"Offentlig påtale"
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-11 09:42

Hej alle

Hvad betyder "offentlig påtale" helt præcist?

Hidtil har jeg haft den opfattelse at det betød at enhver der
overværede forbrydelsen, kunne anmelde den og derved sætte en sag
igang. Men så var der en der skrev i en anden gruppe:

   Offentlig påtale betyder at det er
   politimesteren, der skal indbringe sagen for retten.

Hvad er rigtigt?

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 07-11-11 09:47

http://www.themis.dk/searchinclude/lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_65..html

§719

--
mvh/Preben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-11 10:07

Preben skrev:

> http://www.themis.dk/searchinclude/lovsamling/Retsplejelovens_kapitel_65.html

Tak, det besvarer mit umiddelbare spørgsmål, nemlig at det er
korrekt det med politidirektøren. Men er det ikke i praksis det
samme som at enhver der overværer et strafferetligt lovbrud, har
ret til at anmelde det til politiet som derefter skal tage sig af
det (rejse sag hvis bevisbyrden vurderes at kunne løftes)?

--
Bertel

Fra : Preben

Dato : 07-11-11 10:33

Den 07.11.2011 kl. 10:07 skrev Bertel Lund Hansen
> [...]

> ret til at anmelde det til politiet som derefter skal tage sig af
> det (rejse sag hvis bevisbyrden vurderes at kunne løftes)?

Anmelde har alle ret/pligt til hvis vi overværer et ulovligt forhold, men
det er ikke det samme som påtale.
Privat påtale kræver ikke indgriben af politiet, f.eks. anlæggelse af en
injuriesag.
I øvrigt eksisterer der også sager, hvor offentlig påtale kun anlægges
efter anmeldelse. Som eksempel nævner dette link:

http://www.rigsadvokaten.dk/media/ra_medd_7-2000.pdf

overtrædelse af straffelovens
§ 264 (husfredskrænkelse),
§ 265 (overtrædelse af polititilhold) og
§ 291, stk. 1 (hærværk).

--
mvh/Preben

Fra : emjeppesen

Dato : 07-11-11 11:20

Preben skrev:

>Anmelde har alle ret/pligt til hvis vi overværer et ulovligt forhold

Ikke pligt til at anmelde
http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02894080

Hilsen emj

Fra : Per

Dato : 07-11-11 15:57

emjeppesen wrote:

> Ikke pligt til at anmelde
> http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02894080

Samt pligt til at anmelde misrøgt af børn jf. Serviceloven. (tidligere
bistandsloven)

Mvh. Per

Fra : emjeppesen

Dato : 07-11-11 16:03

Per skrev:

>Samt pligt til at anmelde misrøgt af børn jf. Serviceloven. (tidligere
>bistandsloven)

Jov, men det er jo ikke politiet, man så skal anmelde det til, men
kommunen.

Hilsen emj