iPod for bedstemødre
Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-11-11 14:39

Har købt en iPad med 3G til min gamle mor.

Brugsanvisningen består af et tyndt stykket karton i stor
kreditkortstørrelse. Der er et billede på den ene side og ganske lidt
tekst på den anden side.

Apple mener åbenbart det er nok. Den højt besungne intuitive
brugervenlighed, som selv Alfred og Marie kan finde ud af.

Når jeg tænder iPad'en er der et billede af et kabel, der går fra bunden
af billedet op til ca. midten af skærmen og her peger en pil på et
iTunes-ikon. Jeg formoder at man så skal prikke på ikonen, men det
hjælper ikke. Der sker absolut intet - uanset hvor jeg prikker på
skærmen - som i øvrigt slukker næsten hurtigere end man kan nå at bevæve
fingeren.

At blugge USB-kablet til iMac'en udløser vare en blippe-lip. Der sker
intet, hverken på iPad'en eller iMac'en. Den dukker ikke op i Finder.

Jeg har fundet frem til en Userguide på engelsk, men den fortæller ikke
noget om selve opstarten.

Jeg har indsat et SIM-kort og indtastet koden, men heller ikke det sker
der yderlige ved.

Der står på kartonkortet, at man skal følge instrukserne på skærmen. Jo,
godmorgen, min bare røv.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : -=JF=-

Dato : 05-11-11 14:53

On 2011-11-05 13:39:22 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> der yderlige ved.
>
> Der står på kartonkortet, at man skal følge instrukserne på skærmen.

Det der normalt sker når man plugger den i, er at iYunes starter,
godkender enheden - og det var det!
Har du afinstalleret iTunes?

--
Mvh. John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 05-11-11 15:53

Den 05/11/11 14.53, -=JF=- skrev:

> Det der normalt sker når man plugger den i, er at iYunes starter,
> godkender enheden - og det var det!
> Har du afinstalleret iTunes?

(også svar til Kurt Brixen)

Min egen iTunes har været kaput længe (se min tråd herom af 1/11-11) og
da jeg aldrig bruger iTunes og problemet tilsyneladende var uløseligt,
havde jeg bare ignoreret det og har levet lykkeligt siden da.

Nu har ejg ringet til support og de sagde det samme som jer ... at
iTunes på iMac'en ... o.s.v. Det lykkedes at reparere iTunes og dermed
få gang i installationen af iPad'en, som lige nu er ved at hente OS5.

Et par reflektioner:

Det lille papkort er simpelthen for ringe. Jeg mener slet ikke det er
tilladt at sælge noget uden en dansk brugsanvisning? Of adressen til
hvor man kan hente den online er adressen til det engelske aApple-site
og manualen var på engelsk. Nu har jeg, på eget initiativ surfet og
fundet noget tilsvarende på apple.dk.

Ingen har i øvrigt fortalt noget som helst om, at for at få liv i
iPad'en er det nødvendigt at have en anden computer med iTunes på. Hvad
skulle min gamle mor have gjort, hvis hun bare var teget direkte hjem i
forvisningen om, at Apple-produkter er brugervenlige og out-of-the-box?
Hun ville være lost.

Det er simpelthen ikke godt nok, Apple.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-11-11 17:21

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> wrote:

> [...]
> hvor man kan hente den online er adressen til det engelske aApple-site
> og manualen var på engelsk. Nu har jeg, på eget initiativ surfet og

Alle adresser på mit papkort peger på apple.com/dk

f.eks.

<http://www.apple.com/dk/support/manuals/ipad>

/thomas

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-11 18:08

Den 05/11/11 15.53, Kurt Hansen skrev:

> [...]
> iTunes på iMac'en ... o.s.v. Det lykkedes at reparere iTunes og dermed
> få gang i installationen af iPad'en, som lige nu er ved at hente OS5.

iTunes er nærmest nødvendigt til Apple dimser, sådan er det. Med de
enheder som fremover kommer med IOS5, skulle det være muligt at tage dem
i brug uden iTunes, men skal der lægges indhold på dimserne hedder det
iTunes.

> [...]
> skulle min gamle mor have gjort, hvis hun bare var teget direkte hjem i
> forvisningen om, at Apple-produkter er brugervenlige og out-of-the-box?

Der er en brugervejledning indbygget. Safari, Bogmærker, Brugerhåndbog
til iPad. Jeg ved ikke om det står nævnt på papkortet, jeg fandt den ved
et tilfælde. Den kunne godt have været der som et ikon, så den var
lettere at finde.

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 07-11-11 13:22

On 05-11-2011 15:53, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> skulle min gamle mor have gjort, hvis hun bare var teget direkte hjem i
> forvisningen om, at Apple-produkter er brugervenlige og out-of-the-box?

Sådan er det når man ikke læser hvad der står på kassen....
Under System krav står der at der er brug for en Mac eller PC, med USB
2.0 og iTunes 9 eller nyere.

> Det er simpelthen ikke godt nok, Apple.

Tjah....

mvh
Jesper \

Fra : Kurt Brixen

Dato : 05-11-11 15:27

On 2011-11-05 13:39:22 +0000, Kurt Hansen said:

> [...]
> hjælper ikke. Der sker absolut intet - uanset hvor jeg prikker på
> skærmen - som i øvrigt slukker næsten hurtigere end man kan nå at

Normalt starter iTunes, når stikket bliver sat i.
Ligesom med din iPod Touch. Den skal ikke komme frem i Finder.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 05-11-11 16:51

On Sat, 05 Nov 2011 15:53:00 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> Det er simpelthen ikke godt nok, Apple.

Det er derfor de har gjort de endringene de har gjort i iOS5 med å gjøre
den uavhengig av en datamaskin. Men det er nok mange iPad i
butikkanalene som ble sendt ut fra fabrikken før iOS5 var klar.

--
Tor Einar Samdahl
"As usual I haven't really thought this out"

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 16:51

Jesper Hartoft <news1@hartoft.net> writes:

> Sådan er det når man ikke læser hvad der står på kassen....
> Under System krav står der at der er brug for en Mac eller PC, med USB
> 2.0 og iTunes 9 eller nyere.

Det er snyd at blande fakta ind i en god diskussion.

Eller er du inde på at Kurt har kigget på prisen og købt en uden kasse?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-11-11 17:19

Den 07/11/11 16.51, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111106 skrev:

> Det er snyd at blande fakta ind i en god diskussion.
>
> Eller er du inde på at Kurt har kigget på prisen og købt en uden kasse?

At det står på kassen er ikke nogen undskyldning for ikke at informere
om det i butikken. Igen: Min mor - som jo bare er en "tilfældig" kunde -
ville have været ilde stedt. Hvad skulle hun have gjort når hun kom hjem
og skulle tage iPod'en i brug ud fra devisen: Mac er så enkelt og
brugervenligt, at alle kan finde ud af det.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-11 17:23

Hej,

> At det står på kassen er ikke nogen undskyldning for ikke at informere
> om det i butikken.

SÃ¥ skal du jo brokke dig over butikken og ikke over Apple. Der findes
ingen Apple-butikker i Danmark, så det kan jo ikke være deres skyld.

> ville have været ilde stedt. Hvad skulle hun have gjort når hun kom hjem
> og skulle tage iPod'en i brug ud fra devisen:

Det er en iPad, ikke en iPod.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-11-11 17:32

> [...]

> og skulle tage iPod'en i brug ud fra devisen: Mac er så enkelt og
> brugervenligt, at alle kan finde ud af det.

Men du skal jo stadig tænke dig om. En god kunde spørger jo om det
han/hun er i tvivl om. Hvis du nede i butikken har opført dig som om du
kender alt til alting, hvad har du så forestillet dig ? En god
ekspedient kan hurtigt lure hvad niveau en given kunde har og hvor meget
coaching der skal til for at få en god oplevelse.

Jeg tror også salgstal og generelt gode brugeranmeldelser viser at Apple
rent faktisk har fat i den lange ende hvad angår afsteming af
forventninger hos deres kunder ...

/thomas

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 07-11-11 17:38

On Mon, 07 Nov 2011 17:18:41 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> [...]
> og skulle tage iPod'en i brug ud fra devisen: Mac er så enkelt og
> brugervenligt, at alle kan finde ud af det.

Har ikke det litt med hvordan man evt. oppfører seg når man handler?

1: jeg går i butikken, og spør en ansatt i butikken om informasjon
vedrørende en iPad. Hva er forskjellen mellom WiFi og 3G versjonen? Er
det andre forskjeller enn lagringskapastitet? Er det prisforskjell
avhengig av farge?

2: jeg går i butikken og sier til første og beste ansatt at jeg skal ha
en hvit iPad 64GB med 3G.

I første tilfellet burde det jo være naturlig at den ansatte opplyser om
krav om Mac eller PC og iTunes. Men ikke i det andre tilfellet.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 07-11-11 21:53

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> [...]
> hjem og skulle tage iPod'en i brug ud fra devisen: Mac er så enkelt og
> brugervenligt, at alle kan finde ud af det.

Var det din mor der købte den, eller dig?

Jeg forstår ikke helt problemet? Er du utilfreds med at ekspedienten
ikke krydsforhørte dig for at vide om du var 100% klar over hvad det var
du købte?

Hvor lang tid tog det at vælge og købe?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-11-11 02:02

Den 07/11/11 21.53, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111107 skrev:
> [...]

Svaret kan passende gælde for de øvrige kommentarer:

> Var det din mor der købte den, eller dig?

Du har ret: Det var i realiteten mig.

> Jeg forstår ikke helt problemet? Er du utilfreds med at ekspedienten
> ikke krydsforhørte dig for at vide om du var 100% klar over hvad det
> var du købte?

Du har ret. Selv om jeg synes jeg stillede mange dumme spørgsmål, fordi
jeg ikke kender produktet, fik ekspedienten nok alligevek indtryk af, at
jeg havde erfaring.

> Hvor lang tid tog det at vælge og købe?

Beslutningen var taget hjemmefra. Mon mors gamle PC er stået af og i
stedet for at finde en gammel stationær i Den Blå, eller at købe en
billig bærbar, kom jeg til at tænke på iPad. Den kan alt det hun har
brug for og kan tages med rundt i huset. Skide smart sag.

Det er sådan jeg har det med Mac. Jeg elsker at hade alt det der er
anderledes og alt det som jeg synes er totalt ulogisk, men at starte min
PC op? Nej tak, så hellere bruge en time på at finde et program der kan
noget tilsvarende på Mac'en, selv om jeg kunne have gjort det på PC'en
på et splitsekund
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 08:02

> Svaret kan passende gælde for de øvrige kommentarer:

> Du har ret: Det var i realiteten mig.

Så synes jeg du skal skælde ham i spejlet ud :)

Jeg er til gengæld enig i at du har valgt rigtigt i at du købte det din
mor skulle have og satte det op. At du så ikke havde læsebrillerne med,
er så en anden sag.

> Du har ret. Selv om jeg synes jeg stillede mange dumme spørgsmål,
> fordi jeg ikke kender produktet, fik ekspedienten nok alligevek
> indtryk af, at jeg havde erfaring.

Eller også spurgte du ikke om den slags ting. Bortset fra det er jeg
enig - det er irriterende at man skal have den i en iTunes, men det kan
ikke vare længe inden det ikke er nødvendigt. I gamle dage var det jo
sådan for at kunne tilbyde mere funktionalitet end apparatet selv kunne
klare, og det var en meget fornuftig beslutning. Hvordan vil du fx
hente podcasts på en dims der ikke kan gå på nettet?

I dag er den tid _næsten_ slut :)

> [...]
> billig bærbar, kom jeg til at tænke på iPad. Den kan alt det hun har
> brug for og kan tages med rundt i huset. Skide smart sag.

Så du havde ikke brug for at blive vejledt om HVAD du skulle købe? Så
er det jo meget fornuftigt at ekspedienten regner med at alt det der er
i orden, når du nu HAR besluttet dig.

Men jeg er enig. Smart dims. Hvis hun har bare det mindste tegn på
alderdomssymptomer, som fx dårligt syn, så overvej at slå VoiceOver til
så hun kan vænne sig til det mens hun stadig kan se.

> [...]
> min PC op? Nej tak, så hellere bruge en time på at finde et program
> der kan noget tilsvarende på Mac'en, selv om jeg kunne have gjort det

Der mangler vist noget om en masse indlæg på usenet i dét afsnit ;)

Undervurder ikke at du let kan have 20-25 års erfaring med først DOS og
siden Windows. Det er meget lang tid til at blive skolet i en given
tankegang, og den tid skal du altså huske at medregne inden du bliver
utålmodig over at Mac'er ikke køre i venstre side af vejen...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 08-11-11 08:40

Den 08/11/11 08.01, Thorbjørn Ravn Andersen, 20111108 skrev:

> Eller også spurgte du ikke om den slags ting.

Giv mig /een/ sandsynlig grund til at jeg skulle spørge om det var
nødvendigt at have en computer også for at kunne bruge den?

Det er en så usandsynlig tanke, at det overhovedet ikke faldt mig ind.

> [...]
> tankegang, og den tid skal du altså huske at medregne inden du bliver
> utålmodig over at Mac'er ikke køre i venstre side af vejen...

Selvfølgelig har det noget med tilvænning at gøre ... og gamle vaner og
selv om der er et vist elastik i begrebet "logik", er det altså
konstatérbart, at Mac opfører sig komplet ulogisk og irrationelt. Mac
egner sig ikke til venstrehjerner. Hvis man undrer sig og begynder at
analysere hvorfor den nu gør sådan, er man på røven, for det findes der
ingen fornuftig forklaring på. Kobler man derimod hjernen fra og bare
bruger den, er den helt vidunderlig.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Øyvind Rise

Dato : 08-11-11 09:29

<http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/msg/af24e33ae59e3bce?>

--
Øyvind Rise

Fra : Tor Einar Samdahl

Dato : 08-11-11 09:01

On Tue, 08 Nov 2011 08:39:37 +0100, <Kurt Hansen> wrote:
> Giv mig /een/ sandsynlig grund til at jeg skulle spørge om det var
> nødvendigt at have en computer også for at kunne bruge den?

Har ikke du nettopp kjøpt en iPod Touch? Men uansett, hva man ellers
spør om ellers oppfører seg i samtalen med den butikkansatte kan påvirke
hva han evt. forteller.

Men Apple har tatt hensyn til dette og fra iOS5 er det ikke nødvendig å
eie en datamaskin for å kunne ta i bruk iPod Touch/iPhone/iPad.

> [...]
> analysere hvorfor den nu gør sådan, er man på røven, for det findes der
> ingen fornuftig forklaring på. Kobler man derimod hjernen fra og bare

Det finnes nok fornuftige forklaringer for det meste, men man nekter
kanskje å innse det fordi man har vært vant med å jobbe på andre måter i
alt for mange år.

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 19:02

Kurt Hansen <kurt@ugyldig.invalid> writes:

> Giv mig /een/ sandsynlig grund til at jeg skulle spørge om det var
> nødvendigt at have en computer også for at kunne bruge den?

At du faktisk havde undersøgt hvad du havde tænkt dig at købe?

> Det er en så usandsynlig tanke, at det overhovedet ikke faldt mig ind.

Sikkert. Det ved du så nu.

> [...]
> der ingen fornuftig forklaring på. Kobler man derimod hjernen fra og
> bare bruger den, er den helt vidunderlig.

Dit præmis er forkert. Det er ikke din "venstrehjerne", men din
"microsoftindoktrinerede-hjerne" der er på banen. Havde du fx erfaring
med Linux, Amiga eller Wii ville du måske have et lidt mere åbent syn på
sagerne?

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 08-11-11 19:04

oyvind.rise@bio.uio.no (Øyvind Rise) writes:

> <http://groups.google.com/group/dk.edb.mac/msg/af24e33ae59e3bce?>

Nåja, det skrev jeg jo også :)

"SÃ¥ er det ikke et Appleprodukt du skal have. iTunes er moderskibet for
alle lommeprodukterne - det er først her nu med iOS 5 at der er tegn på
at der bliver løsnet op for dét.

Se So Ein Ding og bliv anbefalet en Androiddims hvis du ikke vil
iTunes."

Gad vide hvordan Kurt har fået ovenstående til at blive "køb en iPad" :)