Bødestørrelse
Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 14:02

Fra 1. januar 2012 vil den laveste bøde komme op på 1000 kr. Hvem har
egentlig bestemt at den laveste bødestørrelse skal op på et så højt niveau ?
For folk med små indkomster er sådan en krabat af en bøde en ren økonomisk
katastrofe. Det er jo nærmest at terrorisere befolkningen fra statens side.

Hvem har ansvaret for det, altså hvem fastsætter de bødestørrelser, er det
justitsministeriet alene som har besluttet det, eller har det der glade
vanvid været en tur igennem folketinget ?

De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 14:36

On Mon, 7 Nov 2011 14:02:22 +0100, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller
Datemas.de) wrote:

> Fra 1. januar 2012 vil den laveste bøde komme op på 1000 kr. Hvem har
> egentlig bestemt at den laveste bødestørrelse skal op på et så højt niveau ?

Det er vel regeringen.

> For folk med små indkomster er sådan en krabat af en bøde en ren økonomisk
> katastrofe. Det er jo nærmest at terrorisere befolkningen fra statens side.

Så må man jo bare overholde loven.

> Hvem har ansvaret for det, altså hvem fastsætter de bødestørrelser, er det
> justitsministeriet alene som har besluttet det, eller har det der glade
> vanvid været en tur igennem folketinget ?

Er ikke 100% sikker, men er overbevist om at Folketinget ar den ansvarlige.

> De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
> fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Hvorfor.? Love er til for at blive overholdt.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 15:19

"Steen A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Det er vel regeringen.

Altså justistministeriet. Har lige konstateret andetsteds at den slags skal
igennem folketinget.

> Så må man jo bare overholde loven.

Her er du rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
bruge til en skid.

> Er ikke 100% sikker, men er overbevist om at Folketinget ar den
> ansvarlige.

Jo, jeg har lige konstateret at det skal det. Man burde gøre noget ved det.
Der er et andet flertal i folketinget nu som måske kan se det urimelige i
den eksplosive udvikling at bødestørrelserne har taget vedrørende
mindstebøderne.

> Hvorfor.? Love er til for at blive overholdt.

Her er du igen rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
bruge til en skid.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 15:40

On Mon, 7 Nov 2011 15:18:34 +0100, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller
Datemas.de) wrote:

> Her er du rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
> bruge til en skid.

Hvis der ikke er nogen mærkbare konsekvenser ved at bryde landets love, så
vil alle da skide på dem.

> Jo, jeg har lige konstateret at det skal det. Man burde gøre noget ved det.

Det gør du hvert 4. år (mindst).

> Der er et andet flertal i folketinget nu som måske kan se det urimelige i
> den eksplosive udvikling at bødestørrelserne har taget vedrørende
> mindstebøderne.

eksplosive udvikling.???

De sidste mange år har den laveste bøde været 500kr.

Alle priser og lønninger stiger.

> Her er du igen rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
> bruge til en skid.

Så lad dog være med at klynke over bødestørrelserne. Den eneste bøde jeg
nogensinde har fået var på 85kr, for at sidde bag på en knallert i 1976.

Det var mange penge dengang.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 19:44

> eksplosive udvikling.???

Jeps.

> De sidste mange år har den laveste bøde været 500kr.
>
> Alle priser og lønninger stiger.

Men langt fra 100 % på 11 år.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 19:48

On Mon, 7 Nov 2011 19:44:25 +0100, Kim Larsen (på AltBinaries.com eller
Datemas.de) wrote:

> Jeps.

Prisen har da ikke ændret sig i over 10 år.

> Men langt fra 100 % på 11 år.

Næh, og.?

Jeg har ingen problemer med bødesatser, for jeg overholder loven.

Fra : @

Dato : 07-11-11 18:19

eller Datemas.de\)" <kl2607@gmail.com> wrote:

>"Steen A. Thomsen" <s_a_thomsen@yahoo.com> skrev i en meddelelse

>Her er du rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
>bruge til en skid.

enig

at fordoble mindste bøde fra 500 til 1000 kr. er udelukkende for at få
flere penge i kassen

hvorfor ikke i stedet fordoble straffene for vold og voldtægt

>Her er du igen rigtig dum at høre på. Sådan en popsmart bemærkning kan ingen
>bruge til en skid.

Thomsen har ikke reflekteret nærmere over at det lige nøjagtig er
økonomisk straf der øges og ikke straf for f.eks. vold

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 18:23

On Mon, 07 Nov 2011 18:18:39 +0100, @ wrote:

> Thomsen har ikke reflekteret nærmere over at det lige nøjagtig er
> økonomisk straf der øges og ikke straf for f.eks. vold

Selvfølgelig burde personfarlig kriminalitet straffes langt hårdere, men
det har bare ikke en skid med trådens emne at gøre.

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 07-11-11 14:55

Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de) <kl2607@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
> De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
> fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Og hvor mange år siden er det bødestørrelserne er blevet reguleret? Prøv
at kigge på prisudviklingen siden da.
--
Jesper
Hvad udad tabes skal indad vindes.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 15:14

""Jesper Ørsted"" <shefan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kim Larsen (på AltBinaries.com eller Datemas.de) <kl2607@gmail.com>

> Og hvor mange år siden er det bødestørrelserne er blevet reguleret?
> Prøv at kigge på prisudviklingen siden da.

Det er ikke så længe siden at mindstebøden blev lagt på 500 kr. og der har
ikke været en inflation på 100 % siden dengang, så det er en markant
forhøjelse som der er sket her. Den sidste regulering skete den 31. maj
2000. Det er lige tidlig nok at man bare fordobler bøderne. Det burde i
øvrigt ske med netop pris-udviklingen samt i mindre step end det her. Tænk
sig hvis man fortsætter med bare at fordoble bødestørrelser, sikke et
terrorvåben fra statens side det kan blive. Der skal sgu være rimelighed i
tingene og det her er afgjort ikke rimeligt.

Fra : Ivannof

Dato : 07-11-11 07:10

On 7 Nov., 14:02, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com eller Datemas.de\)"
<kl2...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
> fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Siden Orwell og "newspeak" har jeg været lidt i tvivl om hvilke ord,
der betyder hvad. Du ved det med at skraldemand er blevet
renovationsarbejder. Jeg ved godt hvad en "parkeringsbøde" er. Og
alligevel, når jeg hiver girokortet ud under viskeren, så er det
åbenbart ikke nogen officiel bøde. Men en afgift. Jeg ved ikke om, der
ikke også en afgift på "manglende sikkerhedssele". Med andre ord hvad
snakker du om? Er det bøde-bøder eller er det afgift-bøder?

Hilsen Ivan

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 15:28

"Ivannof" <ivannof@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke også en afgift på "manglende sikkerhedssele". Med andre ord hvad
> snakker du om? Er det bøde-bøder eller er det afgift-bøder?

Der findes kun een slags bøder, nemlig dem staten uddeler, resten er
afgifter og dem kan jo snart gud og hver mand uddele. Jeg ved slet ikke
hvilke regler der gælder på afgiftsområdet om overhovedet nogen som helst.

Nej det jeg taler om er mindstebøder som er fastsat af folketinget og som
politiet deler ud af når folk ikke kan finde ud at overholde for eksempel
færdselsloven. Disse mindstebøder blev fastsat til 500 kr. i maj 2000 og
bliver nu fordoblet til 1000 kr. pr. 1. januar 2012.

Fra : @

Dato : 07-11-11 18:20

On Mon, 7 Nov 2011 15:28:09 +0100, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com
> [...]

>færdselsloven. Disse mindstebøder blev fastsat til 500 kr. i maj 2000 og
>bliver nu fordoblet til 1000 kr. pr. 1. januar 2012.

min indtægt er ikke blevet fordoblet i løbet af 12 år,

så den stigning er helt ude af proportioner -

en stigning fra 500 til 650 kr. kunne måske være rimelig

Fra : /john

Dato : 07-11-11 18:58

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i meddelelsen

> den stigning er helt ude af proportioner -

Jep - især fordi den rammer samfundets svageste hårdest - (som så meget
andet indført af den nye regering..)

> en stigning fra 500 til 650 kr. kunne måske være rimelig

Nej - se ovenfor

/john

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:32

On Mon, 7 Nov 2011 18:58:20 +0100, "/john" <nn@ok> wrote:

>Jep - især fordi den rammer samfundets svageste hårdest - (som så meget
>andet indført af den nye regering..)

>Nej - se ovenfor
>
>/john

jeg går også hellere ind for at lige netop bødestraffe skal være
indkomstbestemte

en x/del af en måneds bruttoindtægt f.eks.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 08-11-11 15:49

On Tue, 08 Nov 2011 15:32:21 +0100, @ wrote:

> jeg går også hellere ind for at lige netop bødestraffe skal være
> indkomstbestemte
>
> en x/del af en måneds bruttoindtægt f.eks.

Hvorfor skal håndværker Hansen straffes hårdere end arbejdsmand Jensen, for
den samme lovovertrædelse.?

Fra : @

Dato : 08-11-11 16:41

On Tue, 8 Nov 2011 15:48:57 +0100, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Hvorfor skal håndværker Hansen straffes hårdere end arbejdsmand Jensen, for
>den samme lovovertrædelse.?

det bliver han jo netop heller ikke -

de straffes nøjagtig ens for samme bødeudløsende forseelse,
en x/del af en månedsløn

at dyne Larsens månedsløn er større en fabriksarbejder larsens er da
ganske underordent

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 08-11-11 17:04

On Tue, 08 Nov 2011 16:41:23 +0100, @ wrote:

> det bliver han jo netop heller ikke -

Det gør han da.

> de straffes nøjagtig ens for samme bødeudløsende forseelse,
> en x/del af en månedsløn

Vås. Bare fordi du har en dobbelt så høj indkomst son en anden, så har du
da ikke dobbelt så meget "til overs" til at betale bøder med.

> at dyne Larsens månedsløn er større en fabriksarbejder larsens er da
> ganske underordent

Mon ikke også at Dyne Larsen har langt højere faste udgifter end
fabriksarbejder Larsen.?

Og hvorfor skal én person betale 10.000kr for at køre 10% for stærkt på
motorvejen, og en anden kun 1.000kr for at køre præcis samme hastighed.?

Det nærmer sig jo den ultra-rødes våde drøm: Tag ALLE penge fra ALLE og del
samme beløb ud til alle i lommepenge.

Fra : @

Dato : 08-11-11 18:44

On Tue, 8 Nov 2011 17:04:20 +0100, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
>Og hvorfor skal én person betale 10.000kr for at køre 10% for stærkt på
>motorvejen, og en anden kun 1.000kr for at køre præcis samme hastighed.?

indkomstbestemte bøder er meget retfærdige,

en bøde på f.eks. 10000 vil betyde meget mere for en person med en
månedlig indkomst på 25000 kr end for en person med en månedlig
indkomst på 250000 kr.

>Det nærmer sig jo den ultra-rødes våde drøm: Tag ALLE penge fra ALLE og del
>samme beløb ud til alle i lommepenge.

næ slet ikke

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 08-11-11 19:38

On Tue, 08 Nov 2011 18:44:14 +0100, @ wrote:

> indkomstbestemte bøder er meget retfærdige,

Hvorfor.?

> en bøde på f.eks. 10000 vil betyde meget mere for en person med en
> månedlig indkomst på 25000 kr end for en person med en månedlig
> indkomst på 250000 kr.

Ja, og.?

Hvis en lovovertrædelse giver fængselsstraf, skal ham der tjener 10 gange
så meget som en anden, også 10 gange så lang tid i fængsel.?

> næ slet ikke

Jo. Du mener jo at dem der har mange penge, skal betale mere for en "fejl"
end andre.

Fra : Tom L

Dato : 08-11-11 22:58

> Ja, og.?
>
> Hvis en lovovertrædelse giver fængselsstraf, skal ham der tjener 10 gange
> så meget som en anden, også 10 gange så lang tid i fængsel.?

Nej, en tiendedel så lang tid, værdien af hans tid er jo ti-dobbelt.

Fra : @

Dato : 09-11-11 16:14

On Tue, 8 Nov 2011 19:38:18 +0100, "Steen A. Thomsen"
<s_a_thomsen@yahoo.com> wrote:

>Hvorfor.?

>Ja, og.?
>
>Hvis
<klip noget der slet ikke kommer bøde-straf ved>

>Jo. Du mener jo at dem der har mange penge, skal betale mere for en "fejl"
>end andre.

i antal kroner ja,

men ikke i antal dags- eller månedslønninger

mener du det er retfærdigt at folk med høje indkomster betaler mere i
skat til samfundet end folk med lave indkomster?

hvad enten man har høj eller lav indkomst kan man

ikke få fjernet mere end en blindtarm

ikke blive transporteret i mere end en ambulance ad gangen

ikke få mere end en plejehjemsplads

osv.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 21:54

"@" <Snabel@snabel.net> skrev i en meddelelse

> min indtægt er ikke blevet fordoblet i løbet af 12 år,
>
> så den stigning er helt ude af proportioner -
>
> en stigning fra 500 til 650 kr. kunne måske være rimelig

Lige præcis, helt enig.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 15:43

On Mon, 7 Nov 2011 06:09:46 -0800 (PST), Ivannof wrote:

> [...]
> ikke også en afgift på "manglende sikkerhedssele". Med andre ord hvad
> snakker du om? Er det bøde-bøder eller er det afgift-bøder?

Parkeringsafgifter hedder "afgifter", fordi det KUN er politiet der må
udstede bøder. Ikke parkeringsvagter.

"manglende sikkerhedssele" udløser en bøde (ikke afgift), da det er
politiet der udsteder den.

Fra : @

Dato : 07-11-11 18:16

On Mon, 7 Nov 2011 06:09:46 -0800 (PST), Ivannof <ivannof@hotmail.com>
wrote:

> Jeg ved godt hvad en "parkeringsbøde" er. Og
>alligevel, når jeg hiver girokortet ud under viskeren, så er det
>åbenbart ikke nogen officiel bøde. Men en afgift.

du kan være ganske forvisset om at en ulovlig
parkering(færdselslovsovertrædelse) udløser en bøde hvis politiet ser
det

hvorimod de girokort som udstedes af diverse p-firmaer er en form for
betaling for en parkering

Fra : Ivannof

Dato : 08-11-11 02:02

On 7 Nov., 15:28, "Kim Larsen \(på AltBinaries.com eller Datemas.de\)"
<kl2...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Kim Larsen (kun på en af udbyderne: AltBinaries.com eller Datemas.de)
> Tværpolitisk, antiroyalist, atomkraftmodstander og EU-modstander

Tak skal du have. P-bøder er undtaget, altså

Hilsen Ivan

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 08-11-11 10:56

On Tue, 8 Nov 2011 01:01:59 -0800 (PST), Ivannof wrote:

> Tak skal du have. P-bøder er undtaget, altså

Det hedder ikke P-bøder mere (det er mange år siden), men P-afgifter.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 08-11-11 12:30

> Det hedder ikke P-bøder mere (det er mange år siden), men P-afgifter.

Politiet kan godt uddele en p-bøde men så skal der være tale om overtrædelse
af parkerings- eller standsnings-forbud. Politiet blander sig ikke på anden
måde i p-vagters arbejde.

En sjov ting især inde i København, der sætter folk havari-blinket til når
de parkerer ulovligt, så regner de med at det lige pludselig bliver lovligt
(det er især små varebiler som dyrker den disciplin). Hvor ville det være
pragtfuldt om politiet fulgte op på de mange tilfælde af den slags - jeg
mener - politiet kan jo være behjælpelige med at ringe efter noget bugsering
og hvis bilen mirakuløst alligevel kan starte, så give en p-bøde og en
general-skideballe af den svedige slags. Mens de venter på at ejeren kommer
tilbage til køretøjet, så kan de jo lige nappe en masse cyklister for de
sædvanlige ulovligheder, så tiden ikke er spildt.

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:37

On Tue, 8 Nov 2011 01:01:59 -0800 (PST), Ivannof <ivannof@hotmail.com>
wrote:

>Tak skal du have. P-bøder er undtaget, altså
>
>Hilsen Ivan

næh

Fra : Ivannof

Dato : 08-11-11 04:34

On 8 Nov., 10:56, "Steen A. Thomsen" <s_a_thom...@yahoo.com> wrote:

> Det hedder ikke P-bøder mere (det er mange år siden), men P-afgifter.

Orwells "new speak" er virkeligt slået igennem. En bøde er en
økonomisk straf for overtrædelse af et forbud. Sådan er det! Hvordan
dét kan være en afgift kan jeg ikke se!

En bøde er når man har gjort noget ulovligt. En afgift er noget man
betaler i et iøvrigt lovligt ærne. Så hvad bør det hedde når man
overtræder et "parkeringsforbud"?

Hilsen Ivan

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-11 13:24

Ivannof <ivannof@hotmail.com> skrev i meddelelsen
66ad859b-710a-47bd-9941-dff47508eaf2@u9g2000vbx.googlegroups.com:

> Orwells "new speak" er virkeligt slået igennem. En bøde er en
> økonomisk straf for overtrædelse af et forbud. Sådan er det! Hvordan
> dét kan være en afgift kan jeg ikke se!

Du har ikke overtrådt noget forbud, når du får en parkeringsafgift. Det er
blot betalingen i forbindelse med den aftale, du - jfr. skiltningen på
stedet - har indgået med matrikelejeren.

> En bøde er når man har gjort noget ulovligt. En afgift er noget man
> betaler i et iøvrigt lovligt ærne. Så hvad bør det hedde når man
> overtræder et "parkeringsforbud"?

Parkeringsbøde.

Og en anden, vigtig forskel: Bøder kan ikke trækkes fra nogen steder. Det
kan afgifter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:41

On Tue, 8 Nov 2011 03:34:26 -0800 (PST), Ivannof <ivannof@hotmail.com>
wrote:

>Orwells "new speak" er virkeligt slået igennem. En bøde er en
>økonomisk straf for overtrædelse af et forbud. Sådan er det! Hvordan
>dét kan være en afgift kan jeg ikke se!

kan eller vil du ikke se forskel på

1) en bøde udstedt af politiet for f.eks. at parkere i strid med
bestemmelserne i færdselsloven

og

2) en "bøde" udstedt at indehaveren af en parkeringsplads hvor "bøden"
udstedes for at have overtrådt reglerne for benyttelse af pladsen

???

dummebøde

Fra : Ivannof

Dato : 08-11-11 06:19

On 8 Nov., 13:24, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Parkeringsbøde.
>
> Og en anden, vigtig forskel: Bøder kan ikke trækkes fra nogen steder. Det

Det må være dejligt at være så skråsikker. Når jeg så oplever at få
girokort med en afgift på steder, hvor der er parkeringsFORBUD, såhhh.
Eller ude ved lufthavnen, hvor afgiften refererede til skilt 500 meter
væk (2timerszone) så er vi nok ude i en (S)gråzone.

Hilsen Ivan

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-11 14:59

Ivannof <ivannof@hotmail.com> skrev i meddelelsen
e19e939d-5b5a-4e44-8089-ee9cce38a469@p16g2000yqd.googlegroups.com:

> [...]
> Eller ude ved lufthavnen, hvor afgiften refererede til skilt 500 meter
> væk (2timerszone) så er vi nok ude i en (S)gråzone.

Et eller andet sted går jeg ud fra, du rent faktisk fangede min pointe.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:42

On Tue, 8 Nov 2011 05:18:56 -0800 (PST), Ivannof <ivannof@hotmail.com>
wrote:

>Det må være dejligt at være så skråsikker. Når jeg så oplever at få
>girokort med en afgift på steder, hvor der er parkeringsFORBUD, såhhh.

det sted, er det offentlig vej område eller privat?

Fra : Ivannof

Dato : 08-11-11 07:26

On 8 Nov., 14:59, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> e19e939d-5b5a-4e44-8089-ee9cce38a...@p16g2000yqd.googlegroups.com:

> Et eller andet sted går jeg ud fra, du rent faktisk fangede min pointe.

Jo, da! Men jeg er ikke sikker på den er rigtig. Så er p-afgiften
snarere en slags indkøb, som er lige så naturlig som papir og blyant.
Og det tror jeg ikke. Har vi en revisor, der mener P-afgiften kan
trækkes fra og derfor gør det hos sine klienter? Det kunne være
interessant at vide.

Hilsen Ivan

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-11-11 15:36

Ivannof <ivannof@hotmail.com> skrev i meddelelsen
177d5af3-471b-42da-ab83-76cde8a18f8b@m10g2000vbc.googlegroups.com:

> [...]
> Og det tror jeg ikke. Har vi en revisor, der mener P-afgiften kan
> trækkes fra og derfor gør det hos sine klienter? Det kunne være

Jeg har fået parkeringsafgifter refunderet af firma mange gange, hvor firma
efterfølgende trækker afgiften fra som en alm. driftsudgift. Parkeringen
skal selvfølgelig have været firmaorienteret. Samme nummer kan ikke laves
med f.eks. en fartbøde. Bøder er altid personlige, og kan ikke fratrækkes
nogen steder.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : @

Dato : 08-11-11 16:38

On Tue, 8 Nov 2011 06:25:59 -0800 (PST), Ivannof <ivannof@hotmail.com>
wrote:

>Så er p-afgiften
>snarere en slags indkøb,

tjae tjoe BUM BUM

næmere som at betale strafgebyr,

som f.eks. på bibliotek, hvor man (i hvert fald førhen) har opkrævet
et gebyr for for sent afleverede bøger

Fra : Ivannof

Dato : 09-11-11 07:05

On 8 Nov., 15:35, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> med f.eks. en fartbøde. Bøder er altid personlige, og kan ikke fratrækkes

Ok, tak skal du ha'!

Hilsen Ivan

Fra : Tom L

Dato : 07-11-11 17:09

wrote:
> [...]
> katastrofe. Det er jo nærmest at terrorisere befolkningen fra statens side.

Har enkeltsags, populist-Kim fået en bøde? Det kan jo godt gøre indhug i
en taxichaufførløn.

Fra : Steen A. Thomsen

Dato : 07-11-11 17:31

On Mon, 07 Nov 2011 16:09:17 GMT, Tom L wrote:

> Har enkeltsags, populist-Kim fået en bøde? Det kan jo godt gøre indhug i
> en taxichaufførløn.

ROTFLMAO

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 22:18

> ROTFLMAO

Ja en taxachauffør vil sikkert mærke sådan en bøde men jeg er jo ikke
kollega til Tom Liljeberg (som er på kill-filter her) og jeg lever heller
ikke i et ramponeret mobile-home som han gør. Jeg har faktisk ikke fået
nogen bøder i herrens mange mange år, men det skal jo nok komme en dag, og
så betaler jeg da bare, 1000 kr. fra eller til, det har ikke den store
betydning. Mit udgangspunkt for denne debat var faktisk denne artikel:

http://www.b.dk/nationalt/boederegn-over-cyklister-i-koebenhavn

Cyklister er normalt mit yndlings-aversion fordi cyklister kører efter helt
egne hjemmekomponerede trafikregler som er til fare for dem selv og alle
andre trafikanter. Der findes ikke noget mere amoralsk folkefærd end
cyklister. Desværre er de samme aberøve begyndt i de senere år at holde
deres indtog blandt bilister men her kan man da i det mindste afmontere et
kørekort på dem.

Det der får mig til at råbe op er, at de her bøder rammer meget meget hårdt
på folk med små indtægter, ligesom Taxa-Tom, og det er ikke rimeligt.
Cyklister hører ofte ikke til de mennesker som tjener mest i dette land. Vi
har ikke brug for sådanne mastodont-bøder som de her nye mindste-bøder.

DET vi har brug for er noget mere politi, meget meget mere politi. Politiets
størrelse ligger langt under hvad der er tilfredsstillende. I USA er der
nærmest en politimand på hvert gadehjørne i de store byer. I Danmark skal
man lede efter politifolk på gaden i lang tid for at finde dem og at få
politiet til at reagere på borgerhenvendelser er en opgave i sig selv hvis
man ikke ringer om kriminalitet som har et potentiale på over 10 års fængsel
(ok, overdrivelse fremmer forståelsen men sandheden er godt stykke i denne
her retning).

HVIS nu at politikorpset havde en tilstrækkelig størrelse til at få
cyklister til at kør ordentlig HVER dag hele døgnet rundt gennem en indsats
som ikke bare er en kampagne men en kontinuerlig indsats, så ville der ikke
være behov for store bøder. Jeg tror ikke at disse her nye 1000 kr. bøder
kommer til at hjælpe, det er alt for usandsynligt at man som cyklist får
nogen, politiet er jævnt hen skide-ligeglade med cyklisters opførsel i
trafikken, de her kampagner er kun sminke på politiets blakkede ry på blandt
andet dette her område.

Fra : Tom L

Dato : 08-11-11 11:41

wrote:

> Ja en taxachauffør vil sikkert mærke sådan en bøde

Det måde du jo om nogen vide.

> Jeg har faktisk ikke fået
> nogen bøder i herrens mange mange år, men det skal jo nok komme en dag, og
> så betaler jeg da bare, 1000 kr. fra eller til, det har ikke den store
> betydning.
[snip]
> Vi
> har ikke brug for sådanne mastodont-bøder som de her nye mindste-bøder

Klynk-klynk.
Kan du blive enig med dig selv, om det ikke har den store betydning, eller
det er en mastodont-bøde?
Jeg synes ikke, at 1000kr er et urimeligt stort beløb for en
færdselsforseelse. Hvis det skal have nogen som helst afskrækkende
virkning, så skal det kunne mærkes lidt.
Jeg har iøvrigt selv lige måtte punge ud med betydeligt mere for min første
bøde i mange år. I USA, eller i det mindste i CA, giver alle 'moving
violations' et klip i kortet, hvilket så giver en højere forsikringspræmie.
Den første bøde i et givent tidsrum kan man så slette ved at tage et
godkendt kursus, så man undgår at betale mere i forsikring. Uanset hvor
irriterende det er lige nu, at jeg skal bruge tid på den slags, så er det
mere effektivt end små-bøder på 1000 kr.

Fra : GoGoGo

Dato : 08-11-11 06:23

On Mon, 07 Nov 2011 16:09:17 GMT, Tom L wrote:

> Har enkeltsags, populist-Kim fået en bøde? Det kan jo godt gøre indhug i
> en taxichaufførløn.

Puha av, den må ha' gjort ondt :)

--
/Go

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 08-11-11 12:32

Luk nu bare røven, Ludvig Nielsen.

Fra : Snuden

Dato : 07-11-11 23:46

> [...]

>De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
>fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Risikoen for en bøde der for alvor kan mærkes på budgettet har nok
større præventiv effekt end riskoen for en bøde der bare er et lille
rap over nallerne. Det er formentlig også det der er meningen, i hvert
fald et stykke ad vejen.

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 07-11-11 23:59

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> større præventiv effekt end riskoen for en bøde der bare er et lille
> rap over nallerne. Det er formentlig også det der er meningen, i hvert

Det er stadigvæk helt ude af proportion når vi taler om mindstestørrelse på
bøder.

Fra : GoGoGo

Dato : 08-11-11 06:27

Datemas.de) wrote:

> [...]
>
> De små bøder har jo altid blot været et rap over nallerne men det her er
> fuldstændig ude af proportion som laveste bødetakster.

Du skal bare gøre som Steen anbefaler, holde dig inden for lovens rammer,
så får du ingen bøder.

--
/Go

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:37

On Tue, 8 Nov 2011 06:27:15 +0100, GoGoGo <go@go.gogo> wrote:

>Du skal bare gøre som Steen anbefaler, holde dig inden for lovens rammer,
>så får du ingen bøder.

men ingen tænker over hvorfor det lige nøjagtig er bødestraffe og ikke
fængselsstraffe der fordobles -

det har intet med hverken lov og ret eller præventiv virkning at gøre

større bøder= flere penge i kassen

længere fængselsstraffe= færre penge i kassen

derfor

Fra : Kim Larsen \(på AltB~

Dato : 08-11-11 19:16

> [...]
>

> større bøder= flere penge i kassen
>
> længere fængselsstraffe= færre penge i kassen

Præcis.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-11 19:01

Fra : GoGoGo

Dato : 09-11-11 19:54

> [...]

>større bøder= flere penge i kassen
>
>længere fængselsstraffe= færre penge i kassen

Kan tænkes, men det med større bøder er nu altså ikke nogen dum ide,
når folk kan mærke "straffen" så tænker de sig mere om.

De nye regler vil betyde, at tages en person i bil uden sele og
snakkende i håndholdt mobil, så koster det 3000.-kr.
Det vil måske få de skødesløse til at tænke sig om.

Man har da lov til at håbe.
--
/Go