Aktivt fravalg vs. aktivt tilvalg
Fra : Andersen [3650]

Dato : 04-11-11 22:10

Er der ikke noget om at man skal gøre noget aktivt for at "få"
noget, og at man ikke længere må bruge det at man pr. default
er tilmeldt og skal gøre noget for at slippe.
Konkret er denne post fremprovokeret idet vores søn har modtaget
et brev fra en bank, hvor de fortæller at de vil fremsende et
hævekort til hans 13 års fødselsdag, med mindre vi indsender et
svarskema hvor dette frabedes. Nu er problemet ikke størrer end at
vi skal udfylde dette kort (som er sendt sammen med det andet)
og sende det retur i medfølgende svarkuvert. Men kommer man til at
glemme det så kan jeg forestille mig at kortmania processen
starter. Sikkert også med et gebyr til følge, og det får man jo
reelt trukket ned over hovedet hvis man udelader at svare.
Ved da at nyhedsbreve mv. kun må sendes til mennesker der har
givet tilsagn om at ville modtage det, og det virker mest logisk
for mig at det samme gør sig gældende i vores (søns) tilfælde.

Fra : Henning

Dato : 04-11-11 22:43

>starter. Sikkert også med et gebyr til følge, og det får man jo

Sikkert også? Hvad siger bankens regler?

Fra : emjeppesen

Dato : 04-11-11 22:45

Andersen [3650] skrev:

>Er der ikke noget om at man skal gøre noget aktivt for at "få"
>noget, og at man ikke længere må bruge det at man pr. default
>er tilmeldt og skal gøre noget for at slippe.

Du skal da ikke gøre andet end at klippe kortet i stykker og smide det
i skrællespanden, når du modtager det.

Imidlertid har knægten jo lov til at tage sig et lettere arbejde, når
han fylder 13 og så er det måske meget smart med en konto og et
hævekort.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-11 00:01

Andersen [3650] skrev:

> Er der ikke noget om at man skal gøre noget aktivt for at "få"
> noget,

Jo. En aftale indgås kun med positivt tilsagn.

> og at man ikke længere må bruge det at man pr. default
> er tilmeldt og skal gøre noget for at slippe.

Ikke længere? Det har man aldrig måttet.

> [...]
> et brev fra en bank, hvor de fortæller at de vil fremsende et
> hævekort til hans 13 års fødselsdag, med mindre vi indsender et

Arkiver det lodret medmindre I vil benytte jer af det.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 05-11-11 11:41

"Andersen [3650]" skrev

> [...]
> et brev fra en bank, hvor de fortæller at de vil fremsende et
> hævekort til hans 13 års fødselsdag, med mindre vi indsender et

Det hedder negativ aftalebinding og anses for at være i strid med god
markedsføringsskik, her er et par sager.

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/negativ-aftalebinding/redningsabonnement

http://www.forbrugerombudsmanden.dk/Sager-og-praksis/Markedsfoeringsloven/Sager-efter-markedsfoeringsloven/negativ-aftalebinding/kundekartotek

Et interessant tilfælde af negativ aftalebinding er forbrugerrådets
hvervekampagne, lige som alle andre der går over stregen synes de at lige i
deres tilfælde gør det ikke noget.
http://www.fyens.dk/article/904286:Business-Fyn--Forbrugerraadet-fortsaetter-medlemskapring-trods-kritik

I jeres tilfælde er der måske en forudgående aftale i forbindelse med
oprettelsen af sønnens bankkonto.
Eller måske mener banken bare som forbrugerrådet at "folk får noget mere til
samme pris", så må det være i orden.

Så I skal enten kigge godt på betingelserne for kontoen, eller blot beslutte
om han skal have dette kort eller ej.

mvh
Alex Christensen

Fra : emjeppesen

Dato : 05-11-11 11:58

alexbo skrev:

>"Andersen [3650]" skrev

>Det hedder negativ aftalebinding og anses for at være i strid med god
>markedsføringsskik,

Det er noget vrøvl. For at få sit hævekort kræves der både en konto og
en underskrift fra forældrene.

Hilsen emj

Fra : Andersen [3650]

Dato : 05-11-11 13:26

Takker for svar.
Konen ville dog være sikker på vi ikke
fik bundet et gebyr på halsen så hun har
sendt et pænt "Nej tak" afsted.
Ang gebyret så er det blot en antagelse
fra vores side, når man nu kender lidt
til bankernes opfindsomme påhit.
Da det er svigermors barnebarns
opsparingskonto vil det jo på ingen
måde være smart med et hævekort.
Hvis det kommer på tale så bliver det
i den bank vi bruger = gebyrfri lønkonto.

Fra : emjeppesen

Dato : 05-11-11 13:44

Andersen [3650] skrev:

>Da det er svigermors barnebarns
>opsparingskonto vil det jo på ingen
>måde være smart med et hævekort.

Hvis knægten ingen løbende indtægter har til egen "lønkonto" har han
jo ikke noget at bruge et hævekort til lige nu.
Det er dog ingenlunde sikkert, at det koster over 0 kr at have et
hævekort
Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-11 15:13

Andersen [3650] skrev:

> Konen ville dog være sikker på vi ikke
> fik bundet et gebyr på halsen

Det kan I ikke få på den måde - medmindre I før har accepteret
det hvor det forinden tydeligt blev oplyst at det ville koste et
gebyr.

--
Bertel