sensor for spedometer?
Fra : Sonnich Jensen

Dato : 01-11-11 14:17

Hejsa

Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på
signalet fra den?

Sonnich

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 01-11-11 21:27

Sonnich Jensen skriver:

> Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
> mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på
> signalet fra den?

Hvor gammel er den Ford Escort?
Det kan være alt fra et speedometerkabel til en impulsgiver.

Ellers er det blot et spørgsmål om at måle omdrejninger på en trækaksel
og så gange op med hjulomkredsen.

Klaus
Forum om modeltog og tog i 1:1: http://www.baneforum.dk

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-11 22:07

Den 01/11/11 21.16, Sonnich Jensen skrev:
> Hejsa
>
> Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
> mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på
> signalet fra den?

Måske kan du se det her:
http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art46/5389546-2e8914-Speed-signal_list.pdf

--
Mvh. Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 02-11-11 08:02

Sonnich Jensen <sonnichjensen@gmail.com> wrote in news:dc14b3b2-133f-4f15-
8c04-8634b8b3acde@q13g2000vbd.googlegroups.com:

> Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
> mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på
> signalet fra den?

Tænk nyt : Brug en GPS, der får du hastigheden "atomurpræcist"

Jeg har set et GPS baseret speedometer, som kunne vise hastigheden på
forruden som head-up display, men jeg har mistet linket.

Fra : Armand

Dato : 02-11-11 12:54

Den 02-11-2011 08:02, Niels Kristian Jensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har set et GPS baseret speedometer, som kunne vise hastigheden på
> forruden som head-up display, men jeg har mistet linket.

Så det på disken ved TanteHansen for et par år siden!

--
Armand.

Fra : Sonnich Jensen

Dato : 02-11-11 05:43

On Nov 1, 10:27 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> SonnichJensen skriver:

> Hvor gammel er denFordEscort?

1999, dec.

Fra : Sonnich Jensen

Dato : 02-11-11 05:48

On Nov 2, 9:02 am, Niels Kristian Jensen <n...@internetDYTgruppen.dk>
wrote:
> [...]
>
> Jeg har set et GPS baseret speedometer, som kunne vise hastigheden på
> forruden som head-up display, men jeg har mistet linket.

Jeg har tænkt på samme. Det er til mit elektronikprojekt, hvor jeg
faktisk helst ville have en GPS til det, hvis jeg kunne finde en GPS-
kreds.
Dertil vil jeg sætte et kompas op med 16 flade lysdioder, dette fås
også fra en GPS.

Sonnich

Fra : Leo Jensen

Dato : 02-11-11 10:18

On 1 Nov., 21:16, Sonnich Jensen <sonnichjen...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
> mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på

Køb en cykelcomputer, den kan kalibreres inden for 1mm dækomkreds,
svarende til under 0.5 promille afvigelse

Leo

Fra : Per Jensen

Dato : 02-11-11 21:17

On 02/11/11 17.17, Leo Jensen wrote:

> Køb en cykelcomputer, den kan kalibreres inden for 1mm dækomkreds,
> svarende til under 0.5 promille afvigelse

Duer ikke. Motorcykel- og knallertfolk har prøvet dét, og dels kan den
ikke vise så højt et tal, og nogen går helt i baglås, og nogen brænder
af (dem der bruger en induktionsspole)

// Per.

Fra : Morten From Sønderga~

Dato : 02-11-11 23:27

On Wed, 02 Nov 2011 21:16:43 +0100, Per Jensen
<news@removethepigzapro.dk> wrote:

>Duer ikke. Motorcykel- og knallertfolk har prøvet dét, og dels kan den
>ikke vise så højt et tal, og nogen går helt i baglås, og nogen brænder
>af (dem der bruger en induktionsspole)

Jeg har en Sigma BC800 cykelcomputer på min motorcykel og den virker
ganske fint.

--
Morten F. Søndergaard
Land Rover 90 TDi '86

Fra : Armand

Dato : 03-11-11 04:21

Den 02-11-2011 23:27, Morten From Søndergaard skrev:

> Jeg har en Sigma BC800 cykelcomputer på min motorcykel og den virker
> ganske fint.

De trådløse versioner kan ikke følge med når det går væsentligt
hurtigere end en cykel, og i modsætning til motorcykler er det nærmest
umuligt at montere en med lednings-model

--
Armand.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 03-11-11 05:42

Den 03-11-2011 04:20, Armand skrev:

> De trådløse versioner kan ikke følge med når det går væsentligt
> hurtigere end en cykel, og i modsætning til motorcykler er det nærmest
> umuligt at montere en med lednings-model

Det kan sagtens lade sig gøre. Jeg havde på et tidspunkt en Sigma BC800
monteret i min bil.
Magneten blev monteret på den ene trækaksel, (forhjulstrukken bil) og
føleren på et lille beslag.
Ledningen var lidt for kort, men den blev bare forlænget.
Cykelcomputeren blev brugt som triptæller i forbindelse med noget
opmåling, og det var den rigtig god til.
Sigma BC800 klare så vidt jeg husker op til 299 km/t.

En trådløs dur ikke, da signalet bliver forstyrret af bilens elektronik.

Hilsen Matthias

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 03-11-11 09:26

Matthias H. Matthiessen sendte dette med sin computer:
> [...]
> på et lille beslag.
> Ledningen var lidt for kort, men den blev bare forlænget.

Samme på min GSi.

Bilens digitale speedometer viste sig i øvrigt at være yderst præcist.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 03-11-11 22:50

Den 03-11-2011 05:41, Matthias H. Matthiessen skrev:

> [...]
> føleren på et lille beslag.
> Ledningen var lidt for kort, men den blev bare forlænget.

Pyha, godt jeg nåede at gardere mig med "nærmest umuligt"

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-11 20:10

"Sonnich Jensen" <sonnichjensen@gmail.com> wrote in message
> Hejsa
>
> Jeg har en Ford Escort, og leger lidt med tanken om at måle hastigeden
> mere præcist... men hvor sidder sensoren eller hvor kan man få fat på
> signalet fra den?

På min mondeo 97 var det den blå/hvide ledning som gik op til stikket
på speedometeret. 144 Hz svarede til 100 Km/t. 0 Hz til 0 Km/t.
Signalet er et firkantsignal 0-12 V hvor frekvensen så varierer

--
Tom

Fra : Sonnich Jensen

Dato : 04-11-11 02:35

On Nov 3, 9:10 pm, "Tom" <<nospam>> wrote:
> [...]
> på speedometeret. 144 Hz svarede til 100 Km/t. 0 Hz til 0 Km/t.
> Signalet er et firkantsignal 0-12 V hvor frekvensen så varierer

Fint. Nu har jeg fået lidt at lave i weekenden :)
Tak