Stafetten: Herskere.
Fra : Henning Jensen

Dato : 03-11-11 18:56

Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
deres afkom.

Her er tre meget forskellige oplæg.

Jeg har vovet musical i et par af mine seneste link.
I anledning af den store begivenhed, årets højdepunkt, J-dagen, er dette
nummer oplagt.
Nummeret er fra en tidlig amerikansk musical, 'The Student Prince' af
Sigmund Romberg, "The Drinking Song":
http://www.youtube.com/watch?v=vbLl2C3ChYY

Et par af dronning Victorias aflagte trusser er netop blevet solgt på
auktion for 81.500 kroner.
Leonard Cohen med "Queen Victoria":
http://www.youtube.com/watch?v=b7opwenLcR0&feature=related

Vore sommerhusbesøg i Kikhavn skal altid indbefatte et besøg i huset hos
"Kongen af Thule".
Forfaderen til denne drot er fra oldtiden, fra gamle græske sagn og
fortællinger. Senere skrev Goethe et digt, og igen senere satte schubert
musik dertil.
Her er et flot cover over sangen, med det tyske metal-band 'Heldentum'.
"Der König in Thule":
http://www.youtube.com/watch?v=Jt98Oh3CIg8

Henning.

Fra : Martin Bak

Dato : 03-11-11 19:35

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
> deres afkom.

Her får du både kongen, dronningen, deres børn samt såvel hertuginden som
hertugen!

(titel og kunstner burde være til at gætte for de fleste, men postes sidst i
dette indlæg)
http://www.youtube.com/watch?v=Dqsnpd9TeCM

Desuden synes jeg lige vi skal have The Queen of the Silver Dollar med Dr.
Hook:
http://www.youtube.com/watch?v=TV5ztdWx56I

Første forslag er naturligvis.....

Beatles med Cry baby cry

--
Martin
http://www.martinbak.dk

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 21:29

On 03-11-2011 19:35, Martin Bak wrote:

Disse numre skal du ha' stafetten for.

"The Queen of the Silver Dollar" var et godt genhør.
Og så fik du mig til at 'hive' "The White Album" frem og jeg fik lyttet
til begge lp'erne.
Coveret var dog ikke hvidt længere, men slidt og gulnet i kanterne og
lettere 'nusset'. Oprindelig købt i 1968, i en Fona-butik på Valby
Langgade. Ren nostalgi, men stadig god musik.

Hilsen Henning.

Fra : Martin Bak

Dato : 05-11-11 01:12

> [...]
> lettere 'nusset'. Oprindelig købt i 1968, i en Fona-butik på Valby
> Langgade. Ren nostalgi, men stadig god musik.

Ja, det er en skøn skive. Vi er blevet så vant til poleret musik,
power-produceret, så jeg blev faktisk selv helt overrasket over hvor
tilbagelænet og "lydfattigt" dette nummer i virkeligheden er. Jeg måtte høre
flere versioner på Tuben for at overbevise mig om, at det i virkeligheden
var sådan det lød, og vælge den jeg ville poste. Jeg var dog ikke i tvivl om
at du skulle have denne, med det tema du sendte ud
Jeg finder på noget nyt. Tak for det.

Fra : P. Petersen

Dato : 03-11-11 21:42

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
deres afkom.

Henning.

Hej Henning.
Først et nummer med en gruppe jeg holder meget af. Puhdys. En gammel
østrockgruppe, der er still going strong.
Her med Kônigin i en akustisk live version.
http://www.youtube.com/watch?v=fMZvYcezcFg

Så et band jeg ikke hører særlig tit, faktisk kun når jeg lytter til dette
nummer. :)
Alene titlen fortjener 5 stjerner.
Go West mede King Of Wishful Thinking.
http://www.youtube.com/watch?v=VZfCR0ccOmI

Og til sidst meget dramatisk lidt Mozart. Diana Damrau i Queen Of The Night.
http://www.youtube.com/watch?v=DvuKxL4LOqc&feature=related

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 20:44

On 03-11-2011 21:41, P. Petersen wrote:

'Puhdys' er et band der fortsat fortjener opmærksomhed.
Teksten her, har i sin tid været provokerende. Utroligt at gruppen, før
Muren's fald, havde en vis frihed til også at give koncerter i vesten.

Det kan være tilfældigt hvilke band der gennem tiderne 'har bidt sig fast'.
'Go West' kunne jeg ikke forbinde med nogle numre, før jeg nu har
YouTubet lidt.

"Tryllefløjten" skal høres - men ikke ses.
En rodet og lidet overbevisende historie, men med den bedste 'happy
ending' af alle.
Den unge mand får sin udkårne - og slipper, som en enorm sidegevinst, af
med svigermoderen.
I øvrigt en fin DVD, som i sin tid fik en flot kritik.

Henning.

Fra : ASKF

Dato : 06-11-11 15:45

Henning Jensen ytrede sig i <4eb4407f$0$294$14726298@news.sunsite.dk>
med dette:

> [...]
>med svigermoderen.
>I øvrigt en fin DVD, som i sin tid fik en flot kritik.

Jeg har aldrig set den, men har hjulpet en kærreste med at indøve
klarinet - ie. jeg styrede cd og holdt takt/diregerrede neveau og fik
skældud hvis jeg ikke gjorde korrekt
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-11-11 23:26

"Henning Jensen" skrev i meddelelsen

Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
deres afkom.

Her er lidt mere Dronning Victoria. The Kims er et af mine favoritbands fra
"gamle dage" og Victoria her er et fremragende nummer.
http://www.youtube.com/watch?v=TraFxjPyDns

Blackmore's Night fortæller om da kongen blev kronet i the Crowning of the
King
http://www.youtube.com/watch?v=e-k9arqfj3U

Og til sidst skal vi have valgt edm præsident. Royal Guardsmen, Snoopy for
President er fra præseidentvalget i USA i 1968.
http://www.youtube.com/watch?v=xmR-5O2fshg

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 20:50

On 03-11-2011 23:25, Jan Kronsell wrote:

'The Kings' har jeg også lyttet til i sin tid.
Hvor var der egentlig mange gode grupper dengang. Godt at YouTuben er
'opfundet'. Den giver mulighed for, at grupper som The Kings, forbliver
kendte og fortsat husket af mange.

'Blackmore's Night' har jeg kun positivt at sige om.
Renæssance musik får mig sædvanligvis ellers til at slumre, men
'Blackmore's Night' tilføjer musikken et eller andet mere, som gør det
nutidig og aktuelt. Et fascinerende nummer.

"Snoopy for President" bakker jeg op om. Har vi en tilsvarende vi kan
opstille herhjemme?

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-11 14:12

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote in

> "Snoopy for President" bakker jeg op om. Har vi en tilsvarende vi kan
> opstille herhjemme?

Det skulle lige være Benny Andersens vidunderlige figur "Snøvsen"

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-11-11 15:22

On 05-11-2011 14:12, Daxhund wrote:

> Det skulle lige være Benny Andersens vidunderlige figur "Snøvsen"

Der ramte du plet. Selvfølgelig.

Her er Snøvsen og sanglærer Jørgensens snart aktuelle sang.
Det er visdom, forudseenhed og indsigt, der nærmer sig de 'Nuserske' højder.
Her Snøvsens tekst:

Se, se, se,
der er så meget sne!
Spis den med en ske
og drik en varm kop te!

En, to, tre,
vi har meget sne!
Vi drukner snart i sne
så kan vi ikke se.

A B C
vi vasker os med sne
og tør os med en ble
så kan vi bedre se!

Desværre har Andersen ikke medtaget noderne i fortællingen.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-11 18:15

> Desværre har Andersen ikke medtaget noderne i fortællingen.

Mogens Hjermind Nissen har lavet melodier til det spøjseste. Det må
undersøges!

Venligst
Lars

Fra : Kert Rats

Dato : 03-11-11 23:59

"Henning Jensen" <hbjweb@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
> deres afkom.

The Kinks lavede i 1969 et nummer, Victoria. Lyt med på
http://www.youtube.com/watch?v=TraFxjPyDns

Og så er det på tide, at vi får Shubberne på banen med deres Sorgenfri. Lyt
med på http://www.youtube.com/watch?v=XYrxX_LDo1I

Venligst

Kert Rats

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 20:52

On 03-11-2011 23:58, Kert Rats wrote:

'The Kinks' snuppede Jan Kronsell 'for næsen af dig'.

Shu-bi-dua med "Sorgenfri". En fin hyldest til danskheden. Spørgsmålet
konge kontra præsident, tør jeg ikke svare på.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-11 07:56

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote in

> Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
> deres afkom.

Her er et nummer om en hersker der skal skal slås ihjel:

Rainbow med "Kill the king"

http://www.youtube.com/watch?v=Z3ZfrCPKEqM

Sunget af en af rockens største stemmer: Ronnie James Dio, fred være med
ham

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 20:56

On 04-11-2011 07:55, Daxhund wrote:

"Kill the king" er et meget flot nummer med en stærk tekst.
Hvad er det egentlig for en konge som dronningen vil dræbe?
Det er som regel den anden vej rundt.
Herhjemme skal vi tilbage til Finnerup lade, hvor den norske dronning
var blandt de mistænkte.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-11 08:18

Henning Jensen <hbjweb@gmail.com> wrote in

> Musik om, med, eller i tilknytning til konger, dronninger, regenter og
> deres afkom.

Kongen har været knægt engang; en countryklassiker: "From a Jack to a King"
Den er indspillet af utallige, men her er den med Ned Miller, ham hører vi
så sjældent

http://www.youtube.com/watch?v=vJEs2uM7zaM

Konger skal krones, og det har store komponister så ydet deres til ved at
komponere et passende lydtapet, eksempelvis en kroningsmesse. Så hyldes
både Gud og Kongen. Større bliver det ikke

her er Gloria fra Mozarts kroningsmesse

http://www.youtube.com/watch?v=MhKWwoAuuC8

Som udmærker sig ved ikke at være opført som kroningsmesse i Mozarts tid,
den fik tilsyneladende tilnavnet "kroningsmesse" tidligt i 1800-tallet, men
flot musik er det

Venligst
Lars

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-11-11 21:08

On 04-11-2011 08:17, Daxhund wrote:

"From A Jack To A King" er en klassiker. Selv om man har hørt den
utallige gange, så synes jeg stadig nummeret virker 'frisk'.
Var det i øvrigt ikke Ned Miller der var først med nummeret?

Mozart. Det er en flot messe og så med Karajan.

Her er Margrethes og Henriks bryllupsmusik.
Henrik var ung dengang og troede at det var ham der bestemte 'hvor
skabet skulle stå'. Så det blev ikke brudemarchen fra "Et Folkesagn",
men i stedet toccataen fra Vidors 5. orgelsymfoni.
http://www.youtube.com/watch?v=tmFane5N-Ss&feature=related

Senere blev han klogere.

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-11 12:35

"Daxhund" <dax-at-tyf-dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> King"
> Den er indspillet af utallige, men her er den med Ned Miller, ham hører vi

Når vi nu er ved både Miller og herskere, så skal vi lige på falderebet have
Roger Miller med "King Of The Road":
http://www.youtube.com/watch?v=9GOkc6aEfkM

Jeg tror stadig jeg har den på et gammelt kassettebånd i en kasse på min
mors loft, erhvervet ved at min far prøvede at få mig til at høre country.
Det lykkedes lige så lidt som det lykkedes mig at få ham til at høre Black
Sabbath ;)

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-11-11 15:24

On 05-11-2011 12:35, Alex Linaa wrote:

Jeg synes at det er nogle slemme tilståelser du er kommet med på det
seneste!
Det næste bliver vel eksempler fra den tyske musik-industri?

Henning.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-11 16:34

> Jeg synes at det er nogle slemme tilståelser du er kommet med på det
> seneste!

Næh, Roger Miller er da ok :)

> Det næste bliver vel eksempler fra den tyske musik-industri?

Oomph, Kraftwerk, Rammstein.... Alle findes de i mit musikbibliotek ;)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-11-11 10:49

> [...]
> musik dertil.
> Her er et flot cover over sangen, med det tyske metal-band 'Heldentum'.

Tja, det er vel en form for samme

Roger Miller - King og the road

http://www.youtube.com/watch?v=9GOkc6aEfkM

Sådan med fare for snak om mimeri. så er der i hvert fald heller ikke noget
som helst der følges ad her...
Herman's Hermits - I'm Henry the 8'th

http://www.youtube.com/watch?v=TsCeVdCDqjE

Men behold nu hovedet på...

Og så lad os bruge sidste bud, på trappen til den eneste ene

Led Zeppelin - Stairway to heaven

http://www.youtube.com/watch?v=w9TGj2jrJk8&feature=related

M.V.H....Benny..

Fra : Henning Jensen

Dato : 05-11-11 15:36

On 05-11-2011 10:49, Benny Mortensen wrote:

> Sådan med fare for snak om mimeri. så er der i hvert fald heller ikke noget
> som helst der følges ad her...

Det er nogle gode numre du linker til. Tak.

Der er stor forskel på professionelt tysk mimeri, og så det, at lyd og
billede ikke altid er synkroniseret.
Jeg kan se web-tv fra YouSee og der der følges billede og tale heller
ikke altid ad.

Hilsen Henning.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-11-11 09:00

> [...]
> billede ikke altid er synkroniseret.
> Jeg kan se web-tv fra YouSee og der der følges billede og tale heller ikke

Der er stor forskel på, hvordan man ser på det... Jeg har ikke bare et
tilfælde, hvor man kan sige, at kun Hansi's bevægelser ikke passer, medens
resten gør... Lige som det er tilfældet her, er der intet som helst, der
passer sammen... problemet er, at det ses sjældent, fra et Ed Sullivan Show,
medens det er helt normalt på Tysk Tv... Så normalt, så jeg ikke tror på, at
en Tysker ville bemærke dette... For en Dansker ser det nok underligt ud, og
da især for mig, der ikke har haft en Tysk kanal i 7 år... Førhen da jeg
havde dem, var det bare helt normalt, på en Tysk kanal... Lige så normalt,
som når der skulle begynde en film... Klokken 13:23, som man jo ganske
tydeligt kunne se, ville jorde tværs hen over 4 andre TV programmer, hvis
dette virkeligt skulle være tilfældet... Så betød det bare, at du
programmere video'en til dette, og aktiverer VPS... Så fyrer de filmen af
engang, når der lige bliver plads... Og tro mig... Det virkede perfekt...

Hvorfor det så sker af og til, fra F.eks USA... Tja, et gæt kunne være, en
mindre heldig konvertering fra NTSC til Pal.

M.V.H....Benny..