Farvet diesel til bådene.
Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-11-11 05:23

Sejler du til England og tilbage igen må du godt fylde farvet diesel
på tanken og bruge det i andre EU medlemslande.
Medbring kvitteringer for købet samt dette brev:

http://www.rya.org.uk/sitecollectiondocuments/legal/Web%20Documents/Legal%20Leaflets/Red%20Diesel/Translations%20of%20Letter%20from%20European%20Commission%20-%2030%20Sept%2008.pdf

Husk at have både kvitteringer og brevet ombord fast indsat i
logbogen, så du ikke bliver udsat for uheldig myndighedsbehandling.
Farven i dieselen kan spores i mange år efter påfyldningen.

Mvh/Harding

Fra : Jeppe

Dato : 10-11-11 05:51

Tak for info.

Det er godt at vide, dog forstår jeg ikke din sidste bemærkning om at farven
kan spores.
Jeg kører med tankvogn med olie og benzin til tankstationer, fyringsolie til
villakunder, og farvet diesel til landmænd og større skibe.

Når jeg bunkrer skibe til international trafik, skal jeg udfylde en masse
papirer som de skal have med, mens f.eks færger indenrigs ikke skal have
nogen specille papirer. Det er i begge tilfælde farvet olie med meget højt
svovlindhold og uden bio. (Ikke godt for de nye dieselmotorer -
fyringsoliekvalitet uden additiver)

Hvis jeg har tømt et rum med farvet diesel, må rummet bagefter gerne bruges
til ufarvet diesel eller benzin. Det skal siges at rummet bliver tømt via en
ventil i bunden så rummet er 100% tom.
Rum og rørforbindelser på bilen er fremstillet af aluminium.
Hvis farvestoffet kan spores, så burde den ufarvede diesel allerede være
forurenet med farvestof ved leveringen da der kan have været farvet olie i
sidst.

Så er det jeg tænker - bider farvestoffet ikke på aluminium, eller er det
fordi en tank i en båd aldrig bliver helt tom, så når der har været farvet i
tanken, og den efterfølgende kun fyldes med ufarvet så vil farvestoffet
blive mere og mere fortyndet. Og det er derfor det kan spores længe efter.

Den farvede benzin vi brugte i gamle dage, mener jeg farvede metal, og den
farve var ikke til at fjerne igen. (Noget jeg har hørt, om det er sandt ved
jeg ikke)

Mvh / Jeppe.
<Klip>

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-11-11 01:26

Det der tilsættes består både af et farvestof og et mærkestof, se
bekndtgørelsen:

Meningen med tilsætningen er at man skal kunne spore om der har været
anvendt afgiftfrit brændstof, der i så fald kan ligge til grund for
bøde/afgift.

Farvning af brændstof kan rundt omkring i verden have forskellige
formål. I Thailand er de forskellige typer brændstof eksempelvis oktan
92 , 95 , 98 diesel o.s.v. mærket med forskellig farve, således at
der ikke kan snydes med produkterne.

Mvh/Harding

Fra : cbp33@hotmail.com

Dato : 13-11-11 02:53

Den 12-11-2011 09:25, Harding E. Larsen skrev:
> [...]
>
> Meningen med tilsætningen er at man skal kunne spore om der har været
> anvendt afgiftfrit brændstof, der i så fald kan ligge til grund for

Det havde de fleste af os nok gættet...

Linket er interessant, for der beskrives at der må befinde sig op til 3%
farvet diesel i en tank, før det får konsekvenser. (Det svarer til 27
liter i min båds tank.)
Ligeledes beskrives at det er ganske lovligt at transportere farvet og
ufarvet brændstof i samme tank/tankvogn, blot den er tømt og om
nødvendigt renset.
Jeg har benyttet mig af både 200 liters tromler og den lokale OK
tankstations trailer, der udlånes, og benyttes til transport af bl.a.
fyringsolie, mon den nogensinde bliver tømt helt ud?
Men det er altså ikke på hovedet i spjældet, selv om der ruller et par
liter farvet diesel rundt i tanken. Gad vide om de historier man hører
fra Tyskland, om folk der får besked på at tømme tanken pga. nogle
milligram farvestof så er lige så oppustede?

PS: Jeg ved godt at jeg kun må køre med 90 liter diesel på
havetraileren:

Mvh. Claus