Alma
Fra : Ole Madsen

Dato : 06-11-11 18:52

Det er tydeligt at Matthæus mente at ordet skulle oversættes med jomfru, og
ikke bare ung kvinde som nogle moderne oversættere mener

TWOT 1630b
Some translators interpret Mt 1:22-23 as being simply a comment by Matthew,
but it is more reasonable to consider that the argument that convinced
Joseph was the fact, pointed out to him by the angel, that such an event had
already been predicted by Isaiah. There is no instance where it can be
proved that ±almâ designates a young woman who is not a virgin. The fact of
virginity is obvious in Gen 24:43 where ±almâ is used of one who was being
sought as a bride for Isaac. Also obvious is Exo 2:8. Song 6:8 refers to
three types of women, two of whom are called queens and concubines. It could
be only reasonable to understand the name of the third group, for which the
plural of ±almâ is used, as meaning "virgins." In Ugaritic the word is used
in poetic parallel with the cognate of b®tûlâ. See refs. in UT 19: no. 1969.

Men hvorfor er det så vigtigt at Josef ikke var Jesu fader, hvad er dit bud?

Ole

Fra : @

Dato : 06-11-11 20:12

On Sun, 6 Nov 2011 18:52:06 +0100, "Ole Madsen" <o-madsen@privat.dk>
wrote:

> [...]
>
>Men hvorfor er det så vigtigt at Josef ikke var Jesu fader, hvad er dit bud?

det er temmelig tåbeligt af forfatterne til evangelierne at fremture
med jomfrufødsel samtidig med at de forsøger at overbevise om at
barnet skulle være jødernes messias

<<<<<<<<
De hebraiske skrifter omtaler Messias som et menneske, uden nogen form
for guddommelighed eller som værende en del af en guddom, som vil
fremprovokere nogle ændringer i verden, og som skal svare til visse
kriterier, så han kan genkendes som værende Messias.

De kriterier er:

1) Han skal være jøde (5.mos. 17:15 og 3.mos. 24:17).

2) Han skal komme fra Judas stamme (1.mos. 49:10) og være direkte,
gennem faderens blodlinje, nedarving til kong David (1.kron. 17:11,
Salm. 89:29-38, Jer. 33:17, 2.sam. 7:12-16) og nedkomme fra kong
Salomon (1.kron. 22:10, 2. kron. 7:18).

3) Han skal samle det jødiske folk, som er i eksil, og føre det
tilbage til Israel (Es. 27:12,13, Es. 11:12).

4) Han skal genkonstruere det jødiske Tempel i Jerusalem (Mik. 4:1).

5) Han skal indføre verdensfred (Es. 2:4, Es. 11:6, Mik. 4:3).

6) Han skal opfordre hele verden til at anerkende og til at tjene en
eneste gud (Es. 11:9, Es. 40:5, Sof. 3:9).

Det er i Ezekiel (37:2-28), man kan finde kriterierne bedst beskrevet:

"Min tjener David skal være konge over dem, og de skal alle have én
hyrde. De skal følge mine bud og omhyggeligt holde mine love.

De skal bo i det land, jeg gav min tjener Jakob, der hvor deres fædre
boede. De og deres børn og børnebørn skal bo der for evigt, og min
tjener David skal være deres fyrste til evig tid.

Jeg slutter en fredspagt med dem; det skal være en evig pagt. Jeg gør
dem talrige, og jeg giver dem min helligdom for evigt.

Min bolig skal være hos dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være
mit folk.

Så skal folkeslagene forstå, at jeg er Herren. Jeg helliger Israel,
for min helligdom er hos dem til evig tid.".
<<<<<<<

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-11-11 21:26

@ skrev i

> det er temmelig tåbeligt af forfatterne til evangelierne at fremture
> med jomfrufødsel samtidig med at de forsøger at overbevise om at
> barnet skulle være jødernes messias

Dine citater fra malkanisten Cyril beviser kun at du ikke ved hvad du taler
om, og ikke formår at forholde dig sagligt til fakta.

Der er masser af GT-mesias tekster der viser Messias guddommelige ophav.

Fra : @

Dato : 06-11-11 22:39

On Sun, 6 Nov 2011 21:26:22 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

> [...]
>om, og ikke formår at forholde dig sagligt til fakta.
>
>Der er masser af GT-mesias tekster der viser Messias guddommelige ophav.

hvilke?

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-11-11 22:58

@ skrev i

> hvilke?

Som sagt, mange!

Og der er ofte henvist til kilder hvor de står i lange lister, derfor ingen
grund til endnu engang at gentage dem for en ignorant kristenhader.

Fra : @

Dato : 07-11-11 17:25

On Sun, 6 Nov 2011 22:57:36 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

>@ skrev i

>Som sagt, mange!
>
>Og der er ofte henvist til kilder hvor de står i lange lister, derfor ingen
>grund til endnu engang at gentage dem for en ignorant kristenhader.

altså foreløbig ingen

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-11-11 19:03

@ skrev i

> altså foreløbig ingen

Jo, som sagt mange.

Men uanset hvad der serveres for dig vil du jo ikke godtage det.

En af profetierne siger at han er Vældig-Gud m.v.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : @

Dato : 08-11-11 15:28

On Mon, 7 Nov 2011 19:02:35 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

>@ skrev i

>Jo, som sagt mange.
>
>Men uanset hvad der serveres for dig vil du jo ikke godtage det.
>
>En af profetierne siger at han er Vældig-Gud m.v.

prøv at henvise til versene i GT

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-11-11 16:44

@ skrev i

> prøv at henvise til versene i GT

Kan du ikke selv finde sådanne meget kendte vers, da kan du ganske enkelt
ikke hjælpes.

Fra : @

Dato : 08-11-11 17:29

On Tue, 8 Nov 2011 16:44:06 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@dewnull.dk> wrote:

>@ skrev i

>Kan du ikke selv finde sådanne meget kendte vers, da kan du ganske enkelt
>ikke hjælpes.

nu er det jo ikke mig der har fremført påstand -

så indtil videre er påstanden intet andet en et udokumenteret postulat

Fra : Patruljen

Dato : 08-11-11 11:08

On 8 Nov., 17:28, "@" <Sna...@snabel.net> wrote:

> nu er det jo ikke mig der har fremført påstand -
>
> så indtil videre er påstanden intet andet en et udokumenteret postulat

Andreas har det bedst med udokumenterede påstande. Fred være med det -

Fra : Patruljen

Dato : 08-11-11 11:06

On 6 Nov., 18:52, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> [...]
>
> Men hvorfor er det så vigtigt at Josef ikke var Jesu fader, hvad er dit bud?

Det er ganske ligegyldigt - for alle andre end dogmatikere.