arvafgift og skat ?
Fra : Knud

Dato : 10-11-11 19:07

Nå. Men boet efter min far , som efterlod en pæn arv til mig og min
søster,er ikke opgjort endnu (d øde for snart 4 mdr. siden), da min søster,
som er bobestyrer er den forsigtige type og vil vente til den 8 uger
proklama periode er udløbet. Det er den ihverttilfælde nu så jeg regner med
hun snart får sendt boet ind til skifteretten, så der kan komme en
afslutning.

Hvordan afregner man med Skat ifbm arveafgift ? Og hvornår forlanger Skat at
se nogle penge ?

Jeg har regnet ud at det bliver omkring 270.000,- kr jeg skal slippe. Der
er såvidt jeg ved et skattefrit beløb på ca. 280.000 kr og dér efter skal
man betale 15 % af rest beløbet ( jeg arver ca. 2 millioner ) Har jeg ret i
dette ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-11 20:04

Knud skrev:

> Hvordan afregner man med Skat ifbm arveafgift ?

Det kommer af sig selv.

> Og hvornår forlanger Skat at se nogle penge ?

De bliver trukket før der udbetales noget.

--
Bertel

Fra : Knud

Dato : 10-11-11 20:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Det kommer af sig selv.

> De bliver trukket før der udbetales noget.

Aha . Hvad så hvis man har fået udbetalt noget af arven ?

Jeg ventes jo på at min søster får helt færdigtgjort boet, så jeg kender det
endelige beløb, men fik en sjat udbetalt da vi fik skifteattesten fra
skifteretten for et par mdr. siden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-11 23:43

Knud skrev:

> Aha . Hvad så hvis man har fået udbetalt noget af arven ?

Det ved jeg ikke. Jeg vil *gætte* på at der efter dødsfaldet ikke
kan frigives så store beløb at boafgiften ikke er sikret.

Hvordan man ordner det hvis du nu havde fået 5 millioner i
arveforskud før arveladeren døde, men kun skulle arve 2
millioner, ved jeg ikke, men det bliver vel bare en 'almindelig'
skatteaffære hvor du kræves for det manglende beløb.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 10-11-11 20:41

"Knud" skrev

> [...]

> man betale 15 % af rest beløbet ( jeg arver ca. 2 millioner ) Har jeg ret

Måske,
det er en dødsboafgift det betyder at det er dødsboet der
betaler og dødsboet der har bundfradraget, så bundfradraget er for alle
arvinger tilsammen, men der kan så være 2 bundfradrag hvis din far sad i
uskiftet bo er der også et fradrag for din mor.

Lov om skifte lettere forkortet.
§25
Stk. 5. Arvingerne skal senest 6 måneder efter boets udlevering indgive en
opgørelse over boets aktiver og passiver pr. dødsdagen til skifteretten.
Stk. 6. Arvingerne skal angive en person, til hvem henvendelser vedrørende
boet kan finde sted.

§ 80. Skifteretten beregner og opkræver bo- og tillægsboafgift efter
reglerne i lov om afgift af dødsboer
Stk. 2. Opkrævningen sendes i privatskiftede boer til den i henhold til §
25, stk. 6, udpegede person

Når din søster har sendt boopgørelsen til skifteretten sender de en
opkrævning.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 10-11-11 20:58

> [...]
> 25, stk. 6, udpegede person
>
> Når din søster har sendt boopgørelsen til skifteretten sender de en

Ok. Mange tak for svar , dvs at der kun er eet bundfradrag ( min far sad i
uskiftet bo efter min mors død) der bliver trykket fra det samlet hovedbeløb
inden arven kan deles med mig og min søster ?

jeg har fået en del af arven udbetalt da vi fik skifteattesten fro et par
mdr. siden. Håber ikke dette giver for mange knaster ifbm med den endelige
afslutning af boet ?

Fra : alexbo

Dato : 10-11-11 21:43

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> Ok. Mange tak for svar , dvs at der kun er eet bundfradrag ( min far sad
> i uskiftet bo efter min mors død) der bliver trykket fra det samlet
> hovedbeløb inden arven kan deles med mig og min søster ?

Der er et fradrag for hvert dødsbo, det vil sige et fra din mors og et fra
din fars, din mors dødsbo bliver jo først skiftet nu, det er derfor det
hedder uskiftet bo.
Når der er to dødsboer er der to bundfradrag.

> jeg har fået en del af arven udbetalt da vi fik skifteattesten fro et par
> mdr. siden. Håber ikke dette giver for mange knaster ifbm med den endelige
> afslutning af boet ?

Nej det er som det skal være, dødsboet er udleveret til din søster og dig I
kan gøre med det hvad I vil, sælge hus og aktier, give møblerne væk I kan
gøre som det passer jer, I hæfter selvfølgelig for evt. krav og for
afgiften, og naturligvis for at boopgørelsen er retvisende.
Så har I givet sølvtøjet væk, skal værdien alligevel angives i boopgørelsen.
Men der er intet i vejen for at I regner på tingene lægger en sum til side
til afgiften og deler resten.

Hvis der lægges 20% til side hver gang I selv tager en del så er der nok til
afgiften.
40% til dig 40% til søster og 20% til afgift og uforudsete udgifter, så kan
I dele alt det I vil, og søster har til afgiften når opkrævningen kommer.

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 10-11-11 22:20

> [...]
> 40% til dig 40% til søster og 20% til afgift og uforudsete udgifter, så
> kan I dele alt det I vil, og søster har til afgiften når opkrævningen

Hej Alex,

De lyder sørme fint. Så går alt som planlagt. Jeg må vente på at min søster
får lavet en afslutning på boet og får det sendt afsted, så vi kan få en
afslutning. Igen tak for klart og tydelig svar, så selv en tåbe kan forstå
det

venlig hilsen,

Knud

Fra : alexbo

Dato : 10-11-11 22:52

"Knud" <ingen@ingen.ru> skrev

> [...]
> få en afslutning. Igen tak for klart og tydelig svar, så selv en tåbe kan

Velbekomme,
du kan evt. hjælpe din søster med en vejledning, og ellers vil
jeg forslå en tur på biblioteket for at finde en bog om emnet hvis hun ikke
rigtigt kan komme igang.

http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat%20skifte%20-%20Boopgoerelse.pdf
http://www.domstol.dk/Selvbetjening/blanketter/Blanketter/Privat%20skifte%20-%20Boopgoerelse%20vejledning.pdf

mvh
Alex Christensen

Fra : Knud

Dato : 10-11-11 22:57

> [...]
> du kan evt. hjælpe din søster med en vejledning, og ellers vil
> jeg forslå en tur på biblioteket for at finde en bog om emnet hvis hun

Jeg har set disse blanketter ude hos min søster, så dem har hun. Hun er
sikkert godt på vej men er ikke til at stikke i , når jeg spørger hende. Hun
er meget stædig, så jeg må bare vente.