Krav på personnummer?
Fra : Per H. Kristensen

Dato : 02-11-11 18:27

En af politiudsendelserne havde en elev ude på landevejen - han påstod på et
tidspunkt at han havde krav på et personnummer på en person.

Det er da løgn, ikke?

:)

--
Per
www.campingogbil.dk

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-11-11 19:36

Den 02-11-2011 18:26, Per H. Kristensen skrev:
> En af politiudsendelserne havde en elev ude på landevejen - han påstod
> på et tidspunkt at han havde krav på et personnummer på en person.
>
> Det er da løgn, ikke?

Retsplejeloven § 750 : "Politiet kan foretage afhøringer, men kan ikke
pålægge nogen at afgive forklaring, og ingen tvang må anvendes for at få
nogen til at udtale sig. Enhver er dog pligtig på forlangende at opgive
navn, adresse og fødselsdato til politiet. Undladelse heraf straffes med
bøde."

Så lidt løgn er det vel, 4 cifre.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-11-11 12:36

Sune Storgaard skrev:

> Så lidt løgn er det vel, 4 cifre.

Det er en udbredt myte blandt betjente at de har krav på at få
personnummeret oplyst. Der var engang en der skrev om at han
fastholdt en protest til stort besvær for ham selv og de to
betjente - der så endte med at få nummeret oplyst ved at ringe op
og opgive hans navn og fødselsdato.

Så det er sådan set kun spild af ens egen og politiets tid at
nægte at oplyse det, men det kan selvfølgelig være nødvendigt at
insistere på at det ikke må kunne høres af de omkringstående hvis
der er sådan nogen.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-11-11 22:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> en protest til stort besvær for ham selv og de to betjente - der så
> endte med at få nummeret oplyst ved at ringe op og opgive hans navn og

Så må der være basis for en klagesag mod den offentlige myndighed som har
videregivet borgerens cpr nummer til politiet.

--
Jesper Lund

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-11-11 23:28

"Jesper Lund" skrev i meddelelsen

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]

Så må der være basis for en klagesag mod den offentlige myndighed som har
videregivet borgerens cpr nummer til politiet.

Mon ikke politiet, som andre offentlige myndigheder, har adgang til at søge
i Folkeregisteret?

Jan

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-11-11 00:10

Jan Kronsell wrote:

> Mon ikke politiet, som andre offentlige myndigheder, har adgang til at
> søge i Folkeregisteret?

De må formentlig kontrollere din adresse hos folkeregisteret, men det
virker ulogisk at de skulle have en hjemmel som at få dit cprnummer
oplyst.

--
Jesper Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-11 09:26

Jesper Lund skrev:

> De må formentlig kontrollere din adresse hos folkeregisteret, men det
> virker ulogisk at de skulle have en hjemmel som at få dit cprnummer
> oplyst.

Lad mig gætte:
De ringede til en kollega som slog det op i Folkeregistret?

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-11-11 10:32

On 03 Nov 2011 23:09:38 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>De må formentlig kontrollere din adresse hos folkeregisteret, men det
>virker ulogisk at de skulle have en hjemmel som at få dit cprnummer
>oplyst.

Jeg mener at huske at laveste nivu i CPR registret er "Navn, Adresse,
PostNummer og CPR nummer", dvs. har du feks. Navn, Adresse, PostNummer
som indput, ja så spytter den et tilhørende CPR nummer ud.

Jeg vil tro at politiet har adgang til CPR registret på et langt
højere nivu, dvs. de kan se alle gamle adresser man har haft og
ægtefæller/børn og meget mere.

Med ovenstående i mente er det fuldstændigt tåbeligt at man ikke er
forpligtet til at oplyse hele ens CPR nummer til politiet, selvf. med
behørig hensyntagen til at 3die part ikke hører dette.

/Hans

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 05-11-11 01:14

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> De må formentlig kontrollere din adresse hos folkeregisteret, men det
> virker ulogisk at de skulle have en hjemmel som at få dit cprnummer
> oplyst.

Logisk eller ej så har politiet fuld adgang til cpr registeret, kan se
familieforhold, tidligere adresser osv. Som udgangspunkt er det ikke for at
være nysgerrige men særdeles praktisk. F.eks. en dødfunden person. Opslag i
cpr og i løbet af et øjeblik kan man finde pårørende - hvis de findes, hvor
de bor osv.
Hvorfor retsplejeloven stadig kun siger, at man skal opgive sin fødedato, må
være fordi den er lavet før vi alle fik cpr nummer eller i starten, hvor
alle snakkede meget om de sikkerhedsmæssige problemer ved at bruge cpr.
Eftersom personregistrering hos politiet sker ud fra cprnr, virker det
fuldstændig idiotisk, at man kun har pligt til at oplyse fødedato, da de så
må lave opslag i cpr for at få det fulde cpr.
Stoppes en person på gaden og man vil undersøge om pgl. er efterlyst eller
hvad ved jeg, giver det heller ingen mening, at pgl. kun skal oplyse
fødedato, idet efterlysning m.m. vil være registreret på cprnr., hvorfor de
bare igen må lave et opslag, som ellers kunne spares.

Kurt

Fra : Mcwm

Dato : 06-11-11 21:13

Den 05-11-2011 01:13, Kurt B. Andersen skrev:
> Eftersom personregistrering hos politiet sker ud fra cprnr, virker det
> fuldstændig idiotisk, at man kun har pligt til at oplyse fødedato, da de
> så må lave opslag i cpr for at få det fulde cpr
Helt idiotisk er det ikke. Dit CPR.NR. er hemmeligt. NÃ¥r politiet
forespørger på dig via radio, kan hele Danmark lytte lovligt med.

Venligst
Mcwm

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 06-11-11 21:29

Mcwm wrote:
> Helt idiotisk er det ikke. Dit CPR.NR. er hemmeligt. Når politiet
> forespørger på dig via radio, kan hele Danmark lytte lovligt med.

Det har dog aldrig været et argument for, at man ikke er forpligtet til
at oplyse de sidste 4 cifre. Reglerne omkring dette er vedtaget længe
før det blev tilladt at lytte på politiets radio.
Der findes faktisk folk, der ikke kan huske disse cifre, og dem har man
åbenbart ikke ønsket at gøre til potentielle lovbrydere.

I øvrigt har ny teknik bevirket, at det er slut med at lytte uautoriseret med på
politiets radio.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-11-11 21:14

Hans Kjaergaard wrote:

> Jeg mener at huske at laveste nivu i CPR registret er "Navn, Adresse,
> PostNummer og CPR nummer", dvs. har du feks. Navn, Adresse, PostNummer
> som indput, ja så spytter den et tilhørende CPR nummer ud.

Det er sikkert korrekt at systemet er sådant indrettet, men jeg kan ikke
ringe til CPR registeret og få oplyst min nabos CPR nummer.

> Jeg vil tro at politiet har adgang til CPR registret på et langt højere
> nivu, dvs. de kan se alle gamle adresser man har haft og ægtefæller/børn
> og meget mere.

Der er givetvis regler for hvornår politiet må lave opslag i CPR
registeret.

Og hvad skal politiet i øvrigt med et CPR nummer?

--
Jesper Lund

Fra : emjeppesen

Dato : 04-11-11 22:33

Jesper Lund skrev:

>Der er givetvis regler for hvornår politiet må lave opslag i CPR
>registeret.

Kik ind på http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=154&ArticleID=4118
med din NemID

Politiet er selv med til at holde registret opdateret.

Hilsen emj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-11-11 23:58

Jesper Lund skrev:

> Og hvad skal politiet i øvrigt med et CPR nummer?

Det er den sikreste måde at identificere folk på. Rent teoretisk
kunne to personer der begge hedder Jens Hansen, flytte sammen i
samme hus.

(hvilket ville gøre det vanskeligt at få oplyst korrekt
CPR-nummer via telefonen ...)

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-11-11 00:52

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er den sikreste måde at identificere folk på. Rent teoretisk kunne
> to personer der begge hedder Jens Hansen, flytte sammen i samme hus.

Hvorfor skal politiet have mulighed for at identificere alle borgere,
hvad enten de er mistænkt for en forbrydelse eller ej? Det hedder
overvågning: Ihre Papiere, bitte.

Eftersom lovgiverne ikke har ment at politiet skal have adgang til mit
CPR nummer blot fordi de antræffer mig på offentlig vej, må det antages
at der er retningslinjer for hvordan politiet kan anvende deres adgang
til CPR registeret således at denne adgang ikke misbruges til at skaffe
oplysninger som politiet ikke er berettiget til.

Her er et eksempel på hvordan politiet *ikke* skal bruge deres adgang til
diverse offentlige registre
<http://politiken.dk/indland/ECE1357127/politispion-var-leder-i-
hoejrenetvaerk/>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-11-11 22:42

Per H. Nielsen wrote:

> I øvrigt har ny teknik bevirket, at det er slut med at lytte
> uautoriseret med på politiets radio.

Det har aldrig været "uautoriseret" i betydning "ulovligt" at lytte til
politiradioen. Derimod har det givetvis været ulovligt (persondataloven)
når politiet kommunikerede CPR numre via deres åbne radio.

--
Jesper Lund

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-11-11 07:35

On 06 Nov 2011 21:41:43 GMT, Jesper Lund <usenet@jesperlund.com>
wrote:

>Det har aldrig været "uautoriseret" i betydning "ulovligt" at lytte til
>politiradioen.
Jo for år tilbage.

/Hans