Foto og hjemmesider ?
Fra : Sanne Larsen

Dato : 06-11-11 01:50

Hvis jeg tager billeder på et offentligt sted , af mennesker. Må jeg så
ligge dem på min hjemmeside og skrive hvem der er på billederne ?

Venligst
Sanne

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-11-11 03:24

Sanne Larsen wrote:

> Hvis jeg tager billeder på et offentligt sted , af mennesker. Må jeg så
> ligge dem på min hjemmeside og skrive hvem der er på billederne ?

Persondataloven sætter visse begrænsninger
<http://www.datatilsynet.dk/borger/internettet/billeder-paa-internettet/>

Hvis dit formål er at offentliggøre billeder af mennesker især med navne
tagging, taler vi formentlig om portrætbilleder, og så kræves samtykke
fra de berørte.

--
Jesper Lund

Fra : Per

Dato : 06-11-11 07:04

Jesper Lund wrote:

> [...]
>
> Hvis dit formål er at offentliggøre billeder af mennesker især med
> navne tagging, taler vi formentlig om portrætbilleder, og så kræves

Rigtig godt link.

Jeg kom til at tænke på alle de portrætbilleder forældre tager af deres
børn. Er børnene på nogen måde beskyttet, eller bestemmer forældrene
suværent ?

Er der en aldersgrænse for, hvornår børnene selv bestemmer hvornår de må
portræteres på nettet ?

Mvh. Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-11 15:54

Per skrev:

> Jeg kom til at tænke på alle de portrætbilleder forældre tager af deres
> børn. Er børnene på nogen måde beskyttet, eller bestemmer forældrene
> suværent ?

Forældrene bestemmer under det sædvanlige, uspecificerede
forældreansvar.

> Er der en aldersgrænse for, hvornår børnene selv bestemmer hvornår de må
> portræteres på nettet ?

Ja, det kaldes myndighedsalderen, og den er på 18 år. Men
ansvarlige forældre vil tage børnene med på råd selv om de er
yngre.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 06-11-11 21:17

> Ja, det kaldes myndighedsalderen, og den er på 18 år. Men
> ansvarlige forældre vil tage børnene med på råd selv om de er
> yngre.
Mener du dermed, at - for at vende bøtten - forældre kan kræve deres
børns billeder fjernet fra fx facebook, blot de er under 18, hvis
forældrene mener at billederne ikke skal lægges offentligt til skue?

Venligst
Mcwm

Fra : Sanne Larsen

Dato : 07-11-11 16:14

Den 06-11-2011 03:23, Jesper Lund skrev:

> [...]
>
> Hvis dit formål er at offentliggøre billeder af mennesker især med navne
> tagging, taler vi formentlig om portrætbilleder, og så kræves samtykke

Tak :)