Min udlejer forsøger at opsige mig
Fra : Peter Caspersen

Dato : 06-11-11 01:53

Jeg har gennem det sidste år haft en noget speciel udlejer som af og
til virker lidt kort for hovedet.
Hun ringer til mig for to uger siden og fortæller at vand/varme i
løbet af det sidste år er steget med 6000 kroner. Jeg og de tre andre
som jeg bor i lejligheden sammen med siger at vi skal have indsigt i
et regnskab, så vi også kan se hvad det er vi skal hæfte for. Men
udlejeren gider ikke give os ordentlig dokumentation, og truer med at
opsige os hvis vi ikke bare betaler hende.
Jeg har mange gange hørt at lejeloven tilgodeser lejeren og jeg gik
også rundt med en god fornemmelse indtil jeg kiggede under pargraf 11
i min lejekontrakt og undrede mig over en tilføjelse som min udlejer
har lavet:

"Lejer er bekendt med at lejligheden er en ejerlejlighed og at
opsigelse er i henhold til gældende regler for ejerlejligheder"

Som jeg har forstået lejeloven er det næsten umuligt for udlejer at
smide en lejer ud medmindre man virkelig opfører sig som en idiot, men
betyder den tilføjelse hun har lavet at hun er i stand til at smide
mig ud inden min lejekontrakt ophører om 8 måneder?

Mvh.
Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 06-11-11 10:57

Peter Caspersen wrote:
> [...]
> betyder den tilføjelse hun har lavet at hun er i stand til at smide
> mig ud inden min lejekontrakt ophører om 8 måneder?

Er det et tidsbegrænset lejemål?

Især hvis det ikke er et tidsbegrænset lejemål, foreslår jeg dig at
melde dig ind i Lejernes Landsorganisation (LLO)
http://www.lejerneslo.dk/

LLO kan hjælpe dig med hvilke regler der gælder for dig og om din
lejekontrakt er beskyttet af Lejelovens bestemmelser.

Jeg kan sige at udlejer en gang årligt efter varmeårets afslutning skal
aflægge varmeregnskab som alle lejere skal have en kopi af (der er en
tidsfrist på). Udgiften skal fordeles på de enkelte lejemål efter
fordelingstal. Man kan altså ikke blive tvunget til at betale ekstra for
varme uden dokumentation.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : alexbo

Dato : 06-11-11 10:49

"Peter Caspersen" <caspersen@gmail.com> skrev

> [...]

> betyder den tilføjelse hun har lavet at hun er i stand til at smide
> mig ud inden min lejekontrakt ophører om 8 måneder?

Nej paragraffen kan få betydning hvis du/I bliver boende efter
tidsbegrænsningen, men som det er nu ophører lejemålet af sig selv, og er
stort set uopsigeligt indtil da, men der skal selvfølgelig betales for
forbrug, men også leveres et regnskab for dette.

Lejeloven:
§ 80. Er lejeaftalen tidsbestemt, ophører lejeforholdet uden opsigelse ved
den aftalte lejetids udløb. Den tidsbestemte lejeaftale kan ikke ved
opsigelse bringes til ophør i lejeperioden, medmindre dette er aftalt eller
den anden part i lejeforholdet misligholder aftalen.

§ 36. Leverer udlejeren varme og varmt vand samt andre ydelser som nævnt i
stk. 2, kan denne kræve sine udgifter til lejerens forbrug samt andel i
andre udgifter refunderet. Udgiften hertil kan ikke indeholdes i lejen.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875#KVII

mvh
Alex Christensen