

Straf og forbrydelse står SLET ikke MÅL i Japan - deres fængselstid er
under der halve af vor

De lægger vægt på overvågning og har derfor næsten ingen kriminalitet

En diktator blir er hadeobjekt og dødsstraf er værdiløs - næste leder
er aldrig blevet bedre af at fortængeren tortureredes

Fra : Bo Warming

Dato : 10-11-11 03:03

On Thu, 10 Nov 2011 01:15:46 +0100, "Peter Heide" <salute@vip.dk>
wrote:

> [...]
>amerikansk vis ikke aflives ?
>
>Om det er to uskyldige mennesker eller tusindevis burde da ikke gøre en

Der skal skabes jobs til fangevogtere så spar din fornuft

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-11-11 03:51

Den 10-11-2011 01:15, Peter Heide skrev:
> [...]
> amerikansk vis ikke aflives ?
>
> Om det er to uskyldige mennesker eller tusindevis burde da ikke gøre en

Problemet er jo at bare fordi een gør sig fortjent til at få klokkerne
opløst i syre til tonerne Beethovens 5'te, betyder det ikke at
vedkommende har begået den forbrydelse vedkommende er dømt for.

Det findes der en del eksempler på, bl.a. fra Sverige og USA hvor
lettere ivrige efterforskere selv stod for de belastende udsagn i
tilståelserne.

Selvom jeg helt personligt vil påtage mig aflivning af enhver der
mishandler mine unger, er det simpelthen ikke vejen frem, specielt da
jeg som enestående individ har alle muligheder for at tage fejl, og
ingen muligheder for at bibringe folk liv eller førlighed igen efter at
have eksekveret hvad jeg mener er retfærdighed.

- cep

Fra : wilstrup

Dato : 10-11-11 13:14

> [...]
> at tage fejl, og ingen muligheder for at bibringe folk liv
> eller førlighed igen efter at have eksekveret hvad jeg mener er

Helt enig - vi skal ikke tilbage til en tid med blodfejder og
hævn - at man har nogle følelser i klemme i forbindelse med en
forbrydelse der går ud over en selv, kan man da have en vis
forståelse for, men når det er sagt, så er det netop godt at vi
har et retssamfund der sikrer så meget det kan lade sig gøre, at
vi IKKE får den slags scenarier på halsen som man har i fx USA og
Kina eller andre lande hvis civiliserede stade ligger langt under
gulvbrædderne hvad gælder straffeforanstaltninger.