OT Vinkelsliber
Fra : Morten Strandgaard

Dato : 05-11-11 21:04

Lidt off-topic men vi bruger jo alle en vinkelsliber, og min skal have nyt
tandhjul.
Når jeg nu skifte det, hvad for noget fedt, og hvormeget skal der, der i,
for de kan holde lidt længerde end dem der blev monteret for 5 år siden da
den blev købt.

Mvh Morten

Fra : John N. H.

Dato : 06-11-11 14:35

> "Morten Strandgaard" skrev i meddelelsen:
>
> Lidt off-topic men vi bruger jo alle en vinkelsliber, og min skal have nyt
> tandhjul.

Tja, nu er du temmelig karrig med oplysninger, hvad er det for en
vinkelsliber, og hvad bruger du den til? Jeg går ud fra, at du ligger hjemme
i indkørslen og skruer lidt på bilen en gang imellem, og vi derfor taler om
meget lejlighedsvis brug.
Tandhjul, siger du, det er vel det lille (spidshjulet), der er slidt. Har du
fået det af, eller hvordan vil du gøre? Er det krympet på, sidder det endog
meget fast, det gøres ikke uden specialværktøj.

> Når jeg nu skifte det, hvad for noget fedt, og hvormeget skal der, der i,
> for de kan holde lidt længerde end dem der blev monteret for 5 år siden da
> den blev købt.

Jeg kender ikke lige fedttypen, selv om jeg har brugt en hel del af det. Men
det er en helt speciel type, som du ikke får hos THansen, eller den lokale
tank. Vi købte i sin tid 5 eller 10 kg's spande, jeg ved ikke, om det fås i
mindre emballage. Det er ihvertfald en dyr type fedt med specielle
egenskaber, idet tandhjulenes tænder træder endog meget hårdt på hinanden
(pr. arealenhed), og det skal de kunne, uden at smørefilmen bliver brudt.
Det kræver også, at tandhjulene skal passe særdeles godt sammen, så man bør
skifte begge tandhjul samtidig, ellers holder reparationen ikke længe.

Medmindre du kender nogen, der kender nogen, der kan skaffe en slat fedt,
vil jeg tro, det ikke kan betale sig at gøre et stort nummer ud af den sag.
En vinkelsliber fra Harald Nyborg koster ikke meget, og til lejlighedsvis
brug kan den såmænd gøre god fyldest. Og så kan man smide den ud med god
samvittighed, når den ikke kan mere. Økonomisk tror jeg også, det bliver
langt billigere end at begynde en så stor reparation på en 5 år gammel
vinkelsliber.

John N. H.
; -)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-11-11 15:50

Morten Strandgaard skriver:

> Når jeg nu skifte det, hvad for noget fedt, og hvormeget skal der, der i,
> for de kan holde lidt længerde end dem der blev monteret for 5 år siden da
> den blev købt.

Igen fedt, du nøjes bare med lidt TEC2000.

Hmmmmmm

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 07-11-11 11:15

> [...]
> for de kan holde lidt længerde end dem der blev monteret for 5 år siden da

Hvis vi snakker en 125 mm vinkelsliber, så har STARK en blå Bosch i denne
uge, til 349,-
http://www.e-pages.dk/stark/470/fullpdf/full4eb7afad16d20.pdf (sidste side)

--
S till