Data er vægtforøsgelse !
Fra : Per

Dato : 03-11-11 16:51

Hej

Jeg har tidligere spurgt til om data medier vægtforøges ved tilførsel af en
given mængde data.

Det var der divergerende meninger om.

Men nu er det bevist. En USB nøgle eller lign. stiger i vægt efter at der er
lagt data over på den

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-45267151:50-gram-s%C3%A5-lidt-vejer-internet.html?nidk

mvh. Per

Fra : Martin Andersen

Dato : 03-11-11 18:08

On 03-11-2011 16:50, Per wrote:
> [...]
> en given mængde data.
>
> Det var der divergerende meninger om.
>
> Men nu er det bevist. En USB nøgle eller lign. stiger i vægt efter at

Og hvad hvis man vælger en encoding så bitrepræsentationen af al data på
internettet, som det ser ud lige nu, i stedet betyder 0, så man for at
skulle udtrykke den samme information som internettet rent faktisk
rummer i dag, skal skrive en enorm mængde 0'er. xor'et med denne
hypotetiske encodings 0-repræsentation, betyder "en hulens masse 0'er"
pludseligt en hel del.

Hvilken af disse konfigurationer er det så, som vejer 50g mere end den
anden?

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 03-11-11 23:38

"Martin Andersen"

ok - men der er en fejl i artiklen; der står:
"Samlede man - og det er kun i teorien - alle de elektroner, der udgør hele
det globale computernetværk, ville vægten stå omkring 50 gram"

Det er selvfølgelig ikke massen af elektroner, der er 50g (den er meget
større).
Og man fylder ikke elektroner på en USB ved at lagre data. (Så skulle den jo
blive elektrisk opladet med negativ ladning).
Årsagen til at massen stiger, er at den potentielle energi mellem atomerne
blive større pga. en omstrukturering - fx vha. magnetisme.
Potentiel energi bidrager til massen.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-11-11 08:24

Regnar Simonsen wrote:

> Årsagen til at massen stiger, er at den potentielle energi mellem atomerne
> blive større pga. en omstrukturering

Nej, for en omstrukturering af _ladninger_ vil medføre en tilsvarende
(negativ) energi på den positive side af ladningen.

Stig Johansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-11-11 20:11

"Stig Johansen"

SJ
> Nej, for en omstrukturering af _ladninger_ vil medføre en tilsvarende
> (negativ) energi på den positive side af ladningen.

Nu skrev jeg ikke, at ladningerne skulle omstruktureres.
Men man skal vel tilføre energi til et system for at at orientere den
magnetiske momentvektor i samme retning for alle atomer.
Og denne energi bliver vel også lagret som potentiel energi i dette system.
Et system med samme orientering af de magnetiske momenter er ikke det mest
stabile system (med lavest energitilstand) - hvis man fx lægger en række
magneter side om side med nord- og sydpol orienteret i samme retning, vil
det have en tendens til at omstrukurere sig til en lavere energitilstand ved
at magneterne drejer sig i fht. hinanden så nord og syd-poler kommer tættere
på hinanden.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-11-11 09:01

Regnar Simonsen wrote:

> SJ
>
> Nu skrev jeg ikke, at ladningerne skulle omstruktureres.

Nej, men har muligvis blandet nogle ting sammen.

Jeg ved ikke hvordan den præcise struktur er i en USB nøgle, men f.eks:
http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/RAM.html

forklarer brugen af kondensatorer i DRAM:
<citat>
DRAM stores each bit in a storage cell consisting of a capacitor and a
transistor.
</citat>

Jeg betragter en kondensator (capacitor) som 'omstrukturering' af ladninger.

Stig Johansen

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 07-11-11 18:36

"Stig Johansen"
> Nej, men har muligvis blandet nogle ting sammen.
>
> Jeg ved ikke hvordan den præcise struktur er i en USB nøgle, men f.eks:
> http://www.lyberty.com/encyc/articles/tech/RAM.html

Det er så ok - jeg tænkte mere på magnetisk lagring af data, men der er
selvfølgelig mange måder at lagre disse på.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Stig Johansen

Dato : 08-11-11 09:51

Regnar Simonsen wrote:

> "Stig Johansen"

> Det er så ok - jeg tænkte mere på magnetisk lagring af data, men der er
> selvfølgelig mange måder at lagre disse på.

Ja - du tænkte nok på harddiske, og jeg tænkte på DRAM.

Stig Johansen

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-11-11 16:27

On 03-11-2011 23:37, Regnar Simonsen wrote:

> [...]
> Årsagen til at massen stiger, er at den potentielle energi mellem
> atomerne blive større pga. en omstrukturering - fx vha. magnetisme.

Så spørger jeg igen: hvad hvis man ændrer encodingen som udtrykker den
information, så man skal skrive n '0'-bits for at det, med den nye
encoding, betyder det samme som de n bit data vi snakker om? Hvilket
medie vejer så mest: det som kun betyder 0'er, eller det som kun rummer
0'er?

Videoen siger desuden at de 50g er vægten på de elektroner der er i
bevægelse for at drive alle servere som er forbundet til Internettet.

Hvorimod *informationen* på Internettet bliver estimeret ud fra "how
many electrons it takes to store a single byte". Der bliver i starten af
videoen refereret til elektroner i en transistor i flashram.

Det er da et ret vilkårligt valg, er det ikke? Hvis man havde valgt et
andet medie, som f.eks. magnetbånd, harddiske, eller bare en mere eller
mindre moderne flashram klods, så ville der skulle et andet antal
elektroner til at rumme informationen. Og hvis man valgte at gemme
bittens tilstand i spinnet på en elektron? Hvad er vægt forskellen på op
og ned?

Fra : Vidal

Dato : 04-11-11 20:30

Den 04-11-2011 16:26, Martin Andersen skrev:

> [...]
> informationen. Og hvis man valgte at gemme bittens tilstand i spinnet på en
> elektron? Hvad er vægt forskellen på op og ned?

Jeg hørte tale om dette, lige da jeg fik min Kindle og
vejede den før, jeg puttede noget på den. Nu er der fyldt
2 Gb på og den vejer på grammet det samme, 222 gr. Men det
er da også en køkkenvægt og vejer kun i hele gram.

Fra : Rado

Dato : 06-11-11 08:30

On Fri, 04 Nov 2011 20:30:23 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>2 Gb på og den vejer på grammet det samme, 222 gr. Men det
>er da også en køkkenvægt og vejer kun i hele gram.

Hvor meget vejer et kilo bytes?

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Torben

Dato : 06-11-11 21:40

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor meget vejer et kilo bytes?

Jeg vil tro det nok er i nærheden at et kilo helium.

--
/Torben

Fra : Ivar

Dato : 06-11-11 22:16

Torben skrev:

> Jeg vil tro det nok er i nærheden at et kilo helium.

Så kommer jeg til at tænke på den gamle gåde:

Hvad vejer mest et kg bly eller et kg fjer?

Ivar Magnusson

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 06-11-11 23:47

"Ivar"
> Så kommer jeg til at tænke på den gamle gåde:
> Hvad vejer mest et kg bly eller et kg fjer?

Det afhænger af, hvor du foretager vejningen.

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Ivar

Dato : 07-11-11 20:27

Regnar Simonsen skrev:

> Det afhænger af, hvor du foretager vejningen.

Næh.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-11-11 14:57

"Ivar"
> Næh.

Jo.
Antag massen (m) af både fjer og bly er ét kg; det vil kunne måles ved, at
påvirke dem med en kendt kraft (F) og derefter måle acccelerationen (a): m
= F/a

Hvis man nu vejer posen med fjer på jorden og blyklumpen på månen, vil de
ikke veje det samme, da tyngdekraften er forskellig.
Her vil vægten af fjer være ca. 1kg - og tyngdekraften (som nogen også
kalder vægten) 9,82N
På månen er tyngden ca. 1/6, så her viser vægten 0,17kg eller 1,6N.

Hilsen Regnar Simonsen.

Fra : Ivar

Dato : 09-11-11 17:51

Regnar Simonsen skrev:

> Antag massen (m) af både fjer og bly er ét kg; det vil kunne måles ved, at
> påvirke dem med en kendt kraft (F) og derefter måle acccelerationen (a): m =
> F/a

Nu var det ikke kraften fra tyngdeacceleration der blev nævnt, men
vægten.

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 09-11-11 22:57

"Ivar"
> Nu var det ikke kraften fra tyngdeacceleration der blev nævnt, men vægten

Jo, men vægt er netop det, man måler med en almindelig badevægt - og den er
forårsaget af tyngdekraften.
Fx. defineret på flg. side: http://en.wikipedia.org/wiki/Weight
"In science and engineering, the weight of an object is the force on the
object due to gravity"

En badevægt viser vægten i kg, men kunne lige så godt vise kraften i N.

Der er forskel på det man kalder den "tunge masse" og "den træge masse".
Den ene findes vha. tyngdeloven og den anden vha. Newtons 2. lov.

I den oprindelig formulering stod:
Hvad vejer mest et kg bly eller et kg fjer?

Jeg antog her, at ét kg var massen (den træge masse), og når man siger
"vejer", at man mener vægten (den tunge masse).
Derfor kan man ikke sige, hvad der vejer mest - ét kg bly eller ét kg fjer.
I det tomme rum vil vægten være 0, mens massen stadig er ét kg.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Rado

Dato : 09-11-11 12:50

On Sun, 6 Nov 2011 21:39:39 +0100, "Torben"
<torben.fejr@stofanet.invalid> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i meddelelsen

>Jeg vil tro det nok er i nærheden at et kilo helium.

Hvad vejer 2 kilobytes så?

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-11-11 09:04

Rado wrote:

> Hvor meget vejer et kilo bytes?

Brutto/Netto/Tara?

Det afhænger af om hvor stor/tung bitspanden skal være for at indeholde et
kilo bytes.

Hvad er massefylden af bytes?

Stig Johansen

Fra : Ivar

Dato : 06-11-11 14:45

Per skrev:

> Men nu er det bevist.

Hvad er bevist?

Ivar Magnusson

Fra : Per

Dato : 06-11-11 18:59

Ivar wrote:

> Hvad er bevist?

AT data vejer:

Citat: "En kindle tager 0,000000000000000001 gram på, når den fyldes med de
maksimale 4GB"

Mvh. Per

Fra : Ivar

Dato : 06-11-11 21:09

Per skrev:

> AT data vejer:

Undskyld, jeg skulle nok have spurgt til mere præcist. I teksten
står der ikke noget om at noget er bevist. Der står, at en Kindle
vejer mere, når den er fyldt med data. Der står ikke noget om, at
vægtændringen skyldes ændring i entropi, eller en fysisk ændring i
hukommelsen. Din påstand med at teksten beviser, at data vejer, er
altså forkert.

Ivar Magnusson

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-11-11 09:07

Ivar wrote:

> [...]
> vejer mere, når den er fyldt med data. Der står ikke noget om, at
> vægtændringen skyldes ændring i entropi, eller en fysisk ændring i

Jeg får bare serverfejl nå jeg klikker på OP's link.

Men med den ufattelig lille vægtforøgelse, kan der vel lige så godt være
tale om støvpartikler/fingeraftryk m.m.

Tænk på kontaktflader m.m.

Stig Johansen