Uønskede reklamer i postboks.
Fra : Herman Persson

Dato : 08-11-11 21:23

Vi er nogle stykker med postboks på det lokale posthus, der er meget
trætte af at smide reklamer væk. Vi fylder dagligt adskillige af de
opstillede papirsække med disse reklamer.
PostDanmark har en regel om, at der ikke kan frameldes reklamer, når man
har en postboks.
Så nu har vi overvejet en slags civil ulydighed - derfor spørgsmålene:

Boksene er åbne på den side, de vender ind mod posthuset.

Hvad er de juridiske konsekvenser af:

Vi skubber reklamerne ind på gulvet i posthuset.
(Det er typisk det, man gør hvis man har fået et brev adresseret til en
anden).

Vi lader reklamerne blive liggende i postboksene, så der ikke er plads
til anden post.

Vi smider reklamerne på gulvet i det rum, hvorfra vi har adgang til boksene?

Jeg ved ikke om, det har nogen betydning, men reklamerne ligger i et
omslag med navn og adresse på lejeren af postboksen. Dette omslag kan jo
fjernes, inden noget af ovenstående iværksættes.

Hilsen Herman.

Fra : Mcwm

Dato : 08-11-11 22:40

Den 08-11-2011 21:23, Herman Persson skrev:
> Vi smider reklamerne på gulvet i det rum, hvorfra vi har adgang til boksene
På min tidligere bopæl(den københavnske vestegn)slog vi os sammen et par
opgange. Vi samlede alle reklamer gennem 6 måneder og bragte dem hjem
til direktøren for "forbrugerkontakt", med et venligst "tak for lån".

Beskeden blev opfattet og vi modtag ikke flere reklamer mod vores ønske.

Jeg ved at det ikke helt er det samme der gør sig gældende her, men det
kunne måske fremme forståelse af jeres sag

Venligst
Mcwm

Fra : Herman Persson

Dato : 09-11-11 07:58

Den 08-11-2011 22:39, Mcwm skrev:
> [...]
>
> Jeg ved at det ikke helt er det samme der gør sig gældende her, men det
> kunne måske fremme forståelse af jeres sag

Glimrende at I fik jeres problem løst på den måde. Men den går nok ikke
her. Der er over 100 bokse, og vi kender ikke hinanden. Kun nogle få af
os har snakket om problemet. Og så hører man jo brok om morgenen ved
kontortids begyndelse, hvor mange henter posten.

Hilsen Herman.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-11 09:40

Herman Persson skrev:

> [...]
> os har snakket om problemet. Og så hører man jo brok om morgenen ved
> kontortids begyndelse, hvor mange henter posten.

Der er ikke brug for individuelle løsninger. Der er brug for et
forbud mod al uanmodet reklame overalt.

--
Bertel

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-11-11 10:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er ikke brug for individuelle løsninger. Der er brug for et
> forbud mod al uanmodet reklame overalt.

Enig. Jeg foreslår at nogen arbejder politisk med sagen. Er der nogen
som har passende kontakter i de nuværende regeringspartier?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Herman Persson

Dato : 09-11-11 11:06

Den 09-11-2011 10:53, Erik Olsen skrev:

> Enig. Jeg foreslår at nogen arbejder politisk med sagen. Er der nogen
> som har passende kontakter i de nuværende regeringspartier?

Én vej er den parlamentariske, og nu er vi nogle stykker, der går ind
for sagen. Hvis nogen gider og har tid til at skrive lange forslag,
deltage i endeløse politiske møder, sidde i udvalg osv. Tjah, så for min
skyld ingen alarm.

En anden vej er 'Occupy-bevægelsen' Først Wall Street og nu altså
'Occupy Your Mail'

Så hvad med en udenomsparlamentarisk løsning?
Hvis tilstrækkeligt mange smider reklamerne tilbage / på gulvet, vil
PostDanmark have en interesse i at ændre reglerne. Og mon ikke, at det
kommer til at gå stærkt?

Hilsen Herman.

Fra : Jubi

Dato : 09-11-11 11:39

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Forbrugerombudsmanden har en løsning.
Han foreslår at der tages kontakt til reklamens udsender, hvortil man
forklarer at man ikke længere ønsker reklamer tilsendt fra dem. Hvis der
så kommer en reklame fra samme udsender kan der klages til
forbrugerombudsmanden som tilsendes et brev indeholdende reklamerne og
en kopi af det brev udsenderen har fået.

> Enig. Jeg foreslår at nogen arbejder politisk med sagen. Er der nogen
> som har passende kontakter i de nuværende regeringspartier?

Alle har en direkte forbindelse til alle i denne verden.
Du skriver et brev til en bestemt modtager og her til lands vil post
danmark sørge for at modtageren får brevet.

Modtageren af en klage i denne sag kan være:
Statsminister Helle Thorning-Schmidt.
Statsministeriet, Christianborg.
København.

Og det behøver ikke være politisk begrundet, men blot i rene ord der
beskriver problemet.

--
Tårnet: Delta 351, trafik jeres klokken 10, 6 kilometer.
Delta 351: Tårn, giv os et andet tip, vi har digitale ure.

Fra : Herman Persson

Dato : 09-11-11 10:59

> Der er ikke brug for individuelle løsninger. Der er brug for et
> forbud mod al uanmodet reklame overalt.

Enig, men det var et langt sejt træk at få privatadresserne fritaget.

Hilsen Herman.

Fra : alexbo

Dato : 09-11-11 10:54

"Herman Persson" skrev

> Hvad er de juridiske konsekvenser af:

> Vi skubber reklamerne ind på gulvet i posthuset.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om de juridiske konsekvenser, men hvis jeg
var postarbejder og så sådan en stak reklamer ryge på gulvet ville jeg smide
den ud sammen med et rigtigt brev til pågældende postboks.
For hver stak reklamer smidt på gulvet mistes et brev, så holder det op af
sig selv.
Hvis der klages over manglende breve vil svaret være at vi har set
medarbejderen smide noget af posten på gulvet, måske er de manglende breve
med i den bunke.

Man kunne også forestille sig at postboksaftalen blev opsagt og postbudet i
stedet kommer med posten om eftermiddagen.
En postboks er en glimrende aftale for begge parter, det er nemmere for
posten og firmaet får sin post ved dagens begyndelse, men det er frivillig
aftale så den kan da opsiges.

Det er en gammel skik at budbringeren mister hovedet ved dårlige nyheder,
jeg har altid fundet det tåbeligt, det gør jeg også i dette tilfælde.
Fordi man ikke vil have reklamer lader man det gå ud over budet, der oven i
købet har opstillet sække for at gøre det nemmere.

Det må være tilværelsens ulidelige lethed der kan få det til at være et
problem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Herman Persson

Dato : 09-11-11 11:17

Den 09-11-2011 10:53, alexbo skrev:
> "Herman Persson" skrev

> Jeg skal ikke kunne udtale mig om de juridiske konsekvenser,

HP: Det er ellers dem, jeg er interesserede i
Reklamerne er vel mit ansvar, når de ligger i min boks, ikke?
Så hvis jeg smider dem uden for på fortovet, er det vel mit ansvar.

Hvis jeg skubber dem tilbage - hvad er så det juridiske aspekt?

Hvis jeg lader dem ligge i boksen - uden omslaget med adresse - hvad så?

Hvis jeg smider dem på gulvet i posthusets rum - hvad så?

> [...]
> Hvis der klages over manglende breve vil svaret være at vi har set
> medarbejderen smide noget af posten på gulvet, måske er de manglende breve

HP: Så er jeg glad for, at du ikke er postarbejder.

> Man kunne også forestille sig at postboksaftalen blev opsagt og postbudet i
> stedet kommer med posten om eftermiddagen.

HP: Det forudsætter, at der er en postarbejder posteret til at holde øje
med, hvilke bokse, der bliver skubbet reklamer fra. Subsidiært
videoovervågning inde på posthuset - og x mandetimer til at se dem igennem.

> En postboks er en glimrende aftale for begge parter,

HP: Enig - altså bortset fra det emne vi diskuterer.

> [...]
> oven i købet har opstillet sække for at gøre det nemmere.
>
> Det må være tilværelsens ulidelige lethed der kan få det til at være

HP: Det gør mig virkelig ondt, at du har så store problemer. Modtag min
dybeste medfølelse i dine bestræbelser på at kalibrere dine og mine
problemers bonitet.

Hilsen Herman.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 10-11-11 03:27

> [...]
> har en postboks.

"PostDanmark har en regel om, at der ikke kan frameldes reklamer, når

Så er den jo ikke længere..

- cep

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-11 11:01

Den 10-11-2011 03:27, Claus E. Petersen skrev:

> "PostDanmark har en regel om, at der ikke kan frameldes reklamer, når
> man har en postboks."
>
> Så er den jo ikke længere..

Du har vist ikke heeeeelt forstået mit indlæg.
Hvis tusindvis af postbokslejere skubber reklamerne ind igen eller
smider dem på gulvet, har de næppe den regel ret længe.

Jeg efterlyser stadig JURIDISKE svar.

Altså noget i retning af hvad mine forpligtelser er mht. de reklamer,
der ligger i boksen. Hvis jeg smider dem på fortovet udenfor, er jeg
sikker på, at jeg overtræder nogle regler.
Hvad hvis jeg skubber dem ind?
Hvad hvis jeg smider dem på gulvet?

En jurist fortalte mig for mange år siden, at der var mange eksempler
på, at love var blevet ændret, fordi der efterhånden ikke var nogen, der
overholdt dem. Desværre kan jeg ikke huske eksempler.

Dette er et forsøg på at ændre en regel 'nedefra'. Er der slet ikke
nogen juridiske hjerner, der tænder på sagen?

Hilsen Herman.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-11 14:01

Herman Persson skrev:

> Jeg efterlyser stadig JURIDISKE svar.

Det er ikke altid nemt at finde de præcide paragraffer.

> Altså noget i retning af hvad mine forpligtelser er mht. de reklamer,
> der ligger i boksen. Hvis jeg smider dem på fortovet udenfor, er jeg
> sikker på, at jeg overtræder nogle regler.

Du overtræder regler uanset hvor du smider dem hvis det ikke er
hjemme hos dig selv. Det er ikke anderledes end hvis du tager en
stak Familiejournalen fra dit loft og strør ud på posthusets
gulv.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-11-11 14:23

On Thu, 10 Nov 2011 11:00:39 +0100, Herman Persson <Hr.Mand@mail.dk>
wrote:

> [...]
>der ligger i boksen. Hvis jeg smider dem på fortovet udenfor, er jeg
>sikker på, at jeg overtræder nogle regler.
Du overtræder nok ikke nogle "love" som du efterfølgende kan straffes
for. Men du mister nok din postboks.
Du kunne måske tage lidt ekstra klamer med hjemmefra og dumpe dem i
"reklameaffaldssækken" ved postboksen, du kan også (hver dag) opsætte
et lille skriv om at du mener at andre skal gøre det samme og ellers
skrive til postmesteren og klage jeres nød.

Når udgifterne til bortskaffelse af uønskede reklamer overstiger
indtægterne ved at "uddele" samme, ja så ændre det sig vel ?

Post Danmark tjener penge på at uddele disse reklamer til dig, og de
er nok ikke så dumme at de siger "nej tak" til den indtægt.
Og det er samme årsag der ligger til grund for at det er så
forholdsvis besværligt at fra sige sig reklamer i al almindelighed,
nemlig Post Danmarks lobbyarbejde for at det skal være så svært som
muligt at frasige sig reklamer.

Støt dem der arbejder for at reklamer skal være et aktivt "Ja tak" før
de må leveres.

/Hans

Fra : Jubi

Dato : 11-11-11 04:37

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i meddelelsen
> Dette er et forsøg på at ændre en regel 'nedefra'. Er der slet ikke
> nogen juridiske hjerner, der tænder på sagen?
>
> Hilsen Herman.

Der er ikke meget jura i dine skriverier, kun en visning af din dårlige
moral.
At det kun er snak for snakkens skyld giver anledning til at henvise dig
til en snakgruppe.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-11-11 00:16

Den 10-11-2011 11:00, Herman Persson skrev:

> Du har vist ikke heeeeelt forstået mit indlæg.
> Hvis tusindvis af postbokslejere skubber reklamerne ind igen eller
> smider dem på gulvet, har de næppe den regel ret længe.

Jeg havde en antagelse om at du og de andre du nævner, der har en
postbox, har accepteret reglen om at reklamer ikke kan frameldes da i
oprettede jeres postboxe, derfor svaret.

> [...]
> der ligger i boksen. Hvis jeg smider dem på fortovet udenfor, er jeg
> sikker på, at jeg overtræder nogle regler.

Om PostDanmark kan afkræve kompensation hvis du bebyrder dem med
"affald" som du i følge en indgået aftale med dem har accepteret at de
leverer til dig kan jeg desværre ikke give et juridisk svar på, men jeg
gætter på at de som minimum kan opkræve dig for oprydning og
bortskaffelse af materialet.

> [...]
>
> Dette er et forsøg på at ændre en regel 'nedefra'. Er der slet ikke
> nogen juridiske hjerner, der tænder på sagen?

For en del år siden læste jeg datanom moduler på aftenkursus, og ærgrede
mig som cyklist over at cykelstien uden for kongreshotellet i Roskilde
stort set altid var fuldstændigt blokeret af parkerede biler.
Jeg var overbevist om at en personlig henvendelse til hotellet ville
have ringe effekt, men at en smule skrab med en nøgle på de (i øvrigt
klart ulovligt) parkerede biler ville have en langt større effekt end
mine henvendelser til hotellet, politianmeldelser og læserbreve i
lokalsprøjten.
Jeg skylder nok også at nævne at jeg ikke gennemførte eksperimentet i
praksis, men det ville vel have været at ændre praksis "nedefra",
ligesom det ville have været strafbart, men det er jo noget helt andet.

> Hilsen Herman.

- cep

Fra : Jet

Dato : 10-11-11 07:04

On 8 Nov., 22:23, Herman Persson <Hr.M...@mail.dk> wrote:
> [...]
> omslag med navn og adresse på lejeren af postboksen. Dette omslag kan jo
> fjernes, inden noget af ovenstående iværksættes.

Kunne man ikke få PD til at lægge alle reklamer ud i postboks"stuen"
i stakke, men skilt på "tag selv" ?

/jet

Fra : Jubi

Dato : 10-11-11 15:45

"Jet" <jetrotte@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Boksene er åbne på den side, de vender ind mod posthuset.
>
> Hvad er de juridiske konsekvenser af:
>
> Vi skubber reklamerne ind på gulvet i posthuset.

Skovsvineri.

> [...]
> en
> anden).
>
> Vi lader reklamerne blive liggende i postboksene, så der ikke er plads

Og anden post er noget du bestemt ikke vil have? Tror ikke PD tømmer
boksen, smider blot anden post til retur.

> Vi smider reklamerne på gulvet i det rum, hvorfra vi har adgang til
> boksene?

Skovsvineri.

> [...]
> jo
> fjernes, inden noget af ovenstående iværksættes.

Og omslaget, det tager du så med hjem?

> Hilsen Herman.

Kunne man ikke få PD til at lægge alle reklamer ud i postboks"stuen"
i stakke, men skilt på "tag selv" ?

Og det skal PD have penge af alle reklamefirmaerne for?

Fra : Per H. Kristensen

Dato : 10-11-11 18:03

"Jubi" skrev i meddelelsen

Skovsvineri.

[...]

===

Og det var så jubi´s juridiske indlæg her. Fordi det kan jo simpelthen ikke
passe at Jubi, som altid er på nakken af andre når de træder ved siden af,
selv træder ved siden af!

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-11 17:29

Jet skrev:

> Kunne man ikke få PD til at lægge alle reklamer ud i postboks"stuen"
> i stakke, men skilt på "tag selv"?

Hvor mange firmaer tror du vil betale for den 'service'?

--
Bertel

Fra : Herman Persson

Dato : 10-11-11 23:21

Jeg takker for de svar, der er kommet indtil nu.
Ved at google 'skovsvineri' finder jeg kun noget fra 1851.
Googling af forskellige formuleringer / kombinationer af affald, forbud,
lov, forbudt giver mange interessante oplysninger om andre landes love
og om mængder af affald i byer og langs veje.

Men er det forbudt, at smide affald på gaden?

I Ordensbekendtgørelsen står der ikke noget, og hvis der ikke er andre
bestemmelser, der forbyder det, kan jeg jo smide affaldet, hvor det
passer mig. Jeg kunne nu ikke drømme om at smide andet end et æbleskrog
i en grøftekant.

Rent juridisk er det vel min ejendom, når reklamerne ligger i min boks,
og hvis jeg taber dem på gulvet i boksrummet - minus omslaget, forstås -
er jeg vel juridisk på den sikre side.
Når PD så sætter kameraer op, må vi finde på noget andet.

Hilsen Herman.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-11 23:40

Herman Persson skrev:

> Rent juridisk er det vel min ejendom, når reklamerne ligger i min boks,
> og hvis jeg taber dem på gulvet i boksrummet - minus omslaget, forstås -
> er jeg vel juridisk på den sikre side.

Naturligvis er du ikke det, for du taber dem ikke, men smider dem
med vilje.

--
Bertel

Fra : Herman Persson

Dato : 11-11-11 20:24

> Naturligvis er du ikke det, for du taber dem ikke, men smider dem
> med vilje.

Du har selvfølgelig ret, og jeg må acceptere den daglige dont med at
smide skidtet i sækken. Jo nærmere vi komme Julen, jo flere sække.

Hilsen Herman.

Fra : Benny Nissen

Dato : 11-11-11 21:01

> Hvor mange firmaer tror du vil betale for den 'service'?

Kan det ikke være ligegyldigt? Hvis det ikke kan bære, så luk lort**

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-11 21:29

Benny Nissen skrev:

> Kan det ikke være ligegyldigt? Hvis det ikke kan bære, så luk lort**

Du vil overtale Post Danmark til at opgive en lukrativ forretning
og i stedet tilbyde en tabsgivende service?

Skriv lige igen når du har fået dem til at hoppe på den limpind.

--
Bertel

Fra : Benny Nissen

Dato : 12-11-11 07:40

> Du vil overtale Post Danmark til at opgive en lukrativ forretning
> og i stedet tilbyde en tabsgivende service?
>
> Skriv lige igen når du har fået dem til at hoppe på den limpind.

Ha ha ... Der går nok lige lidt tid inden jeg skriver.

Fra : Claus E. Petersen

Dato : 14-11-11 00:22

Den 12-11-2011 07:40, Benny Nissen skrev:

> Ha ha ... Der går nok lige lidt tid inden jeg skriver.

Håber at at højesteret giver PD et hak over tuden, så man kan slippe for
"Hjem & Ide" samt andet bras der af PD anbringes i en "wrapper" med ens
navn og adresse, så det pludselig er "adresserede tryksager" og ikke
reklamer.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-11-11 10:38

Claus E. Petersen skrev:

> [...]
> "Hjem & Ide" samt andet bras der af PD anbringes i en "wrapper" med ens
> navn og adresse, så det pludselig er "adresserede tryksager" og ikke

Åh nej, ikke nu igen!

Uadresserede forsendelser ændrer ikke status af at tredjemand
laver et omslag til dem med adresse på.

Men det er ulovligt hvad Post Danmark gør med disse omslag, for
de reklamerer for sig selv - også på dem der leveres til os på
robinsonlisten, og det er ulovligt fordi PD har adresseret sin
egen reklame.

--
Bertel

Fra : Jet

Dato : 10-11-11 07:02

> [...]
> omslag med navn og adresse på lejeren af postboksen. Dette omslag kan jo
> fjernes, inden noget af ovenstående iværksættes.

Folketinget skal vedtage STALKING loven, kunne disse uønskede
reklamer ikke komme med der ?

Hvem betaler i grunden for reklamerne ? Ja det gør forbrugeren, men
hvormeget udgør udgiften i procent af vareprisen ?

/jet