Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bibble vs Lightroom - Feedback
Fra : Steen Christensen

Dato : 08-11-11 21:52

Hej Gruppe,

Jeg vil bare lige følge op på jeres råd for nogle måneder siden i
forbindelse med software til RAW fremkaldelse.

Jeg tjekkede Bibble ud til Linux, men endte med et mere dramatisk skift med
at installere Windows på min gamle PC, og tjekke Lightroom hvilket jeg er
meget tilfreds med.

Som novice valgte jeg lightroom ud fra en betragtning om tilgængelig
"hjælp" i form af bøger og forums. Det har jeg ikke fortrudt, og jeg er nu
begyndt at få mine arbejdsgange til at fungere. Det er faktisk ganske
smidigt at kategorisere sine billeder i LR, og jeg er også så småt begyndt
at hitte ud af at justere billederne til brugbart resultat. Der var
adskillige jeg trode var "tabt" men efter at have pillet lidt har jeg
reddet en del. Der er ikke tale on kunstnerisk kvalitet, men
familiebilleder der nu kan deles med familien i Danmark og Guadeloupe (Der
har jeg i øvrigt også truffet et valg ved at sætte et SmugMug site op - Det
fungerer fint).

Som en begynderfejl, har jeg konstateret at min monitor er kalibreret helt
ved siden af. Det kan jeg se efter jeg har set mine billeder på andre
skærme og på professionelt "fremkaldte" billeder. Jeg får en Spyder med
posten i morgen, og så skal der leges med kalibreringen. Det bliver
spændende.

Jeg vil takke for jeres oprindelige input, hvilket sammen med alle de andre
indlæg jeg har læst her i gruppen har været med til at skubbe mig i gang
med faktisk at bruge mine billeder til noget. Nu har jeg "lige" 4 års
backlog jeg skal have processet.

Jeg håber med tiden at jeg kan blive i stand til at bringe brugbart input
til gruppen i øvrigt.

Jeg vil dog nøjes med at starte med endnu et spørgsmål, men det i næste
tråd.

Steen Christensen
Tourinnes-la-Grosse, Belgien