Montering af porcelænsvask - hvordan?
Fra : Kim Jensen

Dato : 03-11-11 21:14

Hej!

Jeg har købt en firkantet porcelænsvask af typen der skal placeres "oven
på" bordpladen - teknisk set skal der dog stadig laves et hul i
bordpladen, da vasken på sit dybeste sted er "under bordpladeniveau".

Min undren går på, hvordan man normalt fastgør en vask af denne type?
Der medfølger ikke nogen former for beslag eller andet, og der er heller
ikke nogle entydige huller e.l. på undersiden af vasken, hvor der
umiddelbart er tænkt fastgjort noget ...

Spørgsmålet er, om jeg skal bruge en eller anden form for sanitets-lim?
For god ordens skyld skal måske nævnes, at vasken skal placeres på en
laminatbordplade.

HJÆLP! en "grøn" GDS'er

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Elmand

Dato : 03-11-11 23:29

"Kim Jensen" <kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mvh Kim Jensen
> blog.werx @ http://kim.litewerx.dk
> Port80.biz // ColorExplorer.com // LiteWerx.dk

Man kan bruge silikone til andre ting end til piger.
Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Armand

Dato : 04-11-11 01:42

Den 03-11-2011 23:28, Elmand skrev:
> "Kim Jensen"<kim@_NOSPAM_litewerx.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan bruge silikone til andre ting end til piger.

Og dét skulle der under alle omstændigheder tætnes med efterfølgende!

--
Armand.

Fra : Peter T.

Dato : 04-11-11 09:49

Den 03-11-2011 21:14, Kim Jensen skrev:
> [...]
> på" bordpladen - teknisk set skal der dog stadig laves et hul i
> bordpladen, da vasken på sit dybeste sted er "under bordpladeniveau".

Er det keramikvasken, man kan få til omkring 700 kr i IKEA? For den
lurer jeg nemlig selv på. :)

--
Peter T.

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-11-11 15:50

Peter T. formulerede spørgsmålet:

> Er det keramikvasken, man kan få til omkring 700 kr i IKEA? For den lurer
> jeg nemlig selv på. :)

Hvis det er den, så følger det en rulle "kit" med, det ligger man langs
kanten på det skårede hul, i med vasken og afslut med hvid silicone,
har lige monteret 2 stk.

PS: Når man skærer hulet, så HUSK at der skal være plads vandhane

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard

Fra : Peter T.

Dato : 07-11-11 00:35

Den 04-11-2011 15:50, Brian Vestergaard skrev:

> Hvis det er den, så følger det en rulle "kit" med, det ligger man langs
> kanten på det skårede hul, i med vasken og afslut med hvid silicone, har
> lige monteret 2 stk.

Herligt. Er det køkkenvaske, du har monteret hos dig selv? Og hvis ja
- hvordan er feelingen med deres keramikvask? For jeg vipper stadig
mellem alm. metalkøkkenvask og keramikkøkkenvask, men hælder kraftigt
til den hvide sjovert af æstetiske årsager. :)

> PS: Når man skærer hulet, så HUSK at der skal være plads vandhane

Jeg har næsten lyst til, at spørge "har du da dummet dig?". Men det
nænner jeg ikke. ;)

--
Peter T.

<www.kortlink.dk/enjoythemusic/9x6p> - anmeldelse af en 4-stiksdåse
til 1250 dollars der fjerner hovedpine!

Fra : Kim Jensen

Dato : 04-11-11 17:44

On 04-11-2011 09:48, Peter T. wrote:
> Er det keramikvasken, man kan få til omkring 700 kr i IKEA? For den
> lurer jeg nemlig selv på. :)

Nej, det er det godt nok ikke - den er købt for lidt tid siden i Silvan.

Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-11 00:04

> Nej, det er det godt nok ikke - den er købt for lidt tid siden i Silvan.

Jeg tilslutter mig Elmand-Kurt. Brug en sanitets-silikone, (si' lige kone
til mig igen!) de fåes i flere farver. Sanitetssilikone indeholder
fungicider, der forhindrer at fugen mugner. Læg en pølse og sæt vasken ned i
den. Glat med det samme med enten en sæbemættet fugepind, eller med en
finger som som du har kommet lidt flydende sæbe på, og som du hyppigt
hyppigt tørrer af og igen kommer frisk sæbe på. Den metode synes jeg selv er
den letteste. Hvis du er uøvet i at lave pæne fuger, så kan malertape hjælpe
ganske meget.
Inden du monterer vasken bør du beskytte udskæringen i bordpladen, enten ved
adskillige gange lak, eller ved at mætte udskæringen med sanitetssilikone
som kan presses ind i spånpladen med en spartel.

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-11-11 18:30

> [...]
> den. Glat med det samme med enten en sæbemættet fugepind, eller med en

Ok - min tvivl gik/går mest på, om en sådan sanitetssilikoner er stærk
nok til at holde vasken på plads - jeg mener, nu når den ikke på samme
vis some en nedfældet vask bliver holdt på plads af et hul i bordpladen.

> Inden du monterer vasken bør du beskytte udskæringen i bordpladen, enten ved
> adskillige gange lak, eller ved at mætte udskæringen med sanitetssilikone
> som kan presses ind i spånpladen med en spartel.

Det er noteret - og sådan gjorde jeg også, da jeg for nyligt monterede
(nedfældet) køkkenvask

Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-11 20:18

> Ok - min tvivl gik/går mest på, om en sådan sanitetssilikoner er stærk nok
> til at holde vasken på plads - jeg mener, nu når den ikke på samme vis
> some en nedfældet vask bliver holdt på plads af et hul i bordpladen.

Tro mig - det er det! Det kan ikke flås af igen. Skal du nogensinde have
vask og bordplade skilt ad igen, må du skære fugen igennem med en kniv. Og
selv dét er ikke nemt.

Fra : Kim Jensen

Dato : 05-11-11 22:27

> Tro mig - det er det! Det kan ikke flås af igen. Skal du nogensinde have
> vask og bordplade skilt ad igen, må du skære fugen igennem med en kniv. Og
> selv dét er ikke nemt.

Super! Det var lige dét svar jeg håbede på Så er det jo bare på med
vanten og komme igang.

Tak for hjælpen til jer alle!

Fra : Brian Vestergaard

Dato : 04-11-11 15:51

Kim Jensen forklarede den 03-11-2011:
> [...]

> Spørgsmålet er, om jeg skal bruge en eller anden form for sanitets-lim?
> For god ordens skyld skal måske nævnes, at vasken skal placeres på en

Se mit andet indlæg

--
Venligst / Regards
Brian Vestergaard