Stafetten: Litteratur
Fra : Jan Kronsell

Dato : 01-11-11 19:34

Nu har vi lige haft oktober, så det ville være oplagt at skifte til
november, men også for oplagt. I stedet har jeg valgt emnet, Litteratur. Det
skal forstås på den måde at nummeret på en eller anden måde, i titel, emne
eller tekst, skal referere til noget, der stammer fra litteraturen, fx ebn
bogtitel eller en person fra en bog eller lignende.

Jeg indleder med en af verdenslitteraturens store klassikere, der iøvrigt
blev en dundrende fiasko, da den blev udsendt først gang. Først efter
forfatterens død blev murstensromanen en succes.

Led Zeppelin (mest John Bonham) med Herman Melvilles Moby Dick
http://www.youtube.com/watch?v=nGZxzxaYb8I&feature=relmfu

Kate Bush blev inspireret af Emily Brontës Stomfulde højder i Wuthering
Heights
http://www.youtube.com/watch?v=6vBOdvzt3-4&feature=related

Og sluttelig får Jethro Tull fornøjelsen til at give deres version af
Henrich Heines "Aus den Memoiren des Herrn von Schnabelewopski", som også
inspirerede Wagner, til sibn udgave ad Denb flyvende Hollænder"
http://www.youtube.com/watch?v=udOLEzADVog

Jan

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-11-11 20:12

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> skal referere til noget, der stammer fra litteraturen, fx ebn bogtitel
> eller en person fra en bog eller lignende.

Så må vi have noget om FRANKENSTEIN
Vi giver ordet til John Mogensen:
http://www.youtube.com/watch?v=jKD6gBrTZ-0

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-11-11 20:13

meddelelsen news:4eb04474$0$283$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> "Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i meddelelsen

> Så må vi have noget om FRANKENSTEIN
> Vi giver ordet til John Mogensen:
> http://www.youtube.com/watch?v=jKD6gBrTZ-0
>
> Hilsen Åge

Skal vi ikke lige nupse den med Buck:
http://www.youtube.com/watch?v=iqfkZ_n_TzI&feature=related

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 01-11-11 20:17

meddelelsen news:4eb044c7$0$280$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

3. gang er lykkens gang

Vi må have "Kulminearbejderens datter". Det er en filmtittel:

Her er sangen. Kom så Loretta: http://www.youtube.com/watch?v=9THvjcohqVg

Hilsen Åge

PS: Det var alt

Fra : Henning Jensen

Dato : 02-11-11 03:06

On 01-11-2011 19:33, Jan Kronsell wrote:
> [...]
> titel, emne eller tekst, skal referere til noget, der stammer fra
> litteraturen, fx ebn bogtitel eller en person fra en bog eller lignende.

Saint-Exupéry's eventyr "Le Petit Prince" har inspireret mange.
Lerner og Loewe blev inspireret til en musical som blev filmatiseret i 1974.
Det burde være blevet en stor succes, og jeg synes at Loewe's musik har
mange flotte detaljer, og passer perfekt ind i historien, men desværre
lader det filmiske meget tilbage at ønske. Så nu er musikalen glemt.
Richard Kiley synger "Little Prince" fra filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=J9lgmyaiGkQ&feature=related

Vi opførte engang, på dukketeatret, denne lille fornøjelige en-akter af
Sophus Bauditz: "I Mester Sebalds Have".
I skuespillet er der et lille digt, sat i musik af Lange-Müller:
"Gjenboens første Vise":

Vinden den flyver i verden ud,
bærer så mangt et lønligt bud
vidt over dal over lide.
Flyv da, min sang, for vinden kun hen
tabes den, har jeg vel fler igen,
fler end jeg selv tør vide -
Mød mig her,
min hjærtenskær,
naar duggen falder i dale.

Da vi opførte skuespillet, var det en mandsstemme der sang sangen,
hvilket jeg mener at huske det også skal være, men her fra Tuben er
sangen med Gurli Plesner:
http://www.youtube.com/watch?v=Rk5WylbLmhE&feature=related

Henning.

Fra : Jan Kronsell

Dato : 03-11-11 16:16

[...]

Ikke en stafet med megen gang i, men videre til Henning for at minde mig om
Le Petit Prince som skulle tavngslæses i fransk i gymnasiet, og som der
derfor gik mange år før jeg lære at sætte pris på.

Jan

Fra : Henning Jensen

Dato : 03-11-11 17:06

On 03-11-2011 16:16, Jan Kronsell wrote:

> Ikke en stafet med megen gang i, men videre til Henning

Jeg takker.
Med et Saint-Exupery citat, "The one thing that matters is the effort",
vil jeg prøve om jeg kan gør det bedre.
Jeg vender tilbage i aften med et nyt emne.

Hilsen Henning.

Fra : Kert Rats

Dato : 02-11-11 04:24

"Jan Kronsell" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henrich Heines "Aus den Memoiren des Herrn von Schnabelewopski", som også
> inspirerede Wagner, til sibn udgave ad Denb flyvende Hollænder"

Jeg fandt denne her: The Book of Love, med Peter Gabriel. Nydelig
komposition.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=6nZGv8VTBVE

Venligst

Kert Rats

Fra : Kert Rats

Dato : 02-11-11 20:45

> [...]
> Henrich Heines "Aus den Memoiren des Herrn von Schnabelewopski", som også
> inspirerede Wagner, til sibn udgave ad Denb flyvende Hollænder"

Genesis har på deres album Foxtrot en skæring, Can-Utility and the
Coastliners, hvori der i teksten blandt andet indgår:
"The scattered pages of a book by the sea
Held by the sand, washed by the waves"
Den sang kan vel nok slæbe an her i denne stafet.
Lyt med på http://www.youtube.com/watch?v=rMaTkkZf4VU

Venligst

Kert Rats