Vi danskere kan også opfinde
Fra : Benny

Dato : 05-11-11 14:07

Hej

Læste en mega spændende artikkel i ingeniøren om at erstatte benzin
med ammoniak og opnå diesel økonomi.

http://ing.dk/artikel/123632-ammoniakbilen-vinder-paa-oekonomi-og-teknik?utm_medium=email&utm_source=nyhedsbrev&utm_campaign=ingeftermiddag

Jeg kan godt lide at der er selve "opfinderen ( Frederik Holten-
Tingleff )" der deltager i debatten.

Personligt mener jeg at Ingeniøren er det bedste teknisk tidsskrifter
i Danmark.

Benny

Fra : Finn Guldmann

Dato : 05-11-11 21:56

Den 05-11-2011 21:07, Benny skrev:
> [...]
> Tingleff )" der deltager i debatten.
> Personligt mener jeg at Ingeniøren er det bedste teknisk tidsskrifter

Hvad udbud og efterspørgsel, og offentlige afgifter, ikke skulle gøre
for at bringe gevinsten ned på nul, skulle olieselskaberne nor sørge for.

Så den vil nok lide samme skæbne som alle tidligere forsøg på at finde
alternativer til olien.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-11-11 22:03

Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote in

> [...]
> for.
>
> Så den vil nok lide samme skæbne som alle tidligere forsøg på at finde

En af de nemmeste måder at fremstille ammoniak er at omdanne naturgas, så
vidt jeg kan læse i det viste link. Så olie- og stats-selskaberne får deres
bid af kagen stadigvæk.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 06-11-11 00:13

Den 05-11-2011 22:03, Niels Kristian Jensen skrev:
> En af de nemmeste måder at fremstille ammoniak er at omdanne naturgas, så
> vidt jeg kan læse i det viste link. Så olie- og stats-selskaberne får deres
> bid af kagen stadigvæk.

Nu er naturgas vist ikke så udbredt andre steder end i (nord) Europa. Så
værdien af olie er stadig umiddelbar.

Hvor meget naturgas kommer der fra "Arabien" og Nordafrika?

Det er vist ikke meget.

Men de sidder på det meste af olien, og den magt det giver vil de gøre
alt for at beholde.