SCSI problem
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-11 00:15

Har lige fået min 1,25ghz MDD med OS X 10.4.11 + classic tilbage efter
en forsikringsreparation, da PSU'en brændte af. Det lykkedes at skaffe
en orig. PSU, så den kører som en drøm igen - så langt, så godt...

Jeg ville så endelig langt om længe få monteret det ATTO UL2D Ultra2
SCSI kort, jeg havde liggende.

Kortet monteret, genstart og en kontrol i Systemprofil viser, at kortet
er registreret, genkendt som 'Apple SCSI53D953C' på PCI plads 2, og
kortet er registreret som aktivt.

Satte så en ekstern LaCie d2 Viking II disk til for at få reddet en del
gamle dokumenter over til senere arkivering på CD/DVD. - Og jeg huskede
selvfølgelig at starte SCSI disken før computeren..-)

Disken registreres ganske enkelt ikke - hverken på skrivebordet eller i
Diskværktøj. Prøvede så at mounte den via Silverlining d2 og
Mt.Everyting under classic envirement, men heller ikke det ville den
være med til.

Driveren til UL2D er i udvidelserne på OS X. Til 10.4.11 er det samme
driver til både UL2D og UL3D. Under OS 9.2 bruger den ikke special driver.

Kort og disk virkede fint i både en Beige G3 og en PM 9600, men desværre
har jeg ikke længere sådanne maskiner til rådighed...

Hvordan kan jeg få det til at fungere? - Skal jeg til at få mig taget
sammen til at få færdiggjort den 9600, jeg har stående uden diske m.m.
og så blot bruge den? - Vil det hjælpe at prøve at få fat i en AHA-2930B
istedet for (understøttes også af 10.4.x)?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-11 07:12

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> [...]
> og så blot bruge den? - Vil det hjælpe at prøve at få fat i en AHA-2930B
> istedet for (understøttes også af 10.4.x)?

Hvis kortet ser ud til at virke, så er den mest simple forklaring måske
at _disken_ er død og borte ?

Jeg havde fornyligt et lille projekt med at få data ud af nogle diske i
min "gamle diske som jeg skal have kigget på" stak, men 2 ud af 3 diske
var simpelthen døde efter at have lagt stille i X antal år...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-11 10:21

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> min "gamle diske som jeg skal have kigget på" stak, men 2 ud af 3 diske
> var simpelthen døde efter at have lagt stille i X antal år...

Tja, disken spinner op, og jeg kan høre, at den læses, så den er det
ikke, og kablet er et næsten nyt 68-pins/Centronic, som kun har været
brugt ganske få gange og som har virket sammet med et tilsv. kort på en
PM9600/Beige G3.

Jeg véd så ikke, om det er MDD'eren eller hvad, - men jeg har hørt om
flere, der har haft problemer med netop ATTOs Ultra2SCSI kort på MDD. -
Og nu jeg kommer til at tænke på det, så var det det samme på en MDD
Dual 1ghz med et UL3D... - Nå, men jeg må jo se, om jeg kan støve et
AHA-2906 eller AHA-2æ930B op et eller andet sted.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 02-11-11 10:54

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> Tja, disken spinner op, og jeg kan høre, at den læses, så den er det
> ikke,

Det betyder bare at disken mekanisk fungerer ... flere af de diske jeg
havde gang i lød også som om de spandt op og læsehovedet kørte, men
disken var stadig død ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 02-11-11 14:24

Thomas von Hassel wrote:

> Det betyder bare at disken mekanisk fungerer ... flere af de diske jeg
> havde gang i lød også som om de spandt op og læsehovedet kørte, men
> disken var stadig død ...

Så længe siden er det heller ikke, jeg havde den oppe at køre. Og jeg
véd nok, hvordan en disk lyder, når den ikke _læser_ disken.

Men nu har jeg så eksperimenteret, checket igen og igen - terminering og
ID sov... Jeg fik så den idé at koble en af mine jaz drev på kæden. - Og
til min 'rædsel' så jeg nu pludselig, at Viking II disken dukker op på
skrivebordet... - Fuld adgang til samtlige mapper og dokumenter.

Lukkede ned, koblede jaz-drevet fra og genstartede, Viking II dukker
igen op på skrivebordet... - En sådan Viking disk er immerhen godt nok
hurtig - også hurtigere end de interne ATA-133 diske - alle med
7200rpm/16mb cache...

Min tanke / vurdering er, at det må være den elektroniske terminator,
der har 'sat sig' i åben position og ikke lukkede ned med kun den ene
enhed koblet på, som den ellers skulle...

- At jeg ikke umiddelbart kan bruge mine jaz medier, vidste jeg på
forhånd, da der ikke er understøttelse i OS X 10.4 til Iomega/Lacie's
jaz-drev. - Her skal jeg så blot have installeret Iomegaware for OS X,
som jeg har liggende i arkivet...

Nå, så kom jeg da så langt...

mvh. Erik Richard