Visse PDF-filer vil ikke udskrives
Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-11 18:32

Jeg støder med mellemrum på PDF-filer, der simpelthen ikke vil
udskrives. Printjobbet stopper simpelthen i køen, og jeg får
meddelelsen:

/Library/Printers/Samsung/CLP-300/rastertosec failed

Printeren er en Samsung CLP-300, der i øvrigt fungerer fint. Hvad kan
der være galt? Det er som om, der er noget i PDF-filen, der ikke kan
fordøjes. Jeg bruger nyeste Mac OS X og nyeste printerdriver fra
Samsung.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 03-11-11 18:42

On 2011-11-03 17:31:56 +0000, Henrik Münster said:

> [...]
> der være galt? Det er som om, der er noget i PDF-filen, der ikke kan
> fordøjes. Jeg bruger nyeste Mac OS X og nyeste printerdriver fra

En PDF kan godt være for kompleks til mange printere.
En måde at komme om ved det på, er at lade Adobe Reader rasterere PDF'en.
Det gøres i "Udskriv" menuen - vælg "Avanceret" nede i bunden - og i
"Avanceret udskriftsopsætning" sæt hak ved "Udskriv som billede".

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Henrik Münster

Dato : 04-11-11 00:34

Kurt Brixen <kbrixen@gmail.invalid> wrote:

> [...]
> Det gøres i "Udskriv" menuen - vælg "Avanceret" nede i bunden - og i
> "Avanceret udskriftsopsætning" sæt hak ved "Udskriv som billede".

Jeg bruger bare Apples Billedfremviser. Jeg løste problemet ved at
eksportere dokumentet som en tiff-fil. Den ville gerne printes. Det er
vel lidt henad det samme, som du foreslår.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 04-11-11 10:42

On 2011-11-03 23:34:13 +0000, Henrik Münster said:

> Jeg bruger bare Apples Billedfremviser. Jeg løste problemet ved at
> eksportere dokumentet som en tiff-fil. Den ville gerne printes. Det er
> vel lidt henad det samme, som du foreslår.

Ja, det er nøjagtigt det samme.
Det gælder om at få computeren til at beregne "billedet" i stedet for
printeren.
Problemet oplever vi også i meget dyre PostScript-printere, så det er
ikke begrænset til små hjemmeprintere.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-11-11 11:37

> [...]

> printeren.
> Problemet oplever vi også i meget dyre PostScript-printere, så det er

Det er derfor der er marked for dedikerede RIP som du betaler et samme
for som mellemklasse bil :)

/thomas

Fra : Heine Svendsen

Dato : 03-11-11 18:52

Den 03-11-11 18:31, Henrik Münster skrev:
> [...]
> der være galt? Det er som om, der er noget i PDF-filen, der ikke kan
> fordøjes. Jeg bruger nyeste Mac OS X og nyeste printerdriver fra
Jeg har oplevet at pdf-filer i et andet format end A4 ikke
kom ud på printeren. Det kan rettes i pdf-reader, hvor man
kan tilpasse udskriften til A4 (også på Mac, tror jeg).

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030