Hastighedsbøder
Fra : Olsen

Dato : 08-11-11 13:49

Er der nogen der ved, hvor mange hastighedsbøder man skal have, før det
eventuelt får flere konsekvenser end den umiddelbare med bøde på kr. 500 til
1.000?
Jeg tænker her ikke på overtrædelser store nok til klip i kørekortet - kun
'almindelige' 'små' overskridelser (10 til 20 procent)

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-11-11 13:52

Olsen forklarede:
> [...]
> Jeg tænker her ikke på overtrædelser store nok til klip i kørekortet - kun
> 'almindelige' 'små' overskridelser (10 til 20 procent)

Dem er der ikke grænser for...

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Olsen

Dato : 08-11-11 13:55

"Brian Vestergaard" <only4usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Olsen forklarede:
>
> Dem er der ikke grænser for...
>
> --
> Venligst / Regards
> Brian Vestergaard
> 2620 - Albertslund
> -- www.you2me.dk --

Tak for hutigt svar :)

Fra : Armand

Dato : 08-11-11 18:25

Den 08-11-2011 13:52, Brian Vestergaard skrev:
> Olsen forklarede:
>
> Dem er der ikke grænser for...

Det kommer da vist an på hvor friskt ens kørekort er!?

--
Armand.

Fra : Olsen

Dato : 08-11-11 19:19

> Det kommer da vist an på hvor friskt ens kørekort er!?
>
> --
> Armand.

Her handler det om et der ikke er SÅ nyt.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 08-11-11 19:34

Olsen:

> Her handler det om et der ikke er SÅ nyt.

Mener helt bestemt, at man kan få alle de fartbøder man vil/får, uden
det har andre konsekvenser end mønt... hvis man ligger under
klipgrænserne, for alle vejtyper

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Olsen

Dato : 08-11-11 19:41

> [...]
>
> Mener helt bestemt, at man kan få alle de fartbøder man vil/får, uden det
> har andre konsekvenser end mønt... hvis man ligger under klipgrænserne,

Jeg tror du har ret - jeg har søgt alle mulige steder og kan IKKE finde
noget der siger det modsatte

Derimod skriver man meget om klippene og så videre. - Men mit spørgsmål
drejer sig - som nævnt - om de 'små' overskridelser som næsten alle kan
komme til at lave - vel især på veje hvor forholdene faktisk er til mere end
80 - og hvor fotovognen så er stillet op på steder hvor de fleste alligevel
kører mellem 90 og 100.

Fra : Armand

Dato : 09-11-11 00:13

Den 08-11-2011 19:40, Olsen skrev:

> [...]
> noget der siger det modsatte
>
> Derimod skriver man meget om klippene og så videre.

Hvis man ser på det, sådan lidt fra oven, så er dét vel også grunden til
at man indførte klippereglen :-/

--
Armand.

Fra : Henning

Dato : 08-11-11 20:23

On Tue, 8 Nov 2011 13:49:19 +0100, "Olsen" <ibcu80@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg tænker her ikke på overtrædelser store nok til klip i kørekortet - kun
>'almindelige' 'små' overskridelser (10 til 20 procent)

Mon ikke FÆL §3 på et tidspunkt kan komme i anvendelse, i forhold til
om en bilist ovehovedet er egnet til at have kørekort?

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre,
og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Fra : Ole Sørensen

Dato : 08-11-11 20:57

> [...]
> og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
> også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Sikkert, men mon ikke det skal være temmelig mange tilfælde?
Det samme skulle jo være gældende hvis du konstant bliver stoppet på
cykel i beruset tilstand.

mvh

Ole

Fra : Olsen

Dato : 08-11-11 21:04

"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal
> også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen.

Det har du helt ret i - men så skal det også være rimelig ekstremt. Det
samme gælder jo f.eks. hvis man kan drage en kørekortindehavers ædruelighed
i tvivl - så KAN man faktisk fratage denne førerretten - også uden at tage
vedkommende på 'fersk gerning' - men om det nogen sinde er sket ved jeg
ikke - jeg ved at det KAN ske.

Det jeg havde i tankerne var om der var noget med f.eks. tre 'små' fartbøder
indenfor et vist tidsrum (3 år eller sådan) - men jeg har som nævnt ikke
kunnet finde noget om det - og svarerne herfra gruppen overbeviser mig om at
Brian Vestergaard har ret - der er ikke rigtig nogen fast grænse - og som du
siger Henning - selvfølgelig kan man komme i konflikt med f.eks. §3

I virkeligheden kunne man vel bare spørge politiet :) På den anden side er
det også interessant at høre andre folks meninger om emnet.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-11-11 23:50

"Olsen" <ibcu80@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> I virkeligheden kunne man vel bare spørge politiet :) På den anden side er
> det også interessant at høre andre folks meninger om emnet.

Det er altid en god ting at starte med at se på rigsadvokatens bødekatalog
http://www.politi.dk/NR/rdonlyres/C0264883-D35B-49FA-8F48-DC093491796F/0/Deterikkegratisatovertrædefærdselsloven.pdf
Fra side 9 og frem er reglerne for overskridelse af hastighed beskrevet. Der
er dels bestemmelserne for betingede frakendelser og gentagelsestilfælde
samt reglerne for klip. Der skal minimum være tale om en klip forseelse, før
der kan blive tale om at der kan bruges regler om gentagelsesvirkning. For
at komme under klip reglerne skal man minimum køre 30% for stærkt. Så hvis
mindre fartbøder er under 30% kan der ikke blive tale om
gentagelsesvirkning.
I et andet indlæg nævnes muligheden for at man jfr. § 3 evt. kan stille
spørgsmålstegn ved, om pgl. overhovedet er egnet til at have kørekort.
I den forbindelse skal man være opmærksom på, at det skal være særligt
hjemlet i loven, hvis man skal bruge en paragraf jfr. et egnethedsprincip,
som det f.eks. er hvis man kan antages at være alkoholiker osv. Men der er
ingen særlig hjemmel i forhold til § 3, så derfor vil den ikke kunne
anvendes.
Samtidig skal man se på straffebestemmelserne i færdselsloven
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=133981#K18
som starter ved § 117.
Her kan man se, at jfr. § 118, stk. 1, at der er hjemlet bødestraf for
overtrædelse af § 3.
Samtidig skal man være opmærksom på § 125, hvor reglerne for evt.
frakendelser (evt. betinget) findes, og her er nævnt en masse paragraffer,
men da § 3 ikke er nævnt, kan man konkludere, at overtrædelse af denne
paragraf ikke alene giver hjemmel for gentagelsesvirkning. Sluttelig vil jeg
nævne, at § 3 meget sjældent vil stå alene i en sigtelse, der vil typisk
være knyttet andre paragraffer på, således at disse måske kan forårsage
gentagelsesvirkning.
Men når man ser det oprindelige spørgsmål, så går det jo alene på "små
overtrædelser" alene af hastighedsgrænserne, så derfor må konklusionen
være - ingen form for gentagelsesvirkning.

Kurt

Fra : Olsen

Dato : 09-11-11 09:18

"Kurt B. Andersen" <kurtanospam@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> overtrædelser" alene af hastighedsgrænserne, så derfor må konklusionen
> være - ingen form for gentagelsesvirkning.

Perfekt, Kurt - efter en del egen research og de (bekræftende) gode svar her
i gruppen må dette så blive konklusionen - hvilket også har den effekt, at
man trods en - eller flere - 'små' bøder for mindre hastighedsoverskridelser
ikke behøver omlægge sin kørestil, til på mange steder, total
'snegle'kørsel.

Jeg synes jo - men det blot min ringe mening - at det er fornuftigt at
overholde de lokale hastighedsbestemmelser - hvorimod de generelle 80, 110
og såmænd også 130 undertiden kan være vanskelige at argumentere for. 50 i
byen og de lokale begrænsninger er der ofte god mening i.

Olsen

Fra : lom k

Dato : 11-11-11 09:37

Olsen wrote:

> [...]
> kr. 500 til 1.000? Jeg tænker her ikke på overtrædelser store nok
> til klip i kørekortet - kun 'almindelige' 'små' overskridelser (10

jeg fik 3 stk inden for et år henholdsvis på 500 og 1.000,- og det
betød "kun" giro kort

Fra : Olsen

Dato : 11-11-11 14:50

"lom k" <lom@lomse.dk> skrev i meddelelsen

> jeg fik 3 stk inden for et år henholdsvis på 500 og 1.000,- og det
> betød "kun" giro kort
>
> --

Tak for svar - du får hermed på en slags ufrivillig facon bekræftet
teorierne/tankerne - nemlig at det 'kun' er indbetalingerne der belaster
(det er såmænd også rigeligt) - det er en god viden at have, synes jeg - for
som nævnt er det næppe muligt ALTID at overholde gældende grænser HELT
præcist - for nu at sige det pænt :)

Fra : lom k

Dato : 12-11-11 10:10

Olsen wrote:

> [...]
> synes jeg - for som nævnt er det næppe muligt ALTID at overholde
> gældende grænser HELT præcist - for nu at sige det pænt :)

jamen jeg er enig. Jeg synes fart bøder skal være noget der kan mærkes.
Gerne en % sats af indtægten. Der er så nogen steder hvor det virker
latterligt at man ikke må kører hurtigere. Dette til trors for mine 3
giro kort.