Har man pligt til at modtage post???
Fra : Charlotte E.

Dato : 08-11-11 21:24

Må man undlade at sætte en postkasse op, og blot sætte et skilt op om at
man ikke ønsker, at modtage post?

Lidt ligesom 'Reklamer, Nej tak', men blot 'Post, Nej tak'.

CE

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-11 21:56

Charlotte E. skrev:

> Må man undlade at sætte en postkasse op, og blot sætte et skilt op om at
> man ikke ønsker, at modtage post?

Nej. Postloven i uddrag:

§ 8. Ejeren skal opstille brevkasse ved indgangen til den enkelte
parcel [...]

Stk. 2. Brevkasseanlæg skal opstilles i eller ved etageejendomme
med flere afleveringssteder [...]

Stk. 3. Ved fritidshuse skal der opstilles brevkasser ved
indgangen til den enkelte parcel. [...]

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 08-11-11 22:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
>med flere afleveringssteder [...]
>
>Stk. 3. Ved fritidshuse skal der opstilles brevkasser ved

Hvad er så straffen for ikke at følge postloven?
At man ikke får post ???

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-11 22:10

emjeppesen skrev:

> Hvad er så straffen for ikke at følge postloven?

Bøde:

§ 28. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der overtræder § 6, stk. 1, § 8, stk. 1-3,
[...]

--
Bertel

Fra : emjeppesen

Dato : 08-11-11 22:12

Bertel Lund Hansen skrev:

>Bøde:

Det er sgi da for groft, at man ikke kan blive fri for at have en
postkasse

Hilsen emj

Fra : Mcwm

Dato : 08-11-11 22:35

Den 08-11-2011 22:11, emjeppesen skrev:
> Det er sgi da for groft
Ja, at du ikke selv gad sætte dig ind i det du kommenterer, med
overlader det til Bertel.

Venligst
Mcwm

Fra : Charlotte E.

Dato : 09-11-11 10:17

Jaaaah, men den siger ved kun noget om, at man SKAL opsætte en postkasse....

Hva' så, hvis man sætter en postkasse op, og dermed følger postloven, og
vi så vender tilbage til det oprindelige spørgsmål: Har man pligt til at
modtage post???

Man kan vel stadig sætte et skilt op om, at man ikke ønsker, at modtage
post? Ligesom man ikke ønsker at modtage reklamer og kan nægte, at
modtage et anbefalet brev...

CE

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 10:50

Charlotte E. wrote:
> [...]
>
> Man kan vel stadig sætte et skilt op om, at man ikke ønsker, at
> modtage post? Ligesom man ikke ønsker at modtage reklamer og kan

Det er lidt søgt, men man kunne tænke sig at man blokerede brevindkastet
i postkassen sådan at der ikke kan puttes breve og andet i den. Jeg ved
ikke om Postloven siger noget om postkassens funktionalitet, eller om
det følger implicit af de bestemmelser Bertel citerede.

Forslaget er helt uden ansvar fra min side

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Cykelsmeden

Dato : 09-11-11 10:52

Den 09-11-2011 10:16, Charlotte E. skrev:
> [...]
>
> Man kan vel stadig sætte et skilt op om, at man ikke ønsker, at modtage
> post? Ligesom man ikke ønsker at modtage reklamer og kan nægte, at

Man kan vel stadig meddele PD at post til adressen skal videresendes til
firmaets hovedadresse - ligesom flytningsmeddelse??
//finn

Fra : emjeppesen

Dato : 09-11-11 10:55

Charlotte E. skrev:

>Har man pligt til at
>modtage post???

Man kan bede posthuset om at tilbageholde post, men spørg dem da.

Hilsen emj

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-11-11 11:01

On Wed, 09 Nov 2011 10:16:32 +0100, "Charlotte E." <No.Sp@m.net>
wrote:
>Hva' så, hvis man sætter en postkasse op, og dermed følger postloven, og
>vi så vender tilbage til det oprindelige spørgsmål: Har man pligt til at
>modtage post???
Man kan jo ikke tvinge dig til at tømme postkassen, ligeså kan man
heller ikke tvinge dig til at læse brevene, men det fritager dig så
bare ikke for det ansvar (de problemer) der måtte opstå som følge af
at du ikke får reageret på de breve du ikke får læst.
Visse meddelser kommer kun pr. post.

>Man kan vel stadig sætte et skilt op om, at man ikke ønsker, at modtage
>post?
Ja det kan man gøre, der er bare ingen der har pligt til at følge din
anmodning.

>Ligesom man ikke ønsker at modtage reklamer
Det er der så regler for.

>og kan nægte, at modtage et anbefalet brev...
Og du kan ikke se forskellen på at posten lægger et brev i din
postkasse, og at du skal kvitterer for modtagelsen af et brev før du
får det udleveret ?

/Hans

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 11:41

Den 09/11/11 10.16, Charlotte E. skrev:
> [...]
>
> Man kan vel stadig sætte et skilt op om, at man ikke ønsker, at modtage
> post? Ligesom man ikke ønsker at modtage reklamer og kan nægte, at

Man kan altid nægte at modtage sin post, enten ved at levere den tilbage
til postbudet eller ved at aflevere den på posthuset.

Men postbudet må kun aflevere post hvis der står rette navn på
postkassen, så hvis du skriver "Modtagelse af al post nægtes, retur til
afsender" på postkassen, så burde du ikke få post.

For en sikkerheds skyld kunne du være grov og fjerne bunden fra
postkassen, så vågner postbudet nok. Jeg gætter på at bestemmelserne om
postkassens udformning mest beskæftiger sig med dimensioner af kasse og
brevindkast, og ikke med om der er bund i kassen.

Mvh. Lars

PS. Undlad venligst at bundcitere/topposte her på usenet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-11 11:51

Den 09/11/11 11.40, Lars Kongshøj skrev:

> Men postbudet må kun aflevere post hvis der står rette navn på
> postkassen

Det er jo oplagt: Hvis du hedder Peter Petersen, så skriver du bare Jens
Jensen på postkassen - så er det postbudet der har et problem.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jubi

Dato : 09-11-11 11:52

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Man kan altid nægte at modtage sin post, enten ved at levere den
> tilbage til postbudet eller ved at aflevere den på posthuset.

Faktisk er det vel nemmest at krydse sit navn/adresse over og skrive
"Modtagelse nægtes", samt smide det i nærmeste PD postkasse?
Det er da også det PD anbefaler.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 12:35

Lars Kongshøj skrev:

> For en sikkerheds skyld kunne du være grov og fjerne bunden fra
> postkassen,

Der er ikke tvivl om at der med postkasse menes en normalt
fungerende postkasse.

Jeg ved ikke om der findes en bestemmelse om postkasser der er
fyldt op med skrammel. Jeg gætter på at det vil blive behandlet
på samme måde som en manglende postkasse (bøde) idet pligten til
at opsætte den skal gøre det muligt at aflevere post.

Man kan ikke nægte modtagelse af post. Det kunne gøre det umuligt
at opsige f.eks. en lejekontrakt.

Men det er måske også hensigten?

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 12:53

Den 09/11/11 12.35, Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> på samme måde som en manglende postkasse (bøde) idet pligten til
> at opsætte den skal gøre det muligt at aflevere post.

Der sker det at postbudet tager posten med tilbage og prøver måske igen
næste dag. Hvis situationen varer ved bliver posten sendt tilbage. Det
forekommer at der er postkasser, der aldrig bliver tømt.

> Man kan ikke nægte modtagelse af post.

Hvornår er det indført?

Mvh. Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 12:59

Lars Kongshøj skrev:

> Hvornår er det indført?

Jeg skulle vist have sagt noget andet.

Hvis man nægter modtagelse af post, hæfter man selv for de
problemer det rejser. En opsigelse regnes f.eks. for gyldig selv
om den ikke er læst, hvis den blot er (forsøgt) afleveret
rettidigt i en postkasse.

--
Bertel

Fra : Jubi

Dato : 09-11-11 13:11

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4eba6af5$0$291$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> problemer det rejser. En opsigelse regnes f.eks. for gyldig selv
> om den ikke er læst, hvis den blot er (forsøgt) afleveret

Et brev der ikke kan lægges i en postkasse, vil før eller senere blive
sendt tilbage til afsenderen med besked om uanbringelighed. Hvis det så
er en opsigelse af lejemål, må afsenderen jo konstatere at f.eks en
opsigelsen er afleveret for sent til at have virkning fra en bestemt
dato.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 09-11-11 13:20

Den 09/11/11 12.59, Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg skulle vist have sagt noget andet.

Ja, eller noget tredje ...

> Hvis man nægter modtagelse af post, hæfter man selv for de
> problemer det rejser. En opsigelse regnes f.eks. for gyldig selv
> om den ikke er læst, hvis den blot er (forsøgt) afleveret
> rettidigt i en postkasse.

Den holder jo ikke i byretten. Hvis adressaten nægter at have modtaget
noget brev, er det op til afsenderen af føre bevis og det er i praksis
umuligt.

Jeg skal ikke kunne sige om det står i lejeloven, men det er i hvert
fald kotyme at sende den slags anbefalet.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 13:28

Kurt Hansen wrote:

> Den holder jo ikke i byretten. Hvis adressaten nægter at have modtaget
> noget brev, er det op til afsenderen af føre bevis og det er i praksis
> umuligt.

En kvittering for indlevering på postkontoret er fuldt tilstrækkeligt.

> Jeg skal ikke kunne sige om det står i lejeloven, men det er i hvert
> fald kotyme at sende den slags anbefalet.

Det er generelt ikke et krav eftersom adressaten blot kan nægte
modtagelse af et rekommanderet brev, og så er man lige vidt.

De grundige sender såvel et rekommanderet brev som et almindeligt brev
(med indleveringskvittering). Selvom modtagelsen af det rekommanderede
brev nægtes, er afsendelsen af det almindelige brev fuldt tilstrækkeligt
idet det antages at brevet er nået frem til adressaten.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 13:29

Den 09/11/11 13.19, Kurt Hansen skrev:

> Ja, eller noget tredje ...

> Den holder jo ikke i byretten. Hvis adressaten nægter at have modtaget
> noget brev, er det op til afsenderen af føre bevis og det er i praksis
> umuligt.

Det er vist ikke rigtigt.

> Jeg skal ikke kunne sige om det står i lejeloven, men det er i hvert
> fald kotyme at sende den slags anbefalet.

Det var det så ikke alligevel.

Det juridiske problem er at man ikke kan være sikker på at det
anbefalede brev bliver hentet på posthuset. Hvis man sender to
eksemplarer, et med afleveringsattest (evt. kombineret med
indleveringsattest), et anbefalet, så har modtageren virkeligt svært ved
at påstå at vedkommende ikke har modtaget brevet.

Mvh. Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 13:34

Kurt Hansen skrev:

> Den holder jo ikke i byretten.

Det er lige det den gør.

> Hvis adressaten nægter at have modtaget
> noget brev, er det op til afsenderen af føre bevis og det er i praksis
> umuligt.

Det er simpelt med en kvittering for afsendelsen.

> Jeg skal ikke kunne sige om det står i lejeloven, men det er i hvert
> fald kotyme at sende den slags anbefalet.

En del tror at det er nødvendigt, men det er det ikke. Et
anbefalet brev kan man nægte at modtage.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 14:22

Den 09/11/11 13.34, Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er lige det den gør.

> Det er simpelt med en kvittering for afsendelsen.

> En del tror at det er nødvendigt, men det er det ikke. Et
> anbefalet brev kan man nægte at modtage.

Både du og Erik overser muligheden for afleveringsattest, hvor postbudet
skriver under på, hvornår og hvordan brevet er afleveret.

Mvh. Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 14:25

Lars Kongshøj wrote:

> Både du og Erik overser muligheden for afleveringsattest, hvor
> postbudet skriver under på, hvornår og hvordan brevet er afleveret.

Det er blot ikke noget krav for at bevise fremsendelse af et almindeligt
brev.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 14:35

Den 09/11/11 14.25, Erik Olsen skrev:

> Det er blot ikke noget krav for at bevise fremsendelse af et almindeligt
> brev.

Afsendelse beviser ikke modtagelse, derfor er nedenstående smartere:
http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Blanket_F44.pdf

/Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 14:45

Lars Kongshøj wrote:

> Afsendelse beviser ikke modtagelse, derfor er nedenstående smartere:
> http://www.postdanmark.dk/cms/da-dk/files/Blanket_F44.pdf

Det er ikke korrekt. Et almindeligt brev som er afsendt, formodes
ankommet til modtager.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-11-11 14:58

On Wed, 9 Nov 2011 14:44:56 +0100, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Det er ikke korrekt. Et almindeligt brev som er afsendt, formodes
>ankommet til modtager.

Fint, men skal man diskuterer med modtager af brevet, om han nu har
fået det eller ej, ja så er afleveringsattest alt andet lige meget
mere brugbart end at skulle argumenterer for at "Et almindeligt brev

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 15:40

Den 09/11/11 14.57, Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> mere brugbart end at skulle argumenterer for at "Et almindeligt brev
> som er afsendt, formodes ankommet til modtager".

Enhver ved at sandsynligheden for at et almindeligt brev når frem ikke
er 100 %.

Mvh. Lars

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 16:05

Lars Kongshøj wrote:

> Enhver ved at sandsynligheden for at et almindeligt brev når frem ikke
> er 100 %.

Det er ikke hvad man regner med i retten.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 16:30

Den 09/11/11 16.04, Erik Olsen skrev:

> Det er ikke hvad man regner med i retten.

Det er jo dejligt at kunne sidde i sit elfenbensslot og ignorere livets
realiteter i verden udenfor.

Mvh. Lars

Fra : Hauge

Dato : 09-11-11 16:33

Den 09-11-2011 16:29, Lars Kongshøj skrev:
> Det er jo dejligt at kunne sidde i sit elfenbensslot og ignorere livets
> realiteter i verden udenfor.

Jura og virkelighed har absolut intet med hinanden at gøre, det må
normale mennesker lære at leve med.

Mvh Hauge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 18:02

Lars Kongshøj skrev:

> Det er jo dejligt at kunne sidde i sit elfenbensslot og ignorere livets
> realiteter i verden udenfor.

Spørg en jurist hvis du er i tvivl.

--
Bertel

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-11-11 18:11

Den 09/11/11 18.02, Bertel Lund Hansen skrev:

> Spørg en jurist hvis du er i tvivl.

Jeg er skam ikke i tvivl om det udsagn du citerer mig for, selv om det
er lidt firkantet.

Mvh. Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 18:55

Lars Kongshøj skrev:

> Jeg er skam ikke i tvivl om det udsagn du citerer mig for, selv om det
> er lidt firkantet.

Der er tvivl om hvem der sidder i et elfenbenstårn og ignorerer
livets realiteter.

--
Bertel

Fra : Hauge

Dato : 09-11-11 19:06

> Der er tvivl om hvem der sidder i et elfenbenstårn og ignorerer
> livets realiteter.

Du er måske.

/Hauge

Fra : Jubi

Dato : 09-11-11 13:03

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:4eba653e$0$292$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> på samme måde som en manglende postkasse (bøde) idet pligten til
> at opsætte den skal gøre det muligt at aflevere post.

At en postkasse kan blive fyldt op i ferieperioder er ikke uset, og at
give bøder for det er nok overdrevet.
Uden for ferier kan en postkasse også blive fyldt hvis ejeren er uden
mulighed for selv at tømme den (hospital m.m.)

Hvis der så alligevel er en pligt til at tømme/lade tømme en postkasse,
kan også vise sig være umulig i visse situationer.
Jeg tror ikke en bøde for utømte postkasser bliver udstedt sådan i en
hast.

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-11-11 19:24

> [...]

> Hva' så, hvis man sætter en postkasse op, og dermed følger postloven, og
> vi så vender tilbage til det oprindelige spørgsmål: Har man pligt til at

For nogen år siden var det sådan at postmanden smed breve osv igennem
brevsprækken til ens lejlighed , men for at skåne den stakkels Posts knæ
(formoder jeg) blev der sat postkasser op lige inden for indgangen
til opgangen ( i Kbh )

og en sådan har jeg f.eks i Kbh - problemet er nøglen er blevet væk
så postkassen er fyldt med reklamer - om posten så gider pille dem ud
(reklamerne) og lægge breve i ved jeg ikke , men ellers for jeg det
ommadraseret det meste af året ...til en post kasse der aldrig bliver
fyldt , det sker viceværten ringer og spørger om han må tømme den fordi
andels foreningen skal dele nogen skrivelser ud - det siger jeg så at
det må han gerne men hvis planen er jeg skal læse det , så skal det
igennem brev sprækken til min lejlighed.
Og det kommer det så ...

--
Mv. Bo M Mogensen

The Genius Of The Crowd
http://alturl.com/nbj6g Charles Bukowski
+
http://www.youtube.com/watch?v=fHntZsJiOWk

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-11-11 03:28

> [...]
> med flere afleveringssteder [...]
>
> Stk. 3. Ved fritidshuse skal der opstilles brevkasser ved

damn!

- cep

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-11-11 03:53

Den 08/11/11 21.23, Charlotte E. skrev:
> Må man undlade at sætte en postkasse op, og blot sætte et skilt op om at
> man ikke ønsker, at modtage post?
>
> Lidt ligesom 'Reklamer, Nej tak', men blot 'Post, Nej tak'.

Hvorfor?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Charlotte E.

Dato : 10-11-11 08:05

Nysgerrighed - teoretisk tænkning - affødt af de nye regler om, at vi
skal flytte postkasser inden Nytår - nogle i min omgangskreds mente, at
de kunne benytte dette til "endeligt" at slippe for at modtage post,
hvis blot de undlod at flytte postkassen.

Jeg mener, at de sikkert vil blive pålagt en dagbøde eller anden bod,
indtil postkassen er blevet flyttet, men stadig modtage post, og så kom
spørgsmålet i direkte forlængelse heraf...

CE

Fra : Jet

Dato : 10-11-11 02:56

On 8 Nov., 22:23, "Charlotte E." <No...@m.net> wrote:
> Må man undlade at sætte en postkasse op, og blot sætte et skilt op om at
> man ikke ønsker, at modtage post?
>
> Lidt ligesom 'Reklamer, Nej tak', men blot 'Post, Nej tak'.
>
> CE

Posten vil gå retur til afsender, ubekendt efter adressen, og kommuner
der modtager breve retur, lukker straks for udbetaling af sociale
ydelser !