Almendannelse i DK i frit fald
Fra : Martin Larsen

Dato : 07-11-11 15:58

Her er fra artikel af Morten Kvist og Kirsten Sarauw, som på en klar
måde opsummerer hvad bl.a undertegnede har sagt her i mange år om
uddannelsessystemets elendighed:

Det ser ud til at være 50 års forfejlet uddannelsestænkning, som vi nu
høster frugterne af. Lige siden Den Blå Betænkning (1960) er hovedvægten
i folkeskolens og gymnasiets læseplaner og fagformål gradvis blevet
flyttet fra traditionel kundskabsformidling til holdningsbearbejdelse og
elevcentreret »læring«. Kundskabsformidling var endnu i 1960
hovedformål, men - som noget nyt - skulle skolen nu også have til opgave
at skabe »harmoniske, lykkelige og gode mennesker«. En væsentlig rolle i
denne vægtforskydning har det spillet, at »68-generationen«, med dens
antiautoritære opgør med fageliten og fortidens kulturarv, kom til at
præge alle undervisningsinstitutioner fra 70erne til nutiden.
andre ord den såkaldte »reformpædagogiks« slagnumre - kom til at
erstatte så kedelige ting som hukommelsestræning og faglig kunnen.
http://www.b.dk/politiko/dannelsen-i-danmark-i-frit-fald

Men deres løsning ligner desværre mere den sædvanlige panegyrik end en
farbar vej (højnelse af læreruddannelsernes faglige niveau).

Det der skal til er faste mål for elevernes kunnen, og de lærere der
ikke kan levere, må ud.

Mvh
Martin

Fra : wilstrup

Dato : 10-11-11 13:29

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Det der skal til er faste mål for elevernes kunnen, og de
> lærere der ikke kan levere, må ud.

Ingen kan lære nogen noget. En lærer kan undervise eleverne, men
ikke lære for dem. Der er allerede bindende mål i folkeskolen, så
igen udtaler du dig om noget du ikke har forstand på. Hvornår
hører det op eller hvornår lytter du til folk der ved noget om de
ting du i tide og utide udtaler dig om?
Man kan ikke fyre lærere fordi de har nogle evt. dumme elever der
ikke vil lære noget. Ansvaret for egen læring ligger hos
eleverne. Vi kan naturligvis kræve at lærerne underviser efter de
retningslinjer de skal, men det er umuligt at kontrollere at det
sker med mindre man sætter overvågning i gang i alle
klasselokaler og at der er kompetente folk der ser evt.
videoovervågninger igennem eller selv er til stede i
undervisningen. Det er altså kort sagt en umulighed at
kontrollere disse ting, og en såkaldt eksamen kan heller ikke
afsløre andet end at en elev måske er dårlig til at lære sig
ting, ligesom der kan være forhold i elevens baggrund eller i
elevens hjernemæssige kapacitet der gør det vanskeligt eller
umuligt at lære sig noget.
Så hvordan du forestiller dig at det skulle kunne ske at man
fyrer lærere fordi nogle elever IKKE lærer sig noget, ved jeg
ikke - det er jo ikke lærernes skyld at eleverne måske er
handicappede, har ADHD, aspergers eller er autister, ligesom det
heller ikke kan være lærernes skyld at andre elever ikke vil lære
sig noget.

Din idé er lige så populistisk som den er idiotisk - i øvrigt har
man prøvet den model i England, men det gjorde ikke eleverne
dygtigere eller lærerne bedre.

I øvrigt ligger der vel i dit udsagn at man blot skal testes i
bestemt paratviden, men den såkaldte paratviden har det jo med at
ændre sig med tiden. Man kan fx næppe synes at det er en god idé
at elever der skal prøves i fysik/kemi skal kunne redegøre for
alkymien, eller at en elev skal kunne forklare forhistorien uden
at skele til de mange forskellige tolkninger der kan ligge i
historiske forhold.

I det hele taget er din holdning et udtryk for at du mener at
samfundet er statisk, at det ikke ændrer sig eller ikke bør ændre
sig. Det er en ultrakonservativ holdning du har, som imidlertid
passer godt med dine nazistiske synspunkter, så ikke noget nyt
heri.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-11-11 15:08

On 2011-11-10 13:28, wilstrup wrote:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Ingen kan lære nogen noget.

Det var dog en gedigen vrøvle start.

> Der er allerede bindende mål i folkeskolen, så igen
> udtaler du dig om noget du ikke har forstand på.

Dit mudder fortjener egentlig ikke svar, men det er klart for
udenforstående at der er noget helt galt med lærdommen i folkeskolen.
Det kan ikke skjules og det får meget /negative/ konsekvenser for
samfundet og økonomien.

> Hvornår hører det op
> eller hvornår lytter du til folk der ved noget om de ting du i tide og
> utide udtaler dig om?

Hvad ved du om hvem jeg lytter til? - dig tager jeg ikke højtideligt, og
jeg forstår ikke dem der siger at AHW en sjælden gang kan sige noget
fornuftigt - Det har jeg desværre aldrig set.

> Man kan ikke fyre lærere fordi de har nogle evt. dumme elever der ikke
> vil lære noget.

Igen igen kører du med stråmænd. Hvad jeg siger er at dårlige lærere
skal ud hvis de ikke kan bringe elever i normal-IQ området frem til den
ønskede standard.

> Det er altså kort sagt en umulighed at kontrollere disse
> ting, og en såkaldt eksamen kan heller ikke afsløre andet end at en elev
> måske er dårlig til at lære sig ting

Eksamen/test/stikprøver - selvfølgelig kan "slutproduktet" testes ellers
må vi hellere lukke folkeskolen straks.

> Din idé er lige så populistisk som den er idiotisk - i øvrigt har man

Populistisk?

> Man kan fx næppe synes at det er en god idé at elever der skal
> prøves i fysik/kemi skal kunne redegøre for alkymien

My foot

> I det hele taget er din holdning et udtryk for at du mener at samfundet
> er statisk, at det ikke ændrer sig eller ikke bør ændre sig.

Tværtimod! - Jeg ønsker en gennemgribende reformation af
undervisningssystemet.

Fra : DADK

Dato : 16-11-11 21:27

On 07-11-2011 15:57, Martin Larsen wrote:
> [...]
> farbar vej (højnelse af læreruddannelsernes faglige niveau).
>
> Det der skal til er faste mål for elevernes kunnen, og de lærere der

Når folk bruger glosen panegyrik fortjener de en kommentar. Og her var
den så. Jeg kunne naturligvis komme med en lang smøre om hvordan min
gamle mor, der ikke er uddannet lærer men har arbejdet som lærer hele
livet, ser de nye unge lærer-dimmitender som rene idioter. Og hun er
gammel hippie og autokrat, åben for alt. Men hun er rystet når en ny ung
lærer knap nok kan stave sit eget navn, eller populært sagt skriver d i
gjort. Ingen kender remserne længere : "Den der skriver d i gjort, han
skal have sin hale smurt" osv. Det med at skolelærer er blevet et
lavstatus fag er vistnok slået igennem mere tydeligt end nogen kunne
ønske. I følge hende bliver hver ny generation af lærere bare ringere og
ringere. Som hun siger, hvis det fortsætter på den måde, så er 1
klasse-elever om få årtier klogere end de lærere der skal undervise dem.

Eneste løsning er sgu da at opkvalificere læreruddannelsen. Det skal
være ligesom i Finland, hvor lærere er universitetsuddannede og man ser
op til lærere som autoriteter., ikke som nogen der blev lærer fordi de
ikke magtede andre studier. ikke fordi de får en kæmpe løn men fordi de
ved en hel masse og er kloge og dygtige rollemodeller.

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-11-11 14:54

On 2011-11-16 21:27, DADK wrote:

> [...]
>
> Eneste løsning er sgu da at opkvalificere læreruddannelsen. Det skal
> være ligesom i Finland, hvor lærere er universitetsuddannede og man ser

Finland har aldrig haft problemet med det skred i vidensniveauet som vi
har i DK, så du kan ikke sammenligne. Løsningen er det jeg sagde -
ellers kommer der ingen løsning ;-/ Højt kvalificerede lærere til
indøvelse af banaliteter, tror jeg ikke er klog brug af menneskelige
ressourcer. Børnene kunne i princippet undervises af lidt ældre børn,
hvis det blev sat i system.

Mvh
Martin