Serviceeftersyn på bilen - hjulene skal da~
Fra : Claus U

Dato : 03-11-11 17:28

Mit spørgsmål er som skrevet i emnefeltet: Når en bil skal have et
serviceeftersyn, skal hjulene vel af bilen eller hva'?

Jeg kan forstå, at netop denne gruppe gå meget op i detaljer - så derfor:
Bilen er en Hyundai Tucson fra januar 2008, som skal have sit 4 års
eftersyn. Siden sidste eftersyn har den kørt ca. 13.000 km fordel med 55%
motorvej, 35% landevej og 10% by kørsel. Jeg vurdere, at den relativ
luftfugtigheden på værkstedet ifm. eftersynet vil være ca. 65 procent
Skulle en vigtig detalje være undlad, håber jeg på tilgivelse.

Årsagen til jeg spørger er, at forhandleren vil have betaling for at
skifte sommerdæk til vinterdæk ved serviceeftersynet med begrundelsen, at
hjulene ellers ikke skal af.

Selv tænker jeg, at det må være svær at efterse bremserne med hjul på -
men hvad ved jeg?

--
Hygge
/Claus U

Fra : SvenP

Dato : 03-11-11 18:19

Det kommer vel an på hvad det givne eftersyn "indeholder".
For mange (hvis ikke alle) biler er der forskellige "grader" af eftersyn,
hvor nogle indeholder visuel inspektion af bremseklodser/skiver, der måske
kan klares på din bil med hjulene på. Andre indeholder adskillelse, rensning
og evt. smøring, skift af bremsevædske, hvor hjulene skal af. Så hvad siger
din servicebog om 4 års eftersyn?

Mvh. Sven

Fra : Claus U

Dato : 03-11-11 18:42

SvenP skrev:

> [...]
> rensning og evt. smøring, skift af bremsevædske, hvor hjulene skal af.
> Så hvad siger din servicebog om 4 års eftersyn?

Der skal skiftes bremsevæske, men bremserne skal ikke adskilles og renses.

--
Hygge
/Claus U

Fra : Claus U

Dato : 03-11-11 18:58

SvenP skrev:

> Uden at kende din bil, vil jeg gætte på at man kan skifte bremsevædske
> med hjulene på, da udluftningsskruen oftest peger indad.

Tak for svaret - I øvrigt bladrede jeg lige tilbage til FDM bladet fra
maj 2011 og kunne se, at Hyundai låg på en tredjeplads mht. vurdering af
værksted. Så hvordan kunne jeg dog få den tanke, at han ville.....

--
Hygge
/Claus U