Postkasse til butik?
Fra : Leif Neland

Dato : 09-11-11 09:45

I forlængelse af spørgsmålet om man har pligt til at modtage post:

Skal en butik kunne modtage post?
Al administration foretages fra hovedkontoret i en anden landsdel, og varer
modtages kun i åbningstiden.

Kan man nøjes med et skilt med "Al post skal sendes til Acme Inc, Acmevej 1,
1234 Storbyen"?

Man kan vist ikke lave vedvarende adresseforandring med eftersendelse mere
end 6 måneder.

Leif

Fra : Jubi

Dato : 09-11-11 12:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
>I forlængelse af spørgsmålet om man har pligt til at modtage post:
>
> Skal en butik kunne modtage post?

En butik har vel en åbningstid hvor døren er åben for kunder?
Så kan postbudet også komme ind til disken og aflevere posten?

> Al administration foretages fra hovedkontoret i en anden landsdel, og
> varer modtages kun i åbningstiden.

Det har ikke noget at gøre med modtagelse af post.

> Kan man nøjes med et skilt med "Al post skal sendes til Acme Inc,
> Acmevej 1, 1234 Storbyen"?

I så fald skal døren til butikken være låst og både kunder og postbude
skal gøre opmærksom på de vil ind og de kan afvises efter behag.
Og jeg er ret sikker på PD vil være fuldstændig ligeglad med skilte af
den slags, for butikken har selv ansvaret for eftersendelse. Det sker
typisk ved en skriftlig aftale med nærmeste posthus/pakkepost.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Henning

Dato : 10-11-11 14:34

On Wed, 9 Nov 2011 12:07:32 +0100, "Jubi" <jubi@msn.com> wrote:

>"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

>En butik har vel en åbningstid hvor døren er åben for kunder?
>Så kan postbudet også komme ind til disken og aflevere posten?

Forudsat butikken har åbent i postens ankomsttid? Man kan sagtens
forestille sig en butik, som kun har åbent formiddag, eftermiddag,
eller aften?

Fra : Jubi

Dato : 10-11-11 16:03

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> Forudsat butikken har åbent i postens ankomsttid? Man kan sagtens
> forestille sig en butik, som kun har åbent formiddag, eftermiddag,
> eller aften?

Normal butikstid er vel inden for 07 til 18.
Har en butik ikke åbent inden for den tid, vil de jo nok have en aftale
med PD om hvor og hvordan post skal afleveres, eller har en postkasse
ved butikken. Det samme må gælde hvis normal åbningstid ikke lige passer
med hvornår postbudet kommer.
Aftenomdeling er det kun pakker? Der var aftenomdeling af pakker her i
mit københavnske kvarter efter kl. 17, men nu kommer pakkeposten inden
15.
Mener også der er sket andre ændringer med pakkeomdeling.
Før ringede pakkeposten på gadedørsklokken, og hvis ingen svarede, blev
pakken taget med tilbage og en pakkeseddel blev lagt i postkassen af det
regulære postbud dagen efter.
Numere lægger pakkeposten en seddel i ens postkasse samme dag hvis man
ikke er hjemme, så de må have fået nøgle til gadedøren, og kan derfor
aflevere pakker ved lejlighedsdøren.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-11-11 20:47

On 10-11-2011 16:03, Jubi wrote:
> Numere lægger pakkeposten en seddel i ens postkasse samme dag hvis man
> ikke er hjemme, så de må have fået nøgle til gadedøren, og kan derfor
> aflevere pakker ved lejlighedsdøren.

Det tvivler jeg på. Anmeldelsen plejer at komme med den almindelige post
dagen efter. Undtagelsen er de småpakker som udbringes af det
almindelige post. Her er det postbudet selv, der skriver og afleverer
postanmeldelsen, hvis pakken ikke passer i brevkassen.

Mvh. Lars

Fra : Jubi

Dato : 11-11-11 23:01

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> almindelige post. Her er det postbudet selv, der skriver og afleverer
> postanmeldelsen, hvis pakken ikke passer i brevkassen.

PD har ikke noget der hedder "småpakke", så det må være et brev med
maximale mål, Længde 60 cm og
Længde + bredde + tykkelse = 90 cm

Nu jeg var hos PD, så havde de også pakker uden omdeling, og så kan det
være een af dem og den alm. postbud har en anmeldelse med samme dag den
er ankommet til "mit" posthus.
Så pakkeposten er, som du siger, ikke indblandet.

Fra : Hekatombe

Dato : 12-11-11 16:15

Den 11-11-2011 23:01, Jubi skrev:
> [...]
> er ankommet til "mit" posthus.
> Så pakkeposten er, som du siger, ikke indblandet.

Det er min (lidt begrænset) erfaring at hvis pakken er sendt uden
omdeling eller efterkrav så kommer der et maskinskreven brev den næste
dag hvor der står "Vi har en pakke til dig" i modsætning til den
almindelig pakke anmeldelse, som bare er en seddel hvor adressen og
datoerne er håndskreven.

Fra : Leif Neland

Dato : 12-11-11 17:58

Den 12-11-2011 16:14, Hekatombe skrev:

> [...]
> dag hvor der står "Vi har en pakke til dig" i modsætning til den
> almindelig pakke anmeldelse, som bare er en seddel hvor adressen og

Efterkravspakker bliver ikke bragt ud mere, man skal hente dem på posthuset.
Lige som man ikke kan betale girokort mere hos landposten.

Jeg formoder det er fordi posten ikke skal køre rundt med penge, og
risikere at blive udsat for røveri.

Leif

Fra : Hekatombe

Dato : 12-11-11 18:44

Den 12-11-2011 17:57, Leif Neland skrev:

> Efterkravspakker bliver ikke bragt ud mere, man skal hente dem på
> posthuset.
> Lige som man ikke kan betale girokort mere hos landposten.

Ja, de omdeles ikke lige som pakker der er sendt uden omdeling.

Fra : Henning

Dato : 12-11-11 09:39

> [...]
>med PD om hvor og hvordan post skal afleveres, eller har en postkasse
>ved butikken. Det samme må gælde hvis normal åbningstid ikke lige passer

Du kan ikke kræve, at en butik har åbningstid indrettet efter hvornår
posten deles rundt.
Det bringer os tilbage til det oprindelige spørgsmål "Skal en butik
kunne modtage post?"

Fra : Leif Neland

Dato : 10-11-11 22:23

Den 10-11-2011 14:34, Henning skrev:

> Forudsat butikken har åbent i postens ankomsttid? Man kan sagtens
> forestille sig en butik, som kun har åbent formiddag, eftermiddag,
> eller aften?

I dette tilfælde har personalet i butikken ikke mandat til at foretage
sig andet end at ekspedere kunder og sætte varer på hylderne. Så al post
skal til hovedkvarteret.

Leif

Fra : Jubi

Dato : 10-11-11 22:45

> I dette tilfælde har personalet i butikken ikke mandat til at foretage
> sig andet end at ekspedere kunder og sætte varer på hylderne. Så al
> post skal til hovedkvarteret.
>
> Leif

Den var kryptisk. Postbudet skal da aflevere post til den adresse der
står på kuvert/pakke, og ikke gætte sig til hvor den skal hen. Det er
trods alt ikke alle butikker i danmark der er led i en butikskæde med et
fælleskontor.

Fra : cbp33@hotmail.com

Dato : 21-11-11 22:18

Den 10-11-2011 22:44, Jubi skrev:
> "Leif Neland"<leif@neland.dk> skrev i meddelelsen

//

> [...]
> står på kuvert/pakke, og ikke gætte sig til hvor den skal hen. Det er
> trods alt ikke alle butikker i danmark der er led i en butikskæde med et

En virksomhed er registreret i virksomhedsregistret, og der står
virksomhedens postadresse. Et forretningslokale, værksted eller lager,
en garage eller en oplagringsplads osv. tilhørende virksomheden behøver
ikke at kunne modtage post.
Alle personer i Danmark skal have en postadresse, hvor de kan modtage
post. Men det behøver ikke at være en postkasse, det kan være en
postbox, restante eller en c/o adresse.
Der er masser af juridiske muligheder for at komme efter folk, der ikke
reagerer på skrivelser, nægter at modtage breve osv. Så det kan ikke
tjene andet formål at gøre livet besværligt for sig selv og andre, at
undlade at sørge for at kunne modtage post. Selvfølgelig vil det
forsinke tingene, men ikke nødvendigvis forbedre nogens situation.

Lad mig give et simpelt eksempel:
Skat beslutter at du skal opkræves restskat 25kr for forrige år, som du
faktisk allerede har indbetalt. Sender en opkrævning. Derefter 3 rykkere
a 100 kr. Sagen går til inkasso, gebyr 500kr. Undlader at møde op i
fogedretten, gebyr 1500 kr. Pludselig står kongens foged inden for døren
med en låsesmed og en opkrævning på 5825kr. At betale, - i stedet for
blot at man besvarede det første brev med en indsigelse; 8 kr. (eller
en e-mail kr. 0.) Hvem er dum og hvem er smart i denne situation?

/Claus