Jamie Oliver stegepande - skod?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 08-11-11 18:32

Hej

Jeg har for nylig købt en Jamie Oliver 28cm stegepande, i den tro at
det måtte være en super god stegepande.

Allerede ved start, bemærker jeg at fedtstoffet løber væk fra midten,
og samles ude i kanten. Jeg har selfølgelig varmet forsigtig op, på min
induktionsplade, som der foreskrives.

Nu har jeg prøvet at ligge en lineal under bunden, og det viser
tydeligt at den buler op på midten.

En tilfældig google søgning, fortæller også at andre har haft samme
problem med Jamie's pande (Tefal).

Er det urimeligt, hvis jeg går til forhandleren, og beder om at få den
ombyttet til en anden - i givet fald, hvilket _kvalitets_ pande skal
jeg så gå efter?

På forhånd tak

Hans

Fra : Hauge

Dato : 08-11-11 19:11

Den 08-11-2011 18:31, Hans Mouridsen skrev:
> i givet fald, hvilket _kvalitets_ pande skal jeg
> så gå efter?

Jeg har kun Ikea's pander og gryder, de er suveræne og bliver ikke
skæve, heller ikke hvis man smider dem i koldt vand, når de er varme..
De har også vundet en test for nogle år siden, mht. skævheder, og prisen
er ret god (lav).

Jeg bruger også induktion.

Jeg undlader at kommentere din oplevelse af den anden pande, andet end
at opreklamerede navne typisk kun er af navn, ikke af gavn.

Mvh Hauge

Fra : Gamle

Dato : 08-11-11 19:20

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
>
> Er det urimeligt, hvis jeg går til forhandleren, og beder om at få den
> ombyttet til en anden - i givet fald, hvilket _kvalitets_ pande skal

Det skal den for at varmefordelingen bliver så ensartet som mulig.
Hvis den ikke gjorde det ville varmen blive for høj på midten.
Jeg har selv pander til 500 - 600 kr som også har den form.
Så ingen panik.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 08-11-11 19:26

Gamle wrote:

> [...]
> Hvis den ikke gjorde det ville varmen blive for høj på midten.
> Jeg har selv pander til 500 - 600 kr som også har den form.

Går ud fra du mener bunden nedenunder og ikke på stegefladen.

Mvh.
Torben

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 08-11-11 19:53

Hej

On 2011-11-08 18:25:54 +0000, Gamle said:

> Går ud fra du mener bunden nedenunder og ikke på stegefladen.
>
> Mvh.
> Torben

Jeg har haft lineal på bunden, men kunne da forestille mig at
stegefladen også bulede, efter som alt fedtstof løber væk fra midten….

Mvh
Hans

Fra : Hauge

Dato : 08-11-11 21:05

Hej
Den 08-11-2011 19:25, Gamle skrev:
> Går ud fra du mener bunden nedenunder og ikke på stegefladen.

Citat fra første indlæg i denne tråd:
__
Allerede ved start, bemærker jeg at fedtstoffet løber væk fra midten, og
samles ude i kanten.
__

Altså er det stegefladen.

Mvh Hauge

Fra : Jakob

Dato : 08-11-11 22:34

> Er det urimeligt, hvis jeg går til forhandleren, og beder om at få den
> ombyttet til en anden - i givet fald, hvilket _kvalitets_ pande skal jeg
> så gå efter?

Jeg købte for nylig en Fiskars Functional Form 28cm og den er jeg rigtig
godt tilfreds med.

Mvh
Jakob

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-11-11 23:26

Den 08/11/11 18.31, Hans Mouridsen skrev:
> Jeg har for nylig købt en Jamie Oliver 28cm stegepande, i den tro at det
> måtte være en super god stegepande.

Det var en dum tro. Bare fordi nogen betaler en kendt person for at
bruge hans navn som varemærke, er det ikke ensbetydende med at de laver
gode produkter.

/Lars

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-11 00:42

Lars Kongshøj skrev:

> Det var en dum tro. Bare fordi nogen betaler en
> kendt person for at bruge hans navn som
> varemærke, er det ikke ensbetydende med at
> de laver gode produkter.

Jeg har lige arvet et par Henrik Boserup-knive, de
er da flotte, men skærer ikke bedre end andre.

I øvrigt er de med træhåndtag, og kan derfor ikke
gå i opvaskemaskinen.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-11 08:28

On 11/09/2011 12:42 AM, Allan Vebel wrote:

> Jeg har lige arvet et par Henrik Boserup-knive, de
> er da flotte, men skærer ikke bedre end andre.
>
> I øvrigt er de med træhåndtag, og kan derfor ikke
> gå i opvaskemaskinen.

ehm knive bør aldrig smides i opvaskeren hvis man ønsker at de skal
forblive skarpe. Der er en årsag til at det står på brugsanvisningen til
stort set samtlige knive af bedre kvalitet. Hvis du alligevel er
ligeglad med dine knives kvalitet så smud ud og køb nogle rådvad eller
scanpan knive hvor knivbladet er lavet af noget ligegyldigt metal.

kim

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-11-11 15:02

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> med dine knives kvalitet så smud ud og køb nogle rådvad eller scanpan
> knive hvor knivbladet er lavet af noget ligegyldigt metal.

Ja det ved jo alle at der er nogen der påstår.
Sådan er der hundreder af myter om det ene eller det andet, ikke at jeg
påstår at dette er én af dem, selvom jeg tror det.
Hvordan kan man forklare at et knivsblad af superhårdt kvalitetsstål kan
blive ødelagt af en vandstråle fra en opvaskemaskine.
Hvis det er pga. rust så gælder det jo kun de knive der ikke er rustfri og
det er der trods alt nogen af bedre knive der er.
Hvis det er pga. at de bliver skadet mekanisk så må man jo bare lægge dem
ordentligt så de ikke kan ramme andre knive.
Jeg kommer så heller ikke de gode knive med træskæfte i opvaskeren men det
er pga. træet.

Steen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-11 17:07

On 11/09/2011 03:01 PM, Steen Jakobsen wrote:

> [...]
> dem ordentligt så de ikke kan ramme andre knive.
> Jeg kommer så heller ikke de gode knive med træskæfte i opvaskeren men

Snup et mikroskop og kig på knivsæggen før og efter en tur i
vaskemaskinen - så vil du vide hvorfor.
Det er den kraftigt basiske opløsning der er i sådan en vask der smadrer
æggen.

Fra : Gamle

Dato : 09-11-11 17:22

Kim Schulz wrote:

> Snup et mikroskop og kig på knivsæggen før og efter en tur i
> vaskemaskinen - så vil du vide hvorfor.
> Det er den kraftigt basiske opløsning der er i sådan en vask der
> smadrer æggen.

http://www.dreamcutters.dk/kvalitet-af-staal.aspx

kig under rustfrit eller ikke rustfrit.

Mvh
Torben

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-11 17:42

On 11/09/2011 05:21 PM, Gamle wrote:

> http://www.dreamcutters.dk/kvalitet-af-staal.aspx
>
> kig under rustfrit eller ikke rustfrit.
>
> Mvh
> Torben

jeg ser ikke lige noget der hverken undebygger eller modsiger at man må
putte knive i opvaskeren. Det fortæller blot basalviden om at rustfrit
stål (rust-hæmmet bør det hedde) aldrig bliver lige så skarpt som stål
med højt karbon indhold. Det er der intet nyt i, men det gør ingen
forskel på om at knivene bliver ødelagt i opvaskeren - rustfri eller ej.
Jeg er bedøvende ligeglad med om mit stål bliver mørkt og plettet, bare
det er skarpt som en i helv...

Fra : Gamle

Dato : 09-11-11 17:51

Kim Schulz wrote:

> [...]
> rustfri eller ej. Jeg er bedøvende ligeglad med om mit stål bliver
> mørkt og plettet, bare det er skarpt som en i helv...

Det var heller ikke meningen.
Blot til alm oplysning for os der ikke kender så meget til egenskaberne for
stål.

Mvh.
Torben

Fra : Jakob

Dato : 11-11-11 20:03

> http://www.dreamcutters.dk/kvalitet-af-staal.aspx
>
> kig under rustfrit eller ikke rustfrit.

Det var dog en værre gang sludder for en sladder, han skulle holde sig
til at klippe hår.

Der er meget bedre info her, det kræver dog lidt mere af læseren.

Mvh
Jakob

Fra : Jakob

Dato : 11-11-11 20:04

> Der er meget bedre info her, det kræver dog lidt mere af læseren.

Og her er så linket

http://zknives.com/knives/kitchen/misc/articles/kkchoser/ssvscs.shtml

Mvh
Jakob

Fra : Grethe Hoff

Dato : 09-11-11 20:05

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med dine knives kvalitet så smud ud og køb nogle rådvad eller scanpan
> knive hvor knivbladet er lavet af noget ligegyldigt metal.

I Miele sine maskiner blir knivene liggende med den skarpe eggen
oppad...Miele har en egen skuff øvst til bestikk og skarpe kniver.
--
Grethe
Deilig å være norsk i DK

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-11 21:12

On 11/09/2011 08:04 PM, Grethe Hoff wrote:
> "Kim Schulz"<kim@schulz.dk> skrev i en meddelelse

> I Miele sine maskiner blir knivene liggende med den skarpe eggen
> oppad...Miele har en egen skuff øvst til bestikk og skarpe kniver.

det har, i modsætning til hvad mange tror, intet med at de rusjer rundt
eller ej. Det er simpelthen fordi den kraftige opløsning der er i sæben
ætser i metallet. Da æggen på metallet er meget tynd, så vil den
forsvinde først.
At folk så også smadrer deres knive ved at stikke dem ned i skåle og
lignende hvor de hamrer sammen med andre redskaber er en helt anden
historie, men det er jo ren dumhed.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-11-11 22:52

On Wed, 09 Nov 2011 21:11:55 +0100, Kim Schulz wrote:

> [...]
> eller ej. Det er simpelthen fordi den kraftige opløsning der er i sæben
> ætser i metallet. Da æggen på metallet er meget tynd, så vil den

Er du sikker? Jeg har set dig gentage det flere gange, men uden
kildeangivelse.

Umiddelbart vil jeg tro, opvaskemiddel brugt i maskinen er en base, og de
er bedre til at opløse organisk materiale end til metaller.

Jeg hælder mere til, at en evt. sløvende effekt er fysisk påvirkning, f.eks
ved stød mod tråden i kurve og lignende.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-11-11 23:02

On 11/09/2011 10:51 PM, Sonny T. Larsen wrote:

> [...]
>
> Jeg hælder mere til, at en evt. sløvende effekt er fysisk påvirkning, f.eks
> ved stød mod tråden i kurve og lignende.

Tjaa jeg havde det på samme måde, men kunne heller ingen fornuftig kilde
få. Derfor tog jeg sagen i egen hånd, lånte et mikroskop på uni og
tjekkede selv efter. Har stadig ingen fornuftig (men mange ligegylige)
kilde fundet, så derfor er den ikke angivet.

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-11-11 10:49

Kim Schulz wrote:

> Tjaa jeg havde det på samme måde, men kunne heller ingen fornuftig
> kilde få. Derfor tog jeg sagen i egen hånd, lånte et mikroskop på uni
> og tjekkede selv efter.

Jamen, fortæl og beret om dine undersøgelser og opdagelser.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-11-11 17:03

On 11/10/2011 10:48 AM, Erik Olsen wrote:

> Jamen, fortæl og beret om dine undersøgelser og opdagelser.

Der er ikke så meget at berette. Jeg konstaterede at hele den tyndeste
del af æg var helt eller delvist væk samt at der var små udhulinger i
overfladen af kniven (ud over dem som allerede var der).

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-11-11 17:11

Kim Schulz wrote:

> Der er ikke så meget at berette. Jeg konstaterede at hele den tyndeste
> del af æg var helt eller delvist væk samt at der var små udhulinger i
> overfladen af kniven (ud over dem som allerede var der).

Naturligvis er der noget at fortælle. Uden detaljer om materiale,
slibning, behandling, opbevaring og vask kan man ikke drage nogen
konklusioner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-11-11 19:09

On 11/10/2011 05:10 PM, Erik Olsen wrote:

> Naturligvis er der noget at fortælle. Uden detaljer om materiale,
> slibning, behandling, opbevaring og vask kan man ikke drage nogen
> konklusioner.

Yeps men den slags detaljer ligger jeg slet ikke inde med mere. Det er
vel efterhånden 7-8 år siden.

Men jeg kan da fortælle at det var en Sabetier kokke kniv jeg testede
med. Den var rimeligt ny og havde aldrig inden været i opvaskemaskinen.
Jeg tjekkede dengang først efter en alm. håndvask med opvaskemiddel hvor
der ikke var tegn på ændring af æg.
Derefter en tur i opvaskemaskine (normal, mener det var en AEG) hvor den
lå på en plastbakke hvor den ligger fast i en knivholder.

Slibning var den originale fra da kniven var købt. Efter turen i
opvaskeren røg den forøvrigt en tur til HWL som mine andre knive normalt
også gør det.

kim

Fra : Ivar

Dato : 09-11-11 23:17

Sonny T. Larsen skrev:

> Umiddelbart vil jeg tro, opvaskemiddel brugt i maskinen er en base, og de
> er bedre til at opløse organisk materiale end til metaller.

Det er basisk.
Jeg må indrømme, at jeg ikke kan forstå, den næsten religiøse
tilgang nogle mænd har til køkkenknive. Det vigtigske for mig er
om kniven er rar at arbejde med. Om den blot er skarp eller den
er hysterisk skarp er jeg ligeglad med. Efter brug skal knivene
lige som alt det andet i opvaskemaskinen. Hvor besværligt ønsker
man det skal være?

Den skarpeste kniv jeg har, er en speciel med keramisk blad. Jeg
bryder mig faktisk ikke om at bruge den.

Ivar Magnusson